Bärbar dator förlorar tillgång till internet ofta..

Permalänk

Bärbar dator förlorar tillgång till internet ofta..

Så, som titeln lyder så förlorar min bärbara dator internetuppkopplingen ganska ofta. Ibland sker det inte på någon timme, och andra gånger är det 10-20 gånger per timma. Otroligt irriterande då jag måste ansluta till nätverket manuellt igen.
Jag har testat så jävla många grejer för att försöka lösa problemet, men inget verkar fungera.
Jag har:

  • Avinstallerat drivrutinerna och ominstallerat dem.

  • Stängt av inställningar som ger datorn möjlighet att stänga av wifi för att spara på batteriet.

  • Stängt av IPv6

  • Har använt ipconfig /flushdns, ipconfig /release, ipconfig /renew i command promt.

  • Installerat nya drivrutiner till routern och startat om den.

  • Gått igenom alla satans "Full fix wifi connection drops" när man googlar på problemet.

När jag felsöker så kommer felmeddelandet upp: Det gick inte att identifiera det här nätverkets proxyinställningar automatiskt.
Vet inte heller om det spelar någon roll, men när jag förlorar internet, så klickar jag på nätverksikonen bredvid klockan. Då måste jag först koppla från, och sen ansluta igen. Så jag förlorar alltså internet fasten jag är uppkopplad fortfarande, så som jag uppfattar det?

Är min dator helt körd, eller kanske routern?

Tack för all hjälp på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för router och hur ser ditt övriga lan ut ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du för router och hur ser ditt övriga lan ut ?

Asus RT-N18U.
Min stationära dator har aldrig problem med nätverket. Den har dock inget wifi utan där kör jag med ethernet kabel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

Asus RT-N18U.
Min stationära dator har aldrig problem med nätverket. Den har dock inget wifi utan där kör jag med ethernet kabel.

Och alla klienter sitter inkopplade på routerns lansida, inget annat än routern är ansluten i tjänstefördelaren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Är inte helt med på termerna och vad som menas.. Men jag tog en bild på routerns baksida, kanske hjälper!
https://cdn.discordapp.com/attachments/678696784674947076/700...
Den vita kabeln går till den stationära, och den svarta går in i väggen.

Permalänk
Medlem

Har du testat om du har ok wifi med en mobil/surfplatta eller är det samma problem där?

Permalänk
Medlem

Tappar den stationära datorn internet?

När det gäller felsökning så är det bra att kunna verifiera varje enhet för sig vilket inte alltid är så lätt.
Så om den stationära datorn internet inte tappar internet så kan vi plocka bort internetsidan från felsökningen.
Nästa steg är att se om det är routern eller datorn som det är fel på.
Ta någon annan enhet t.ex. en telefon som är uppkopplat via wifi och något ping program som kör länge.
Om telefonen är stabil så är det datorn som krånglar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

@Åsa-Nisse: Japp! Mobilen verkar aldrig ha nätverksproblem. Sen så är jag inte på mobilen väldigt ofta i jämförelse med datorerna.

Permalänk

@Prelatur: Den stationära datorn tappar aldrig nätverket. Ska ladda ner en sådan och mäta i några timmar! Tack för tipset.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

@mrqaffe: Är inte helt med på termerna och vad som menas.. Men jag tog en bild på routerns baksida, kanske hjälper!
https://cdn.discordapp.com/attachments/678696784674947076/700...
Den vita kabeln går till den stationära, och den svarta går in i väggen.

Är "in i väggen" den inkommande anslutningen ?
I så fall är det rätt kopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

För att testa så borde du koppla in nått annat och kolla om det också tappar anslutningen samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Jag testade att övervaka pingen på mobilen när den var ansluten till mitt wifi, och den anslutningen verkar vara stabil. Har inga andra enheter att koppla till det :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

@mrqaffe: Jag testade att övervaka pingen på mobilen när den var ansluten till mitt wifi, och den anslutningen verkar vara stabil. Har inga andra enheter att koppla till det :/

I så fall är det väl nått i datorn eller dess omgivning som påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för alla svar!

Har nu då kunnat konstatera att det troligtvis är datorns nätverkskort som krånglar. Datorn fungerar utmärkt annars, men på senare tid så har internetuppkopplingen blivit sämre med segare hastighet och fler disconnections. Jag tänkte att det borde väl gå att laga den genom att köpa ett nytt nätverkskort (Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3168), men när jag googlade på det så hittade jag inte en enda del som gick att köpa. Är det alltså helt kört för mig att fixa datorn, eller kan man köpa andra modeller av nätverkskort som funkar? Vill ju helst inte punga ut 7000 för en ny bärbar dator när man skulle kunna köpa ett nytt nätverkskort för mindre än 500..

Permalänk
Medlem

routern har bara 2.4ghz. När nån startar sin micro dör nätet.
eller nån annan strålning från dom miljardtals enheter som kör dom frekvenserna.

Skaffa en ny router eller WIFI accesspunkt med 5ghz, så kan jag lova problemen kommer minska.

Nätverkskortet i fråga stödjer 5ghz så det är inga problem.

Måste du ha routern pga 4g eller har du fiber/dsl?

Permalänk
Medlem
Permalänk

@boibo: Jaha.. Trodde det var en myt när det kommer till mikrovågsugnen..! Får väl kolla in på det. Men alltså mitt nätverk stängs av under hela dagarna på väldigt hög frekvens, folk kan ju omöjligen använda sina mikrovågsugnar så jävla ofta?

Det nätverkskortet som du länkade, är det helt säkert att jag bara kan öppna datorn och installera den rakt upp och ned? Jag behöver liksom inte ett speciellt nätverkskort som är ägnat för just min datormodell?

Permalänk
Medlem

Testat att låsa 2.4ghz på en kanal som inte är så belastad. Kolla wifi analyser för att se vilka som är ledig. Kanal 1,6 och 11 är att rekommendera. Sen kör du på 20 MHz.

Sen kan du testa Microsoft egna program för att rensa skit, avinstallera div malware program samt uppdatera Windows drivrutiner.

Samt testa en annan DNS

Permalänk

@KeWm90: Har tyvärr ingen aning om hur man gör det du precis beskrev.. :/

Permalänk
Medlem

[quote postid="18613226" userid="281407" name="ParanoidRocker"]
@KeWm90: Har tyvärr ingen aning om hur man gör det du precis beskrev.. :/
[/quote

Logga in på din router via webbläsaren, gå in under trådlöst/allmänt
Kanalbandbredd 20mhz, kanal väljer du en som är ledig (ladda hem Wifi analyzer).

DNS ändrar du under WAN/Wan-DNS-inställningar bocka ur "anslut automatiskt" och skriv in tex Googls DNS .

Permalänk
Medlem

tror det enklaste sättet att byta nätverkskortet är att stänga av ditt nuvarande i enhetshanteraren och köpa ett USB kopplat nätverkskort. som detta länk eller något liknande.

det är inte säkert att du bara kan byta nätverkskortet i datorn, eftersom moderkortet kan ha en "whitelist" för vilka nätverkskort den godkänner, känns ju lite onödigt att chansa på det. ett USB nätverkskort kommer fungera oavsett eftersom den inte är påverkad en Whitelist

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk

@KeWm90: Har nu testat båda metoderna, och nätverket frånkopplas ändå..

Permalänk

@zetrri: Hade faktiskt tankar om det, men var inte säker på ifall det skulle fungera. Ska spana in på det!

Permalänk

Har nu fått hem en D-Link USB DWA-171 Nano AC600, och mitt internet har fungerat felfritt sen dess. Tack för all hjälp jag fått i tråden!