Trådlös laddning varför?

Permalänk
Avstängd

Trådlös laddning varför?

Man ser hela tiden hur fantastiskt trådlösladdning för mobilen är.
Min fråga är vad som är så bra?
Man slipper sätta i laddningskabeln i mobilen?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Ja, jag antar det. Jag tycker bara att det är så extremt långsamt och det tar mycket mer utrymme än att bara ha en lightning-kabel.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Man ser hela tiden hur fantastiskt trådlösladdning för mobilen är.
Min fråga är vad som är så bra?
Man slipper sätta i laddningskabeln i mobilen?

Den är väl inte bra direkt, utan bara smidig. Visst min mophie laddar 7,5w gentemot originalladdaren som bara ger 5w till iPhone. Men iPad laddaren jag alltid kör med ger ju mer kräm än så.

Däremot har jag en trådlös puck vid sängen, datorn & en på jobbet. Det är så smidigt o bara lägga ned den tycker jag så laddas den. Extra plus på jobbet då typ ingen annan har trådlös laddning så jag får ha min laddare i fred.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Att slippa sätta in laddare hela tiden sparar på kontakter.
Att kunna lägga ner mobilen på en platta och under tiden hålls den laddad.
Man slipper risken att dra i kablar, plocka upp mobil för att glömma att kabel är i osv.

Permalänk
Medlem

Jag hade trådlös laddning på min förra telefon men inte min nuvarande. Det var rätt skönt för man behövde aldrig tänka på att ladda telefonen.
Jag la telefonen på bordet (på en liten integrerad puck) och när jag behövde telefonen så var den bara att ta, behövde aldrig tänka på att ladda den för den var alltid laddad.
Det hände att jag kom hem och behövde dra efter 20 min och då var det snabbladdare som gällde men annars så behövde man aldrig bry sig om att koppla in kabeln

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Mina två senaste telefoner har laddporten pajat... blir utan tvekan trådlös laddning på alla telefoner framöver.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon320472:

Att slippa sätta in laddare hela tiden sparar på kontakter.
Att kunna lägga ner mobilen på en platta och under tiden hålls den laddad.
Man slipper risken att dra i kablar, plocka upp mobil för att glömma att kabel är i osv.

Detta är väl den enda fördelen. USB C måste nästan vara sämre än den gamla mikro B. Alla kablar hoppar ur min Oneplus 6 hela tiden. Småsegt när man vaknar och upptäcker att man har 10% kvar. Bara en tidsfråga innan den stängs av helt och jag missar väckarklockan.

Permalänk
Medlem

Använder det uteslutande numera, kalas smidigt att bara lägga mobilen på bordet då jag även har byggt in laddplattan i bordet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Så som jag misstänkte trådlös laddning är för att slippa sätta in kabeln i mobilen.
Tack.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon320472:

Att slippa sätta in laddare hela tiden sparar på kontakter.

Nåja, men säg att man stoppar i och drar ur kontakten två gånger per dygn. Och en mobil används i snitt i kanske två år. Det blir runt 1500 gånger. Jag räknar med att kontakterna håller för tiotusentals gånger.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Detta är väl den enda fördelen. USB C måste nästan vara sämre än den gamla mikro B. Alla kablar hoppar ur min Oneplus 6 hela tiden. Småsegt när man vaknar och upptäcker att man har 10% kvar. Bara en tidsfråga innan den stängs av helt och jag missar väckarklockan.

Tips just till denna lur är att rengörs i uttaget. Hade problem med min redan efter 2 månader med många kablar som inte satt rätt och glappade. Tog en av frugans nålar och gick lös i hålet och fick upp skräp som verkligen kilat sig fast i botten, och då har jag även försökt blåsa och rengöra förut.. Bara att denna gång var jag envisare att det verkligen var något som satt fast utan att jag kunde se det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Nåja, men säg att man stoppar i och drar ur kontakten två gånger per dygn. Och en mobil används i snitt i kanske två år. Det blir runt 1500 gånger. Jag räknar med att kontakterna håller för tiotusentals gånger.

Om detta var fallet så hade det inte konstant varit så mycket problem angående glappande.
Kablar är sköra likaså kontakter och ibland råkar man dra till i kabeln, ibland råkar man plocka upp mobilen när den fortfarande har kabel.

Finns massor av anledningar till att kontakten försämras och börjar glappa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Tips just till denna lur är att rengörs i uttaget. Hade problem med min redan efter 2 månader med många kablar som inte satt rätt och glappade. Tog en av frugans nålar och gick lös i hålet och fick upp skräp som verkligen kilat sig fast i botten, och då har jag även försökt blåsa och rengöra förut.. Bara att denna gång var jag envisare att det verkligen var något som satt fast utan att jag kunde se det.

+1 på detta, har haft samma strul med i princip alla telefoner med usb micro och C. En tandpetare och några minuter senare så är mobilen med USB-C som ny i uttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Så som jag misstänkte trådlös laddning är för att slippa sätta in kabeln i mobilen.
Tack.

Jaa, det handlar ju enbart om bekvämlighet. Trådlös laddning tillför ju inget mer rent tekniskt som kabeln inte redan gör. Det man jobbar på numera är ju att få upp hastigheten på trådlös laddning att matcha laddning med kabel.

Trådlös laddning är för mig helt klart ett mervärde. Precis som många redan antytt i tråden så är det extremt bekvämt att när man kommer hem och slänger av sig jackan i all hast betydligt lättare att bara lägga ifrån sig telefonen på en platta än att plugga i en kabel. Det låter ju som världens i-landsproblem när man beskriver på detta sätt, och det kanske det är? Men i stunden, där och då i vardagen, så är det faktiskt väldigt bekvämt.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Tips just till denna lur är att rengörs i uttaget. Hade problem med min redan efter 2 månader med många kablar som inte satt rätt och glappade. Tog en av frugans nålar och gick lös i hålet och fick upp skräp som verkligen kilat sig fast i botten, och då har jag även försökt blåsa och rengöra förut.. Bara att denna gång var jag envisare att det verkligen var något som satt fast utan att jag kunde se det.

Tack ska testa!

Har aldrig haft detta problemet med mikro b.

Permalänk
Medlem

Tycker trådlös laddning är väldigt smidigt, När jag inte använder mobilen vid skrivbordet så lägger jag den på laddningsplattan istället.

Har nästan helt ersatt sladd för mig, speciellt när man jobbar hemifrån i coronatiderna.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon320472:

Om detta var fallet så hade det inte konstant varit så mycket problem angående glappande.
Kablar är sköra likaså kontakter och ibland råkar man dra till i kabeln, ibland råkar man plocka upp mobilen när den fortfarande har kabel.

Finns massor av anledningar till att kontakten försämras och börjar glappa.

Va? Men då handlar det snarare om att folk är vårdslösa och slarviga.
Vid normalt användande lovar jag att kontakter håller för tiotusentals cykler.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag ser inte heller poängen riktigt. Jag rengör USB-C porten på mina telefoner någon gång om året och har aldrig haft några problem med att de slutar fungera eller dylikt.

Sedan så har ju trådlösa laddare en tendens att låta en del - att sova några decimeter ifrån konstant coil whine är inte min definition av tekniska framsteg.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tack ska testa!

Har aldrig haft detta problemet med mikro b.

Inte jag heller bara med denna. Dock verkar det bero en hel del på vilket skal också, vissa verkar nästan leda in smutsen. Har dock beställt magnet adaptrar som jag kanske kör med om dessa fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Va? Men då handlar det snarare om att folk är vårdslösa och slarviga.
Vid normalt användande lovar jag att kontakter håller för tiotusentals cykler.

Nog väldigt sällan problem med själva kontakten, snarare smuts som man ej lyckas få bort som gör att kontakterna ej får... Kontakt 😂 skall dem gå sönder så är det nog som du säger, vårdslöshet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Va? Men då handlar det snarare om att folk är vårdslösa och slarviga.
Vid normalt användande lovar jag att kontakter håller för tiotusentals cykler.

Håller inte med men det spelar ingen roll, min poäng ang att det håller längre kvarstår.
Kan jag slippa behöva sätta in kontakt i mobilen hela tiden så är det utan tvekan något jag väljer.
Känns bra att veta att man inte nöter på kabel/kontakt i onödan samt att slippa fylla hålet med damm, skräp.

Anser inte heller det är för att folk är vårdslösa, slarviga. Det kan hända oavsett hur försiktig man är.

Permalänk
Medlem

Alla mina telefonbyten fram tills dess att jag bytte till trådlös laddning har varit för att laddkontakten börjat glappa. USB-C är lättare att rengöra än de tidigare så nu använder jag sladden oftare än tidigare. Men trådlöst känns som en skön garanti när det är skräp i kontakten och man inte har något att göra rent med.

Brukade skämta med min förra chef att jag borde gå på kurs i att sätta i USB-kontakter för att det skulle spara pengar...

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Så som jag misstänkte trådlös laddning är för att slippa sätta in kabeln i mobilen.
Tack.

Blir bara lite nyfiken, vad trodde du att trådlös laddning användes för?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Man ser hela tiden hur fantastiskt trådlösladdning för mobilen är.
Min fråga är vad som är så bra?
Man slipper sätta i laddningskabeln i mobilen?

Jag använder nästan enbart trådlös laddning nu för tiden, just pga hur smidigt det är jämfört med trådad laddning. Det är enbart när jag behöver fylla på batteriet snabbt eller när jag är på en lång resa och har mobilen kopplad till en powerbank som jag använder sladd.

Som många har nämnt slipper man ju slita på kabel och kontakt om man kör trådlös laddning. Vissa företag har ju extremt dålig kvalité på sina medföljande kablar, så det är ju definitivt en fördel att inte behöva slita sönder dem, eller få en glappande laddningsport på mobilen pga att man har kopplat in och ut den för många gånger.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera trådlös laddning, det är otroligt långsamt

Permalänk
Medlem

Har en samsung trådlös laddare som jag använt i 2 dagar innan jag insåg att det var betydligt snabbare och lättare att ladda med kabel.
Att sätta i en kabel i en telefon är ju knappast något jag skulle kalla för jobbigt, speciellt inte nu när det är USB-C så man slipper sätta den åt fel håll
Även om man har en icke-usb.-c så skulle det inte heller var något problem, då man kunde sätta en liten tejpbit på kontakten på den sidan som skulle vara samma sida som skärmen var på.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Alternativet är annars magnetkontakter, köpte ett par olika nu till ena dottern. Hon har inte möjlighet till trådlöst på sina enheter och har dragit sönder minst en kabel i månaden det senaste, mest för att hon sitter med kabel i samtidigt som hon använder enheten.

Jag köpte Wsken kablar och det fungerar bra just nu iaf. Så fort hon ta telefon eller paddan så släpper kabeln. Så inget som knäcks längre.

https://youtu.be/bsJA6J3tnwk

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dryle:

Skulle inte rekommendera trådlös laddning, det är otroligt långsamt

Otroligt långsamt var väl ändå att ta i?
Visst, det är långsammare än med sladd, men Samsung stöder ju 15W trådlös laddning och Oneplus 8 som släpps om några dagar stöder 30W trådlöst. Detta samtidigt som till exempel Apple skeppar sin iPhone 11 med en väggadapter som bara laddar telefonen med 5W (med sladd alltså).

Majoriteten av "vanliga" användare nöjer sig med 5W (det är t.ex. inte ofta man ser någon med en iPhone som har köpt en snabbladdare), så att 15W trådlöst eller till och med 30W trådlöst skulle vara "otroligt långsamt" tror jag många helt enkelt inte håller med om

Permalänk
Medlem

Jepp, är skönt att slippa sätta i sladden men jag gillar det ändå inte. Laddar segare, telefonen blir varm, och sen tycker jag det känns läskigt med magneter och allt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ser trådlös laddning mer som en feature till hemmet än till telefonen. Med möjligheten att bygga in en laddplatta i valfri möbel utan att den syns så att alla sladdar försvinner ger ett betydligt trevligare hem.