Lenovo satsar på Legion-märkta moderkort

Permalänk
Melding Plague

Lenovo satsar på Legion-märkta moderkort

Konkurrensen bland moderkortsmakare hårdnar då kinesiska Lenovo ser ut att utveckla egna moderkort i produktfamiljen Legion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Måste säga att dom inte är direkt snygga från bilderna att döma...
Är inte någon ROG eller MSI bräda direkt om man säger så, t.o.m. AsRock's budgetbrädor vinner nog flera skönhetstävlingar

Med det sagt så är jag nyfiken på pris/prestanda, samt om korten kommer till både Intel/AMD och i någon större utsträckning utanför den asiatiska marknaden.

Slog mig att det är bra att läsa hela artikeln lite mer noggrant och ta en morgonkaffe. Slog mig inte ens först att det är mycket möjligt att det är rena OEM brädor eller möjligen för internet caféer & dylikt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv

Brukar vända mig till ASUS när det gäller moderkort. Deras kundsupport har alltid varit toppen så ser ingen speciell anledning att köpa annat. För mig är kundsupport jätteviktigt och något Swec kanske borde ta med i produkttesterna. "Hur svårt är det att få en trasig produkt utbytt".
ASUS har alltid skickat utbyte istället för att ta in på reparation. Kanske blivit ändrat? Senast var 3 år sedan jag hade med dom att göra.
Philips och Lenovo är kataaaastrof! Så om Lenovo ska in i MB marknaden så hoppas jag de skärper sig ordentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Brukar vända mig till ASUS när det gäller moderkort. Deras kundsupport har alltid varit toppen så ser ingen speciell anledning att köpa annat. För mig är kundsupport jätteviktigt och något Swec kanske borde ta med i produkttesterna. "Hur svårt är det att få en trasig produkt utbytt".
ASUS har alltid skickat utbyte istället för att ta in på reparation. Kanske blivit ändrat? Senast var 3 år sedan jag hade med dom att göra.
Philips och Lenovo är kataaaastrof! Så om Lenovo ska in i MB marknaden så hoppas jag de skärper sig ordentligt

Tur man aldrig haft ett trasigt ASUS moderkort då, måste ju vara jäkla bra kvalite på grejerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Brukar vända mig till ASUS när det gäller moderkort. Deras kundsupport har alltid varit toppen så ser ingen speciell anledning att köpa annat. För mig är kundsupport jätteviktigt och något Swec kanske borde ta med i produkttesterna. "Hur svårt är det att få en trasig produkt utbytt".
ASUS har alltid skickat utbyte istället för att ta in på reparation. Kanske blivit ändrat? Senast var 3 år sedan jag hade med dom att göra.
Philips och Lenovo är kataaaastrof! Så om Lenovo ska in i MB marknaden så hoppas jag de skärper sig ordentligt

Helt onödigt att vända sig till tillverkaren för support, speciellt för komponenter.

Bästa är ju att köpa det från en vettig butik som kan göra felsökningen själva, sällan de skickar in saker som moderkort för reparation som kunden måste vänta på.

ASUS har för mig blivit ett märke att undvika efter senaste årens kassa kvalité på prylarna och Strix-kylare som inte passar grafikkortet de sitter på osv.

Alla historier om skärmar som bytts ut 3-4 gånger med samma fel hjälper ju heller inte.

Gällande Lenovo så har jag bara erfarenhet från företagssidan och supporten är hur bra som helst, deras datorer har dock blivit sämre senaste åren, mycket sämre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

Helt onödigt att vända sig till tillverkaren för support, speciellt för komponenter.

Bästa är ju att köpa det från en vettig butik som kan göra felsökningen själva, sällan de skickar in saker som moderkort för reparation som kunden måste vänta på.

ASUS har för mig blivit ett märke att undvika efter senaste årens kassa kvalité på prylarna och Strix-kylare som inte passar grafikkortet de sitter på osv.

Alla historier om skärmar som bytts ut 3-4 gånger med samma fel hjälper ju heller inte.

Gällande Lenovo så har jag bara erfarenhet från företagssidan och supporten är hur bra som helst, deras datorer har dock blivit sämre senaste åren, mycket sämre.

Min subjektiva åsikt är att det oftast går det mycket snabbare att vända sig till tillverkaren. Finns många exempel här på swec där butikerna i princip håller produkten gisslan då 'de inte fann något fel' fast kunden har bildbevis på felen. Det är en preferens helt enkelt.

Jag kan hålla med om att "gamerprylar" ställer till en jäkla oreda. Därför försöker jag hitta de där lite billigare komponenterna utan en massa bling å blong.

Det brukar vara rejäl skillnad på privat/företag delarna i de flesta företag.

So sagt detta är helt subjektivt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

Tur man aldrig haft ett trasigt ASUS moderkort då, måste ju vara jäkla bra kvalite på grejerna

Inte jag heller. Ett är från 2008 och rullar på. Dock har jag haft problem med Skärmar där knappar fastnat och pixlar dött(vita). Utbyte på plats

Edit: samt ett grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Inte jag heller. Ett är från 2008 och rullar på. Dock har jag haft problem med Skärmar där knappar fastnat och pixlar dött(vita). Utbyte på plats

Edit: samt ett grafikkort

Har 2st X58 från Asus som tuffar på än samt några nyare från 3770k och uppåt annars är det gigabyte moderkort som finns här ...
" Fan bara Gigabyte moderkort som funkar bra på amd" medans intel får alla Asus

Permalänk
Medlem

Med tillverkningsbrist fortfarande på Intels cpuer och AMD som da shit så var det väl dumt att satsa på Intel modermodem. Jag tror dom hade haft lättare för sig att etablera sig på en stigande AMD marknad.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Kommer hålla mig borta ifrån Lenovo och hålla mig till MSI som alltid. Otroligt nöjd med deras kort och support.

Permalänk
Medlem

Är klart besviken över mig själv, lat så jag fortsätter köpa ASUS moderkort, oftast från deras WS-linje. Tror generellt att märke har mindre betydelse idag än modell. Dvs alla elektroniktillverkare gör både toppklassprodukter och riktiga nitlotter. Brickade 12 Asus-brädor med bios-uppgradering, fick nya direkt från Asus, kanske 5 år sedan.

Permalänk

Har stött på många Lenovo produkter i min karriär och har aldrig direkt varit imponerad av deras utseende på insidan av maskinerna så hoppas de steppar upp sitt game lite. Men sen är det väl priset som avgör mycket i en färdig Lenovo maskin också.

Permalänk
Medlem

Varit riktigt nöjd med mitt asrock i sista bygget, är hyfsat säker på att det blir ett nytt kort från dom vid nästa bygge.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X