Stor skillnad mellan spel?

Permalänk
Medlem

Stor skillnad mellan spel?

Hej,

Mitt GTX 970 har varit troget mot mig under en längre tid nu, och för den kommande framtiden kommer det inte att bytas ut då jag inte har större intressen av AAA spel för stunden. Jag har inte tiden eller orken att köpa de nyaste spelen och lira dem på högsta grafikinställningar.

Dock är jag förbluffad, rejält! Mitt GTX 970 i kombination med en i5-4690K och 8GB DDR3 RAM har inga problem att köra Battlefront 2 på Ultra inställningar, och klockar 60FPS med V-sync utan problem, och går över 60FPS till cirka 80-90 utan V-sync (dock så har ju Battlefront 2 ett jävla problem med stutter, om man inte kör med V-sync).

Jag kör spelet på Medium med V-sync för att slippa pressa temperaturerna på 970:t allt för mycket. Med medium inställningar och V-sync klockar den cirka 75 celsius, vilket jag finner stabilt för ett så pass vackert och krävande spel.

Här kommer problemet dock: jag kan inte köra Battlefield 1 eller V, inte ens på lägsta inställningar... får mindre än 40FPS och datorn vill dö. Även på ett processorkrävande spel som CS:GO (där jag ändå pangar ut 350-400FPS) gillar även grafikkortet att slå till rejält på temperaturerna.

Är det någon som kan förklara varför grafikkortet så pass enkelt slår ut ett spel som Battlefront 2, men inte kan köra t. ex. BF1 och BFV?

Kan även tillägga att det tar Skyrim med otroligt många texture mods (4K) på Ultra utan några problem (58FPS, Skyrim har ju sitt egna lilla "V-sync").

Permalänk
Medlem

V-ram? 3.5gb

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

Här kommer problemet dock: jag kan inte köra Battlefield 1 eller V, inte ens på lägsta inställningar... får mindre än 40FPS och datorn vill dö.

här når du hög temp för att grafikkortet nått sin gräns på 100% last redan på 40fps kortet klara helt enkelt inte mer.

Skrivet av Ecthelion:

Även på ett processorkrävande spel som CS:GO (där jag ändå pangar ut 350-400FPS) gillar även grafikkortet att slå till rejält på temperaturerna.

för att du kör hel "ocapat" i dessa spel när du inte har en frame limiter eller V-sync igång utan någon övre gräns för fps kommer datorn begära så mycket kortet bara orkar pressa ut och därför kommer ligga och pressa på 100% load konstant.

skulle du sätta en limiter på säg 150-200fps skulle du se betydligt lägre temps än när kortet försöker ösa ut så mycket det bara orkar iom att du kommer bara hamna på 50-60% gpu last.

Bara för att ett spel är mestadels cpukrävande så betyder inte att gpu´n bara ligger och latar sig blir gpu matad med mer än vad den vill ha från cpu´n kommer den försöka arbeta så mycket den bara hinner med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Hej,

Mitt GTX 970 har varit troget mot mig under en längre tid nu, och för den kommande framtiden kommer det inte att bytas ut då jag inte har större intressen av AAA spel för stunden. Jag har inte tiden eller orken att köpa de nyaste spelen och lira dem på högsta grafikinställningar.

Dock är jag förbluffad, rejält! Mitt GTX 970 i kombination med en i5-4690K och 8GB DDR3 RAM har inga problem att köra Battlefront 2 på Ultra inställningar, och klockar 60FPS med V-sync utan problem, och går över 60FPS till cirka 80-90 utan V-sync (dock så har ju Battlefront 2 ett jävla problem med stutter, om man inte kör med V-sync).

Jag kör spelet på Medium med V-sync för att slippa pressa temperaturerna på 970:t allt för mycket. Med medium inställningar och V-sync klockar den cirka 75 celsius, vilket jag finner stabilt för ett så pass vackert och krävande spel.

Här kommer problemet dock: jag kan inte köra Battlefield 1 eller V, inte ens på lägsta inställningar... får mindre än 40FPS och datorn vill dö. Även på ett processorkrävande spel som CS:GO (där jag ändå pangar ut 350-400FPS) gillar även grafikkortet att slå till rejält på temperaturerna.

Är det någon som kan förklara varför grafikkortet så pass enkelt slår ut ett spel som Battlefront 2, men inte kan köra t. ex. BF1 och BFV?

Kan även tillägga att det tar Skyrim med otroligt många texture mods (4K) på Ultra utan några problem (58FPS, Skyrim har ju sitt egna lilla "V-sync").

Vad menar du när du säger "hög temp" ?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att ex BF1/BF5 är riktiga CPU-hoggers och för att få en stabil FPS måste man hitta en sweetspot för belastning av CPU & GPU. Ett av de enklaste sätten att göra det i BF1 är med RenderDevice.RenderAheadLimit där man får testa sig fram mellan värden från 0 till 3 (högre värde avlastar generellt cpu). För att få ändringen permanent måste den läggas till User.cfg.

Testa med fördel tweaks från denna tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1526886-battlefield-v-...

Några tweaks som brukar göra stor skillnad:
*Unpark cores - https://www.coderbag.com/programming-c/disable-cpu-core-parki...
*Disable Origin-in-Game
*Disable GPU Memory Restriction in game

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Min erfarenhet är att ex BF1/BF5 är riktiga CPU-hoggers och för att få en stabil FPS måste man hitta en sweetspot för belastning av CPU & GPU. Ett av de enklaste sätten att göra det i BF1 är med RenderDevice.RenderAheadLimit där man får testa sig fram mellan värden från 0 till 3 (högre värde avlastar generellt cpu). För att få ändringen permanent måste den läggas till User.cfg.

Testa med fördel tweaks från denna tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1526886-battlefield-v-...

Några tweaks som brukar göra stor skillnad:
*Unpark cores - https://www.coderbag.com/programming-c/disable-cpu-core-parki...
*Disable Origin-in-Game
*Disable GPU Memory Restriction in game

Tack för svar allihop.

Med hög temperatur så menar jag 80 grader, det är det högsta mitt grafikkort pangar ut och det är om jag kör t. ex. Battlefront 2 på Ultra. Ingen fara med tanke på att 970:t ska palla av 98 grader som högst.