Går det att ta reda på vilken nätverkskabel man har i väggarna?

Permalänk
Hedersmedlem

Går det att ta reda på vilken nätverkskabel man har i väggarna?

Bor i lägenhet och vi har LAN-kablar dragna i väggarna till varje rum. Går det på något sätt att ta reda på vilken typ av CAT kablar vi har? Styrelsen kunde inte hjälpa till med frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Bor i lägenhet och vi har LAN-kablar dragna i väggarna till varje rum. Går det på något sätt att ta reda på vilken typ av CAT kablar vi har? Styrelsen kunde inte hjälpa till med frågan.

De som byggde fastigheten borde ha svaret på den frågan, Skanska, Peab, NCC etc.
Kan inte de så måste de ha namnet på den lev. som drog kablarna. Kanske är svårt att få reda på om de ens sparat infon.
Hur gammal är byggnaden. Skulle killgissa på att det är cat5 eller 6. Sistnämnda verkar ha kommit ~2002

Av ren nyfikenhet, varför är det viktigt att veta?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

De som byggde fastigheten borde ha svaret på den frågan, Skanska, Peab, NCC etc.
Kan inte de så måste de ha namnet på den lev. som drog kablarna. Kanske är svårt att få reda på om de ens sparat infon.
Hur gammal är byggnaden. Skulle killgissa på att det är cat5 eller 6. Sistnämnda verkar ha kommit ~2002

Av ren nyfikenhet, varför är det viktigt att veta?

Känns som att det är omöjligt att få fram informationen från firman som byggde byggnaden. Byggnaden är från 1910, men köptes upp av SSM och helrenoverades 2007. Sedan såldes byggnaden till BRF och folk började flytta in.

Anledningen till att jag vill få reda på vilken typ av kabel vi har är att vi ska snart få 1 gbit lina, vilket kräver väl CAT6 kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Känns som att det är omöjligt att få fram informationen från firman som byggde byggnaden. Byggnaden är från 1910, men köptes upp av SSM och helrenoverades 2007. Sedan såldes byggnaden till BRF och folk började flytta in.

Anledningen till att jag vill få reda på vilken typ av kabel vi har är att vi ska snart få 1 gbit lina, vilket kräver väl CAT6 kablar?

Kan mycket möjligt vara Cat 5e kabel som bör klara gigabit.
Cat 5e är väldigt vanligt att man installerat sedan länge.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Backa ur en meter kabel och läs av klassningen på kabeln.

Permalänk
Hedersmedlem

Går det på något sätt att se på kontakten i väggen eller liknande?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gigabit går fint över Cat5e, är allmänt trött på den här hysterin över att man måste ha cat6 som folk sprider på forum etc.
Cat5e funkar utmärkt för gigabit och har nog aldrig sett en bostadsinstallation med sämre än 5e då de flesta gjorts senare än tidigt 2000-tal.
Sen funkar det för det mesta bra med gigabit även med den äldre cat5 standarden om det är en vettig kabel och inte för långa avstånd.

Så koppla in och var glad, bry dig inte om vad det står på kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Känns som att det är omöjligt att få fram informationen från firman som byggde byggnaden. Byggnaden är från 1910, men köptes upp av SSM och helrenoverades 2007. Sedan såldes byggnaden till BRF och folk började flytta in.

Anledningen till att jag vill få reda på vilken typ av kabel vi har är att vi ska snart få 1 gbit lina, vilket kräver väl CAT6 kablar?

cat5e har 2,5Gb/s
är det ren cat5 saknar den det. svårt att tro att det skulle sätta in en sådan kabel 2007.
med stor sannolikhet är det cat6.
vissa får ut 1gb/s från vanlig cat5, den är bara inte testad för det. jag tror du kan vara lugn.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Så länge alla 4 paren har använts så kan de fungera med cat5 också.
Mycket av de som är märkt med cat5 uppfyller också cat5e.
Har man däremot bara använt 2 par så blir det bara 100 Mbit/s.

Idag vill man ha cat6a och det är inte för att klara 1 Gbit/s, det är för att man vill slippa byta när 10 Gbit/s blir standard i LAN.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för alla svar, jag ville bara veta om det går snabbt att se på något sätt vilken typ av kabel jag har i väggen, men det verkar inte gå utan att dra ut kabeln helt och titta (vilket jag inte kommer att göra).

Jag får helt enkelt hoppas på det bästa när jag får min gigabit lina snart

Permalänk
Skrivet av Phat^Trance:

Tack för alla svar, jag ville bara veta om det går snabbt att se på något sätt vilken typ av kabel jag har i väggen, men det verkar inte gå utan att dra ut kabeln helt och titta (vilket jag inte kommer att göra).

Jag får helt enkelt hoppas på det bästa när jag får min gigabit lina snart

har för mig att även uttagsdosorna på väggen är lite olika men tänker inte ta gift på det.

men lättast är väl typ att ansluta utrustning du vet kan hantera 1Gbit lan i ena änden t.ex en dator med lankort som klarar minst 1gb och en router med minst 1Gbit portar i andra änden och se vilken länkhastighet du får.

får du 1Gbit uppkoppling till routern så är troligen kabeln minst cat5 eller cat5e och troligen det senare av dem får du bara högst 100Mbit är troligen kabeln cat5 eller lägre men inte så troligt på så pass ny installation.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Sötast

Kan du inte bara koppla in 2 enheter, en på varje sida kabeln och se vilken hastighet du får?

Permalänk
Medlem

Ser nätverkskortet/switchen att kabeln inte orkar med 1 Gigabit/s går den ner till 100 eller 10 Mbit/s. Är nog värre om det hade varit fiber in i lägenheten, där ser du inte om det är dåligt kontakterat eller skadad kabel på länkhastighet utan det fungerar bara dåligt istället. Sitter gott om mediaomvandlare på bara 100 Mbit/s där ute också. Nu vet jag iofs inte om de dragit in fiber till lägenheten eller bara nätverkskabel.

Lägenhetsnätet har så korta kablar, så om kontakteringen av alla uttag är schysst så kommer det lira. Använd schyssta patchkablar så lär det inte vara några problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Phat^Trance:

Känns som att det är omöjligt att få fram informationen från firman som byggde byggnaden. Byggnaden är från 1910, men köptes upp av SSM och helrenoverades 2007. Sedan såldes byggnaden till BRF och folk började flytta in.

Anledningen till att jag vill få reda på vilken typ av kabel vi har är att vi ska snart få 1 gbit lina, vilket kräver väl CAT6 kablar?

Du kör väl redan idag Gbit i lanet eller har du antika delar ?
Hursomhelst så lär du inte få nått problem med kabeltypen i praktiken för även cat5 (utan e) lär funka för Gbit på de längder det handlar om i en normal bostad och cat5e är ju det som gäller för Gbit och med cat6 kan du köra 10 Gbit på längder upp till 60m.

Cat5e var alltså den kabel som specades för att klara Gbit på 100m men cat5 klarar det oftast lika bra och på kortare längder är det nästan garanterat att det funkar så oroa dig inte utan kolla som sagt om du inte redan kör Gbit i lanet..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Viktigare än klassningen på kabeln är hur installationen är gjord. Även en CAT6A kan ha svårt att komma upp i gigabit om den är dåligt kontakterad.