Bloomberg: "Playstation 5 får begränsad tillgång och högt pris"

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

XsX och PS5 kommer nog ligga på 6500-7000kr med tanke på deras specifikationer. Svårt att se dem under 6000kr i alla fall.

Jag tror på initialt 7500 8000 kanske.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Irrelevant vad en själv är beredd att betala. Ska konsolerna bli en succé så får de bli något som väldigt många har råd med. Skillnaden nu och förr, vad att tidigare kostade en bra telefon 2000kr. Ungdomarna ville heller inte ha laptops och annat. Så den totala summan på allt som de vill ha gör det dyrt. För de ungdomar och vuxna med jobb så är detta inget problem. Men ska man se försäljningsvolymer så bör föräldrar till yngre barn också ha råd.

Permalänk
Medlem

Var väll ungefär vad jag förväntade mig, hade inte blivit förvånad om den hade varit dyrare med tanke på vilka komponenter som sitter i lådan.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag är föredrar PC men jag ska ge dig mina anledningar till att jag äger ett PS4 och potentiellt kan tänka mig ett PS5;

  • God of War

  • Last of Us: Remastered

  • Horizon Zero Dawn

  • SpiderMan

  • Red Dead Redemption II (kom till PC senare men jag orkade inte vänta)

För mig har konsol aldrig handlat om hårdvaran, någonsin, utan spelen. Det är också anledningen till att jag äger alla Nintendos konsoler samt PS2, PS3 och PS4.

Horizon zero dawn och Last of us kommer också till PC. Det går egentligen inte jätte bra för Sony och det märks. Man kan anta att dom kommer flytta flera exklusiva titlar till PC och bara köra tids exklusivt till konsolerna.

Permalänk
Medlem

Jag hade gissat på ett pris mellan 5500 till 6000 kr innan denna nyhet, så jag blev inte skrämd.

Det är väldigt bra prestanda i PS5 och Xbox Series vs PC

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag är föredrar PC men jag ska ge dig mina anledningar till att jag äger ett PS4 och potentiellt kan tänka mig ett PS5;

  • God of War

  • Last of Us: Remastered

  • Horizon Zero Dawn

  • SpiderMan

  • Red Dead Redemption II (kom till PC senare men jag orkade inte vänta)

För mig har konsol aldrig handlat om hårdvaran, någonsin, utan spelen. Det är också anledningen till att jag äger alla Nintendos konsoler samt PS2, PS3 och PS4.

Sure
Men spel finns det många till pc och konsol. Många spel finns till båda. Tre av som du listat finns till pc. Eller snart.
Är inte spelen du köper dyrare än att köpa dom till pc?
Samt behöver du inte betala en månadsavgift oavsett singel eller multiplayer?

PC handlar inte heller om hårdvara för mig. Utan bekvämligheten att jag kan göra vad jag vill med den.
Jag kan spela på skärm eller på en tv i mitt sovrum. Samma dator är kopplad till min tv i vardagsrummet.
Kan spela med mus/tangentbord eller kontroller.
Jag kan göra saker samtidigt som jag spelar, ser film eller whatnot.
Jag kan modda spel. Det är en stor fördel.

Jag kan se the appeal med en konsol. Men för mig är det mest en extremt begränsad dator.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Jag tror Bloomberg är ute och cyklar här, de är inte experter på denna marknaden och det är tydligt. $450 kommer de inte att kosta i varje fall, vi har tur om de hamnar på $499 men jag tror snarare på $599-$649. Sen lär väl båda komma med diverse prenumerationsdealar där man får konsolen billigare mot att man skriver upp sig på Gamepass och guld eller liknande i några år. Inte mig emot.

Permalänk
Medlem

Kostnaden får hårdvaran har jag aldrig upplevt som något problem, kan gott tänka mig betala 6-7k för en bra spelmaskin.

Det är kostnaden i längden med månadsavgift och dyrare spel som jag ogillar. I dagsläget har PS inga spel som skulle få mig att återvända till konsoler, men det är väl inte omöjligt att det kommer nåt.

Permalänk
Medlem

Väntar och tittar vad Telia kommer med för erbjudande på konsolen. *Fick* mitt PS4 när jag tecknade ett 4G abonnemang. Den kostnaden va betydligt läge än vad PS4 skulle kosta från butik samt det va under den tiden som PS4 va en bristvara. Så hoppas på liknande erbjudande.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Skulle det priset stämma är det ju väldigt prisvärt. I sådant fall kanske jag struntar i att vänta och istället skaffar en direkt bara för att ha när intressanta exklusiva titlar dyker upp. Speciellt om den levererar vad en bra UHD-spelare gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Jag tror på initialt 7500 8000 kanske.

Inte helt omöjligt.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Horizon zero dawn och Last of us kommer också till PC. Det går egentligen inte jätte bra för Sony och det märks. Man kan anta att dom kommer flytta flera exklusiva titlar till PC och bara köra tids exklusivt till konsolerna.

Last of Us kommer troligtvis aldrig att komma till PC, om inte du har en trovärdig källa? Jag hoppas jag har fel dock.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Sure
Men spel finns det många till pc och konsol. Många spel finns till båda. Tre av som du listat finns till pc. Eller snart.
Är inte spelen du köper dyrare än att köpa dom till pc?
Samt behöver du inte betala en månadsavgift oavsett singel eller multiplayer?

PC handlar inte heller om hårdvara för mig. Utan bekvämligheten att jag kan göra vad jag vill med den.
Jag kan spela på skärm eller på en tv i mitt sovrum. Samma dator är kopplad till min tv i vardagsrummet.
Kan spela med mus/tangentbord eller kontroller.
Jag kan göra saker samtidigt som jag spelar, ser film eller whatnot.
Jag kan modda spel. Det är en stor fördel.

Jag kan se the appeal med en konsol. Men för mig är det mest en extremt begränsad dator.

Kostar inget att spela i singleplayer, destiny /2 på ps4 kostar inget att spela online men du kan inte gå u grupp med folk eller spela deras pvp.
PC spel och Konsol spel kostar ju mer eller mindre lika mycket idag, förr köpte man ju spelen till datorn för ca300 kr medans konsol spelen kostade 600 och nu kostar dom båda lika mycket.
Resten som du nämner är ju en smaksak, jag tycker det är sjukt bekvämt med en konsol till tvn än att slänga ihop en dator och sen ha en TV som inte gör att man får ett jäkla input laggg..... svänger i spelet ------------------ spelet på tvn reagerar nu 10 sec senare.
Sen spelar man bara fps spel eller mmorpgs som inte har några moddar så spelar det ju ingen roll om spelen har moddar eller ej.
Men annars kan jag väl hålla med men jag har börjat undra mer och mer på hur moddar till spel och dedikerade servrar ska funka i "framtiden" om allt skall vara online och alternativt streaming service. Hur moddar man då ?

Permalänk
Medlem

Jag betalar gärna 6000 kr för en rejäl konsol som denna verkar bli. Men kan förstå att många kan uppleva den som dyr. Särskilt om man kanske gärna vill köpa flera stycken (t.ex. flerbarnsfamilj).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The Kristoffer:

6000:- för konsolen
1500:- i internetavgift och tillgång till multiplayer
200:- per sålt spel direkt in i kassan

+ x antal kronor för tillbehör, extra kontroller osv.
tar inte många år innan de är över 10 000 per enhet.

Sant 500-600kr per kontroller också, såvida man inte spelar själv i sin ensamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sant 500-600kr per kontroller också, såvida man inte spelar själv i sin ensamhet.

Det är nog det jag stört mig mest på, kontroller för upp till 700kr och det är i princip samma teknik som senaste 3 generationerna med någon gimmick man slängt på.

Permalänk
Medlem

Vi har ju även kemikalieskatten att tänka på i Sverige, det blir ju 550 kr extra på konsolens pris.

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Sure
Men spel finns det många till pc och konsol. Många spel finns till båda. Tre av som du listat finns till pc. Eller snart.
Är inte spelen du köper dyrare än att köpa dom till pc?
Samt behöver du inte betala en månadsavgift oavsett singel eller multiplayer?

PC handlar inte heller om hårdvara för mig. Utan bekvämligheten att jag kan göra vad jag vill med den.
Jag kan spela på skärm eller på en tv i mitt sovrum. Samma dator är kopplad till min tv i vardagsrummet.
Kan spela med mus/tangentbord eller kontroller.
Jag kan göra saker samtidigt som jag spelar, ser film eller whatnot.
Jag kan modda spel. Det är en stor fördel.

Jag kan se the appeal med en konsol. Men för mig är det mest en extremt begränsad dator.

Förstår inte alla såna här inlägg. Nu är du förvisso trevlig i dina inlägg (till skillnad från många andra), men varför är det antingen eller? Skulle nog påstå att dom flesta personer som sitter på Sweclockers eller andra gaming och teknik forum har BÅDE konsol och PC. Förstår inte det här tjatet om det ena eller det andra.

Och att spelen är dyrare gäller bara om man köper spelen digitalt. Som t.ex. Final Fantasy 7 remake som kostade 699 på Playstation Store kostade mellan 550-599 i dom flesta butikerna. Typ samma som alla AAA spel till PC så där är det inte dyrare.

Månadskostnad är endast för online spelande. Spelar du bara singelplayer så kostar det inget extra alls.

Permalänk
Medlem

6k låter väldigt billigt, hade tänkt mig minst 7-8000. Så länge den inte kostar lika mycket som min förbokning ger sken av är jag nöjd. 🙃

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Moton:

Horizon zero dawn och Last of us kommer också till PC. Det går egentligen inte jätte bra för Sony och det märks. Man kan anta att dom kommer flytta flera exklusiva titlar till PC och bara köra tids exklusivt till konsolerna.

Ja jo Horizon Zero Dawn är ju bekräftat att komma till PC men precis som med RDR II så ville jag inte vänta. Samma med FF VII Remake, jag kommer troligen köpa det även om det snackats om att det kommer till PC. Beror på.

Vad har du fått ifrån att det skulle gå dåligt för Sony?

Citat:

Revenue generated from Sony’s game and network services amounted to 20.84 billion U.S. dollars in the company’s 2018 fiscal year, making it Sony’s largest business segment. Other major business segments include home entertainment and sound and financial services, which brought in 10.42 and 11.56 billion U.S. dollars respectively in the same fiscal year. Overall, Sony’s revenue reached around 78.14 billion U.S. dollars in that year, making it one of the 100 largest companies worldwide.

Skrivet av SCORPIUS:

Sure
Men spel finns det många till pc och konsol. Många spel finns till båda. Tre av som du listat finns till pc. Eller snart.
Är inte spelen du köper dyrare än att köpa dom till pc?
Samt behöver du inte betala en månadsavgift oavsett singel eller multiplayer?

PC handlar inte heller om hårdvara för mig. Utan bekvämligheten att jag kan göra vad jag vill med den.
Jag kan spela på skärm eller på en tv i mitt sovrum. Samma dator är kopplad till min tv i vardagsrummet.
Kan spela med mus/tangentbord eller kontroller.
Jag kan göra saker samtidigt som jag spelar, ser film eller whatnot.
Jag kan modda spel. Det är en stor fördel.

Jag kan se the appeal med en konsol. Men för mig är det mest en extremt begränsad dator.

Jag har köpt allting begagnat så priserna kan jag inte riktigt avgöra. För att vara tydlig. Jag köper alltid PC-versionen av ett spel om den finns vid launch, alla dar i veckan men de spelen jag listade, även om de finns till PC eller kommer till PC så småningom så handlar de om där och då.

Som nämnts ovan med så är det inget motsattsförhållande att vara PC-spelare och äga konsol. Det går bra båda två.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

När kommer pro-versionen? Något år efter?

Permalänk
Avstängd

Blir nog ett köp, senaste var ps4, känns som att hoppet är lagom för plånboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

När kommer pro-versionen? Något år efter?

3 år och en rejäl node-shrink handlade det om förra gången så det lär bli nått liknande denna gång, som minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

När kommer pro-versionen? Något år efter?

Vad får dig att tro det, speciellt med tanke på att dom nu släpper en konsoll där vare sig CPU'n eller GPU'n är gammal redan från början.

PS4 Launch date: November 15, 2013

PS4 Pro Launch date: November 10th, 2016

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Det går egentligen inte jätte bra för Sony och det märks.

Vart får ni allt ifrån? Tvärtom så går (iaf fram tills nyligen) Sonys speldivision extremt bra, bättre än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

nu släpper en konsoll där vare sig CPU'n eller GPU'n är gammal redan från början.

Det var de inte i PS4 heller iofs. 2013 års AMD-teknik var inte roligare än så.

Så artikeln har förövrigt helt fel i följande text: "Alla dessa komponenter kommer ligga i teknisk framkant när spelkonsolen lanseras, vilket inte var fallet med Playstation 4, vars komponenter till största del var ålderstigna ställt mot dåvarande PC-komponenter."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Denna grafen ger ju lite perspektiv på saken också.

https://i.imgur.com/oJa59pv.png

Källa

Nintendo 64 var jävligt prisvärt med andra ord då jämfört med det man fick, den piskade ju Playstation på alla plan utom lagringsutrymmet vilket var rent ut sagt skit, dock ser man ju idag vilken konsol som åldrats bäst

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det var de inte i PS4 heller iofs. 2013 års AMD-teknik var inte roligare än så.

Är säkert så, det var i alla fall väldigt många som konstaterade att CPU'n i bägge konsollerna (PS4, XboxOne) var väldigt klen, vilket den inte är nu.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

om du kan hitta en pc med samma hårdvara för 6k så vill jag veta var du köper din pc
Bara ett liknande grafikkort går på 8k+

Fast riktigt så kan man ju inte jämföra, om man nu ska stirra sig blint på priset, att något är ”dyrt” är relativt. Visst, om man ska köpa en ny konsol eller en ny pc så är kanske konsolen mer prisvärd men de felsta av oss som sitter på sweclockers har redan en hyfsad dator, kanske till och med bättre än en konsol.

Men även om vi ignorerar det så får man se till vad konsolen kostar under hela sin livslängd. Hur länge har man en konsol? Fem år?

Online kostar väl runt 600 kronor, det blir 3.000 kronor extra under fem år.
En handkontroll extra, vilket många anser vara standard, kostar runt 600 kronor extra.
Genomsnittspriset är garanterat märkbart högre på konsol (tack steam!) så även där blir totalpriset ett par tusenlappar mer om man spelar någorlunda mycket.

Sen har vi alla andra fördelar med datorer. De kan göra allt som konsoler kan plus mycket mer. Konsoler kan bara göra en bråkdel av vad en dator kan, mycket av det kan de inte ens göra lika bra.

Disclaimer: Även om jag inte har en konsol själv så förstår jag vitsen med det och att det är ett prisvärt alternativ för de flesta. Att jag håller på och är löjlig med en massa petitesser är mest för att slippa plugga just nu...

Permalänk
Medlem

Bra pris!
Jag ska ha en direkt!
När jag börja läsa artikeln tänkte ja ajdå... 10k är att vänta i början men icke!