MSI 5700 EVOKE GP OP Missljud

Permalänk
Medlem

MSI 5700 EVOKE GP OP Missljud

Hej! Har ett knappt två veckor gammalt MSI 5700 som har börjat ge ifrån sig ett märkligt ljud vid belastning. Är ett intermittent "skorrande" ljud som jag försökt fånga på ljud(film) fläktvarvtalet är ca 1500rpm. Hörs två gånger i klippet.

Någon idé om vad det kan vara? Går det att åtgärda på egen hand eller gör jag bäst i att reklamera kortet, köpt på Inet.

Filmklipp

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem

Låter som coil whine, väldigt milt fall av det.

Dock så verkar det ju komma i intervaller vilket är konstigt om det nu inte var så att du också belastade kortet för videon i intervaller bara för att göra det tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Låter som coil whine, väldigt milt fall av det.

Dock så verkar det ju komma i intervaller vilket är konstigt om det nu inte var så att du också belastade kortet för videon i intervaller bara för att göra det tydligare.

Klippet är filmat samtidigt som jag spelar Rainbow Six: Siege. Ingen konstgjord belastning alltså, utan vanligt spelande.

Ljudet kom idag. Inte låtit så tidigare, värt att tillägga kanske

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem

Är kortet 3 veckor gammalt, så föreslår jag att du byter den.
Du har en produkt som ska leverera i 3 år. Du ska vara nöjd med produkten.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joccmock:

Hej! Har ett knappt två veckor gammalt MSI 5700 som har börjat ge ifrån sig ett märkligt ljud vid belastning. Är ett intermittent "skorrande" ljud som jag försökt fånga på ljud(film) fläktvarvtalet är ca 1500rpm. Hörs två gånger i klippet.

Någon idé om vad det kan vara? Går det att åtgärda på egen hand eller gör jag bäst i att reklamera kortet, köpt på Inet.

Filmklipp

Låter lite som missljud när fläkten startar upp, men kan även vara coil whine

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Är kortet 3 veckor gammalt, så föreslår jag att du byter den.
Du har en produkt som ska leverera i 3 år. Du ska vara nöjd med produkten.

Ja, det lutar åt det. Kortet presterar bra men ger ifrån sig detta missljud och har oroväckande höga temps, uppåt 95grader i junction temp. Såldes dessutom till ett bra pris, men lägger hellre till en slant och blir helt nöjd. Kommer garanterat störa mig på detta mer och mer

Skrivet av thomson:

Låter lite som missljud när fläkten startar upp, men kan även vara coil whine

Fläkten går konstant med ljudet kommer och går. Kortet får gå på retur, hoppas Inet är smidiga med det.

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Skrivet av Joccmock:

Ja, det lutar åt det. Kortet presterar bra men ger ifrån sig detta missljud och har oroväckande höga temps, uppåt 95grader i junction temp. Såldes dessutom till ett bra pris, men lägger hellre till en slant och blir helt nöjd. Kommer garanterat störa mig på detta mer och mer

Fläkten går konstant med ljudet kommer och går. Kortet får gå på retur, hoppas Inet är smidiga med det.

Inet är alltid smidiga med sånt.
Ett bra sätt att kolla efter Coilwhine är att köra spel där du har hög fps. Typ lobby i PUBG. Stäng av FPS limit bara så bär det av om kortet Whinear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Inet är alltid smidiga med sånt.
Ett bra sätt att kolla efter Coilwhine är att köra spel där du har hög fps. Typ lobby i PUBG. Stäng av FPS limit bara så bär det av om kortet Whinear

Tack för tipset! Testade i Siege där jag ligger på 6-700FPS i lobbyn, knorrar lite mer från kortet då. Verkar vara Coil Whine helt enkelt.

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|