Veckans fråga: Vad tycker du om "remakes" och "remasters" av spel?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad tycker du om "remakes" och "remasters" av spel?

Trenden med att grafiskt uppdatera eller helt göra om gamla spel ser ut att hålla i sig framöver. Vad tycker ni om detta fenomen?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Inge vidare. Brukar bli obalanserat iom att det alltid ska miN/maxas i samtliga spel idag. Ta classic wow som exempel.

Permalänk
Medlem

Blir det visuella bättre, kanske lägger till nya saker eller ändrar på sånt som fick kritik förr?
Kör på!!

Ett spel som är 10+ år gammalt har du redan glömt vad det innehöll.. Blir då som ett nytt spel

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra speciellt när originalet var dåligt pga för dålig hårdvara.
Ex Perfect dark till nintendo 64 kunde få riktigt dålig FPS och hade en kass handkontroll.
På Xbox 360/one är det ganska stabila 60FPS i högre HD upplösning och en bra handkontroll.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam

Hustrun blev så sugen på FinalFantasy VII över påsken at hon köpte en PS4 med en handfull spel till.

Vi har båda kört gamla FFVII med pixlar som legoklossar, måste säga att denna remake var ett trevlig lyft, fick in live action på ett bra sätt trots att originalet var turnbaserat. En hel del känns nytt och mycket känner man igen från gamla spelet, som att se en bra filmatisering av en bra bok.

Vi är nu ca 19 timmar in gametime och är mycket nöjda

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ja tack. Ge mig Mass Effect!

Alla tre delarna i originaltrilogin av Mass Effect är fortfarande bland de bästa spelen som någonsin gjorts (det senaste är också mycket underhållande) men det första spelet har inte riktigt åldrats med värdighet.

Permalänk
Medlem

Det kan inte sägas med säkerhet. Doom 2016 var tex så jäkla bra, medan Duke Nukem Forever var uselt.

Permalänk
Avstängd

allt beror på om gameplay är lika bra eller bättre, det finns remakes/remasters som inte varit till någon fördel Heroes of might and magic 3 HD edition är ett exempel på katastrof.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna se mängder av gamla spel uppdateras med modern grafik och så, men vill inte att spelet i sig ska ändras, i alla fall inte mer än marginellt.

Ett gammalt favoritspel är Syndicate, som jag gärna hade sett en modern version av, som inte ändrar på själva spelmekaniken eller grundupplägget. Det gjordes nån ny variant för några år sen där det blev ett FPS, och det är ju fel väg.

KotOR hade jag också gärna sett upphottat med modern grafik. Det var snyggt redan då, men i dag ser det föråldrat ut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Föredrar remakes då gamla spel kan ha varit begränsade av grafikmotorer och hårdvara. Skaparna kan ha haft idéer som inte gick att implementera när spelet skapades.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Finns ju en hel samling av peka-klicka spel som jag gärna ser uppdaterade för moderna datorer. Var där allt började för mig med spelandet

Permalänk
Medlem

Resident Evil 2 Remake ville man ju haft för länge sen efter mästerverket som var Resident Evil 1 Remake. Nu vart det ju också bra med RE2 förra året, något sämre remake av del 3. Även Black Mesa vart ju lyckat. Förstår inte varför de ska göra en remake på RE4 dock. Och fortfarande är nog RE1 remake den i särklass bästa nytappningen av ett gammalt spel. Tyvärr går det väl sällan så pass bra.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevnine:

Inge vidare. Brukar bli obalanserat iom att det alltid ska miN/maxas i samtliga spel idag. Ta classic wow som exempel.

Det är ju varken en remake eller remaster.

Permalänk
Medlem

Jag tog "Ja båda" för att jag tycker att det är bra för fansen. Dock får det inte mig att spela några nya spel egentligen så "Jag spelar inte remake / remasters".

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Remaster på Diablo 2 skulle göra mig glad

Skiter fullkomligt i om de gör nåt åt grafiken, fast widescreenstöd och högre upplösning än 800x600 vore trevligt. Nya sprites och animationer kan de skippa för min del. Se bara till att fixa alla småbuggar och få stopp på fuskandet som tog död på spelet.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Önskar en remake av Max Payne. Gärna så nära originalet som möjligt men med små förändringar och naturligtvis med dagens grafikstandard.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tycker den här generationen har varit lite av ett remaster och remake.

Hade det gjorts mindre sådana så hade vi haft nya ip'er idag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

RE2Remake var fantastiskt.
RE3Remake var ok, men märkbart sämre överlag på allt.

Har dock inget emot remakes / remasters på äldre spel som inte går att köra på modern hårdvara eller helt enkelt ser för pixelerade ut idag eller hade kassa UI.

Hade gärna sett en remake av REOutbreak 1&2 då de led av att vara (optional) online multiplayer spel under PS2 tiden då folk fortfarande satt på modem + långa laddningstider.

Men nej tack till low effort remasters som Warcraft 3.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Det är ju varken en remake eller remaster.

Hur menar du? Grafikmotorn är samma som i BFA, alltså en stor uppdatering från Vanilla. Saker är ändrade, som macros och addons.

Hunter feign death + trap är väl en väldigt solklart exempel på hur skit det kan bli. Reaktion pet på runt 1-1,5 sekunder istället för instant.

Det faller helt klart i den kategorin.

Permalänk
Medlem

Starcraft remastered blev mycket bra, speciellt grafiken.
Resident evil 2 remake var underbar.

Wc3 reforged förstörde hela spelet.

Blir spelet bättre av en remasterd eller remake så är jag för det.

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Remakes på väldigt gamla bra spel så som Resident Evil 2 och nu Final Fantasy 7 tar jag väldigt gärna emot! Däremot remastrade versioner från förra generationen där det inte blir någon större skillnad kan man enligt mig skippa.

Permalänk
Medlem

För mig så beror det på fall till fall. Jag kan inte kategoriskt säga ja eller nej till remakes/remasters då det helt beror på hur bra slutresultatet blir. T.ex. så gillar jag skarpt Yakuza Kiwami 1 och 2. Även om jag inte har spelat så har jag även hört mycket bra om Resident Evil 2 och Final Fantasy 7 remakes.

Permalänk
Medlem

Battlefield 2, Karkand och sharqi peninsula vore kul att spela med modern grafik och ljud.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är tråkigt när mina gamla spel inte fungerar med ny hårdvara och operativsystem.
I vissa fall kan det finnas work-arounds, som att använda emulator, men det fungerar inte alltid.
Vill jag då ha en remaster eller remake? Inte nödvändigtvis! Jag vill definitivt inte betala fullt pris för en nyutgåva av ett spel jag redan har betalat för en gång...

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande remastered på alla expansioner till Heroes of might and magic III.
Tror dock de aldrig kommer dyka upp =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Tycker egentligen att man kan göra nya spel, men det finns ett undantag, och det är tidiga 3D-spel. Jag spelar gärna gamla 2D-spel från eran NES och SNES, men de där första Playstation-spelen ser så fula ut att jag inte kan njuta av spelet. Där kan det vara på sin plats med en remaster. Försökte mig även på gamla Jedi Knight som jag aldrig tidigare spelat (spelade Dark Forces och sedan Jedi Knight 2 när det begav sig, men missade spelet däremellan) där jag fick ge upp av samma skäl. Jedi Knight 2 gick dock an, men där nånstans ligger väl den undre gränsen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vill gärna se mängder av gamla spel uppdateras med modern grafik och så, men vill inte att spelet i sig ska ändras, i alla fall inte mer än marginellt.

Ett gammalt favoritspel är Syndicate, som jag gärna hade sett en modern version av, som inte ändrar på själva spelmekaniken eller grundupplägget. Det gjordes nån ny variant för några år sen där det blev ett FPS, och det är ju fel väg.

KotOR hade jag också gärna sett upphottat med modern grafik. Det var snyggt redan då, men i dag ser det föråldrat ut.

Syndicate fick en ”spiritual successor” som hette Satellite Reign för ett par år sen. Kan vara värt att ta en titt på, det måste vara billigt nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Så länge jag inte har kört originalet kan jag tänka mig att istället köra remaster/remake. Men har inget intresse att köra om ett redan spelat spel med ny grafik.

Permalänk
Hedersmedlem

Indiana Jones and the fate of Atlantis. Ge mig remake nuuuu!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Inaktiv

Shadow Of The Colossus PS4 Remaster är världens bästa spel.