Dram lyser rött, får ej bild men datorn är igång!

Permalänk
Medlem

Dram lyser rött, får ej bild men datorn är igång!

Hej!

Har köpt nya komponenter från inet den senaste månaden och allt har fungerar klockrent tills en morgon då jag skulle starta datorn och jag får ej någon bild, men datorn är igång. På moderkortet lyser en röd ledlampa "DRAM". Dock fungerar datorn att starta felfritt med ett minne på plats nr 2, men endast plats nummer två. Har bytt ut moderkortet, minnen samt CPU, fel kvarstår. Den vill inte fungera med dubbla minnen helt enkelt.

Komponenter:

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance
MSI B450 TOMAHAWK MAX
AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB
MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X
Corsair RM650X 650W v2
Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD

Kan det vara så att PSU.n ger för lite ström till någon komponent eller att fel BIOS är instalerade på datorn?

Mvh "en irriterad men glad GAMER"

Permalänk
Medlem

1 sticka -> enbart DIMMA2, 2 stickor -> DIMMA2 + DIMMB2 eller plats 2+4 beroende på från vilket håll du kollar.

sida 29
https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/E7C02v1.3.pdf

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Exakt så instalerade jag mina minnen, I DIMMA2 + DIMMB2. Det är då jag får felkoden "DRAM" lyser rött och min monitor är svart. Det fungerar enbart när jag kör 1st sticka i DIMMA2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromis:

@Gurk: Exakt så instalerade jag mina minnen, I DIMMA2 + DIMMB2. Det är då jag får felkoden "DRAM" lyser rött och min monitor är svart. Det fungerar enbart när jag kör 1st sticka i DIMMA2

Har du senaste bios? De har förbättrat/ändrat ram kompatibilitet på senare bios version

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@Oppna: Tror dock ej det! Är det dessa isåfall du syftar på?

msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK-MAX#down-bios

Ska jag instalera samtliga eller bara den du tänkte på; - Improve memory compatibility?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilken du har. Jag personligen har inte max versionen. Men jag hade samma problem som jag löste med att uppdatera till senaste. Fick liiiiite bättre boost ur cpun också

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@Oppna: Okej! Får ta och testa det, återkommer när jag prövat!

Permalänk
Medlem

Fortfarande problem

@Oppna: Hej igen! Fick hem min processor som varit på service, det va inget problem med den. Testade installera nyaste BIOS, fortfarande funkar det ej att starta med båda ramen i båda slotten, alltså DIMMA2 + DIMMB2. Funkar endast med DIBBA2.
Börjar fundera om jag måste ställa in mina minnen manuellt så de är rätt timade, clock speed och voltage? Kör med

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance

Vad tror du?

Permalänk
Medlem

@Stromis:
Kort fråga. Har du provat båda minnena i DIMMA2? eller endast konstaterat att det strular när du sätter en sticka in DIMMB2?
Edit: Provat med endast en sticka i DIMMB2?

Permalänk
Medlem

@Viita: Båda minnerna funkar i DIMMA2, inget annan slot kan ladda minnerna, bara på DIMMA2.

En intressan grej är att när jag försökte ställa in mina minnen till endast 2666 hz så lyser CPU lampan när jag ska starta, och inte DRAM längre. Har uppdaterat både BIOS och chipset på AMDs hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromis:

@Viita: Båda minnerna funkar i DIMMA2, inget annan slot kan ladda minnerna, bara på DIMMA2.

En intressan grej är att när jag försökte ställa in mina minnen till endast 2666 hz så lyser CPU lampan när jag ska starta, och inte DRAM längre. Har uppdaterat både BIOS och chipset på AMDs hemsida

Har du xmp profilen igång? Vad får du för dram voltage då?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@Oppna: Ja, testade sätta igång den och voltage är på 1.376

Permalänk
Medlem

@Oppna: Kan det vara så att mina minnen ej är kompatibla med moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromis:

@Viita: Båda minnerna funkar i DIMMA2, inget annan slot kan ladda minnerna, bara på DIMMA2.

En intressan grej är att när jag försökte ställa in mina minnen till endast 2666 hz så lyser CPU lampan när jag ska starta, och inte DRAM längre. Har uppdaterat både BIOS och chipset på AMDs hemsida

Prova "re-seat" CPU, dvs, ta bort den och sätt tillbaka.
Minneskanalerna är direkt ansluta till CPU.

Edit: Jag skulle även kontrollera att samtliga stift på CPU faktiskt sitter kvar på CPU, även om det vore helt otroligt att någon skulle släppa.

Permalänk
Medlem

@Viita: Fick hem min CPU idag som varit på felsökning hos inet. Inget fel på den så inte heller några pins som är böjda eller trasiga. Så satte precis in den återigen idag

Permalänk
Medlem

@Stromis:
Jag skulle inte utesluta att det kan vara strömproblem från PSU, men jag tror problemet ligger i ditt moderkort, helt enkelt för att dina tester visar att båda minnes-stickorna fungerar i 1 slot, men ingen fungerar i den andra, samt att du har fått bekräftat att CPU fungerar.

Min åsikt är att om det vore ström-relaterat så borde systemet fungera med 1 sticka i DIMMB2 utan att det sitter någon i DIMMA2, men det kan vara designat att bara fungera på ett sätt också.

Problemet bör ligga mellan CPU och RAM-slot.

Permalänk
Medlem

@Viita: Kan påpeka att jag även fått hem ett helt nytt moderkort och testade installera samtliga komponenter igen för att återigen få samma problem. Det enda jag inte har prövat är att testa en annan PSU... Detta problem uppkom från ingenstans. En morgon när jag skulle starta datorn så funkade det helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromis:

@Viita: Kan påpeka att jag även fått hem ett helt nytt moderkort och testade installera samtliga komponenter igen för att återigen få samma problem. Det enda jag inte har prövat är att testa en annan PSU... Detta problem uppkom från ingenstans. En morgon när jag skulle starta datorn så funkade det helt enkelt inte.

Detta hände ju till och från i början på zen 2. Jag hade liknande problem med mina b die men på tidig bios version. Bytte stickor och sen fungerade det.

Har du testat a1 och b1? I början var det en "fix" att inte koppla in reset knappen. Helt sjukt men till och med officiella reprrstanter rekommenderade att testa detta i början.

Om du testat nytt mobo hade jag testat andra stickor. Ska ju inte vara något problem men man vet aldrig. En sak du kan testa är också att sätta extremt låg frekvens och skyhöga timings med 1.35V. Jag är verkligen ingen expert på ram, men om du ser att det händer något hade jag hört med Tellus här på forumet. Han kan det mesta när det kommer till ram

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@Stromis:
@Oppna:

Jag förstår att det är udda. Jag försöker endast tänka logiskt, men sedan har vi logiken som JaysTwoCents släppte en video om för några dagar sedan... Där det visade sig, att han förmodligen överklockat en dator från början, sedan ändrar han något i hårdvaran, nollställer CMOS, och dator bootar inte längre. Det den bootar tillslut när han åter överklockar den igen...

https://www.youtube.com/watch?v=H5AM7yhvsPU

Kanske en liten överklock av systemet skulle hjälpa... dock är det inget jag kan hjälpa med.
Det kanske rent av är så att andra som haft problem med ryzen cpu:er skulle få sina system att fungerande igen med en liten överklock..

Permalänk
Medlem

Inte helt super enkelt fel, du har alltså ett helt nytt mobo, cpu och minnen är också kollade men tillsammans vill de inte? I det läget är det egentligen kvar att prova med andra minnen eller köra alla inställningar manuellt så långt det går. Det kan vara så att ett bussmotstånd sätts lite galet och med en sticka blir det inte så fel men det förhindrar boot med 2st stickor.

Sitter lite dumt till nu men jag skulle kika på CAD bus och Data bus motstånden samt procODT, även dram spänning kan orsaka liknande strul. Finns mer info i nedan tråd.

#18050023

Vissa minnen vill heller inte lira utan Gear down mode aktivt så det kan vara värt och prova, även om det borde ge samma fel oavsett 1 eller 2 minnen

Ytterligare en sak som kan strula är SOC spänning, är den för lågt satt så kan högre frekvenser bli ostabilt för minneskontrollern och det kan ge fel så att ett minne är bootbart, den bör ligga runt 1.1v vid 3200MT/s

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::