Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Hört talas om "sound-bites" och "outliers"? Det är bara att prata med tillräckligt många forskare så hittar Du till slut någon (oftast en "outlier") som säger det du vill ha sagt/inspelat.

Det är som Doctor Ändärs Tägnäll säger: inget land vet vad verkligen kommer att fungera. Jag tror Sverige har unika omständigheter i just hur glest det är. Stockholms län tycker jag INTE representerar hur det faktiskt ser ut i större delar av Sverige där det är mycket mer glest.

Exempelvis Storbritannien som ville köra med flockimmunitet fattade dock inte att de har inte get geografiska upplägget för det. De saknar glesheten som behövs för det medan Sverige har glesheten som finns (gleshet=mindre risk att smitta snabbt).

Om norrmännen/norrkvinnorna klantar till det så kan de åka på en rejäl andra våg om de plötsligt börjar leva igen som om detta aldrig har inträffat. Detta försvinner enbart av två faktorer: flockimmunitet och/eller vaccin.

Vilken väg som är säkrast att ta sig till (vaccin eller flockimmunitet) med minimal påverkan på ekonomin är mer eller mindre omöjlig att förutse. Personligen tror jag flockimmunitet har en dold faktor om hur mkt det kan påverka ekonomin på lång sikt i och med att potentiell kompetens dör bort som sedan inte går att få tillbaka efter att epidemin är under kontroll.

Ja visst är det så! Jag håller med om att videon (nu efter att ha kollat några gånger) känns väldigt vinklad, tror jag fäste mig mycket vid motargumenten. Sverige gör sitt yttersta såklart för att så få som möjligt skall insjukna i Covid-19 - det sprids så mycket pseudovetenskapliga videor och inlägg med mera i denna storm; och jag skäms lite över att jag hoppade på en vinklad sådan och spred det vidare. (Skyller på trötthet i hjärnbarken). Jag loggar ut från Covid-19 nu ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag förstår. Men vad tror du om motargumenten i videon? Alltså varför det finns motargument på någon strategi som inte finns och är påhittad? Är Dr. Cecilia Söderberg-Nauclér på Karolinska inbillningssjuk?

FHM har under lång tid upprepat förnekat att flockimmunitet är strategin och jag är ärligt talat trött på att se detta påstående fortsatt dyka upp. Hade videon inte varit ganska tydligt vinklad hade jag gillat den mer för det är intressanta personer som intervjuas om intressanta saker. Nauclér har tyvärr i mina ögon en aning skadat förtroende efter att ha råkat körsbärsplocka data för att påtala sin poäng (senare raderade hon detta och menade att hon skulle förklara sig men det har hon mig veterligen inte gjort än). Med det sagt tror jag ändå att hon är en mycket kompetent människa som gjorde ett ärligt misstag i detta fall. Men så här är det samtidigt när vi får ett nytt virus, det kommer komma många olika bud från forskare på vilka metoder som kan fungera för att bättre hantera dess smittspridning, sjukdomssymptom m.m.

Skrivet av korvOlle:

Ja visst är det så! Jag håller med om att videon (nu efter att ha kollat några gånger) känns väldigt vinklad, tror jag fäste mig mycket vid motargumenten. Sverige gör sitt yttersta såklart för att så få som möjligt skall insjukna i Covid-19 - det sprids så mycket pseudovetenskapliga videor och inlägg med mera i denna storm; och jag skäms lite över att jag hoppade på en vinklad sådan och spred det vidare. (Skyller på trötthet i hjärnbarken). Jag loggar ut från Covid-19 nu ett tag.

Det är verkligen lugnt och jag ville aldrig att du personligen skulle ta illa vid dig åt vad jag skrivit. Glad påsk!

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Som sagt typiskt Sverige att skilja sig från dom flesta länder. Att bara ge rekommendationer och lita på att folk ska följa det är inget vidare. I Stockholm och Malmö tex har det varit fullt med folk på uteserveringar och parker mm. Svt nyheter frågade en kille om han inte var rädd för corona, han svarade att så länge inte myndigheterna förbjuder en att gå på krogen mm så kommer folk fortsätta gå ut. Sveriges hantering av viruset är ett stort skämt och Trump har 100% rätt.

Jämför dödstalen med våra nordiska grannländer.

Du har då precis som resterande som håller sig ute på uteserveringarna missat att en rekommendation är precis som vår statsminister säger, inget jävla tips utan det skall följas till punkt och pricka. Det är fan bara rätta sig i ledet och göra som man blir tillsagd. Kanske införa värnplikten på allvar så det blir ordning på folk i det här landet.

Sen att rekommendation låter som ett tips och tyvärr är det "strängaste" ordet som myndigheter får använda är rent ut sagt förjävligt, dom har inte hängt med i utvecklingen av språkbruket i samhället. Det syns ju även på presskonferenserna att de rent ut sagt bara vill stå och säga, var inte dumma i huvudet och åk inte till er jävla hyttor under påsk utan håll er hemma ffs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det syns ju även på presskonferenserna att de rent ut sagt bara vill stå och säga, var inte dumma i huvudet och åk inte till er jävla hyttor under påsk utan håll er hemma ffs.

Det skulle vara rätt kul om de uttryckte sig precis så

Permalänk

Mindre relevant inlägg, men jag tycker man får Corona-vibbar överallt numera:
35:00 in i videon, Stockholm 1913
https://www.youtube.com/watch?v=rzjS03Rwgj4

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opbBy7/folkhalsomyndighe...

Förtydligande kring ”5 dagar” siffran som Tegnell använde igår. Handlar alltså om tiden där man har en stor andel aktivt virus för milda fall. Dvs så pass stor mängd för att det ska vara någorlunda stor smittorisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, så är det nog. Och själva anledningen till att man öht kan hoppas på ett vaccin är att viruset muterar tillräckligt långsamt. Du kan inte förkasta flockimmunitet och samtidigt hoppas på vaccin. Samtidigt kommer viruset säkert inte dö ut helt utan mutera sig till någon form så smånginom där immunitet/vaccin för det ursprungliga viruset inte biter, och så kommer vi börja om cykeln, kanske redan nästa säsong.

Jag kan inflika att det ju jobbas på ett generiskt influensavaccin så att man inte ska behöva vaccinera sig varje år mot säsongsinfluensan. Sist jag hörde nåt om det så pratades det om att det var ganska nära nu.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Tror för många här stirrar blint på Finland som är en av de "bästa i klassen" och då drar slutsatsen att Sverige är sämst.
Vi är inte sämst, långt ifrån - men vi är sämre än Finland.

Vi får väl se hur utvecklingen i Finland och övriga länder blir framöver. Jag oroas över lutningen på Finlands utveckling här: https://aatishb.com/covidtrends/?location=Denmark&location=Fi...
Grafen indikerar att dom just nu följer en aggressivare exponentialkurva än t.ex. Sverige, men jag hoppas dom kan vika ner den.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

Mindre relevant inlägg, men jag tycker man får Corona-vibbar överallt numera:
35:00 in i videon, Stockholm 1913
https://www.youtube.com/watch?v=rzjS03Rwgj4

Jaha, du sitter och tittar på gamla journalfilmer du... nej, men jag förstår, jag har också märkt att jag blivit lite skadad. Sitter och tittar på film där någon hälsar genom handskakning och kindpuss och det första jag instinktivt tänker är "MEN VAD GÖR DU MÄNSKA!?!" innan jag kommer på att det var ju så man gjorde innan pandemin bröt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vi får väl se hur utvecklingen i Finland och övriga länder blir framöver. Jag oroas över lutningen på Finlands utveckling här: https://aatishb.com/covidtrends/?location=Denmark&location=Fi...
Grafen indikerar att dom just nu följer en aggressivare exponentialkurva än t.ex. Sverige, men jag hoppas dom kan vika ner den.

Min personliga reflektion är att jag tror att du övertolkar den riktningsändringen en aning.

På det temat:
Enligt mina beräkningar ökar antalet döda i Finland med 12,4% per dag.
I Sverige ökar antalet döda med 17,9% per dag.

Dessa siffror gäller dom senaste två veckorna. Möjligen kan man ana ett trendbrott; takten i Sverige kanske nu är ~15%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Exempelvis Storbritannien som ville köra med flockimmunitet fattade dock inte att de har inte get geografiska upplägget för det. De saknar glesheten som behövs för det medan Sverige har glesheten som finns (gleshet=mindre risk att smitta snabbt).

Jag tror det finns en förvirring kring detta med vad som var den Brittiska modellen och vad om ändrades.

Flockimmunitet är slutresultatet, oavsett om det beror på att en stor del av befolkningen fått sjukdomen eller vaccinerats. Jag skulle påstå att de allra flesta länder går mot flockimmunitet via smitta då vaccin inte kommer att finnas tillgängligt inom en rimlig tid. Jag tror få länder kommer klara att köra den nedstängning som krävs under 18 månader eller mer.

Så som jag förstår det så var det ju inte just "flockimmuniteten" som var den Brittiska modellen (vilket alla verkar tro), utan att man skulle låta spridningen ske till en viss nivå och sen "tvärbromsa" med en lockdown vid en tidpunkt så att belastningen på sjukvården låg nära, men inte över, max. Idén var att man skulle nå till flockimmuniteten på kortast möjliga tid utan att för den del riskera onödiga dödsfall.

Det som ändrades var väl att dom räknat fel på tidpunkten och insåg att dom borde bromsat typ igår och inte kunde vänta.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Min personliga reflektion är att jag tror att du övertolkar den riktningsändringen en aning.

På det temat:
Enligt mina beräkningar ökar antalet döda i Finland med 12,4% per dag.
I Sverige ökar antalet döda med 17,9% per dag.

Dessa siffror gäller dom senaste två veckorna. Möjligen kan man ana ett trendbrott; takten i Sverige kanske nu är ~15%.

Jag kollar inte alls på döda. Det är inte relevant för Finland än. Med så få fall som dom har så är alla jämförelser meningslösa, speciellt som vi inte vet demografin över de som smittats.

Jag tittar på antal nyupptäckta fall, vilket ökar fortare i Finland just nu. Finland har ~2500 fall och en veckoökingstakt på ~1100 per vecka nu. Sverige har ~9100 fall och en veckoökningstakt på 3600, dvs 44% jämfört med 39,5%.

Dock rätt meningslösa siffror, för jämförelsen är inte meningsfull i sig. Det intressanta är att båda länderna måste vika ner kurvan. Det jag vänder mig mot är när folk gör jämförelsen och typ säger "å så bra det går för Finland, dom är bäst, ni suger", för det stämmer helt enkelt inte.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag kollar inte alls på döda. Det är inte relevant för Finland än. Med så få fall som dom har så är alla jämförelser meningslösa, speciellt som vi inte vet demografin över de som smittats.

Jag tittar på antal nyupptäckta fall, vilket ökar fortare i Finland just nu. Finland har ~2500 fall och en veckoökingstakt på ~1100 per vecka nu. Sverige har ~9100 fall och en veckoökningstakt på 3600, dvs 44% jämfört med 39,5%.

Dock rätt meningslösa siffror, för jämförelsen är inte meningsfull i sig. Det intressanta är att båda länderna måste vika ner kurvan. Det jag vänder mig mot är när folk gör jämförelsen och typ säger "å så bra det går för Finland, dom är bäst, ni suger", för det stämmer helt enkelt inte.

Nu tror jag faktiskt att det går ganska bra att kolla på antalet döda i Finland. Nya smittofall har stadigt ramlat in i en månad nu, och antalet dödsfall har haft en tydlig exponentiell utveckling i två veckor.

Bara för att få en grov bild av spridningen: Anta en dödlighet på 1%, Finland har 48 dödsfall. ~4800 smittade.
Det är en ganska stor siffra. (Jag är helt övertygad om att det finns betydligt fler, min poäng är bara att det inte är ett litet antal fall längre.)

Visste jag mer om hur testningen görs så kanske jag skulle vara mer intresserad av dom siffrorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur gör dom i Danmark där man har stängt alla dagis och småskolor?

Man har öppet förskolor/barnpassning/skolor för samhällskritisk personal. Dvs ditt scenario med att vårdpersonal blir smittade av sina barn som i sin tur blivit smittade på skolan/barnpassningen gäller även i dessa länder. Ingen skillnad där alltså.

Skrivet av landahl:

Varför har man stängt ner småskolor och dagis i våra nordiska grannländer då?

För att man tänker sig att det ska minska smittspridningen.

Skrivet av korvOlle:

Intressant video med lite olika åsikter i: https://youtu.be/0wpkFZUougc

Nja, det utgår från premissen att man aktivt jobbar mot flockimmunitet vilket inte stämmer. Målet är att hålla antalet smittade på en så låg nivå som möjligt så att sjukvården inte överbelastas. Helst med så få inskränkningar i vardagen som möjligt. Samtidigt är det inte konstigt att det kommer denna typ av videos, tanken att Sverige skulle klara sig ungefär lika bra som många andra länder som stängt ner måste vara oerhört provocerande både för de som sitter i och de som inför total karantän.

Oavsett innehållet så gissar jag att rubriken stämmer - jag skulle tro att de flesta länder är överens om att flockimmunitet är svaret. Vilket också är anledningen till att alla pratar och hoppas på att få till fungerande vaccin...

Skrivet av sKRUVARN:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opbBy7/folkhalsomyndighe...

Förtydligande kring ”5 dagar” siffran som Tegnell använde igår. Handlar alltså om tiden där man har en stor andel aktivt virus för milda fall. Dvs så pass stor mängd för att det ska vara någorlunda stor smittorisk.

Ah

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Flockimmunitet är slutresultatet, oavsett om det beror på att en stor del av befolkningen fått sjukdomen eller vaccinerats. Jag skulle påstå att de allra flesta länder går mot flockimmunitet via smitta då vaccin inte kommer att finnas tillgängligt inom en rimlig tid. Jag tror få länder kommer klara att köra den nedstängning som krävs under 18 månader eller mer.

Jovisst är det så eftersom det inte finns något vaccin.

Just därför är ju provtagningen som man presenterade resultat för igår angående hur många i Stockholm som bär på antikroppar så viktig, följs upp nästa vecka med en till mätning för att säkrare se andelen.

Sen blev det ju alldeles galet i England eftersom man inte kalkylerade med den viktiga biten att en sjukvård måste hänga med.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jovisst är det så eftersom det inte finns något vaccin.

Just därför är ju provtagningen som man presenterade resultat för igår angående hur många i Stockholm som bär på antikroppar så viktig, följs upp nästa vecka med en till mätning för att säkrare se andelen.

Sen blev det ju alldeles galet i England eftersom man inte kalkylerade med den viktiga biten att en sjukvård måste hänga med.

Nu gällde väl testet inte antikroppar utan hur många som faktiskt var aktiva smittbärare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad är det som är dåligt med strategin? Vilken strategi skulle man ha valt istället?

Alla människor som skulle blivit tvungna att stanna hemma med sina barn, vad tänker du om dom då?

Det här med skolan gör mig lite upprörd. Det finns många som "tar ansvar" och håller sina 13-15 åringar hemma från skolan för att minska smittspridningen. Dessa kan ju klara distansundervisning utan problem men eftersom skolan fortfarande är öppen så förväntar dom sig närvaro och man får istället ogiltig frånvaro. Dessa barn får heller ingen möjlighet till distansundervisning eftersom de förväntas vara i skolan. De barn som går till skolan får en mycket sämre utbildning eftersom det är så många lärare och elever som är frånvarande.

Den här regeringen är som bäst på att hitta konstruktiva sätt att få in mer pengar till stadskassan i form av skatter. Sittande regering är mindre bra på att fatta tuffa beslut som förmodligen kunde ha räddat liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det här med skolan gör mig lite upprörd. Det finns många som "tar ansvar" och håller sina 13-15 åringar hemma från skolan för att minska smittspridningen. Dessa kan ju klara distansundervisning utan problem men eftersom skolan fortfarande är öppen så förväntar dom sig närvaro och man får istället ogiltig frånvaro. Dessa barn får heller ingen möjlighet till distansundervisning eftersom de förväntas vara i skolan. De barn som går till skolan får en mycket sämre utbildning eftersom det är så många lärare och elever som är frånvarande.

Den här regeringen är som bäst på att hitta konstruktiva sätt att få in mer pengar till stadskassan i form av skatter. Sittande regering är mindre bra på att fatta tuffa beslut som förmodligen kunde ha räddat liv.

Förklara hur man skulle gjort. Du får gärna presentera den kostnadsmässiga delen, logistiska delen, och hur man ska kommunicera detta till rikets alla skolor och inblandade. Återigen är det inte nödvändigtvis regeringen som är ansvarig, utan respektive instans i form av skola eller till och med enskild lärare.

Många i tråden uttrycker sig som om att lösningar bara faller ner i knän på en politiker, och att de aktivt väljer bort dessa. Verkligheten är nog inte fullt så enkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Nu tror jag faktiskt att det går ganska bra att kolla på antalet döda i Finland. Nya smittofall har stadigt ramlat in i en månad nu, och antalet dödsfall har haft en tydlig exponentiell utveckling i två veckor.

Bara för att få en grov bild av spridningen: Anta en dödlighet på 1%, Finland har 48 dödsfall. ~4800 smittade.
Det är en ganska stor siffra. (Jag är helt övertygad om att det finns betydligt fler, min poäng är bara att det inte är ett litet antal fall längre.)

Visste jag mer om hur testningen görs så kanske jag skulle vara mer intresserad av dom siffrorna.

Dina siffror är nog nyare än de som ligger i Covid Trends just nu. Covid Trends räknar medel över en vecka. Det skulle vara intressant att plotta likadant fast med uppdaterade Svenska data (jag tror inte många grafsajter uppdaterar med FHMs korrigeringar).

Hur teststrategin är spelar nog inte så stor roll, men när den ändras så blir det en bump när man plottar derivatan mot totalen. Man ska mao vara medveten om att om ett land ökar provtagningstakten, och därmed upptäcker fler fall, så får man under en kort tid en brantare kurva i denna typ av plott. Givet att man inte konstant ökar (ändrar) testningen så lär det dock inte vara något problem.

Covid Trends säger väldigt lite om spridningen i populationen, den visar på spridningstakt. Implikationen av en brantare uppåtgående linje är en snabbare spridning. Oavsett hur långt efter man är; har man en snabbare exponentialspridning än någon annan så kör man snart om.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Sen blev det ju alldeles galet i England eftersom man inte kalkylerade med den viktiga biten att en sjukvård måste hänga med.

Nja. Galet blev det, men man hade faktiskt räknat med den biten också, även om man hade räknat fel Fast hur fel det var tvistas det väl lite om.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Något som vet var kan jag hitta analyserna/riskbedömningarna från Folkhälsomyndigheten gällande de restriktioner de rekommenderar? Allt jag hittar är deras statistik men inget om vilka metoder de använt och vilka antaganden de gjort. Jag vill veta hur de motiverar besluten de tar. De måste ju föra någon form av dokumentation som ligger som grund.

Permalänk
Medlem

Att presentera bekräftade fall är väl omöjligt att jämföra olika länder, om man inte mäter/gör urval på exakt samma sätt, liksom med de avlidna, om man räknar Covid-19 som dödsorsak eller någon bakomliggande sjukdom. Det har jag inte fått klart för mig ännu, någon som vet?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Dina siffror är nog nyare än de som ligger i Covid Trends just nu. Covid Trends räknar medel över en vecka. Det skulle vara intressant att plotta likadant fast med uppdaterade Svenska data (jag tror inte många grafsajter uppdaterar med FHMs korrigeringar).

Hur teststrategin är spelar nog inte så stor roll, men när den ändras så blir det en bump när man plottar derivatan mot totalen. Man ska mao vara medveten om att om ett land ökar provtagningstakten, och därmed upptäcker fler fall, så får man under en kort tid en brantare kurva i denna typ av plott. Givet att man inte konstant ökar (ändrar) testningen så lär det dock inte vara något problem.

Covid Trends säger väldigt lite om spridningen i populationen, den visar på spridningstakt. Implikationen av en brantare uppåtgående linje är en snabbare spridning. Oavsett hur långt efter man är; har man en snabbare exponentialspridning än någon annan så kör man snart om.

Jag räknade på dagens siffror.

Jag vet inte alls vilka som testas, när och varför. Det har säkert varierat också. Mot den bakgrunden verkar det svårt att tolka dom siffrorna.

Covid Trends visar väl bara dödstalen för länder med fler än 50 dödsfall. Finland lär ju tillhöra den klubben inom en dag eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Något som vet var kan jag hitta analyserna/riskbedömningarna från Folkhälsomyndigheten gällande de restriktioner de rekommenderar? Allt jag hittar är deras statistik men inget om vilka metoder de använt och vilka antaganden de gjort. Jag vill veta hur de motiverar besluten de tar. De måste ju föra någon form av dokumentation som ligger som grund.

De fokuserar väl bara på sjukvårdens beredskap?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Satir eller på riktigt? Det är ju svårt att veta (med tanke vilka vansinniga rubriker som ibland faktiskt finns) . Men jag gissar på satir, då AB eller Expressen knappast skulle våga göra reklam på ett så uppenbart kriminellt sätt.

Den här kanske är bakom betalvägg så jag postar bara ingressen:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/kanns-som-att-vi-var-pa-cor...

Samma kväll som tusentals svenskar trängs i Friends arena för att titta på Melodifestivalen, samlas 100 personer i en villa för att fira en nybliven 60-åring.
Det finns ingen allmän smittspridning i Sverige, enligt Folkhälsomyndigheten.
Ändå blir runt 70 festdeltagare sjuka. Den 47-åriga värden är en av två som hamnar i respirator.

Det tycks inte krävas mycket för att smitta många, och speciellt i en början kan en enstaka fest eller resa ge upphov till relativt stor senare spridning. Från denna fest åkte flera vad det verkar direkt utomlands, trots att det var uppenbart att smittan var vida spridd och resor en riskfaktor. Nästan ingen på festen var över 60 år och alla var därmed i den stora riskgruppen potentiella spridare.

Infogar denna länk delvis för att visa att det är lätt att peka ut "dom där obildade i förorten", men här tycks det handla om välbeställda och välutbildade som smittas och sprider smitta.

Det tycks f.ö som att alkohol är en riskförstärkare och det är märkligt att det får säljas på krogar etc. Får hoppas påskresenärer inte drar runt smittan, Orust tycks vara fullt med partyprissar.

När hände det där, festen alltså?
Det känns som att vi är ganska efter med att följa upp vad som händer i verkligheten och speciellt FHM som påstår sig vara expert här, ingen framförhållning.
Jag håller med de som sågar FHM på en punkt, det gäller deras hållning till våra äldre.
Tegnell sade första april(edit inte maj...), antagligen ett skämt men iaf: "man ska absolut inte besöka sina äldre och anhöriga"
Det här gäller väl även de som jobbar där?
Smitta inom äldreomsorgen i 15 av 21 län https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-till-regeringen...
Hur resonerar FHM när det gäller influensa?
"Hos äldre är det ganska vanligt att man på grund av influensainfektionen drabbas av bakteriell lunginflammation."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smit...

Så varför har de inte munskydd för de som jobbar med sådant här, och även för de som besöker de som bor där?
Hur ofta smittar vanlig influensa våra äldre?
Gäller även hemtjänsten men istället för att tacka för deras underbara jobb så hånas de av folk, smittspridare och liknande nu när de bara gör sitt jobb.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/hemtjansten-efter-...
Ingen som helst självkritik hos FHM eller?

Nu till chicago där CDC spårat vägen och hur det gick efter Januari:
"On Jan. 30, the CDC had confirmed the first case of person to person transmission in the U.S.: [12] the husband of the Chicago, Illinois case who had returned from Wuhan, China on Jan. 13 and who tested positive for the virus on Jan. 24)."
En artikel på washingtonpost om detta, notera detta bara "Read a limited number of articles each month"
https://www.washingtonpost.com/health/2020/04/08/funeral-birt...
"Within about a week of the onset of symptoms, the condition of the first dinner host deteriorated. The person was hospitalized, put on a ventilator and subsequently died."
de länkar till cdc: https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6915e1.htm?s_cid=mm6...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Att presentera bekräftade fall är väl omöjligt att jämföra olika länder, om man inte mäter/gör urval på exakt samma sätt, liksom med de avlidna, om man räknar Covid-19 som dödsorsak eller någon bakomliggande sjukdom. Det har jag inte fått klart för mig ännu, någon som vet?

För att inte tala om olika geografiska, demografiska och sociokulturella skillnader mellan länderna. Att jämföra Italien och Sverige exempelvis är urlöjligt eftersom det skiljer enormt sociokulturellt och geografiskt vilket är kraftfulla samverkande faktorer till hur snabbt/ eller ångsamt det kan smittas.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Nu gällde väl testet inte antikroppar utan hur många som faktiskt var aktiva smittbärare?

Nej jag trodde det var det här testat

https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/1-000-stockholmare-testas...

Men det spelar mindre roll för vad man är ute efter är hur stor andel som smittats samt att se hur långt vi har kvar till en skör flockimmunitet.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Förklara hur man skulle gjort. Du får gärna presentera den kostnadsmässiga delen, logistiska delen, och hur man ska kommunicera detta till rikets alla skolor och inblandade. Återigen är det inte nödvändigtvis regeringen som är ansvarig, utan respektive instans i form av skola eller till och med enskild lärare.

Jag hade försökt göra som man gjort i övriga länder i Europa. Jag tycker det ger dåliga signaler att vi i Sverige ska vara så speciella. Men det är så typiskt Svenskt. Det har redan skadat Sveriges rykte. Det viktiga här är istället att vara ledande i integration och jämställdighet.

Kan rekommendera dig att kika på Varför avviker Sveriges Corona strategi med Henrik Jönsson.

Man kan ju jämföra det med att de flesta tar ansvar och drar ner på sociala kontakter, vilket kan vara ganska uppoffrande, men så ser ni några som gör precis raka motsatsen och antagligen förstör för alla andra. Skulle inte det skapa en viss irritation?

Hursomhelst, gymnasium, universitet och högskolor har löst det med distansutbildning. Fungerar för väldigt många. Många tycker till och med det är bättre än att behöva vara på plats. Det blir mer tid över till annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Något som vet var kan jag hitta analyserna/riskbedömningarna från Folkhälsomyndigheten gällande de restriktioner de rekommenderar? Allt jag hittar är deras statistik men inget om vilka metoder de använt och vilka antaganden de gjort. Jag vill veta hur de motiverar besluten de tar. De måste ju föra någon form av dokumentation som ligger som grund.

Jag har undrar samma sak. Den bästa info jag hittar om läget är detta:
https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-maste-sluta-hem...

Mao så är det fler som reagerat på det men det verkar alltså inte finnas tillgängligt.

————————

https://kvartal.se/artiklar/hardare-prioriteringar-gors-redan...
Tyvärr var jag nog inte så fel ut angående prio och att hålla platser lediga, jag har förutom länkad artikel fått höra från två andra håll att dessa ”hårdare” prioriteringar redan tillämpas (en bekant som är läkare i Sthlm & en anhörig till en inlagd i riskgrupp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag räknade på dagens siffror.

Jag vet inte alls vilka som testas, när och varför. Det har säkert varierat också. Mot den bakgrunden verkar det svårt att tolka dom siffrorna.

Covid Trends visar väl bara dödstalen för länder med fler än 50 dödsfall. Finland lär ju tillhöra den klubben inom en dag eller två.

Anledningen till att jag inte tycker dödsfall är intressant just nu är för att det är så få att osäkerheten blir stor. Hur introducerades viruset, var det i en grupp relativt unga, eller en grupp äldre. Hur lång tid tog det till att det spred sig till riskgrupper. Hade man några "satan också" incidenter där någon smittad person åkte runkt och infekterade sjuttielva äldreboenden tidigt. Det kan ju ge alltifrån väldigt låg till väldigt hög andel döda. Sådana faktorer får man inte med i sina antaganden och när man då räknar på ~50 döda så blir kalkylerna, iaf i mina ögon, rätt meningslösa för att osäkerheten är alldeles för hög. Jag skulle tro att även vid 1000 döda så är antalet för få för att kunna dra några slutsatser, men det är inget jag med säkerhet vet förstås.

Om du inte har sett videon som förklarar Covid Trends diagram så tycker jag du ska kolla upp den på youtube. Det är väl spenderad tid. Sök på "minutephysics" så hittar du den.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"