Lyckas inte öppna port 25565 för min minecraftserver

Permalänk
Medlem

Lyckas inte öppna port 25565 för min minecraftserver

Jag och en polare satt flera timmar igår och försökte få igång en minecraftserver för lite tidsfördriv. Servern ska vara up and running enligt denna guiden https://www.enkelteknik.se/starta-en-egen-minecraft-server men av nån anledning så verkar inte min port 25565 vara öppen. Jag hittar min server i multiplayer listan eftersom jag hittar den på min interna IP.

Det jag gjort är att jag gjort en vidarebefordring av port enligt denna guide då jag har en wd N900.
https://portforward.com/western-digital/n900/
Gjorde även ett undantag i routerns brandvägg på samma port även om port forwarding egentligen borde räcka?

Jag har låst min dator till en fast intern IP så den stämmer överens med vidarebefordringsinställningarna.

Jag har även gjort regler i inkommande trafik för TCP och UDP i windows defenderbrandväggen.

Sist men inte minst så sitter min router inkopplad i en fiberswitch i en liten lucka i lägenheten. Jag har inte lyckats koppla upp mig på den för att kontrollera inställningar. Det är en CTS HES-3106. Jag har bredband 2. Ingen aning om de har blockeringar utanför.

Jag har använt mig av https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ för att se om det går att komma åt porten utifrån men 25565 är alltid stängd. Jag vet inte om det spelar någon roll men jag testade även port 80 då det är en HTTP? Borde det inte fungera? Men även den porten är stängd.

Jag har ingen aning längre vad jag kan göra och vart felet kan ligga.

Uppskattar alla förslag och försök :).

Kan tillägga att jag inaktiverat avast antivirus så det borde inte blockas där ifrån heller.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kan du inte koppla förbi switchen på nåt vis för att se om det är den som orsakar det?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Har du kollat om du har en publik IP-adress, dvs att routerns WAN-IP matchar den som visas här?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@thom.g: Det är en fiberswitch så fiberkabel i ena änden och cat i andra. Den måste vara där för at jag ska komma ut på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lache90:

@thom.g: Det är en fiberswitch så fiberkabel i ena änden och cat i andra. Den måste vara där för at jag ska komma ut på nätet.

OK men koppla förbi din router o prova om de hjälper?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Ja de stämmer överens med varandra. Hade inte koll på det så bra du tog upp det så kan vi räkna bort det.

Permalänk
Medlem

Har du öppnat porten i din dators brandvägg?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lache90:

@LemonIllusion: Ja de stämmer överens med varandra. Hade inte koll på det så bra du tog upp det så kan vi räkna bort det.

När du testar om porten är öppen, är servern igång samtidigt? Om inte servern lyssnar på porten och accepterar anslutningen kommer det stå att den är stängd även om du vidarebefordrat korrekt.

Eller bara skit i sådana verktyg och testa genom att ansluta med Minecraft-klienten istället (fast det kanske är lite krångligare om du inte har en polare på ett annat nätverk som kan testa åt dig).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Enligt Bredband2s frågor och svar så beskriver dem att dem använder sig av CGNAT i väntan på IPv6. Du behöver kontakta Bredband2 och begära en public IP-adress för att kunna tillåta inkommande trafik.

https://www.bredband2.com/privat/kundtjanst/bredband/

Permalänk
Medlem

@thom.g: Jag kopplade förbi routern men då blir det nya ip adresser och min fasta ip blockerar internet helt. Blir tvungen att ha automatisk och då funkar ju inte min vidarebefordring av portar,

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: ja servern rullar på fint! Min kompis satt uppe halva natten och försökte connecta. Han har lite annat för sig nu så just nu så går det inte se om nån åtgärd skulle fixa det. Men inget gjort än så länge.

Permalänk
Medlem

@jagekurt: Jag är lite osäker hur det här funkar. Min ip på routern stämde fint överens med den länken som någon postade ovan. Finns det ytterligare förändringar utanför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lache90:

@jagekurt: Jag är lite osäker hur det här funkar. Min ip på routern stämde fint överens med den länken som någon postade ovan. Finns det ytterligare förändringar utanför?

Hej
Ja du måste göra som @jagekurt säger för att få en publik IP som fungerar.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

@FX9: tack för svar. Jag får ringa bredband2 imorgon. Hur fungerar detta? Är det att de visar en IP-adress som inte är min egentliga? Mest så jag förstår vad det är jag ska be om imorgon ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lache90:

@FX9: tack för svar. Jag ska får ringa bredband2 imorgon. Hur fungerar detta? Är det att de ger visar en IP-adress som inte är min egentliga? Mest så jag förstår vad det är jag ska be om imorgon ;).

Hej

Säg nått i stil med att du vill ha en externt IP adress som går att nå utifrån.
Du vill ha en ipadress som inte ligger bakom deras CGNAT.

Du kan se det som att med CGNAT sitter du bakom en router som översätter IP-adresser. Detta gör att din dator inte kan nås utifrån.
CGNAT är lite mer avancerad än en router men ur IP-adress synpunkt så ställer det till liknande problem. Därmed kan du inte sätta upp en server som går att nå utifrån.

EDIT: jag har själv Bredband2 men har inte haft nått behov av att få en extern IP.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

@FX9: tack så jättemycket för informationen!

Permalänk
Medlem

Prova myip.com eller liknande så att du ser vilken IP-nummer du har utifrån sett - är den inte samma som routern anger mot sin ISP så ligger det under CG-NAT och då spelar det ingen roll hur många portar du öppnar i routen och datorn - med CG-NAT kan du alltid köra inifrån och ut men inte utifrån och in när det gäller att etablera kontakt med portar. CG-NAT är nästan alltid satt som en blank vägg utan respons sedd utifrån publik Internet när man försöker prova portar på en viss IP-adress bakom denna

En del ISP (som Bahnhof) har hemsida (dock ofta inte så uppenbar och man får leta lite) där man själv kan gå in och begära publik IP med några knapptryck och kanske en omstart av router och vänta en stund och därmed kan göra sina portar i sin router synliga utåt - men då är också IP låst en längre tid och specifikt mot just din router och tämligen lätt kan kopplas mot känd hemadress, att tänka på vid torrenttankningar, körning med TOR, VPN etc. i avseende att lämna digitala spår.

I det läget går det heller inte ersätta din router med rak inkoppling med laptop eller annan router för tex. provkörning innan routern på enkelt sätt då givna IP-numret är låst mot routerns MAC-adress och den måste i så fall följa med tillfälligt (dvs ändra MAC-adressen i provdatorn till samma som routern) för datorn man provar med. Skall man ha flera datorer utåt publikt (dvs. inte går igen om routern) samtidigt så får man i regel abonnera på flera publika IP-adresser från ISP.

Kort sagt - med publik IP så är routern numera 'datorn' som syns mot publika Internet utan någon förkläde (aka CG-NAT) som skyddar för angrepp utifrån och det bör också hållas uppdaterad i avseende säkerhet och tålighet mot oönskade angrepp och hackförsök.

(ändrat pga. lapsus i huvudet mellan 'fast' och 'publik IP')

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Prova myip.com eller liknande så att du ser vilken IP-nummer du har utifrån sett - är den inte samma som routern anger mot sin ISP så ligger det under CG-NAT och då spelar det ingen roll hur många portar du öppnar i routen och datorn - med CG-NAT kan du alltid köra inifrån och ut men inte utifrån och in när det gäller att etablera kontakt med portar. CG-NAT är nästan alltid satt som en blank vägg utan respons sedd utifrån publik Internet när man försöker prova portar på en viss IP-adress bakom denna

En del ISP (som Bahnhof) har hemsida (dock ofta inte så uppenbar och man får leta lite) där man själv kan gå in och begära fast IP med några knapptryck och kanske en omstart av router och vänta en stund och därmed kan göra sina portar i sin router synliga utåt - men då är också IP låst och specifikt mot just din router och tämligen lätt kan kopplas mot känd hemadress, att tänka på vid torrenttankningar, körning med TOR, VPN etc. i avseende att lämna digitala spår.

I det läget går det heller inte ersätta din router med rak inkoppling med laptop eller annan router för tex. provkörning innan routern på enkelt sätt då IP-numret är låst mot routerns MAC-adress och den måste i så fall följa med tillfälligt (dvs ändra MAC-adressen i provdatorn till samma som routern) för datorn man provar med. Skall man ha flera datorer utåt publikt (dvs. inte går igen om routern) samtidigt så får man i regel abonnera på flera fasta IP-adresser från ISP.

Kort sagt - med fast IP så är routern numera 'datorn' som syns mot publika Internet utan någon förkläde (aka CG-NAT) som skyddar för angrepp utifrån och det bör också hållas uppdaterad i avseende säkerhet och tålighet mot oönskade angrepp och hackförsök.

Fast ip har inget med TS problem att göra. Det handlar om publik ip.

Permalänk
Medlem

du har rätt - lapsus mellan fast och publik.... ändrade inlägget.

Om man inte abonnerat specifikt med statisk publik IP så är inte den givna publika IP-adressen alltid samma utan kan bytas när som helst även om det oftast håller sig samma under flertal månader, ja kanske år-tal, det är när man stänger av routern en tid eller att ISP gör förändringar i sitt nät som det kan hoppa runt, vilket är viktigt att tänka på om man börja ha en massa burkar som kör mot server på IP-adressen och en dag plötsligt slutar att fungera för att man blivit tilldelad ny IP-adress