Apple släpper Iphone SE – en Iphone 8 med ny hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

5500:- för en 3 år gammal iPhone eller 1 år gammal Samsung A40 för 2500:-

Samsungen har OLED vs LCD skärm.
5,9 tum vs 4,7 tum
1080x2340 vs 750x1334 pixlar
externt minneskort
iphonen har dock bättre IP klass

Ändå vill min dotter ha iphonen...varför?

För det på vår tid var coolt o trendigt att ha nike skor. Ungefär samma sak. En dum statusgrej som inte betyder någonting egentligen. Dock handlar det ju om helt andra pengar nu idag. Köp inte iPhonen skulle jag säga.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

5500:- för en 3 år gammal iPhone eller 1 år gammal Samsung A40 för 2500:-

Samsungen har OLED vs LCD skärm.
5,9 tum vs 4,7 tum
1080x2340 vs 750x1334 pixlar
externt minneskort
iphonen har dock bättre IP klass

Ändå vill min dotter ha iphonen...varför?

Vilka av de grejerna ovanför tror du hon bryr sig om?
Alternativet för 2500 innebär att du har en dotter som kommer börja tjata om ny mobil om om mindre än ett år pga den dåliga cpun i kombination med för lite ramminne (för Android) som kommer innebära att telefonen kommer vara seg jämfört med iphonen. Kan tippa att kameran är sämre också.
Vet inte vart ifrån du får att telefonen är 3år gammal dock.

Visa signatur
Permalänk

Har haft en iPhone 8 sedan modellen lanserades och håller inte med de som hävdar att den skulle vara utrustad med dålig kamera, eller att upplösningen skulle vara låg. På en så liten skärm känns det som att full HD eller högre inte tillför något.

Jobbtelefonen är en Galaxy S9 och jag har en Tab A 2019 surfplatta, och även om jag tycker att de är helt utmärkta produkter kommer man inte ifrån det faktum att flytet i iOS är bättre än i Android.

Hade jag haft en iPhone 7 eller äldre hade jag nog köpt en SE 2020, men som det är nu nöjer jag mig med åttan i åtminstone ett år till.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

5500:- för en 3 år gammal iPhone eller 1 år gammal Samsung A40 för 2500:-

Samsungen har OLED vs LCD skärm.
5,9 tum vs 4,7 tum
1080x2340 vs 750x1334 pixlar
externt minneskort
iphonen har dock bättre IP klass

Ändå vill min dotter ha iphonen...varför?

Iphones är trendiga, dessutom får de uppdateringar längre så är barnet rädd om den är iphonen värd pengarna då den fungerar ok efter kanske 5 år, annars så är a40:n och a51:n väldigt bra telefoner men de har vanligtvis en lifespan på 2 år. Om du skulle hitta en oneplus 7 till ett bra pris någon stans så är det en super bra deal!

Permalänk
Medlem

Fragmentering mellan versioner och brist på uppdateringar har alltid varit Androids akilleshäl, och det har påverkat både företagsförsäljningen och andrahandsvärdet.

Om man ska vara krass har Android-tillverkarna haft åtminstone 5-6 år på sig att fixa detta, samtidigt som Google i omgångar försökt skärpa rekommendationerna - men majoriteten av alla Android-telefoner lider fortfarande av att tappa sin mjukvarusupport redan efter 18-24 mån, om inte ännu tidigare.

Det känns som många av de som försöker argumentera ner iPhone SE för att man kan få en större eller bättre skärm med en Android helt missar poängen. De andra aspekterna väger helt enkelt över, med råge.

EDIT: Kan också hålla med om att 5495:- knappast känns budget. Det är dock samma $399 som den tidigare SE-modellen släpptes för, men tiden för när man bara kunde multiplicera dollarpriset x10 är tyvärr förbi tack vare vår valutautveckling..

Permalänk
Medlem
Skrivet av CatchMe:

Fragmentering mellan versioner och brist på uppdateringar har alltid varit Androids akilleshäl, och det har påverkat både företagsförsäljningen och andrahandsvärdet.

Om man ska vara krass har Android-tillverkarna haft åtminstone 5-6 år på sig att fixa detta, samtidigt som Google i omgångar försökt skärpa rekommendationerna - men majoriteten av alla Android-telefoner lider fortfarande av att tappa sin mjukvarusupport redan efter 18-24 mån, om inte ännu tidigare.

Det känns som många av de som försöker argumentera ner iPhone SE för att man kan få en större eller bättre skärm med en Android helt missar poängen. De andra aspekterna väger helt enkelt över, med råge.

EDIT: Kan också hålla med om att 5495:- knappast känns budget. Det är dock samma $399 som den tidigare SE-modellen släpptes för, men tiden för när man bara kunde multiplicera dollarpriset x10 är tyvärr förbi tack vare vår valutautveckling..

Håller med helt!

Det har dock blivit extremt mycket bättre för över 50% av telefonerna kör idag 9 eller 10, det har aldrig varit fallet förut att så många använder så nya versioner.

Alla telefoner som använder under 6.0 (5.x, 4.x, ...) är idag under 7%, något som förra året vid den här tiden var på ca 25%.

https://gs.statcounter.com/android-version-market-share/mobil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CatchMe:

Fragmentering mellan versioner och brist på uppdateringar har alltid varit Androids akilleshäl, och det har påverkat både företagsförsäljningen och andrahandsvärdet.

Om man ska vara krass har Android-tillverkarna haft åtminstone 5-6 år på sig att fixa detta, samtidigt som Google i omgångar försökt skärpa rekommendationerna - men majoriteten av alla Android-telefoner lider fortfarande av att tappa sin mjukvarusupport redan efter 18-24 mån, om inte ännu tidigare.

Det känns som många av de som försöker argumentera ner iPhone SE för att man kan få en större eller bättre skärm med en Android helt missar poängen. De andra aspekterna väger helt enkelt över, med råge.

EDIT: Kan också hålla med om att 5495:- knappast känns budget. Det är dock samma $399 som den tidigare SE-modellen släpptes för, men tiden för när man bara kunde multiplicera dollarpriset x10 är tyvärr förbi tack vare vår valutautveckling..

Väl skrivet!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inte riktgt rättvis jämförelse mellan a40 och nya SE eftersom de befinner sig i helt olika prispann. S10e tycker jag passar bättre att jämföra mot nya SE.

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Vilka av de grejerna ovanför tror du hon bryr sig om?
Alternativet för 2500 innebär att du har en dotter som kommer börja tjata om ny mobil om om mindre än ett år pga den dåliga cpun i kombination med för lite ramminne (för Android) som kommer innebära att telefonen kommer vara seg jämfört med iphonen. Kan tippa att kameran är sämre också.
Vet inte vart ifrån du får att telefonen är 3år gammal dock.

Den mobilen kostar 2500kr ny inte begagnad. Men CPU och ram är det sista hon lär klaga på, likaså kameran. Utan att de andra av hennes kamrater har en iPhone och hon blir utanför.
Precis samma var det med Nintendos Nes vs Sega Megadrive när dessa var nya. Man kunde argumentera för vilken som var bäst, men i mina hemtrakter så innebar en Megadrive att man kunde glömma låna spel av andra och diskutera spelen.

Skrivet av CatchMe:

Fragmentering mellan versioner och brist på uppdateringar har alltid varit Androids akilleshäl, och det har påverkat både företagsförsäljningen och andrahandsvärdet.

Om man ska vara krass har Android-tillverkarna haft åtminstone 5-6 år på sig att fixa detta, samtidigt som Google i omgångar försökt skärpa rekommendationerna - men majoriteten av alla Android-telefoner lider fortfarande av att tappa sin mjukvarusupport redan efter 18-24 mån, om inte ännu tidigare.

Det är både på gott och ont. Tack vare att utvecklare spottar ut nya mobiler som de inte underhåller så har det lett till en rejäl utveckling. Utvecklingen har gått så långt så att man idag för 3500kr får en märkesmobil med 6.5” FHD och 128GB lagringsminne. (Samsung Galaxy A51)

Skrivet av CatchMe:

Det känns som många av de som försöker argumentera ner iPhone SE för att man kan få en större eller bättre skärm med en Android helt missar poängen. De andra aspekterna väger helt enkelt över, med råge.

Då har man ett konstigt rangordning på funktioner.
Första prioriteten borde är operativsystemet, där båda har sina för och nackdelar.
Andra är storleken på mobilen. Där vi alla har olika smaker. Och pytteliten skillnad har mindre betydelse, om mobilen är 6,5 eller 6,7" påverkar, men om 6,7" är sämre på hur mycket som helst, flera tusen dyrare etc. Ja då kanske man går ner till 6,5" mobilen.

Något utanför detta är kostnad. Man skulle kunna lägga priset som prioritet nummer 1, men man bör lite tänka på vad man får gör pengarna. Alltså köper man en Galaxy Fold 2, ja då går telefonen använda till så mycket mer och förtjänar en högre budget.

Jag ser ingen skillnad på mobil som övrig teknisk utrustning. Man köper den storleken som man vill ha, priset kan dock såklart hindra. Men vilken storlek ska man ha på laptoppen, skärmarna, tangentbordet, musen, kontorsstolen etc. Ja det är något som är väldigt högt upp i listan vad man bör prioritera vid valet. Där vissa vill ha mindre och andra större av dessa. Alla tycker inte en 17" laptop är det bästa valet, precis samma som att alla inte helst föredrar en 6,7" mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den mobilen kostar 2500kr ny inte begagnad. Men CPU och ram är det sista hon lär klaga på, likaså kameran. Utan att de andra av hennes kamrater har en iPhone och hon blir utanför.
Precis samma var det med Nintendos Nes vs Sega Megadrive när dessa var nya. Man kunde argumentera för vilken som var bäst, men i mina hemtrakter så innebar en Megadrive att man kunde glömma låna spel av andra och diskutera spelen.

Nu var det just den Samsungen han jämförde mot iphonen så då spelar ju inte priset någon roll i den jämförelsen.
Cpu och ram vet hon kanske inte så mycket om men upplevd prestanda märker man av ganska snabbt men beror ju som sagt på vad man har att jämföra med. Samma sak gäller kamera beror på vad man har för utgångspunkt. Lägg dessa två telefoner bredvid varandra så blir det enkelt att se.
Jag håller med att denna iphonen ska man jämföra med S10e för att det ska vara jämförbart.
S10e vs SE (2020) är för många Svensson endast en skillnad på om man föredrar android eller ios.
Tycker man 5500 kr är för mycket då får man kompromissa med dottern, med att hon kan få en iphone men får nöja sig med iphone 7 eller iphone 8. Vilket hon säkert varit mer nöjd med än att bli påtvingad något hon inte vill ha.
Hade aldrig fått för mig att tvinga på min dotter android eller ios bara för nån åsikt jag haft.
Ge användaren det den vill ha, det enda man kan göra som förälder är att bestämma budget och ge tips, tycker jag iallafall.

Kan ju inte bara varit mina föräldrar som har frågat mig vilka spel/konsoler osv som jag varit intresserad av inför tex födelsedagar?
Eller är det så vanligt att föräldrar bara går till en spelbutik/telefonbutiker och tar något de själva tror på utan att ha frågat vad barnet är intresserad utav (iallafall gällande något som kommer användas dagligen)?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Nu var det just den Samsungen han jämförde mot iphonen så då spelar ju inte priset någon roll i den jämförelsen.
Cpu och ram vet hon kanske inte så mycket om men upplevd prestanda märker man av ganska snabbt men beror ju som sagt på vad man har att jämföra med. Samma sak gäller kamera beror på vad man har för utgångspunkt. Lägg dessa två telefoner bredvid varandra så blir det enkelt att se.
Jag håller med att denna iphonen ska man jämföra med S10e för att det ska vara jämförbart.
S10e vs SE (2020) är för många Svensson endast en skillnad på om man föredrar android eller ios.
Tycker man 5500 kr är för mycket då får man kompromissa med dottern, med att hon kan få en iphone men får nöja sig med iphone 7 eller iphone 8. Vilket hon säkert varit mer nöjd med än att bli påtvingad något hon inte vill ha.
Hade aldrig fått för mig att tvinga på min dotter android eller ios bara för nån åsikt jag haft.
Ge användaren det den vill ha, det enda man kan göra som förälder är att bestämma budget och ge tips, tycker jag iallafall.

Kan ju inte bara varit mina föräldrar som har frågat mig vilka spel/konsoler osv som jag varit intresserad av inför tex födelsedagar?
Eller är det så vanligt att föräldrar bara går till en spelbutik/telefonbutiker och tar något de själva tror på utan att ha frågat vad barnet är intresserad utav (iallafall gällande något som kommer användas dagligen)?

S10e 5,8" vs SE (2020) 4,7" är mobiler i olika kategorier. Att jämföra dessa blir som att Att jämföra en 13,3" Macbook air med en 15,6" pc, med motiveringen att de kostar ungefär lika mycket. Oavsett hur oteknisk man är så kan folk se skillnad på hur stort något är.

Det finns ingen Android mobil som är vettig att jämföra emot SE (2020) då den är så unik på alla sätt. De som väljer en Android telefon har ofta helt andra prioriteringar så en motsvarande Android hade floppat. Det har dock börjat komma lite exklusiva små androidmobiler, men det dröjer många år innan de blir praktisk bra. (Galaxy Z Flip, Motorola Razr)

*edit*
När man jämför skillnad på saker bör man i procent och inte i tum.
Så storleksmässigt är skillnaden större mellan mobilerna än laptoparna i mitt exempel.
Mobil: S10e 5,8" och iPhone SE (2020) 4,7". 5,8/4,7=1,23
Laptop: 13,3" och 15,6" 15,6/13,3=1,17

Beroende för vem och när personen ska använda saken är olika saker bra. Men att år 2020 inte köpa den storlek på mobil eller laptop man vill ha, känns som att man har väldigt konstiga prioriteringar om man inte köper de absolut billigaste som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

S10e 5,8" vs SE (2020) 4,7" är mobiler i olika kategorier. Att jämföra dessa blir som att Att jämföra en 13,3" Macbook air med en 15,6" pc, med motiveringen att de kostar ungefär lika mycket. Oavsett hur oteknisk man är så kan folk se skillnad på hur stort något är.

Det finns ingen Android mobil som är vettig att jämföra emot SE (2020) då den är så unik på alla sätt. De som väljer en Android telefon har ofta helt andra prioriteringar så en motsvarande Android hade floppat. Det har dock börjat komma lite exklusiva små androidmobiler, men det dröjer många år innan de blir praktisk bra. (Galaxy Z Flip, Motorola Razr)

*edit*
När man jämför skillnad på saker bör man i procent och inte i tum.
Så storleksmässigt är skillnaden större mellan mobilerna än laptoparna i mitt exempel.
Mobil: S10e 5,8" och iPhone SE (2020) 4,7". 5,8/4,7=1,23
Laptop: 13,3" och 15,6" 15,6/13,3=1,17

Beroende för vem och när personen ska använda saken är olika saker bra. Men att år 2020 inte köpa den storlek på mobil eller laptop man vill ha, känns som att man har väldigt konstiga prioriteringar om man inte köper de absolut billigaste som finns.

Förstår inte alls vad du är ute efter med det svaret?
Det handlade om nån mobil som är mer lämplig att jämföra se (2020) med än A40:n.
Och då ligger S10e närmre och bättre att jämföra med.
Tror kunderna hade backat ut igen om det kommit in på tex mediamarkt och fått de du skrev som svar :P.

Tänk dig själv att du går in i en butik med en 14årig dotter som ska ha ny mobil. Och hon är helt inne på en se (2020).
Och man då frågar "Vilken android mobil hade man kunnat jämföra denna med?" Då hade nog svaret varit S10e. Och inte en uppsats om tum, laptops och telefoner för 25000.

Visa signatur
Permalänk

Det med uppdateringar, hållbarhet och andrahandsvärde är intressant. Allt eftersom jag blir mer och mer gubbe så har jag börjat se köp (inte bara prylar, även mer kvalitativa kläder, skor, bil osv) som ”kostnad per månad” snarare än vad utgiften vid köp är.

Generellt känns det som Apple har bra andrahandsvärde så frågan är hur en telefon som nya iPhone SE står sig i den kalkylen jämfört med konkurrenterna. Kanske är det inte så mycket dyrare att äga den istället för motsvarande Samsung/Pixel/OnePlus över tre år om man slår ut (säljpris på blocket - inköpspris) / 36.
Sen ska man såklart ha likviditeten att klara den initiala utgiften också vilket kan vara det stora problemet.

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

S10e 5,8" vs SE (2020) 4,7" är mobiler i olika kategorier. Att jämföra dessa blir som att Att jämföra en 13,3" Macbook air med en 15,6" pc, med motiveringen att de kostar ungefär lika mycket. Oavsett hur oteknisk man är så kan folk se skillnad på hur stort något är.

Det finns ingen Android mobil som är vettig att jämföra emot SE (2020) då den är så unik på alla sätt. De som väljer en Android telefon har ofta helt andra prioriteringar så en motsvarande Android hade floppat. Det har dock börjat komma lite exklusiva små androidmobiler, men det dröjer många år innan de blir praktisk bra. (Galaxy Z Flip, Motorola Razr)

*edit*
När man jämför skillnad på saker bör man i procent och inte i tum.
Så storleksmässigt är skillnaden större mellan mobilerna än laptoparna i mitt exempel.
Mobil: S10e 5,8" och iPhone SE (2020) 4,7". 5,8/4,7=1,23
Laptop: 13,3" och 15,6" 15,6/13,3=1,17

Beroende för vem och när personen ska använda saken är olika saker bra. Men att år 2020 inte köpa den storlek på mobil eller laptop man vill ha, känns som att man har väldigt konstiga prioriteringar om man inte köper de absolut billigaste som finns.

Jag kan ge dig jämförelsen jag skrev härom dagen. #18383843
Visst de har olika skärmstorlek men chassit är i princip lika stort.
Det är som att jämföra en sedan från BWM på 580 hästar och en från volvo på 470 där BWMn har yttligare 110 hästar. Säga då att det inte går att jämföra de två för att volvon har mindre hästar och man bör jämföra med en annan mindre bilklass med 470 hästar när de två bilarna man jämför redan är lika stora fysiskt och kostar lika mycket är ju jättedumt.
S10e, iphone xs, iphone 11 pro och iphone 8/SE är alla i princip lika stora telefoner men S10e och SE är lika dyra.
Telefonerna är i olika format, det är som att jämföra en x1 carbon med en T440 i ytterdimention, X1 carbon är nere i 13" chassistorlek och då är den i en helt annan storleksklass.
Tar din jämförelse
iphone SE 138.4*67.3mm är 9.31 cm^2
Samsung S10e 142.2*69.9mm är 9.94 cm^2
9.94/9.31 = 1.067. 6.7% större telefon med en 23% större skärm
Att i 2020 köpa en iphone SE som har en 4.7" istället för en Xs (lite dyrare, apple referb borde gå för SE priser nu) eller S10e som är båda på 5.8" när de är i samma storlek är idiotiskt.
Hade det funnits en 5.6" 80-85% telefon hade den varit mindre än SE är men nu är det 5.8" som ersätter 4.7 och uppåt.

Personligen hade jag varit hype på om apple letat fram en 4.2-4.4" och klämt in den i en iphone 5/5S/C/SE chassi, även om den kostat 6k. Hade varit modern och i ett format ingen annan tillverkare har och många som vill ha en mindre telefon längtar tillbaka till.
Iphone 6-8/SE har inte åldrats bra de senaste 2 åren när ALLA konkurenter kör 21:9 skärmar på 80-85% ner i prisklasser på dryga tusenlappen

Edit: Sen om man vill offra så mycket skärm mot en modern smartphone, det man interagerar med. Varför då bry sig om små processor eller kamerauppdateringar. Då kan man köpa en Iphone 7 eller 8 för en mindre peng med mer lagring.
Sen är det såklart så att Apple har gjort bra grejer med Iphonen som gör att en SE bättre än en S10e...men köp en 8 istället och spara en tusenlapp.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

*edit tog bort, Det är ingen mening att stri mer. *
vi har olika smaker. För mig är storleken på det man köper väldigt stor betydelse när man ska jämföra.
Det spelar ingen roll om det så är mobil, laptop, motorsåg, skärm eller whatever. Folk har olika önskemål om den storlek som de själva anser är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Exakt samma sak gäller laptops. Är någon fundersam på en 13,3" macbook air så är inte en 15,6" pc den mest jämförbara laptopen de har.

Ditt bilexempel har ett grundläggande fel och det är att hästantalet för de flesta kvittar när det är så högt. Storleken på mobilen är väldigt väsentligt för de flesta. Både att den kan vara för stor eller för liten. Att Apple har valt att dåligt utnyttja ytan till skärm är dåligt, men priset är satt därefter.

Tar en ny jämförelse då
Om det fysiskt sett är lika stora så är det en väldigt bra jämförelse. Det är som att jämföra en thinkpad T420 på 2.3 kilo mot en macbook pro på 15.6" och 1 något kilo. Du kan få en 15.6 tummare i samma stolek som min klump till "Laptop" men du tänker inte ens jämföra dem för att det skiljer en tum på den interna skärmen? Även fast macbook 15 tummar är i princip lika bred och lång fysiskt och när du väl ska trycka ner den i en väska (ficka för telefon) så är macbooken mindre även fast skärmen är större. T420 är en relik med stora skärmkanter i plast med 1cm på varje sida och en ny macbook har tunna ramar på någon millimeter som tar ner den i ett helt annat storlekssegment.
Att då säga att du är bara intresserad av 14" när en annan 15.6" är lika stor fysiskt idiotisk. Man kan inte jämföra två olika generationer på bara skärmyta då fysisk storlek mot fysisk skärmyta skiljer så mycket.
Jag kan byta min Moto G5S Plus på 5.5" för jag vill ha en mindre telefon. Köper jag en Galaxy S20 på 6.2 tum så kommer jag få en fysiskt mindre telefon, köper jag en S10e eller iphone 11 pro eller Xs så kommer jag få en mycket mindre telefon, men skärmen är fortfarande större.
Går inte att jämföra bara skärmstolek då min G5S plus är en relik mot dagens skärmar, precis som Iphone 8 och Iphone SE.
Jämför fysisk storlek. Då konkurerar Iphone SE med Iphone Xs och S10e samt den något större Samsung A40

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit*
Det är ingen mening att stri mer. vi har olika smaker. För mig är storleken på det man köper väldigt stor betydelse när man ska jämföra.
Det spelar ingen roll om det så är mobil, laptop, motorsåg, skärm eller whatever. Folk har olika önskemål om den storlek som de själva anser är bäst.
Det är inte alltid man har råd att köpa en sådan liten eller stor grej man önskar, men när man jämför produkter så kollar man främst emot de i samma kategorier.

Tror du missförstår än.
Det handlade om vad som var närmast jämförbara inte om tum...
Men visst kolla fysiska storleken som nämnts på dessa två så ser du att skiljer ju dessutom inte så mycket. Men Samsung har tryckt in ett betydligt större skärm i nästan samma yttermått. Går det att hitta exakt samma tum är det ju bra men finns det inte exakt samma får man gå på det nästa bästa så att säga, vilket är yttermåtten om det nu är storlek som är det viktiga.

Det blir lättare att jämföra dessa mobiler än tex iphone SE (2020) mot tex OnePlus 6T pga att här är det förvisso samma pris men skillnaden på de fysiska storleken skiljer något enormt.
Men det är här android har sin fördel att för tex 5500kr kan du få en mobil med bra mycket mer skärm (6T) eller en med dagens mått mätt en kompakt mobil (S10e).
Absolut ska man kolla i samma kategorier i den mån det går.

Ha en fin helg iallfall

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit tog bort, Det är ingen mening att stri mer. *
vi har olika smaker. För mig är storleken på det man köper väldigt stor betydelse när man ska jämföra.
Det spelar ingen roll om det så är mobil, laptop, motorsåg, skärm eller whatever. Folk har olika önskemål om den storlek som de själva anser är bäst.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

S10e 5,8" vs SE (2020) 4,7" är mobiler i olika kategorier. Att jämföra dessa blir som att Att jämföra en 13,3" Macbook air med en 15,6" pc, med motiveringen att de kostar ungefär lika mycket. Oavsett hur oteknisk man är så kan folk se skillnad på hur stort något är.

Det finns ingen Android mobil som är vettig att jämföra emot SE (2020) då den är så unik på alla sätt. De som väljer en Android telefon har ofta helt andra prioriteringar så en motsvarande Android hade floppat. Det har dock börjat komma lite exklusiva små androidmobiler, men det dröjer många år innan de blir praktisk bra. (Galaxy Z Flip, Motorola Razr)

*edit*
När man jämför skillnad på saker bör man i procent och inte i tum.
Så storleksmässigt är skillnaden större mellan mobilerna än laptoparna i mitt exempel.
Mobil: S10e 5,8" och iPhone SE (2020) 4,7". 5,8/4,7=1,23
Laptop: 13,3" och 15,6" 15,6/13,3=1,17

Beroende för vem och när personen ska använda saken är olika saker bra. Men att år 2020 inte köpa den storlek på mobil eller laptop man vill ha, känns som att man har väldigt konstiga prioriteringar om man inte köper de absolut billigaste som finns.

Jag har själv en 13,3" och en 14" laptop, de roliga är att de är lika stora fysiskt trots att skärmarna är olika stora.

Sedan en till rolig sak är att två skärmar som båda är tex 5" så kan skärmarna trots det vara olika stora.

Varför är det så känsligt att kommentera skärmen på iphone? Är det inte bättre att apple anpassar sig efter marknaden och ökar skärmytan utan att öka storleken på telefonen, dvs minska bezels på telefonen. Jag menar ju att der är flera android budget lurar som klarar av det så det borde ju inte vara några problem för apple. När de kommer till skärmyta så tycker jag att apple allmänt ligger efter i utvecklingen.

Permalänk

Intressant bild. Detta gör iPhone SE till en väldigt konstig telefonval. Men vill man ha en ny iPhone till apple-lågt pris så är det den folk får välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag låter det vara osagt om det verkligen finns en hype eller inte, bara för att media m.fl. rapporterar om när ett av världens populäraste företag släpper en ny telefon så är det ingen hype.

Men. Däremot vill jag påstå att det du egentligen inte förstår är den demografi telefonen är inriktad till, Average Joe och Sven Svensson.

Sven har aldrig någonsin störts på att skärmen har låg uppdateringsfrekvens. Jag skulle till och med gå så långt att säga att Sven skulle inte ens märka någon skillnad ifall han fick två mobiler i handen som är identiska bortsett från att den ena är 60Hz och den andra 120Hz.

Jag håller med om att avsaknaden av usb-c är en nackdel. Men återigen tror jag inte att Sven tycker det. Nästintill ingen annan av hans prylar har usb-c samt att han redan har lightning-laddare som ligger hemma. Sven säger nog ”fan vad jobbigt att de ska hålla på och byta kontakter hela tiden, vad är det för fel med den gamla?”.

Jag tycker också att 64Gb är snålt och måste köpa 128Gb. Men Sven behöver det inte. Hans appar är små i storleken, musiken har han på spotify och om han ens tittar på film så är det streaming.

Med andra ord är det här kanske ingen telefon för teknikkåta sweclockare som måste ha det bästa och senaste, men telefonen är inte heller riktad till oss.

Förstår hur du menar, och jag håller med dig. Men det jag läser på sajter som theverge är "THE NEW IPHONE SE IS A SHOCKINGLY GOOD VALUE" eller från techfolk på youtube att det är mycket telefon för pengarna. Och Jovisst, det är en bra kamera och bra chipset i smidigt format. Och för att vara en Appleprodukt är den ju relativt billig.

Men det är ju relativt Apple. Relativt verkligheten är den fortfarande Apple-dyr. Så det är mest det jag är frågande inför, hur har de lyckats sälja in att detta är mycket för pengarna till teknikintresserade? Att Kerstin 53 bast uppgraderar från sin trötta 7:a eller så är ju självklart, för det är ju en iPhone och den ser ut som en iPhone och det är obligatoriskt i Sverige att köpa en.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Förstår hur du menar, och jag håller med dig. Men det jag läser på sajter som theverge är "THE NEW IPHONE SE IS A SHOCKINGLY GOOD VALUE" eller från techfolk på youtube att det är mycket telefon för pengarna. Och Jovisst, det är en bra kamera och bra chipset i smidigt format. Och för att vara en Appleprodukt är den ju relativt billig.

Men det är ju relativt Apple. Relativt verkligheten är den fortfarande Apple-dyr. Så det är mest det jag är frågande inför, hur har de lyckats sälja in att detta är mycket för pengarna till teknikintresserade? Att Kerstin 53 bast uppgraderar från sin trötta 7:a eller så är ju självklart, för det är ju en iPhone och den ser ut som en iPhone och det är obligatoriskt i Sverige att köpa en.

Iphone 7 är väl inte trött?!

I vilka situationer räcker inte en iphone 7 till?

Permalänk
Medlem

Mycket underhållande att läsa de mer och mer tomma argumenten från Android-lägret. Läget verkar desperat och man letar verkligen halmstrån!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wibart:

Vad händer efter man fyller 25 som gör att man slutar bry sig om kameror?

De flesta jag känner är över 30 och bryr sig ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av edson:

Mycket underhållande att läsa de mer och mer tomma argumenten från Android-lägret. Läget verkar desperat och man letar verkligen halmstrån!

Vad upplever du att argumenten från android-lägret är och varför ser du dem som tomma?
Utveckla!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ouch! 395:- i månaden med comviq i 24 månader för 128GB varianten som jag anser är minimumstorlek på lagring i det här fallet. Min smärtgräns går vid 345:- i månaden som Galaxy S10 ligger på just nu. Men fortfarande... är kameran lika bra som standardkameran på iPhone 11 så blir man ju bra sugen. >.< Hoppas den säljer dåligt till det priset så att de senare sänker det. Och hoppas folk är smarta nog att hålla sig borta från modellen med 64 GB lagring.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Mycket underhållande att läsa de mer och mer tomma argumenten från Android-lägret. Läget verkar desperat och man letar verkligen halmstrån!

Då räknar du alla som har någon kritik mot en iphone produkt till Android lägret då antar ja? För det vore ju orimligt att köra på iphone eller vara intresserad av apples produkter men samtidigt ge kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Då räknar du alla som har någon kritik mot en iphone produkt till Android lägret då antar ja? För det vore ju orimligt att köra på iphone eller vara intresserad av apples produkter men samtidigt ge kritik.

Nu vet jag förstås inte vilka inlägg han syftar på så det låter jag vara osagt. Men oftast det är ganska tydligt vilka som kommer med konstruktiv/relevant kritik och vilka som (förhoppningsvis) är fjortonåringar som tror att man blir aningens häftigare om man tar avstånd från Svenssonföretag.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

De flesta jag känner är över 30 och bryr sig ändå.

Precis som jag har skrivit tidigare. När det gäller kameran skärmens återgivning och liknade så håller vissa på att bli som audiofiler och högtalarkablar. Folk vill ha bättre kamera, kamerorna på mobilerna suger på flera sätt även för vanligt folks behov.
Men när man får betala otroligt mycket extra för marginellt lite bättre kamera, ja då är det en mindre skara folk som vill göra detta och istället lägga pengarna på något annat. Speciellt när det redan efter 1år har kommit en ny mobil som har ännu bättre kamera.

Så det folk gör inom precis allt är att inte köpa det mest exklusiva även om detta nu är det bästa, utan de köper något mer prisvärt.

Skrivet av Trunk:

Nu vet jag förstås inte vilka inlägg han syftar på så det låter jag vara osagt. Men oftast det är ganska tydligt vilka som kommer med konstruktiv/relevant kritik och vilka som (förhoppningsvis) är fjortonåringar som tror att man blir aningens häftigare om man tar avstånd från Svenssonföretag.

Precis. Speciellt de som tar till Ad hominem och kallar folk för fjortisar och liknande ligger på en väldigt låg nivå.

Att kalla Apple för ett svenssonföretag skulle jag ej göra. Mer ett överklassföretag. Billigaste iPhone som för mig och många andra uppfyller vårt behov kostar ca 15 000kr. Billigaste laptoppen som jag skulle kunna jobba med kostar över 40 000kr. Billigaste stationära utan för den skull överdriva hårdvaran för mitt behov kostar över 160 000kr. -Ingen mening att köpa en stationär som är sämre än min laptop.
*edit*
3,2 GHz 16‑kärnig Intel Xeon W-processor, Turbo Boost upp till 4,4 GHz
192 GB (6 × 32 GB) ddr4 ecc-minne
Radeon Pro W5700X med 16 GB gddr6-minne
4 TB ssd-lagring
Pris nästan 160 000kr. Självklart hade en Threadripper räckt, men var är valet.

Så Apples produkter enligt mig är helt okej om man har låga krav, har man höga krav på prestanda och annat. Ja det finns grejer men priset är ej linjärt och det blir svindyrt. Exakt samma sak med telefoner. 5000kr för en iPhone SE är inte mycket att bråka om, men för oss som ej klarar sig på denna så blir det snart riktigt dyrt.