Får ingen bild efter uppgradering av grafikkort [Acer G3620)

Permalänk

Får ingen bild efter uppgradering av grafikkort [Acer G3620)

Är en kille på 19 är som är intresserad av datorer men har ett problem nu jag inte vet hur jag ska lösa!
Hej, förlåt för att jag då har en gammal dator. Men har en acer predator G3620, orginalgrafikkortet var ett geforce 660, en kompis hade ett 670 så jag fick det och skulle sätta in det i datorn. Allt är inkopplat som det ska. Men får ingen bild på skärmen. Har testat med ett annat grafikkort också o hände samma sak där. Ingen bild på skärmen. Satte sen tillbaka de gamla 660 kortet och då får jag bild o allt funkar som det ska, har läst en del om att man ska in i bios o ändra PCI:e o gjorde de när de gamla kortet var i eftersom de inte blir nån bild med dom andra och får inte upp bios heller med dom andra korten

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du ej ger ström till 670 kortet och 660 kan drivas utan ström? (gissar bara)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem

@RasmusMoberg *Rubrik förtydligad*

Först och främst välkommen till Sweclockers.
Kom ihåg att en beskrivande rubrik och ger bättre svar och ett mindre rörigt forum

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusMoberg:

Är en kille på 19 är som är intresserad av datorer

Kul!

Skrivet av RasmusMoberg:

Hej, förlåt för att jag då har en gammal dator.

Inget att be om ursäkt för! Kul att du försöker få lite mer fart i din gamla dator.

[quote postid="18382490" userid="320631" name="RasmusMoberg"]acer predator G3620, orginalgrafikkortet var ett geforce 660, en kompis hade ett 670 så jag fick det och skulle sätta in det i datorn. Allt är inkopplat som det ska. Men får ingen bild på skärmen.

Skrivet av RasmusMoberg:

Har testat med ett annat grafikkort också o hände samma sak där.

Vad var det för grafikkort?

Jag tänker ett par saker:
*Dubbelkolla att strömsladden eller strömsladdarna sitter i grafikkortet.

*Dubbelkolla så det sitter i pcie-slotten ordentligt efter du skruvat fast det. Ibland är passformen inte helt hundra och då kan kortet dras ur något när det skruvas fast. Kan vara värt att trycka det på plats och provstarta utan att skruven är helt åtdragen.

*Nollställ bios när grafikkortet är på plats. Det borde inte behövas, men värt ett test.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Testade allt med strömkablarna o kollade extra så att kortet satt på plats. Men ingenting fungerade. Satt i 4 timmar med det men fick inget o funka. Återställde bios o de hjälpte inte heller. Avinstallerade drivrutinerna för gamla kortet också, hjälpte inte heller.

Permalänk

Yes! Sorry första gången jag använder detta så visste inte riktigt. Men ska komma ihåg de tills nästa gång!

Permalänk
Medlem

Det verkar som den här modellen kom i två utföranden.
En med Windows 7, där moderkortet använder BIOS och en med Windows 8 där moderkortet använder UEFI.
För att göra det ännu knöligare, så verkar BIOS-numreringen börja med BIOS och fortsätta med UEFI trots att de inte är kompatibla med varandra...
Dock verkar det som att endel fått ett grafikkortbyte att fungera genom att gå in i BIOS och ändra "Quiet Boot" till "Disabled".

De här trådarna kanske kan vara till någon hjälp.
https://community.acer.com/en/discussion/453595/g3620-upgrade...
https://community.acer.com/en/discussion/453872/nothing-works...

Permalänk

Ska testa att disable quiet boot. Har hört från en del att folk säger att moderkortet måste vara kompatibelt med grafikkortet. Stämmer verkligen de?

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

Kan det vara så att du ej ger ström till 670 kortet och 660 kan drivas utan ström? (gissar bara)

Gav ju ström till båda 660 behövde bara 1 6pin kabel. Medans 670 behövde 2. O har ju 2 så satte självklart in båda 2 men fick ingen bild ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusMoberg:

Ska testa att disable quiet boot. Har hört från en del att folk säger att moderkortet måste vara kompatibelt med grafikkortet. Stämmer verkligen de?

I teorin ska ett modernt PCI-E-kort fungera på vilket moderkort som helst som har PCI-E.

Men det som har skett är somsagt att grafikkorten sedan 600-serien har övergått till s.k. UEFI istället för traditionellt BIOS, och äldre moderkort, särskilt LGA 1155, har fått kompatibilitetsproblem. Det är ett större problem på märkesdatorer eftersom många inte släpper BIOS-uppdateringar för att åtgärda problemen.

Mig veterligen har vi aldrig fått något officiellt uttalande från någon aktör om dessa problem.

Skrivet av RasmusMoberg:

Gav ju ström till båda 660 behövde bara 1 6pin kabel. Medans 670 behövde 2. O har ju 2 så satte självklart in båda 2 men fick ingen bild ändå

Eventuelt kan du prova att inte sätta in den extra strömkabeln, då brukar det komma upp en ruta som säger typ "You must insert the additional power cable to proceed". Så då vet man iaf om kortet fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusMoberg:

Ska testa att disable quiet boot. Har hört från en del att folk säger att moderkortet måste vara kompatibelt med grafikkortet. Stämmer verkligen de?

GTX 660 och 670 är ju ur samma serie, det borde inte finnas några kompatibilitetsproblem där överhuvud taget.
Det verkar dock vara ett Acer-problem.
https://community.acer.com/en/discussion/55657/re-gtx660-in-a...

Efter ytterligare lite grävande, så kan det vara relaterat till "Secure Boot", en funktion som kom med Windows 8.
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3156/~/wh...
Detta kanske kan vara till hjälp.

Permalänk
Skrivet av Viita:

GTX 660 och 670 är ju ur samma serie, det borde inte finnas några kompatibilitetsproblem där överhuvud taget.
Det verkar dock vara ett Acer-problem.
https://community.acer.com/en/discussion/55657/re-gtx660-in-a...

Efter ytterligare lite grävande, så kan det vara relaterat till "Secure Boot", en funktion som kom med Windows 8.
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3156/~/wh...
Detta kanske kan vara till hjälp.

Jag har ju dock windows 10 i datorn och inte 8. Men borde det funka o testa med att disable secure boot ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusMoberg:

Jag har ju dock windows 10 i datorn och inte 8. Men borde det funka o testa med att disable secure boot ändå?

Funktionen introducerades med Windows 8, finns även i Windows 10.

Det är ett extra säkerhetslager som för att unvika att diverese virus och liknande nästlar sig in i boot-sekvensen före Windows startar.
Jag har inte riktigt fått grepp om hur hela den biten fungerar och varför man i endel fall rekommenderas ändra fler saker, så det kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

I teorin ska ett modernt PCI-E-kort fungera på vilket moderkort som helst som har PCI-E.

Men det som har skett är somsagt att grafikkorten sedan 600-serien har övergått till s.k. UEFI istället för traditionellt BIOS, och äldre moderkort, särskilt LGA 1155, har fått kompatibilitetsproblem. Det är ett större problem på märkesdatorer eftersom många inte släpper BIOS-uppdateringar för att åtgärda problemen.

Mig veterligen har vi aldrig fått något officiellt uttalande från någon aktör om dessa problem.

Eventuelt kan du prova att inte sätta in den extra strömkabeln, då brukar det komma upp en ruta som säger typ "You must insert the additional power cable to proceed". Så då vet man iaf om kortet fungerar.

Testade med bara 1 strömkabel också. Men fick ju fortfarande ingen bild på skärmen