Permalänk
Medlem

Kan inte hitta lösning på FPS problem

Suttit och spelat Path of exiles i snart en vecka och varit lite smått irriterad på att det laggar och körs dåligt.

Tänkte att jag ville testa något annat spel så installerade CS/GO vilket var helt ospelbart, oavsett om jag skapade ett spel med bottar eller online så var det helt ospelbart med extremt låg och ojämn fps. Testade alla inställningar både i spel och med Radeon-Programvara.

Jag testade då att installera Diablo3 och detta verkade ändå fungera felfritt.

Sedan så skulle jag då testa att spela CS/GO igen, testade DDU driver uninstaller och efter att ha installerat om drivrutinerna så verkade CS/GO fungera hyfsat, kanske lite ovanliga fps drops men spelbart för det mesta.

Tröttna efter 10 minuter och ville fortsätta spela Path of exiles men märker direkt att det är något galet och fpsen hoppar upp och ner från 200 ner till 5-20 konstant, lägger sig hyfsat stadigt runt 100 till och från men så fort jag byter område eller när det blir större strider så börjar fpsen flyga runt helt okontrollerat.
Börjar nu då att testa runt med ingame settings och Radeon-Progamvaras men ingeting fungerar.
Testar en ren installation av windows 10 och installerar nu bara nödvändigaste men samma skit hänger kvar.
Testar att formatera hårdisken och installerar om windows med USB sticka och samma sak, helt ospelbart.

Har testat flera olika grafikdrivrutiner från AMD
Har Installerat Chipset och Drivrutiner för Processor, SSD, Moderkort, Ljudkort
Testat aktivera Game mode och Ramminne boosten.

Då Path of exiles fungerade hyfsat från början måste det gå att återfå det till spelbart alla fall.

Har ni några tips på saker jag kan testa eller göra?
Kan jag köra något test på datorn som kan se problem med drivrutiner eller annat som är galet?
Har testat Benchmark på Userbenchmark och den visar att allt är i prima skick och fungerar felfritt.

Detta är vad jag använder

Snälla hjälp sökes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Suttit och spelat Path of exiles i snart en vecka och varit lite smått irriterad på att det laggar och körs dåligt.

Tänkte att jag ville testa något annat spel så installerade CS/GO vilket var helt ospelbart, oavsett om jag skapade ett spel med bottar eller online så var det helt ospelbart med extremt låg och ojämn fps. Testade alla inställningar både i spel och med Radeon-Programvara.

Jag testade då att installera Diablo3 och detta verkade ändå fungera felfritt.

Sedan så skulle jag då testa att spela CS/GO igen, testade DDU driver uninstaller och efter att ha installerat om drivrutinerna så verkade CS/GO fungera hyfsat, kanske lite ovanliga fps drops men spelbart för det mesta.

Tröttna efter 10 minuter och ville fortsätta spela Path of exiles men märker direkt att det är något galet och fpsen hoppar upp och ner från 200 ner till 5-20 konstant, lägger sig hyfsat stadigt runt 100 till och från men så fort jag byter område eller när det blir större strider så börjar fpsen flyga runt helt okontrollerat.
Börjar nu då att testa runt med ingame settings och Radeon-Progamvaras men ingeting fungerar.
Testar en ren installation av windows 10 och installerar nu bara nödvändigaste men samma skit hänger kvar.
Testar att formatera hårdisken och installerar om windows med USB sticka och samma sak, helt ospelbart.

Har testat flera olika grafikdrivrutiner från AMD
Har Installerat Chipset och Drivrutiner för Processor, SSD, Moderkort, Ljudkort
Testat aktivera Game mode och Ramminne boosten.

Då Path of exiles fungerade hyfsat från början måste det gå att återfå det till spelbart alla fall.

Har ni några tips på saker jag kan testa eller göra?
Kan jag köra något test på datorn som kan se problem med drivrutiner eller annat som är galet?
Har testat Benchmark på Userbenchmark och den visar att allt är i prima skick och fungerar felfritt.

Detta är vad jag använder

Snälla hjälp sökes!

Jag spelar själv varken Path of Exile eller CS:GO men sökte lite snabbt på problem med PoE och hamnade i några trådar på Reddit och liknande forum. Du är inte ensam om de problem du beskriver trots att du har hårdvara som borde klara av spelet utan problem, konsensus verkar vara att PoE har suboptimal optimering. Dock förefaller det konstigt att du har problem i CS. Inte så att problemen börjat i samband med en Windows eller drivrutins-uppdatering? Förstår att det kan vara svårt att minnas i efterhand men väcker frågan Senaste bios? En sak du kan testa är att backa en uppdatering i Windows eller i värsta fall köra en omistallation.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Jag spelar själv varken Path of Exile eller CS:GO men sökte lite snabbt på problem med PoE och hamnade i några trådar på Reddit och liknande forum. Du är inte ensam om de problem du beskriver trots att du har hårdvara som borde klara av spelet utan problem, konsensus verkar vara att PoE har suboptimal optimering. Dock förefaller det konstigt att du har problem i CS. Inte så att problemen börjat i samband med en Windows eller drivrutins-uppdatering? Förstår att det kan vara svårt att minnas i efterhand men väcker frågan Senaste bios? En sak du kan testa är att backa en uppdatering i Windows eller i värsta fall köra en omistallation.

Lycka till

Har som sagt testat ominstallera windows 2 gånger nu senaste dygnet, har laddat ner och flashat Bios.

Skulle vilja köra något test på datorn som visar att allt är i sin ordning annars kommer jag aldrig kunna sova..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Har som sagt testat ominstallera windows 2 gånger nu senaste dygnet, har laddat ner och flashat Bios.

Skulle vilja köra något test på datorn som visar att allt är i sin ordning annars kommer jag aldrig kunna sova..

Börja med att ladda ner HWmonitor för att hålla koll på temperaturer och frekvenser, kör memtest, andra medlemmar fyll på med fler diagnostik program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Suttit och spelat Path of exiles i snart en vecka och varit lite smått irriterad på att det laggar och körs dåligt.

Tänkte att jag ville testa något annat spel så installerade CS/GO vilket var helt ospelbart, oavsett om jag skapade ett spel med bottar eller online så var det helt ospelbart med extremt låg och ojämn fps. Testade alla inställningar både i spel och med Radeon-Programvara.

Jag testade då att installera Diablo3 och detta verkade ändå fungera felfritt.

Sedan så skulle jag då testa att spela CS/GO igen, testade DDU driver uninstaller och efter att ha installerat om drivrutinerna så verkade CS/GO fungera hyfsat, kanske lite ovanliga fps drops men spelbart för det mesta.

Tröttna efter 10 minuter och ville fortsätta spela Path of exiles men märker direkt att det är något galet och fpsen hoppar upp och ner från 200 ner till 5-20 konstant, lägger sig hyfsat stadigt runt 100 till och från men så fort jag byter område eller när det blir större strider så börjar fpsen flyga runt helt okontrollerat.
Börjar nu då att testa runt med ingame settings och Radeon-Progamvaras men ingeting fungerar.
Testar en ren installation av windows 10 och installerar nu bara nödvändigaste men samma skit hänger kvar.
Testar att formatera hårdisken och installerar om windows med USB sticka och samma sak, helt ospelbart.

Har testat flera olika grafikdrivrutiner från AMD
Har Installerat Chipset och Drivrutiner för Processor, SSD, Moderkort, Ljudkort
Testat aktivera Game mode och Ramminne boosten.

Då Path of exiles fungerade hyfsat från början måste det gå att återfå det till spelbart alla fall.

Har ni några tips på saker jag kan testa eller göra?
Kan jag köra något test på datorn som kan se problem med drivrutiner eller annat som är galet?
Har testat Benchmark på Userbenchmark och den visar att allt är i prima skick och fungerar felfritt.

Detta är vad jag använder

Snälla hjälp sökes!

så har du testat byta ut delar ?

prova med annat grafikkort, prova med en minnessticka åt gången, om du har någon sata disk i datorn så prova koppla ur den osv.

Samt har du kollat temps och cpu/gpu användning? kollat så att gpu och cpu inte fastnar eller går ner i någon form av 2d/energisparläge (kolla så dom håller frekvenserna som dom ska ha)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

så har du testat byta ut delar ?

prova med annat grafikkort, prova med en minnessticka åt gången, om du har någon sata disk i datorn så prova koppla ur den osv.

Samt har du kollat temps och cpu/gpu användning? kollat så att gpu och cpu inte fastnar eller går ner i någon form av 2d/energisparläge (kolla så dom håller frekvenserna som dom ska ha)

Räknar med att datorns delar fungerar som dom ska då det är 2 veckor gamla.

Har ingen aning om hur jag ska titta efter, var jag ska titta för att få svar på dom där frågorna.
Därför jag ber om program som man kan köra som läser av det åt mig.

Detta är det bästa jag kan göra med kunskapen jag besitter.

http://www.bilddump.se/bilder/20200412195828-85.228.17.93.jpg

Permalänk
Medlem

Har du stängt av radeon anti lag i radeon software?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Både CSGO och PoE är tyvärr dåligt optimerade spel.

För CS kan man trixa med cpu-lasso och tvinga spelet till vissa kärnor för att klämma ur fler fps med en Ryzen cpu.
Det finns trådar på reddit om det. Sök på "Ryzen csgo fps" eller något dylilt.
Edit: Tex denna tråd: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6870gn/for_those_intere...

Jag har inte gjort några sökningar på PoE och Ryzen, men det finns säker tips även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Räknar med att datorns delar fungerar som dom ska då det är 2 veckor gamla.

Har ingen aning om hur jag ska titta efter, var jag ska titta för att få svar på dom där frågorna.
Därför jag ber om program som man kan köra som läser av det åt mig.

Detta är det bästa jag kan göra med kunskapen jag besitter.

http://www.bilddump.se/bilder/20200412195828-85.228.17.93.jpg

Fast att dom är två veckor gamla spelar ingen roll, du kan felsöka hur mycket och hur länge du vill men uteslutningsmetoden är den snabbaste och enklaste om man kan använda sig av den.

Har du inte tillgång till en till dator du kan låna delar från så börja med att prova med bara en ramsticka åt gången, prova koppla ur alla sata enheter om några finns. Sen är det att prova med en annan gpu alternativt prova din gpu i en annan dator.

Sen skulle säga att hw monitor är bästa stället att starta på, lättaste sen är om du har en sekundär skärm till datorn så kör du med hw monitor där så kan du se om temps eller användning av cpu/gpu svajar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Har du stängt av radeon anti lag i radeon software?

Jodå har testat med alla settings.

Något som jag tycker är lustigt dock är att radeon software inte hittar Poe om jag använder deras egna klient, det gjorde den från början. Sen så startar den alltid spelet i window mode om jag ställt in Fullscreen mode och startar om spelet, config.ini är ej skrivskyddad. Ställer jag settings på fullscreen window så startar den i det läget vid omstart.

Installerar jag genom steam hittar radeon-software spelet men fortfarande samma fps problem.

Permalänk
Medlem

Inge problem när jag körde memtest86

Permalänk
Medlem

Inget här som visar på att det skulle finnas problem? Detta var från när jag spelat POE ett slag.

HVMonitor

Sedan så testade jag att spela lite wolcen och under tiden såg det ut såhär.
Datorn har vid detta tillfälle börjat jobba på myket hårdare.

Wolcen

Nämnvärt är väl att jag dragit på Gamemode och Minnesboosten samt I radeon-software drog jag på automatiskt överklockning, blev nu lite orolig när värdena där visade

GPU

Blev orolig så går o lägger mig och så kanske ni har några synpunkter på alla dessa värden imorgon

Godnatt på er!

Permalänk
Medlem

3D benchmark ser ju lite sådär ut, ska testa med Game mode och memmory boost på.

http://www.bilddump.se/bilder/20200413095351-85.228.17.93.jpg

Med boost på i Bios

http://www.bilddump.se/bilder/20200413100858-85.228.17.93.jpg

Permalänk
Avstängd

Vad jag ser på dina cpu hardware monitor bilder har du ett fel som tyder på hårdvaru fel.

VDDP Ligger på 0V hos dig, den ska ligga på ca 1V

Så ditt fel har något med minnet att göra. Kan vara moderkort cpu, eller minne i sig.

Permalänk
Inaktiv

Du kan köra t.ex. Cinebench R20 (gratis på microsoft store) och jämföra resultatet med andra som har samma CPU ifall du är osäker på om din processor presterar vad den borde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zehnmaster74:

Vad jag ser på dina cpu hardware monitor bilder har du ett fel som tyder på hårdvaru fel.

VDDP Ligger på 0V hos dig, den ska ligga på ca 1V

Så ditt fel har något med minnet att göra. Kan vara moderkort cpu, eller minne i sig.

Hmm intressant, ska kika runt!

Tackar för info!

Permalänk
Medlem

Prova köra process affinity som @henkiii nämnde ovan. Spel är inte optimerade för att köras på 12 kärnor

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Du kan köra t.ex. Cinebench R20 (gratis på microsoft store) och jämföra resultatet med andra som har samma CPU ifall du är osäker på om din processor presterar vad den borde.

Körde ett till test med 3D mark, Fire strike dénna gång vilket kör i dx11 som jag förstår det istället för dx12. Sen hitta jag någon online med samma processor och grafikkort. Låg lite över han och det känns ju lite bättre.
DX11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Prova köra process affinity som nämnts ovan. Spel är inte optimerade för att köras på 12 kärnor

Nu ser jag inte att något nämnt detta tidigare så hänger inte riktigt med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zehnmaster74:

Vad jag ser på dina cpu hardware monitor bilder har du ett fel som tyder på hårdvaru fel.

VDDP Ligger på 0V hos dig, den ska ligga på ca 1V

Så ditt fel har något med minnet att göra. Kan vara moderkort cpu, eller minne i sig.

Om VDDP låg på noll skulle väl ingenting fungera?

Mer troligt att HWmonitor inte rapporterar korrekt värde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Om VDDP låg på noll skulle väl ingenting fungera?

Mer troligt att HWmonitor inte rapporterar korrekt värde.

Jodå datorn kan fortfarande fungera. Att Hardware monitor visar 0 tyder som sagt på att han har ett hårdvaru fel någonstans.
Minnet får säkert styr ström, men är det rätt och regleras den som den ska. Tror inte det eftersom VDDP är 0 i testprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zehnmaster74:

Jodå datorn kan fortfarande fungera. Att Hardware monitor visar 0 tyder som sagt på att han har ett hårdvaru fel någonstans.
Minnet får säkert styr ström, men är det rätt och regleras den som den ska. Tror inte det eftersom VDDP är 0 i testprogram.

http://www.bilddump.se/bilder/20200413110035-85.228.17.93.jpg

CLDO VDDP Är inte detta samma så det är som det ska ? "Verkar som att detta ej var samma volt mätning"

Permalänk
Avstängd

Verkar som det är vissa bios versioner som har detta fel. Testa och uppgradera till senaste bioset från
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-GAMING-PLUS-MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av zehnmaster74:

Verkar som det är vissa bios versioner som har detta fel. Testa och uppgradera till senaste bioset från
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-GAMING-PLUS-MAX

Detta har jag gjort korrekt tror jag.

Laddar väl bara ner den översta filen och lägger över på USB sticka?

Går jag in i bios och laddar M-flash med stickan så visar den samma version alla fall som den översta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Nu ser jag inte att något nämnt detta tidigare så hänger inte riktigt med!

Bumpar denna lite bara, Hur tänker du att jag ska göra ? Ska jag ta bort vissa Processer Härifrån?

Såna fall några rekommendationer på hur många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Bumpar denna lite bara, Hur tänker du att jag ska göra ? Ska jag ta bort vissa Processer Härifrån?

Såna fall några rekommendationer på hur många?

Tex Process Lasso

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jämförde min Grapfic score med 3D Guru review och då har jag ju inte långt ifrån samma score, med mina 8600 mot deras 8900

3DGuru Benchmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Tackar ska testa omgående!

Permalänk
Medlem

Printen du visade i HWMonitor är utan att ha belastat datorn 100%, man ser att CPU-användningen tex varit uppe i max 64% och dragit ~34A. Om du har HWMonitor igång och drar igång ett spel bör CPU:n iaf spika över 64% vid uppstart. Testa att spela något krävande spel 10 minuter med HWMonitor igång och återkom med ny print.

Jag kan inte Ryzen så bra, men 1.4vcore vid 64% CPU-användning och med en temperatur om 66C är inte det högt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Printen du visade i HWMonitor är utan att ha belastat datorn 100%, man ser att CPU-användningen tex varit uppe i max 64% och dragit ~34A. Om du har HWMonitor igång och drar igång ett spel bör CPU:n iaf spika över 64% vid uppstart. Testa att spela något krävande spel 10 minuter med HWMonitor igång och återkom med ny print.

Jag kan inte Ryzen så bra, men 1.4vcore vid 64% CPU-användning och med en temperatur om 66C är inte det högt?

Återkommer inom nån timme, måste iväg och käke!