Star VR One butikslistas – virtuell verklighet med ögonspårning

Permalänk
Melding Plague

Star VR One butikslistas – virtuell verklighet med ögonspårning

Det har länge varit tyst om Starbreeze och Acers VR-satsning, men nu dyker ett flertal återförsäljare upp genom produktsidan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

40000kr?

Jag finner inga ord...

Permalänk
Medlem

40 papp är väl lite att ta i. Det kommer bara bli utvecklare som tar in det antar jag. Kan inte tänka mig en privatperson betala så mycket för ett VR headeset...

Permalänk
Medlem

oj de va dyrt... låt mig först sälja en njure bara..

Permalänk
Medlem

Då tar vi två...

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Vad drar upp priset så fjantigt mycket? R&D-kostnader?

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Vad drar upp priset så fjantigt mycket? R&D-kostnader?

Ganska långt. Om du gör en produkt som bara är tänkt för några tusen kunder, så kommer de kunderna också att betala ett högt pris.

Största konkurrenten är väl Varjo, och deras produkter kostar 5000-10000 euro, så den här är ju en budgetvariant i jämförelse.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WoXeR123:

Vad drar upp priset så fjantigt mycket? R&D-kostnader?

Det senaste jag hörde så siktade de väl på marknaden med t ex arkadhallar och liknande? De lär inte sikta in sig på medelsvensson åtminstone.
Första meningen från Googles sammanfatting om starvr.com

Citat:

StarVR Corporation is dedicated to the innovation of professional virtual reality solutions, with a focus on high-end enterprise applications

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

40000kr?

Jag finner inga ord...

Orden du söker är "ej för privatkonsumtion".

I det perspektivet är 40K rimligt, finns många sammanhang där det är en skitsumma.

Permalänk
Medlem

200 grader FoV och den upplösningen? Kommer se fruktansvärt ut, speciellt när det är Amoled vilket brukar innebära Pen-tile. På några meters avstånd i bilden så kommer det väl bli ett par decimeter mellan pixlarna?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Seriöst finns det nått mer "vettigt" spel är Half Life atm? Jag har försökt flera gånger motivera ett köp av VR headset men finner inget.

Och nej, 40k för ett VR headset i dessa tider... no no!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Seriöst finns det nått mer "vettigt" spel är Half Life atm?

Nej, inget annat som Half Life. Det spelet är i en helt annan klass jämfört med de andra. Men Beat Saber, Space Pirate Trainer och diverse är ändå bra, även om det inte är Half Life klass på dem.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Seriöst finns det nått mer "vettigt" spel är Half Life atm? Jag har försökt flera gånger motivera ett köp av VR headset men finner inget.

Och nej, 40k för ett VR headset i dessa tider... no no!

Bilspel!

Kommer spelutvecklarna behöva koda för det här med ögonspårning eller sköter det sig automatiskt genom drivrutinen?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

200 grader FoV och den upplösningen? Kommer se fruktansvärt ut, speciellt när det är Amoled vilket brukar innebära Pen-tile. På några meters avstånd i bilden så kommer det väl bli ett par decimeter mellan pixlarna?

Det trodde jag också. Men StarVR One har funnits att testa på teknikmässor sedan 2018, och dom som jag sett har testat det säger att det fullständigt sopar banan med konkurrenterna.

Det verkar vara främst linserna som är svinbra tydligen, och att dom korrigerar linserna beroende på eye trackingen.

Och tydligen är det custom OLED paneler utan Pentile, dvs 3 subpixlar per pixel.

Samt att det verkligen verkar vara legit 200+ grader FOV utan märkbar distortion överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Seriöst finns det nått mer "vettigt" spel är Half Life atm? Jag har försökt flera gånger motivera ett köp av VR headset men finner inget.

Och nej, 40k för ett VR headset i dessa tider... no no!

HL: Alyx är helt klart det mest välpolerade VR-spelet som finns just nu, men det är också ett av de mest välpolerade spelen överlag. Man kan antagligen räkna spel på den nivån på två händer.

Superhot, Best Saker, Pistol Whip, Stormlands, Walking Dead, Asgards Wrath och Boneworks är alla exempel på spel som håller riktigt bra kvalitet. Sen kommer det mera hela tiden också, som t.ex. nya Medal of Honor och Lone Echo 2.

Sen så räcker ett konsument-headset riktigt fint. Oculus Quest eller Rift S kostar inte mycket mer än en lite bättre skärm.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Seriöst finns det nått mer "vettigt" spel är Half Life atm? Jag har försökt flera gånger motivera ett köp av VR headset men finner inget.

Och nej, 40k för ett VR headset i dessa tider... no no!

Det finns en i sammanhanget inte oansenlig mängd människor som köper en Quest för knappt 5000kr enbart för att köra Beat Saber. VR cardio överhuvudtaget är ganska tacksamt, uppslukande distraktion och träning på samma gång. Jag kör även pingisspelet Eleven Table Tennis ganska ofta, multiplayer mot andra och man både rör sig och blir bättre på pingis samtidigt som man får utlopp för spelbehovet.
Sen finns det simfantasterna, bil- och flygspel får ju en inlevelse som vanliga skärmar inte kan mäta sig med.

”AAA”-aktiga spel finns, men inte på samma nivå som Half-Life (än). Men det betyder inte att dom inte är väldigt underhållande och mer kommer hela tiden.

Jag skulle säga att för dom flesta är nog ett VR headset för 5000kr ett mer omvälvande köp än en skärm eller ett grafikkort för samma pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ekorrism:

Seriöst finns det nått mer "vettigt" spel är Half Life atm? Jag har försökt flera gånger motivera ett köp av VR headset men finner inget.

Och nej, 40k för ett VR headset i dessa tider... no no!

Star Wars VR är rätt häftigt men varje episod är ganska korta

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Förstår att den är riktad till företag men behöver företag verkligen ett HMD med FOV på över 200? Man kan ju lika gärna köpa en vive eller rift.

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Förstår att den är riktad till företag men behöver företag verkligen ett HMD med FOV på över 200? Man kan ju lika gärna köpa en vive eller rift.

Jag har en Pimax som är mer konsumentvänligt prisad, FOV gör extremt mycket i VR. Att gå till en Vive eller rift är som att titta i ett sugrör. Lyckligtvis har Index lite mer fov än konkurenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Förstår att den är riktad till företag men behöver företag verkligen ett HMD med FOV på över 200? Man kan ju lika gärna köpa en vive eller rift.

FOV för stor skillnad för mig i alla fall. Kör Index nu och tycker att den vertikala FOVn är fantastisk, men den horisontella kan jag störa mig på en del.

Detta VR headsetet verkar som rena drömmen bortsett från priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Jag har en Pimax som är mer konsumentvänligt prisad, FOV gör extremt mycket i VR. Att gå till en Vive eller rift är som att titta i ett sugrör. Lyckligtvis har Index lite mer fov än konkurenterna.

Skrivet av Sienar:

FOV för stor skillnad för mig i alla fall. Kör Index nu och tycker att den vertikala FOVn är fantastisk, men den horisontella kan jag störa mig på en del.

Detta VR headsetet verkar som rena drömmen bortsett från priset.

Jag dreglar över Star VR's FOV men syftade mer på att det kan vara onödigt för ett företag. Jag vill gärna ha så hög FOV som möjligt när jag spelar spel men känns inte som en prioritering när man har det i ett företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag dreglar över Star VR's FOV men syftade mer på att det kan vara onödigt för ett företag. Jag vill gärna ha så hög FOV som möjligt när jag spelar spel men känns inte som en prioritering när man har det i ett företag.

Du verkar tänka på "företag" som någon som bara kör utbildning eller kanske produktvisualisering i VR.
StarVR kan tänkas vara riktad mot företag som gör VR upplevelser i nöjesparker och arkadhallar och liknande..då ska ju upplevelsen vara något utöver vad gemene man i regel har hemma.

Permalänk
Medlem

Den orena pöbeln göra sig icke besvär.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Jag har en Pimax som är mer konsumentvänligt prisad, FOV gör extremt mycket i VR. Att gå till en Vive eller rift är som att titta i ett sugrör. Lyckligtvis har Index lite mer fov än konkurenterna.

Hög fov som förvränger omgivningen så att det ser förjävligt ut. lol Snacka om att inlevelsen försvinner.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Skrivet av mAster9:

Hög fov som förvränger omgivningen så att det ser förjävligt ut. lol Snacka om att inlevelsen försvinner.

Tack för kommentaren om någon du inte har en blekaste vad du pratar om?

Hoppas du är stolt?

Permalänk

Priset är väl inget, bara ta på Klarna
Själv har jag ett vanligt HTC Vive, och drömmer om att få köra VR med betydligt högre FOV, Pimax har ju det, men då har den en del förvrängning som dom måste fixa/få bukt med (borde väl på något sätt gå att få bukt med via programvaran om den verkligen gjordes helt för det headsettet).
Men för tillfället får jag nöja mig med min gamla Vive, någon uppgradering öht är inte att tänka på ännu tyvärr.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Bilspel!

Kommer spelutvecklarna behöva koda för det här med ögonspårning eller sköter det sig automatiskt genom drivrutinen?

Har också tänkt att det vore perfekt för bilspel, vet inte om det finns titlar med stöd för VR? Vad gäller Eye Tracking i VR är jag förvånad att det inte redan finns, klart at det finns en del mindre hinder på vägen som hur många grader man ska titta i sid/höjdled innan synintrycket skiftas, roterar. Har på twitch tittat en del på fps-spelare (mest Quake Live (Q3) och Reflex) som använt sig av eyetrackers och ögonen rör sig ständigt över skärmen, ständiga mikrorörelser, tror man kan bli duktigt åksjuk om man som användare inte har möjlighet att justera randvärden för hur stora utslag ögonen ska göra före uppdatering av vilken vinkel man ser med i spelet Bara några funderingar...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Har också tänkt att det vore perfekt för bilspel, vet inte om det finns titlar med stöd för VR? Vad gäller Eye Tracking i VR är jag förvånad att det inte redan finns, klart at det finns en del mindre hinder på vägen som hur många grader man ska titta i sid/höjdled innan synintrycket skiftas, roterar. Har på twitch tittat en del på fps-spelare (mest Quake Live (Q3) och Reflex) som använt sig av eyetrackers och ögonen rör sig ständigt över skärmen, ständiga mikrorörelser, tror man kan bli duktigt åksjuk om man som användare inte har möjlighet att justera randvärden för hur stora utslag ögonen ska göra före uppdatering av vilken vinkel man ser med i spelet Bara några funderingar...

Syftet med eye tracking i VR är väl inte att flytta bilden? Det skulle nog som sagt ge rejält med illamående.
En annan sak det kan göra är foveated rendering -- att bara rendera detaljerat där man tittar, och ha mycket suddigare bild i övrigt. Ögat ser ju bara skarpt på en väldigt liten del av synfältet, så det kan spara rejält med renderingskraft.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Har också tänkt att det vore perfekt för bilspel, vet inte om det finns titlar med stöd för VR? Vad gäller Eye Tracking i VR är jag förvånad att det inte redan finns, klart at det finns en del mindre hinder på vägen som hur många grader man ska titta i sid/höjdled innan synintrycket skiftas, roterar. Har på twitch tittat en del på fps-spelare (mest Quake Live (Q3) och Reflex) som använt sig av eyetrackers och ögonen rör sig ständigt över skärmen, ständiga mikrorörelser, tror man kan bli duktigt åksjuk om man som användare inte har möjlighet att justera randvärden för hur stora utslag ögonen ska göra före uppdatering av vilken vinkel man ser med i spelet Bara några funderingar...

Assetto Corsa 1/2, Dirt rally 1/2, iRacing, Raceroom racing experience, Project cars 1/2 och Automobilista 2

Edit: Finns ju även till Eurotruck simulator!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Syftet med eye tracking i VR är väl inte att flytta bilden? Det skulle nog som sagt ge rejält med illamående.
En annan sak det kan göra är foveated rendering -- att bara rendera detaljerat där man tittar, och ha mycket suddigare bild i övrigt. Ögat ser ju bara skarpt på en väldigt liten del av synfältet, så det kan spara rejält med renderingskraft.

Självklart måste det vara som du säger Föreställde mig att man skulle skulle kunna rotera sin pov med ögonen och blev åksjuk av bara tanken xD Fast vem vet, när VR-seten får högre upplösning och mer än 500 fps så kanske det skulle fungera utan illamående.