Permalänk

köpråd nas

Hej,

Ska köpa en lagringsenhet och har försökt kolla lite runt på forumet kring nas, men har inte blivit klokare, snarare mer förvirrad..
Tänkte kolla om man kan få några tips?

Den ska vara som ett moln ungefär som "onedrive".
Följande krav har jag:
1. Behöver kunna lagra privata foton från telefon (android) via automatisk synkning.
2. Ska kunna flytta över från pc (Windows), privata bilder (systemkamera), privata musikfiler och diverse enklare privata filer, Office, Adobe etc..
3. Lagringsmängd 1-2 TB.
4. Pris 1-2 lax ex HDD, rimligt?
5. Fri från låsning, dvs inget abonnemang eller låst till tillverkarens app (ingen äger MINA saker, därav nas istället för onedrive).
6. Användarvänlig.
7. "Säker" (allt är relativt) mot intrång.

Andra frågor,
Har man antivirus i nasen, vpn och hur i så fall?, program/grafiskt gränssnitt att styra nasen med?
hur gör man med säkerhetskopieringar?
Funkar denna för ändamålet?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Syftet är att ha detta som en säkerhetskopia, en backup ifall att de filer man har lagrade i telefon/dator skulle försvinna.
Behöver inte den bästa, men vill inte heller ha en för dålig/svår NAS..

Permalänk
Vila i frid

Synology som du länkade till är mitt förstaval. QNAP's NAS'ar är lite kluvna och plåttriga. Jag kör själv Synology på de företag jag supportar men har även tre stycken i mitt hem.

För att framtidssäkra skulle jag hellre satsat på en Synology NAS som klarar av att köra "Active Backup For Business" där "ALLT" ingår. Tyvärr börjar den från 4000 spänn och uppåt.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Synology som du länkade till är mitt förstaval. QNAP's NAS'ar är lite kluvna och plåttriga. Jag kör själv Synology på de företag jag supportar men har även tre stycken i mitt hem.

För att framtidssäkra skulle jag hellre satsat på en Synology NAS som klarar av att köra "Active Backup For Business" där "ALLT" ingår. Tyvärr börjar den från 4000 spänn och uppåt.

Okej, ja men det är ju bra att veta att den används både företagsmässigt och privat, då känns det som en mer driftsäker NAS.

Jaha, det är ju supersmart! Det ska jag komma ihåg sen när jag startar företag, då blir det mer aktuellt. Just nu får denna duga, även om de med "Active Backup For Business" kliar i fingrarna
Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@twoodbluee:

har den synologyn. Fungerar ypperligt.
Dock långsam i web interface.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Bygg egen är ett alternativ med

Sjysst låda med lite trevliga komponenter, sen freenas / unraid på det.

Men det blir ju en annan prisklass än 1-2kkr

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag hade i din sits skaffat en itx-bräda med inbyggd CPU, ett Node 304-chassi och en PSU för att sedan köra FreeNas. Typ en J4005B-ITX eller J4105-ITX hade funkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twoodbluee:

Hej,

Ska köpa en lagringsenhet och har försökt kolla lite runt på forumet kring nas, men har inte blivit klokare, snarare mer förvirrad..
Tänkte kolla om man kan få några tips?

Den ska vara som ett moln ungefär som "onedrive".
Följande krav har jag:
1. Behöver kunna lagra privata foton från telefon (android) via automatisk synkning.
2. Ska kunna flytta över från pc (Windows), privata bilder (systemkamera), privata musikfiler och diverse enklare privata filer, Office, Adobe etc..
3. Lagringsmängd 1-2 TB.
4. Pris 1-2 lax ex HDD, rimligt?
5. Fri från låsning, dvs inget abonnemang eller låst till tillverkarens app (ingen äger MINA saker, därav nas istället för onedrive).
6. Användarvänlig.
7. "Säker" (allt är relativt) mot intrång.

Andra frågor,
Har man antivirus i nasen, vpn och hur i så fall?, program/grafiskt gränssnitt att styra nasen med?
hur gör man med säkerhetskopieringar?
Funkar denna för ändamålet?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Syftet är att ha detta som en säkerhetskopia, en backup ifall att de filer man har lagrade i telefon/dator skulle försvinna.
Behöver inte den bästa, men vill inte heller ha en för dålig/svår NAS..

Jag nog undvika en 1-disk-lösning då du vill ha dels enkelhet men även viss säkerhet (du vill ha den som en backlösning för datorer och telefoner). Med bara en hårddisk i den blir det svårt att utöka kapaciteten på den och skulle mot förmodan disken gå sönder så tappar du all information. Med speglade diskar skyddar du dig högst troligt mot ett disk-ras.
Som backup-lösning är det också viktigt att du konfigurerar din nas så att du inte synkroniserar din dator och telefon, utan kopierar data från enheterna. Annars raderas filerna på nasen om du raderar källan (med synkronisering menar jag 2-vägssynk).
En riktig backuplösning ska egentligen också hantera versioner, annars kan du exempelvis "bli av" med filer om en fil från datorn blir infekterad av virus eller korrupt och sedan synkas till din nas och då skriver över den enda kopian som finns.

PS - du äger fortfarande den data du sparar på OneDrive...

Skrivet av LemurenSwe:

Jag hade i din sits skaffat en itx-bräda med inbyggd CPU, ett Node 304-chassi och en PSU för att sedan köra FreeNas. Typ en J4005B-ITX eller J4105-ITX hade funkat.

Bygga NAS själv kan både vara kul och lärorikt, men än så länge har jag iaf inte hittat något system som är lika enkelt och användarvänligt som de färdiga konsument-systemen som finns idag. Dessutom får man jämföra med betydligt mer kapabla modeller för att få en rättvisande bild av priset, eftersom ett hemmabygge som du föreslår är både dyrare men också en mer skalbar lösning än exempelvis en enklare 2-bay-nas.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Bygga NAS själv kan både vara kul och lärorikt, men än så länge har jag iaf inte hittat något system som är lika enkelt och användarvänligt som de färdiga konsument-systemen som finns idag. Dessutom får man jämföra med betydligt mer kapabla modeller för att få en rättvisande bild av priset, eftersom ett hemmabygge som du föreslår är både dyrare men också en mer skalbar lösning än exempelvis en enklare 2-bay-nas.

Det är sant, även om FreeNas har en väldigt bra manual. Så vill man ta till sig information genom text så är det en bra plattform.
Skall man köpa allt nytt så går föreslaget system på ca 3000kr.
Letar man begagnat så kan man komma undan för ca 2000kr för modermodem, chassi och CPU.
Man kan även gå ner rejält när det kommer till hårdvara och t.ex köra en E350 SOC eller liknande med DDR3.

Permalänk
Hjälpsam

Noterar att Zyxel NAS326 inte är något för dig, priset är bra och den duger fint för hemmanätet, men att komma ut och få en molnlagring över Internet verkar omöjligt.

Kanske Onedrive kan vara ett alterantiv?
https://products.office.com/sv-se/onedrive/compare-onedrive-p...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av AllMessedUp:

@twoodbluee:

har den synologyn. Fungerar ypperligt.
Dock långsam i web interface.

Tack för svar och tips

Permalänk

@ODDNAME:
Ja det kanske man skulle göra, tack för idén

Permalänk
Skrivet av whisky:

Jag nog undvika en 1-disk-lösning då du vill ha dels enkelhet men även viss säkerhet (du vill ha den som en backlösning för datorer och telefoner). Med bara en hårddisk i den blir det svårt att utöka kapaciteten på den och skulle mot förmodan disken gå sönder så tappar du all information. Med speglade diskar skyddar du dig högst troligt mot ett disk-ras.
Som backup-lösning är det också viktigt att du konfigurerar din nas så att du inte synkroniserar din dator och telefon, utan kopierar data från enheterna. Annars raderas filerna på nasen om du raderar källan (med synkronisering menar jag 2-vägssynk).
En riktig backuplösning ska egentligen också hantera versioner, annars kan du exempelvis "bli av" med filer om en fil från datorn blir infekterad av virus eller korrupt och sedan synkas till din nas och då skriver över den enda kopian som finns.

PS - du äger fortfarande den data du sparar på OneDrive...

Bygga NAS själv kan både vara kul och lärorikt, men än så länge har jag iaf inte hittat något system som är lika enkelt och användarvänligt som de färdiga konsument-systemen som finns idag. Dessutom får man jämföra med betydligt mer kapabla modeller för att få en rättvisande bild av priset, eftersom ett hemmabygge som du föreslår är både dyrare men också en mer skalbar lösning än exempelvis en enklare 2-bay-nas.

Hmm, detta lät verkligen som något i min smak, kanske blir denna lösning då

Jo det är sant, menar bara att onedrive är mer sårbart dels för att man måste acceptera deras villkor men även för att "hackers" gärna attackerar större tjänster då de får tag i fler personers uppgifter.

Permalänk
Skrivet av LemurenSwe:

Jag hade i din sits skaffat en itx-bräda med inbyggd CPU, ett Node 304-chassi och en PSU för att sedan köra FreeNas. Typ en J4005B-ITX eller J4105-ITX hade funkat.

Tack, ska kolla detta

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Noterar att Zyxel NAS326 inte är något för dig, priset är bra och den duger fint för hemmanätet, men att komma ut och få en molnlagring över Internet verkar omöjligt.

Kanske Onedrive kan vara ett alterantiv?
https://products.office.com/sv-se/onedrive/compare-onedrive-p...

Aah, okay,

Nä, undviker helst onedrice pga "villkor" och att det är en bättre målgrupp för obehöriga att knäcka.