Privatköp, säljare ej intresserad av hävning eller prisavdrag för fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Säljaren har endast nämnt en " lösning" eller att " direkt lösa problemet (häva köpet) ". Säljare har inte kommit med annan förslag eller svarat på mitt förslag alls förrän jag hör av mig efteråt vilket är inom 2 år från reklamation gällande köplagen. Tänk även på att det är två laddare som är sönder, så om säljaren velat istället ordna begagnade laddare eller nämna ett prisavdrag, inte genom att säga något alls, därefter be om kvittot för laddaren och sedan dra en rövare med att han nu kort efter " tycker" inte jag ska få något alls. Lagen säger annorlunda.

Pris och korrekt beskrivning avgör vilket skick jag förväntar mig, allt säljaren därefter erkänner att hen inte ens kollat laptopen, gör det till att annonsen stämmer ej överens med det jag fått.

Nej och helt ärligt förstår jag honom till 100% om nån dåre kommer och vevar med kronofogden och tingsrätt för en laptop värd 2500 så är det helt korrekt agerande och inte förmedla någon information till parten utan all kommunikation ska isåfall ske via ombud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det rör sig uppenbarligen om följande dator
https://m.sweclockers.com/marknad/179344-asus-n550j

Det framgår inte i annonsen vad slutpriset blev, men utlagt pris är ca 1/4 - 1/5 av datorns nypris.

Skulle vara intressant att höra @iknight sida av myntet.

För att varken bekräfta eller dementera, så kanske inte ta upp andra om dem inte har med det att göra ?

Skrivet av Dockland:

Jag har både sålt och köpt privat genom åren och kollar upp det jag anser vara relevant. En laddare som går sönder, då köper jag en ny laddare bara. Samma sak om jag köper en begagnad laptop, använder jag den i en dag och allt fungerar och dagen efter går den sönder helt, då köper jag en ny laptop där jag skulle kunna åberopa garantin. Skulle inte ligga sömnlös över detta. Välkommen till verkligheten

Där är ett intressant ordval, det du anser relevant. Jag har inte känt kravet av att testa laddare eller ström till laptop ( på mötesplatsen) när säljare inte tar upp strömdefekter, säger sig lösa det om det är något, och då likt dig, känt att jag undersökt det som annars är relevant ( laptop startar, andra synliga skador mm). Skulle det gå sönder ett bra tag efter, är en helt annan situation.

Sömnlös är jag inte, och verkligheten vet jag hur det är, från dåliga köp till bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Säljaren har endast nämnt en " lösning" eller att " direkt lösa problemet (häva köpet) ". Säljare har inte kommit med annan förslag eller svarat på mitt förslag alls förrän jag hör av mig efteråt vilket är inom 2 år från reklamation gällande köplagen. Tänk även på att det är två laddare som är sönder, så om säljaren velat istället ordna begagnade laddare eller nämna ett prisavdrag, inte genom att säga något alls, därefter be om kvittot för laddaren och sedan dra en rövare med att han nu kort efter " tycker" inte jag ska få något alls. Lagen säger annorlunda.

Pris och korrekt beskrivning avgör vilket skick jag förväntar mig, allt säljaren därefter erkänner att hen inte ens kollat laptopen, gör det till att annonsen stämmer ej överens med det jag fått.

Hur går det med anmälan?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

För att varken bekräfta eller dementera, så kanske inte ta upp andra om dem inte har med det att göra ?

Allt stämmer väldigt väl med beskrivning och tidpunkt, samt att det är du som köpt den annonserade datorn.
#18269300

Du fick ju iaf en rekommendation som köpare

Permalänk
Medlem

@Gunior: Jag tycker faktiskt säljaren har lurat dig när denne säger "allting funkar".

Skulle jag vara säljaren skulle jag ersatt dig med en fungerande laddare. (framgår inte hur ny dator det är)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Allt stämmer väldigt väl med beskrivning och tidpunkt, samt att det är du som köpt den annonserade datorn.
#18269300

Haha kanske ska revidera det omdömet😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

@Gunior
Tips, sluta skriv här. Dra det till tingsrätten som du hotar med hela tiden och redovisa resultatet här sen.

Tips 2, köp bara nya saker om du inte orkar bemöda dig att undersöka begagnade varor noggrant.

Tips 1: Det är inget som stoppar mig från att dela med mig av det jag känner och som hänt, är det något du inte önskar ta del av är du välkommen att göra annat. Jag redovisar det jag kan vid tillfälle om så blir fallet.

Tips 2: Jag har kanske inte undersökt varan fullt ut, men noggrant baserat på förutsättningarna på plats och säljares påstående, ja.

Eller i din värld existerar inte dolda fel som man kan åberopa inom 2 år, eller ?

Skrivet av Aka_The_Barf:

Läst nästan hela tråden och givetvis har säljaren gjort fel här MEN (det finns alltid ett men) man har en viss skyldighet att kolla så att varan fungerar och att mötas i en busskur och göra affären kanske inte var det vettigaste då du inte kunde testa en av de absolut viktigaste funktionerna som är laddningen.
Dessutom kunde det varit fel på kontakten i datorn vilket ofta gör den obrukbar. men nu löste det sig med en laddare för 360kr och gnisslet kan du nog fixa med en droppen wd 40, 5-56 eller symaskinsolja på gångjärnen.
tråkigt men man blir dessvärre ofta lurad på ett eller annat sätt när man gör affärer privat eller bilfirmor.
Du ska nog vara glad att du iallafall fått svar då de flesta inte svarar alls efter köpet.

Säger inte att det är rätt men du kanske skulle gjort en lite bättre koll.

är det värt att lägga all denna tid och energi för 360kr. ge han ett skit omdöme och gå vidare. visst det är en princip sak MEN jag tror inte du kan vinna detta.

Som jag noterat till andra, jag kan stå mitt kast att jag inte fullständigt inte kollat laddare/laptopström på plats. Men där säger jag även omvänt, platsen varit godkänd av oss båda, säljaren har inte uppmanat mig att kolla med strömuttag för jag förlitat mig såväl på att annonstext stämmer, samt att på plats/efteråt, säljare lovat om är något. Oavsett mitt fel, att skriva fel skick i annons, är inte ok heller.

Tack iallafall för din feedback som du framfört mer sakligt till skillnad från andra som väl tycker att en grovare ton ger dem mer rätt.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Då låser vi tråden då den inte fyller någon funktion. Urspårning, sarkastisk ton etc.
Har brott begåtts använd anmälningsknappen!

Mvh

Tiamat/Moderator