Här hittar du rätt skärm för jobb hemifrån

Permalänk
Skrivet av Alling:

Fördelen med 4K-paneler som arbetsskärmar handlar i första hand om att kunna skala gränssnittet i Windows.

Eller Linux! Passar på att slå ett slag för en mer OS-agnostisk utgångspunkt i skalnings- och allmänt skärmrelaterade sammanhang, i synnerhet i just kontexten arbete. Jag är nog inte den enda här som jobbar med mjukvaruutveckling.

Kommer bli smärtsamt att gå tillbaka till jobbet efter att ha suttit framför drömmarnas skärm – XV273K med 4K @ 120 Hz – i flera månader.

Jag har en 2343BW och en 2343NW. Med Notion som WM är det guld. Fast de närmsta dagarna ska jag bygga min nya dator. En LG M2762D står lite avsides. Den blir min tillfälliga lösning. Att leta nya skärm för kontorsjobb och bildredigering är inte helt enkelt.

Hittat några alternativ i prisklassen 8000 kr. Det är viktigt att det är behagligt för ögonen. Spelprestanda har absolut noll värde. Produktivitet är ledordet.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pamudas:

@Laxpudding
Vet du om följande skärm endast är skräp, eller om det faktiskt skulle kunna vara ett billigt 1440p alternativ för "Hemmakontoret"?

Voxicon är så långt jag känner till ett OEM-märke. Ser ut som Aliexpress-skärmar men kan ju fortfarande ha vettiga paneler. Så någon måste köpa och testa och se vad som gäller. När man har det här utbudet av över hundra skärmar som alla bör vara okey köp – men det är omöjligt att peka ut alla enskild av dessa 100+ olika modeller som bu eller bä – då har man egentligen två val:

  1. Köp det billigaste av okänd kvalitet och hoppas det duger

  2. Köp något som är någorlunda beprövat, men då kostar lite mer

Vilket då landar på följdfrågor som hur man värderar sin tid vs. pengar. Samt vad man föredrar för resultat när skärmen väl står där på bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Voxicon är så långt jag känner till ett OEM-märke. Ser ut som Aliexpress-skärmar men kan ju fortfarande ha vettiga paneler. Så någon måste köpa och testa och se vad som gäller. När man har det här utbudet av över hundra skärmar som alla bör vara okey köp – men det är omöjligt att peka ut alla enskild av dessa 100+ olika modeller som bu eller bä – då har man egentligen två val:

  1. Köp det billigaste av okänd kvalitet och hoppas det duger

  2. Köp något som är någorlunda beprövat, men då kostar lite mer

Vilket då landar på följdfrågor som hur man värderar sin tid vs. pengar. Samt vad man föredrar för resultat när skärmen väl står där på bordet.

Hm okej, var mest lite kluven på deras paneltyp "ADS-IPS" vilket jag faktiskt aldrig hört talas om förut.

Med tanke på att jag idag använder en Asus VG248QE så kan det ju omöjligt bli sämre 😂

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jobbar hemma sedan i mars och sitter nu på en ärvd 24" "kontorsskärm" som har ganska många år på nacken. På jobbet har jag dubbla 24" av modernare snitt. Jag funderar på att uppgradera hemmakontoret men är mer inne på att skaffa en 34" ultrawide som kör 3440x1440 istället och ha den som enda skärm istället för dubbla.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att använda min LG 27GL850 för att jobba på faktiskt, uppdateringsfrekvensen gör mycket för att kunna jobba snabbare när man jobbar med Excelark, kod och annat där det är mycket text/siffror man måste kolla igenom.

På jobbet har vi bra skärmar men med låg uppdateringsfrekvens (60 Hz) så det är inte lika trevligt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pamudas:

Hm okej, var mest lite kluven på deras paneltyp "ADS-IPS" vilket jag faktiskt aldrig hört talas om förut.

Det finns säkert hundratals olika IPS-varianter beroende på när i tiden och vilken tillverkningsprocess man tittar på. Typiskt är att en specifik paneltillverkare har sin variant och de kallar något i stil med "Advanced Dynamic Schmuck" för att hantera just sitt patent eller tillverkningsprocess. Det går säkert att spåra panelerna till någon specfik fabrik i Kina eller så. Det säger dock inte alltid så mycket om hur bra produkten är etc. Blir bara rörigare i en redan rörig situation att börja diskutera dessa varianter. Finns garanterat en bunt skärmar med samma ADS-IPS fast där tillverkaren bara kallar det för "IPS".

Även en rätt menlös IPS med kan vara bättre än din skärm när det kommer till sådant som gör en IPS till de egenskaper de är kända för. Också en fråga om att hålla sig till att köpa det man vet fungerar, snarare än det man hoppas fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jobbar hemma sedan i mars och sitter nu på en ärvd 24" "kontorsskärm" som har ganska många år på nacken. På jobbet har jag dubbla 24" av modernare snitt. Jag funderar på att uppgradera hemmakontoret men är mer inne på att skaffa en 34" ultrawide som kör 3440x1440 istället och ha den som enda skärm istället för dubbla.

Det är ju en smaksak, men jag satt med en 34" på jobbet i några år, bytte den mot två 27" 1440(samma pris som en 34"). Fler pixlar på bredden och lättare fönsterhantering. Testade en 4k 42" men det gav ingenting, uppskalningen som behövdes åt upp det extra utrymmet, och att flytta huvudet i ytterligare en led, horisontellt var hemskt.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur funkar en såndär KVM-switch? Jag funderar på att köpa en sån då det börjar bli rätt drygt att koppla om mus och tangentbord varje dag, plus att det vore skönt att kunna styra båda datorerna. Behövs det någon mjukvara eller är det bara "plug and play" med Windows automagiska drivisar? Jag har det lilla problemet att jag inte kan installera någon programvara på jobbdatorn.

Jag kör med en sån här till mina datorer, KVM Switch

Bara att koppla in, funkar bra, kan inte heller installera program på jobbdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag tycker generellt att 200 % blir onödigt stort på 4K @ 27 tum. 150 % funkar kalasbra. I Ubuntu kan jag inte välja det, så där kör jag 100 %. Inte helt optimalt, men funkar.

Absolut!

Medan jag funderade på detta insåg jag plötsligt att svaret var ja – eftersom jag gjorde det! Dock köpte jag min XV273K här på marknaden för 5 000 kr. Dessförinnan hade jag en Asus PG278Q (1440p @ 144 Hz, TN) och en Yamakasi Catleap Q270 2B (1440p @ 110 Hz, IPS).

Blir till att hålla koll på lite 4k skärmar nu alltså. Vill ju gärna ha 100hz+ när jag ändå byter.
Jag ändrade lite här på monitorna. Körde först 150% och får en klarare text, men sedan körde jag ner till 125% igen men ökade bara texten (hjälpmedel-inställningar) till 125% så tycker jag att det känns rätt mycket bättre med texten utan att allt blir superstort. lite stort, men helt klart klarare text! Det borde ju bli lika som 150% på hela skalningen av windows.

Skrivet av MickelVarg:

Jag kan helt klart rekommendera en uppgradering av dina ögon, besök en optiker och undersök om ett par terminalglasögon kan vara något för dig.

Utan mina så blir bilden suddig och det blir svårt att jobba.

Har märkt sista tiden att det blir svårare att läsa texten på små paket och jag vill ha monitorna längre ifrån än förut också. är nog för att jag hittar skärpan då. Så ska gå dit snart, blir säkert något i stil med terminal eller läsglas eller något.

@Laxpudding: Tack för ännu en bra artikel och video!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MrRunaway:

Att leta nya skärm för kontorsjobb och bildredigering är inte helt enkelt.

Hittat några alternativ i prisklassen 8000 kr. Det är viktigt att det är behagligt för ögonen. Spelprestanda har absolut noll värde. Produktivitet är ledordet.

Personligen tycker jag att XV273K är perfekt för sådan användning, med en brasklapp för att den säkert inte har lika bra färgåtergivning som en för bildbehandling avsedd proffsskärm. Notera att det krävs DP 1.3 för att driva den fullt ut.

Jag spelar förvisso en del, men skulle aldrig gå ner till 60 Hz även om jag aldrig rörde ett enda spel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lagers:

Körde först 150% och får en klarare text, men sedan körde jag ner till 125% igen men ökade bara texten (hjälpmedel-inställningar) till 125% så tycker jag att det känns rätt mycket bättre med texten utan att allt blir superstort. lite stort, men helt klart klarare text! Det borde ju bli lika som 150% på hela skalningen av windows.

Skulle tro att det blir som 125 % · 125 % = 156,25 % skalning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Passande ämne att ta upp i dessa tider, mer artiklar om hemmakontor eller kontor i allmänhet tack! Kvm switchar är kanske något ni borde göra ett snabbtest av?

Jag inhandlade snabbt en Asus VG249Q när jag fick möjlighrt att börja jobba hemifrån. Det är just en ips 1080p som även är begåvad med 144hz. Jag är ingen expert men hittills tycker jag den fungerar för mina behov och 144hz är något jag velat ha hemma länge. Fanns på elgiganten för drygt 2000kr.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Valet av skärmar beror väldigt mycket på hur man jobbar och vad man är van vid osv.
Finns ju folk som klarar sig mer än väl med bara bärbaras skärm, om de t ex ska skriva något och inte behöver ha flera fönster öppna. Sen finns det andra som knappt klarar av att jobba om de inte har 3 skärmar.

Jag rekommenderar ofta skärmar åt kunder/användare och hör sen om deras upplevelse av skärmarna. Även provat en del olika själv. Speciellt uppskattat för allmänt kontorsarbete är ultrabreda, medan de som jobbar med CAD/ritningar gärna kör 4K/UHD.
Upp till 3 skärmar (el motsvarande upplösning på en skärm) går oftast bra för de flesta, men fler än så blir svårare att nyttja effektivt. Det är helt enkelt så att fokus blir för splittrat med för många skärmar/fönster.
Största steget i effektivitet är att gå från en till två skärmar, medan steget från en el två till fyra (i form av 4K/UHD) blir för stort och närmast kontraproduktivt.
Ska man ha flera skärmar bör de vara lika stora och ha samma upplösning, alternativt att den/de mindre är roterade.

Att bara byta från en 24" (el mindre) 1080/1200 till en 27" 1440 är inte tillräckligt stort steg och skulle inte rekommenderas. Även samma med mindre, dvs 22" 1680x1050 till 24" 1080/1200 inte heller tillräckligt stort. Vid byte av skärm är det lämpligt att ta ett något större steg.

Kör nu en 32" 4K/UHD på jobbet med 100% skalning, upplever det som något för litet och ansträngande att titta på.
Känns inte heller helt optimalt att använda då det motsvarar 4 st 1080p, för vissa saker blir fönstren lite för små och andra för stora. Vill i många fall ha mer höjd än 1080p för enskilda fönster, samt att 4 st samtidigt ibland kan bli lite för mycket och istället distrahera.
Hemma kör jag nu med 2 st 1920x1200 och det upplevs nästan som bättre i vissa fall, även om jag då gärna hade haft en skärm till.

Hittade en sida med bra info om storlekar, upplösning, skalning m m.

Det vore även bra med en artikel om effektiv fönsterhantering och vilka verktyg som kan nyttjas, dvs främst mjukvarufokus snarare än hårdvara som det vanligtvis centreras kring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clabbe69:

Jag kör med en sån här till mina datorer, KVM Switch

Bara att koppla in, funkar bra, kan inte heller installera program på jobbdator.

Grymt! Har beställt.

Funkar det precis lika bra som vanlig USB direkt till datorn eller blir det någon (märkbar) extra latens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jobbar hemma sedan i mars och sitter nu på en ärvd 24" "kontorsskärm" som har ganska många år på nacken. På jobbet har jag dubbla 24" av modernare snitt. Jag funderar på att uppgradera hemmakontoret men är mer inne på att skaffa en 34" ultrawide som kör 3440x1440 istället och ha den som enda skärm istället för dubbla.

Är i samma sits ,letar efter lämplig skärm just nu ,för tillfället verkar Dell u3419w vara en het kandidat,vad kickar du på ?
Funderar på om man ska ta steget till 32:9 istället för 21:9, men blir väldigt stort känns det som.

Permalänk
Medlem

Har en LG 34" uw (4K+) och suttit med den hemma och jobbat, gissa om det blev ett nedköp att komma tillbaka till kontoret och mina 2 24" TN-skärmar i vardera 1080p.

https://www.lg.com/us/monitors/lg-34WK95U-W-ultrawide-monitor

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Nått värt att tänka på är flera ingångar och enkelhet att byta ingång, gärna med auto funktion. Antar att många har en jobblaptop och ev en privat stationär dator. Att kunna ha samma skärm till båda är helt klart en smidig upplevelse. Men när det kommer till 4k och 1440 så får man ha koll på så att den klarar upplösningen över flera ingångar som både laptopen och stationära klarar.

Som nån ovan länka till en kvm (eller km, utan video) kan vara smidigt för att växla tangentbord och mus.

Permalänk
Medlem

Har två Dell 27" 4K som jag använder till allt. 60Hz på Displayport.

Överlag så verkar det vara skitjobbigt att ha en "bra" arbetsplats i hemmet. På arbetet har jag (plötsligt) ansvar för utrustning till folk som plötsligt skall arbeta hemma och det är egentligen skrämmande hur lite folk bryr sig om en hemarbetsplats, eftersom de aldrig behövt arbeta hemifrån. När de plötsligt inser att de "måste" göra det öppnas ofta en avgrund för det går inte att ta hem jobbdatorn, vi har tunna klienter, så drar folk fram en gammal rishög till dator och vill plötsligt ha support på den. Vilket givetvis inte kan ges annat än i högst allmänna termer. Så det där med att välja en bra bildskärm kommer nog ganska långt ner på listan...

I värsta fall drar de fram en Mac book som inte uppdaterats på tre år och har 13" skärm med 1366x768 eller vad det nu var...ZERO support.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har två Dell 27" 4K som jag använder till allt. 60Hz på Displayport.

Överlag så verkar det vara skitjobbigt att ha en "bra" arbetsplats i hemmet. På arbetet har jag (plötsligt) ansvar för utrustning till folk som plötsligt skall arbeta hemma och det är egentligen skrämmande hur lite folk bryr sig om en hemarbetsplats, eftersom de aldrig behövt arbeta hemifrån. När de plötsligt inser att de "måste" göra det öppnas ofta en avgrund för det går inte att ta hem jobbdatorn, vi har tunna klienter, så drar folk fram en gammal rishög till dator och vill plötsligt ha support på den. Vilket givetvis inte kan ges annat än i högst allmänna termer. Så det där med att välja en bra bildskärm kommer nog ganska långt ner på listan...

I värsta fall drar de fram en Mac book som inte uppdaterats på tre år och har 13" skärm med 1366x768 eller vad det nu var...ZERO support.

On de anställda förväntas jobba hemifrån får väl företaget se till att tillhandahålla lämplig utrustning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

On de anställda förväntas jobba hemifrån får väl företaget se till att tillhandahålla lämplig utrustning ?

Njet. Inte under rådande omständigheter. Finns nått allmänt sagt om att vara behjälpliga, men köpa skärm och dator till alla som kan tänkas behöva det utöver vad de har på jobbet, icke. Det skall iofs sägas att vi har en trave portabala datorer ute, men de skall i retur och räcker inte till alla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Är i samma sits ,letar efter lämplig skärm just nu ,för tillfället verkar Dell u3419w vara en het kandidat,vad kickar du på ?
Funderar på om man ska ta steget till 32:9 istället för 21:9, men blir väldigt stort känns det som.

u3419w ser kanon ut för kontorsarbete och Dell brukar göra bra skärmar överlag. Jag kommer vilja spela på den här skärmen också och vill helst ha över 100hz uppdateringsfrekvens, utbudet blir lite mindre då och modellerna har VA-panel nästan allihopa, i alla fall i prisklassen jag tittar på (<10k). AOC CU34G2X är en modell som verkar vettig.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur funkar en såndär KVM-switch? Jag funderar på att köpa en sån då det börjar bli rätt drygt att koppla om mus och tangentbord varje dag, plus att det vore skönt att kunna styra båda datorerna. Behövs det någon mjukvara eller är det bara "plug and play" med Windows automagiska drivisar? Jag har det lilla problemet att jag inte kan installera någon programvara på jobbdatorn.

I mitt fall så är KVM-switchen inbyggd i skärmen. Det innebär att jag pluggar in mus + tangentbord i skärmen, sen har jag en USB3.0 typ B till min stationära dator (host) + Displayport-kabel, Thunderbolt 3 (USB-C kontakt) till min laptop (skickar då bild/ljud/ström/USB över en och samma kabel till laptopen).

Om jag väljer displayport som ingång på skärmen så slår KVM-switchen över USB upstream till USB3.0 typ B-kontakten så att min workstation ser det som en USB-hubb med mus och tangentbord inkopplat. Om jag sedan väljer Thunderbolt 3 som ingång så växlar den över upstream till den kontakten så att min laptop ser en USB-hub med mus + tangentbord inkopplat.

Jag behöver alltså inte göra något mer än att byta ingång på skärmen så följer mus och tangentbord (och eventuellt övriga USB-anslutna enheter i skärmen) med.

Ett annat alternativ (som länkades ovan och som jag också tidigare använt) är att ha en extern USB-switch. Man kan se den som en USB-hub med två upstreamkablar istället för en. Då pluggar man in mus och tangentbord i switchen, sen en USB-upstreamkabel till den stationära och den andra till laptopen. Sen väljer man manuellt med en knapp på switchen vilken av upstream-kablarna som ska vara aktiv (kan bara ha en åt gången).

Allt detta fungerar helt utan extra mjukvara i datorn, yes.

Hoppas det hjälpte något

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Skulle tro att det blir som 125 % · 125 % = 156,25 % skalning.

Jag tänkte på det också. 125%+120% blir ju 150% så satte inställningen på det. ska prova mig fram lite.

Skrivet av D.:

Det vore även bra med en artikel om effektiv fönsterhantering och vilka verktyg som kan nyttjas, dvs främst mjukvarufokus snarare än hårdvara som det vanligtvis centreras kring.

Det skulle jag uppskatta om SweC tog upp. Allt som har med hemmakontor, hårdvara som mjukvara. Ergonomi och smarta tillbehör överlag och smarta program. T.ex Fanzyzones i nya Powertoys är asbra!

Edit: Intressant länk. Tack

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Tog hem min IPS skärm ifrån jobbet och ställde brevid min privata TN skärm. Som natt och dag i bildkvalite.

Permalänk
Avstängd

Rejäl skilland helt klart mellan och TN och IPS, klarar dock inte delayen i IPS, även för arbete

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Grymt! Har beställt.

Funkar det precis lika bra som vanlig USB direkt till datorn eller blir det någon (märkbar) extra latens?

Ja det funkar precis som att koppla in tangentbord och mus direkt till datorn, ingen märkbar fördröjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu tar jag upp 4K-paneler (2160 pixlar på höjden) som ett lämpligt alternativ som ger mycket mer möjlighet att påverka hur skärmen skalar och utnyttjar arbetsytan. Eftersom alla har olika behov.

Och har du ett så specifikt behov och kan själv ställa tillhörande krav – ja, då har du redan tillräckligt insikt själv om vilka skärmar du måste använda. Guiden är bred och riktar sig mot den ett allmänt ökad efterfrågan på den här typen av skärmar. Den är tyvärr inte riktad till ditt specifika behov om just du ska kunna läsa stående A4.

Många som jobbar läser dokument som ursprungligen är i A4-format, så mitt behov är inte så specifikt just för mig. Min egen skärm, en Apple 30" har formatet 2560x1600px vilket är perfekt för mig. Skärmen kan visa en liggande A3 i skala 1:1 vilket är helt perfekt. Och som relativt nybliven pensionär handlar det inte om jobb utan privatlivets åtaganden. Proportionen är helt perfekt, man har total överblick utan att behöva skanna i sidled som man måste göra med brevlådeformaten.

Men att testa paneler med 1080/1400px som höjd är inte fel i sig, min kommentar ska endast ses i belysningen av att de testade skärmarna ansågs som anpassade för att jobba hemma.

/ B

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bill50x: 2560x1600 paneler i 16:10-format som i Apples 30 tummare och andra modeller från den tiden, 10-15 år sedan, tillverkas inte längre. De modellerna är därför svåra att inkludera som breda rekommendationer.

30-tummaren från 00-talet bygger på en ineffektiv utskärning från moderglas från äldre tillverkningsprocesser. Därav det förhållandevis höga priset per skärm. De fåtal sista modeller som fortfarande verkar finnas i lager är fortfarande ganska dyra för att vara så pass ålderdomlig teknik: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s439535109&o=produ...

32-tummare med 4K-panel ger nästan samma bildhöjd, ca 39 cm på 32 tum 16:9 mot ca 40 cm på 30 tum 16:10. Trots att 16:9-formatet får du alltså in en liggande A3 eller två stående A4 på ungefär samma fysiska bildyta som en gammal 30-tums 16:10. Däremot kommer dubbelt så många pixlar på samma yta tack vare 4K-panelen att ge en synbart högre kvalitet på renderingen. Man får lite "död" yta på kortsidorna men där finns det plats för sådant som paletter och gränssnitt som med 16:10-skärm måste ligga ovanpå.

Utbudet med 32-tum 4K-paneler har därför funktionellt ersatt 30-tummarna på alla sätt och vis. De ligger även något lägre i pris:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s439536135&o=produ...

Permalänk
Medlem

Tack @Laxpudding för en grym guide! Alltid lika bra.

Fick tag på en Dell Ultrasharp UP2716D idag för 500 kronor. Det är nog månadens bästa köp tror jag. Eller? 😁

Permalänk
Bildexpert 📺

@Viktorph: Ja, låter som att du med gott samvete kan köpa på dig extra pasta, toapapper och tre par mjukisbrallor nu.