Kunniga se hit. Söker köptips - FM-Sändare

Permalänk

Kunniga se hit. Söker köptips - FM-Sändare

Hej tekniknissar.

Jag söker FM-Sändare till bilen. Med bra ljud och så lite brus som det bara går. Budget runt 400kr.

Länka gärna förslag.

Mvh
Laptop2013

Permalänk

Ofta är dom relativt likvärdiga beroende på begränsningar i effekten dom får sända med.
Du måste alltså räkna med en hel del brus tyvärr.

Möjligen kan det skilja lite i hur stark insignal dom kan ta emot innan signalen klipper.

Vad ska du använda den till och går det möjligen att byta stereon istället?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Ofta är dom relativt likvärdiga beroende på begränsningar i effekten dom får sända med.
Du måste alltså räkna med en hel del brus tyvärr.

Möjligen kan det skilja lite i hur stark insignal dom kan ta emot innan signalen klipper.

Vad ska du använda den till och går det möjligen att byta stereon istället?

Att byta originalstereo känns too much. Men den ska mer bara sitta i bilen och ge bra ljud

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Laptop2013: Vad är det för bil och årsmodell? Ofta finns det adaptrar att köpa för att få till en ljudingång.

Fmsändare ger ett ljud som funkar om du t.ex. vill lyssna på poddar eller liknande från mobilen. Musik på lägre volym är också ok. Men när man höjer blir det tydligt att det följer med väldigt mycket brus, och i många fall rullar diskanten av väldigt tidigt så att ljudet upplevs som otydligt.

Om du köper en försök hitta en där frekvensomfånget anges så nära 20-20.000 hz som möjligt.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Finns ju Bluetooth-mottagare för mobilen nu annars, drivs från cigguttaget och sätts in i stereon med AUX
Låter som bästa alternativet ifall du har en aux-kontakt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Äger en https://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefontillbehor/bil... som fungerar utmärkt, brusar aldrig så länge man är på rätt frekvens. Dock brusar det inåt helvete efter ca minuten när du sitter på frekvensen och inte har igång någon musik eller dylikt på telebobo.

Permalänk
Medlem

Jag har en Jabra freeway som är en Bluetooth handsfree som man sätter på solskyddet med fmsändare. Dvs telefonen streamar Bluetooth till Jabran som skickar ut på fmsändaren som man rattar in på bilradion.

Tyvärr är det något EU krav på att fmsändare ska stänga av sig efter en minut utan signal, rätt irriterande då det börjar brusa kraftigt när den slår av om man pausat musiken tillfälligt.

Permalänk
Medlem

Lyfter en gammal tråd istället för skapa en ny. Bilen i fråga är en Ford Focus 2010 som förvisso har AUX märkt på stereon men det finns inget uttag...??
Betyder att enda sättet att lyssna på mp3/Spotify är dessvärre en fm-sändare.
Är det ngn som kan uttala sig om en vettig/prisvärd fm-sändare och ge lite tips?

Tacksam för all feedback!

Permalänk
Medlem

@elp: En snabb googling säger att AUX-ingången sitter i handskfacket på din bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoooN:

@elp: En snabb googling säger att AUX-ingången sitter i handskfacket på din bil.

Men vaffan...
Min goggle-fu är tydligen sämre än väntat!
*skäms*

Bug o bock, uppskattas!

Permalänk
Avstängd

Vad som helst brukar funka i den priskategorin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoooN:

@elp: En snabb googling säger att AUX-ingången sitter i handskfacket på din bil.

Inte för att jag har något att tillägga inom ämnet, men jag måste påpeka att det var ett j*vla ställe att sätta AUX-ingången på

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::