Tyst färdigbyggd speldator 8000:-

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av lövet:

Ok, då får det blir färdigbyggt på Webhallen eller Inet. Vilka brukar ha snabbast byggtider?
Kan ni slänga in en färdig korg med riktigt kylare och vad som nu behövs för att få datorn någorlunda tyst. Ett bra chassi önskas också. Drar möjligtvis ned på grafikkortet från 4000kr till ca 2500 kr-3000kr. Men det viktigaste är att det är stabila drivrutiner så det inte håller på och kraschar. Vilka är bäst på det?

Vad för budget? 8K? För det har jag redan länkat...

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

https://www.webhallen.com/api/cart-img/302709,309325,281715,313926,314110,293749,312984,236123?name=9K

https://www.webhallen.com/api/cart-img/302709,311371,281715,313926,314110,282317,312984,236123?name=8K

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.
https://youtu.be/MWGzmbbimPw?t=290

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :
https://youtu.be/EqQcgwz1hYA?t=593

https://youtu.be/tmHB-lO5fhw

https://youtu.be/9FnOEfSD4UI

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

https://www.fsplifestyle.com/upload/logo/LG4FJ00004_240x232.jpg

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

https://i1.wp.com/www.funkykit.com/wp-content/uploads/2014/11/fk-recommended.png?resize=177%2C162
ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4

Corsair CV är en prisvärd nätaggregatsserie. Bronze certifierat.
CV är mellan VS och CX serien, lite närmre VS serien, men också väldigt mycket närmare VS serien i pris.
PC TeK Reviews Corsair CV550 550W Power Supply Review
APO THE TECH Corsair CV550 Review – Cheap PC Power Supply By Corsair
PROFESIONAL review Corsair CV550 Review en Español (Análisis completo)

Corsair CV

Vad tyckte du om datorlådorna jag skickade? Fick aldrig något svar angående dem. Svårt att göra lista när man inte vet vad du vill ha för chassi.

Hur mycket lagring behöver du 500GB eller 1TB?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Denna ser vädligt prisvärd ut för att vara en färdigbyggd dator:
https://www.elfynd.se/msi-codex-3-9sc-295eu-stationar-dator-f...

Har dock ingen aning om hur pass tyst den är.

Det negativa:
Endast en sticka 8GB ram (8GB är lite för lite idag, samt med endast en sticka minne tappar man lite prestanda)
Läst att det medföljer en del bloatware, går såklart att åtgärda men vet inte hur mycket du vill göra själv

Permalänk
Medlem

@Kuspar:

Verkar vara en "ok" dator för priset
men har fått dåligt betyg på elgiganten

https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

Permalänk
Medlem

@Kvarnis:

Jo, jag såg betyget, men jag ser inte själva recensionerna?
Vet ej vad de klagar på.

Permalänk
Medlem

@Kuspar:

Ser heller inte recensionerna.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Kuspar:

Har dock ingen aning om hur pass tyst den är.

Den har definitivt ett av de billiga chassin som TS inte vill ha.
MSI brukar, som många andra, montera denna kylare, som är värre men billigare än Wraith Stealth.

Skrivet av Kuspar:

Endast en sticka 8GB ram (8GB är lite för lite idag, samt med endast en sticka minne tappar man lite prestanda)

Lite?!?! Nä, en massa i vissa spel.

Single Channel VS Dual Channel
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Moderator
Skrivet av Kuspar:

@Kvarnis:

Jo, jag såg betyget, men jag ser inte själva recensionerna?
Vet ej vad de klagar på.

Skrivet av Kvarnis:

@Kuspar:

Ser heller inte recensionerna.

@Eric Hjalmarsson: Varför har du börjat spara in på nättagget i listorna? billigaste agget som inte är kolink...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Vzano: Jag har lagt Corsair CV550 i listor sedan det lanserades. Det verkar prisvärt. Brukar hamna i all listor från 7K till 10K.
Cooler Master MasterWatt Lite, EVGA BR, EVGA BT & Corsair VS är någonstans emellan Kolink & CV också.

Anledningarna till att det är i dessa listor är

  • TS kollade på prebuilts, som har mycket sämre nätaggregat, så ett stort steg upp i alla fall

  • Budgeten var endast 8K i de första listorna

  • Budgeten 10K som TS snabbt nämnde försökte hållas i sista listan

  • Webhallen har dåligt med nätaggregat i lager

Nätaggregat och chassi är väl nästa saker att uppgradera om man vill öka budgeten över 10K.
Corsair CX550 eller Seasonic Focus GX 550W typ.
Hade det varit från flera butiker hade jag klämt in ett GX 650 utan att behöva öka budgeten.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:

Den här datorn ser riktigt bra ut. Chassi verkar riktig svårt, men hellre det för 650:- än ett för 350:-, så det lutar åt detta.

Finns det något chassi som är bra och samtidigt ser fräckt ut med ledlysen osv, eller är det sånt man köper till? Man kanske tröttnar på sånt fort?

Fråga om Grafikkortet: 1660 Super, är det bästa köp för pengarna? Såg att 2060(?) hade prissänkts? Hur blir ljudnivån med ett sånt? Väljer hellre Nvidia om det är stabilare än AMD.

Funderar också ifall det kanske är overkill och att man kan uppgradera grafikkort senare. Men det kommer nog aldrig hända å andra sidan.

Har AOC 27" skärm, spelar det roll vilket grafikkort jag väljer?
https://www.inet.se/produkt/2215704/aoc-27-27g2u-ips-144-hz?g...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av lövet:

Finns det något chassi som är bra och samtidigt ser fräckt ut med ledlysen osv, eller är det sånt man köper till?

Fractal Design Focus G Mini kommer med två vita LED fläktar.

Vill du ha RGB LED kan du kolla på dessa billiga och inte så tysta från billighetsmärken

Eller dessa från kvalitetstillverkare:

Skrivet av lövet:

Fråga om Grafikkortet: 1660 Super, är det bästa köp för pengarna? Såg att 2060(?) hade prissänkts?

1660 Super är mest prisvärd. Självklart presterar GTX 1660 Ti & GTX 2060 Super bättre, men de kostar också mer.

Skrivet av lövet:

Väljer hellre Nvidia om det är stabilare än AMD.
Har AOC 27" skärm, spelar det roll vilket grafikkort jag väljer?

Den har AMD Freesync, så den funkar bättre med AMD även om den är G-Sync Compatible.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Angående grafikkort: lurar nu lite på att gå ned ca 1000 kr från 3000kr till 2000 kr. Men är det dumsnålt? Det jag funderar över är att istället spara in tusingen till en uppgradering senare när bättre grafikkort gått ned 1000-2000kr.

Chassi: Inte för vräkigt RGB Led, men litegrann hade kanske vart roligt. Finns det något av ovanstående som är tyst också? Alternativt någon i högre prisklass.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av lövet:

Angående grafikkort: lurar nu lite på att gå ned ca 1000 kr från 3000kr till 2000 kr. Men är det dumsnålt? Det jag funderar över är att istället spara in tusingen till en uppgradering senare när bättre grafikkort gått ned 1000-2000kr.

Funderat på att köpa ett begagnat grafikkort att ha så länge?

För 2000 kronor är GTX 1650 Super eller RX 580 det bästa du kan få nytt.

Går du upp lite i budget kan du få ett GTX 1660, RX 590 eller RX 5500XT.

Skrivet av lövet:

Chassi: Inte för vräkigt RGB Led, men litegrann hade kanske vart roligt.

Det var alla RGB chassin i prisklassen <850 kronor...

Skrivet av lövet:

Finns det något av ovanstående som är tyst också? Alternativt någon i högre prisklass.

Phanteks Eclipse P300 & Phanteks Eclipse P360X med en extra fläkt samt Phanteks Eclipse P400 med medföljande fläktar är hyffsat så tysta. De andra vet jag ingenting om tyvärr. Vill du lägga mer finns det tillexempel Phanteks Eclipse P400S & Phanteks Eclipse P400A D-RGB.

Silent chassin är tystare vid idle för att det stänger in alla små ljud medan mesh chassin kommer att vara tystare under load då fläktarna kan snurra långsammare.

Airflow vs. Silent Case: Noise-Normalized Thermals. Beaten at its own game.
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Avstängd

Skulle inte en begagnad dator fungera?
För 8,000 kr på sweC marknad får du väldigt mycket.

https://m.sweclockers.com/marknad/sok?searchid=06126081-cd44-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vad för budget? 8K? För det har jag redan länkat...
Vad tyckte du om datorlådorna jag skickade? Fick aldrig något svar angående dem. Svårt att göra lista när man inte vet vad du vill ha för chassi.
Hur mycket lagring behöver du 500GB eller 1TB?

https://www.webhallen.com/api/cart-img/302709,313064,272955,313926,314110,292329,312984,209949,236123?name=10,5K%20Tyst%20&%20Monterad

Lutar åt denna! Har webhallen grejerna i lager? Hinner den bli färdig senast måndag i Göteborg?

Är det något som jag bör förbättra på den? Till vad i såfall? Ok med några hundra till.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@lövet: Webhallen har inte grejerna i lager, det var ju mer än en vecka sedan jag gjorde listan så mycket har ändrats.

Vare sig Webhallen eller Inet kan nog skicka dig en färdigbyggd custom dator innan måndag. Då får du köpa en prebuilt som i denna prisklassen inte är tysta eller montera ihop en dator själv.

SweClockers datorbyggarguide

Känner du dig osäker kan någon på forumet hjälpa dig! Jag står personligen uppskriven men det är inte helt hundra att jag kan i helgen.
SweClockers Gratis hjälp vid montering av datorer

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Ok tackar! Föredrar att köpa en tyst dator även om det blir försenat.

Jag visste inte att det ändras såpass fort som på en vecka. Skulle man kunna få ett nytt liknande förslag vore jag väldigt tacksam

Gärna allt från samma ställe. Väntas det prissänkningar på datorkomponenter till Green Friday nästa vecka?

Permalänk
Medlem

GTX 1660 Super är jag nog inne på ändå. GTX 1650 Super verkar mer prisvärd för pengarna? Men vill nog undvika eventuella flaskhalsar. Kan nog öka på lite till på chassi m.m. 500GB hårddisk tror jag räcker.

Hittar ingen passande speldator i Göteborg för tillfället bland annonserna.

Permalänk
Medlem

@lövet Du vet att Komplett äger Webhallen?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@lövet: Det kan ändras en del bara från dag till dag.

Inte sett någonting inför Green Weekend. Webhallen har inte börjat avsölja några erbjudanden ännu.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lövet:

@Eric Hjalmarsson: Ok tackar! Föredrar att köpa en tyst dator även om det blir försenat.

Jag visste inte att det ändras såpass fort som på en vecka. Skulle man kunna få ett nytt liknande förslag vore jag väldigt tacksam

Gärna allt från samma ställe. Väntas det prissänkningar på datorkomponenter till Green Friday nästa vecka?

Om du vill ha en tyst dator så bör du fokusera på valet av cpukylare, gpu och psu. Dvs de delar som generellt genererar ljud.

En del psu är semipassivt kyld, likaså gpu.
Komponenter som drar lite ström ihop med överdimensionerade kylare är generellt sätt tysta av sig.

Jag har själv ett halvöppet chassi och min dator är tyst tack vare att den drar lite ström ihop med överdimensionerad kylning som rullar på i låg hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lövet:

@Eric Hjalmarsson: Ok tackar! Föredrar att köpa en tyst dator även om det blir försenat.

Jag visste inte att det ändras såpass fort som på en vecka. Skulle man kunna få ett nytt liknande förslag vore jag väldigt tacksam

Gärna allt från samma ställe. Väntas det prissänkningar på datorkomponenter till Green Friday nästa vecka?

Troligen marginella. Datorbranschen är en av få som gått bra under Corona då många köpt både prylar för att kunna jobba hemma och för att kunna gejma samtidigt så är det problem att få fram nya grejer att sälja.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr kämpigt att få in alla krav med de lagersaldona butikerna har just nu. Typ såhär nära kommer jag, men då ingår inget operativsystem och det blir bättre för varje extra hundralapp. Blir helt enkelt väldigt många kompromisser.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att köpa lite bättre komponenter men en 3000G, som du eventuellt överklockar, tills du kan uppgradera till en 3600. (I det här exemplet får du dock dämpa toppen av chassit själv, annars finns t.ex. "Phanteks Eclipse P400S").

För då kan du också köpa ett grafikkort på en annan butik:

Sen vet jag inte hur bra det skulle fungera. Men någon annan här kanske vet?

Permalänk
Medlem

Ajdå jag hade missat att komplett ägde webhallen också. Jag kanske måste bortse från mitt önskemål ifall webhallen är bättre än inet. Webhallen använder inte InKomplett Bank iaf hoppas jag?

Jag har höjt budgeten till ca 11 000:- så jag har gjort en ny tråd här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1593160-tyst-fardigbyg...