PTS bjuder in till 5G-auktion med start i november

Permalänk
Melding Plague

PTS bjuder in till 5G-auktion med start i november

Post- och telestyrelsen flyttar fram auktionen om frekvensband för 5G, och presenterar i samma veva hur utrymmet ska fördelas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och efter det får de börja bygga ut nätet eller är det redan igång?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Hur ser strålningen(nivån) ut i jämförelse till 4G?

Rensar tråd /Vzano, Moderator
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flexiblus:

Hur ser strålningen(nivån) ut i jämförelse till 4G?

Samma regler om strålningsintensitet gäller för 5G som för 3g och 4g.
5G materna kommer sättas tätare, men de kommer också köra på lägre effekt. Så många med klen effekt, eller färre med högre effekt - same same.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det kommer bli intressant att se hur/om spridningen av tekniken i landet i längden kommer skilja sig mot föregående tekniker i utifrån kravet på tätare avstånd mellan masterna.

Rensar tråd /Vzano, Moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Och efter det får de börja bygga ut nätet eller är det redan igång?

Vad jag vet så får man bygga redan nu....i befintliga frekvenser. Så alltså att ersätta en 3G eller 4G station och sätta en 5G sändare istället. Så allt som är 3G och 4G idag kan bli 5G MEN då är det väldigt få som kan ringa eller surfa helt plötsligt när det inte finns någon 4G sändare som telefoner utan 5G kan använda.
Det är dock i de lägre frekvenserna men jag tror svenska operatörer väntar och likt när 4G kom så byts delar av det äldsta nätet ut till den nyare generationen trådlöst men det offrar lite på det gamla nätet och vill man ha kvar sina kunder så måste fortfarande 3G och 4G fungera.
60GHz eller vad millimeter wave är på är inte så lättanvänt men i tätområde är just 2.3GHz och 3.5GHz bättre lämpad med några master i och nära områdena, inte som mitt 4G på telefonen idag som är 1.5 kilometer bort till masten och ska täcka stor del av tätorten själv

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Håller er till ämnet, off-topic inlägg kommer raderas.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Vzano:

*Tråd rensad*

Håller er till ämnet, off-topic inlägg kommer raderas.

/Vzano, Moderator

Bra. Den här tråden kommer ni få hålla koll på.

ONT: Var går pengarna? Rakt in i stadskassan? För i så fall så borde ju detta bli hur bra som helst om de stora drakarna vill slåss om de bra frekvenserna

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Någon här som tänkte lägga ett bud på en licens?😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexiblus:

Hur ser strålningen(nivån) ut i jämförelse till 4G?

Samma styrka som radio. Din datorskärm du läser detta på har högre styrka.

Nu är jag ingen civilingenjör men har för mig att radio har funnits ett bra tag...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hur ser strålningen(nivån) ut i jämförelse till 4G?

Fortfarande mindre farlig än den du får från sol och jord.

Skrivet av Evil Peter:

Det kommer bli intressant att se hur/om spridningen av tekniken i landet i längden kommer skilja sig mot föregående tekniker i utifrån kravet på tätare avstånd mellan masterna.

Just 5Gs basstationer är i storlek av en ryggsäck och kostar inte i närheten av vad 4G stationerna kostade att införa (dels pga. att man inte behöver bygga master utan kan sätta basstationerna på toppen av lyktstolpar eller på redan existerande master) så 5G kommer nog med största sannolikhet byggas ut mycket snabbare än 4G gjorde.

Skrivet av Cyberz:

Och efter det får de börja bygga ut nätet eller är det redan igång?

De byggs ut för fullt. Denna auktion handlar (om jag inte missminner mig) om att köpa upp sin rättighet till en viss plats på bandet.

Skrivet av AplAy:

Samma styrka som radio. Din datorskärm du läser detta på har högre styrka.

Nu är jag ingen civilingenjör men har för mig att radio har funnits ett bra tag...

Nu är man ju inte en djurskötare men jag tror nog radion funnits ett bra tag ja.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Vad hade hänt om en miljardär köper hela bandet som en "investering" utan att utnyttja bandet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stefflo:

Någon här som tänkte lägga ett bud på en licens?😀

Ja det är bara att slå till.
Lägsta bud i tilldelningen är 1,5 miljarder för 3,5 GHz-bandet (100 miljoner per tillstånd om 20 MHz) och 160 miljoner (20 miljoner per tillstånd om 10 MHz) för 2,3 GHz-bandet. Om 2,3 GHz-bandet tilldelas utan konkurrens är lägsta budet 400 miljoner för detta band.
https://pts.se/sv/nyheter/pressmeddelanden/2020/pts-bjuder-in...

Skrivet av AGI:

Vad hade hänt om en miljardär köper hela bandet som en "investering" utan att utnyttja bandet?

Jag antar att han kommer att bli av med tillståndet för buden förhandsgranskas så att de ser seriösa ut och sedan finns det andra regler som gäller användningen av frekvensbanden tex att den inte får orsaka skada och om du nu skulle slänga ut ett antal miljarder (minst 1,9) och köpa rättigheterna till frekvensområdena och inte bygga nått så lär juristerna dra det till domstol och hävda att det orsakar skada för landet att inte bygga det utlovade telefonnätet, och sedan får nån annan köpa frekvensområdet och den ursprungliga köparen får nog inte pengarna tillbaka utan blir av med både pengar och tillstånd och får dessutom betala skadestånd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är bara att slå till.
Lägsta bud i tilldelningen är 1,5 miljarder för 3,5 GHz-bandet (100 miljoner per tillstånd om 20 MHz) och 160 miljoner (20 miljoner per tillstånd om 10 MHz) för 2,3 GHz-bandet. Om 2,3 GHz-bandet tilldelas utan konkurrens är lägsta budet 400 miljoner för detta band.
https://pts.se/sv/nyheter/pressmeddelanden/2020/pts-bjuder-in...

Jag antar att han kommer att bli av med tillståndet för buden förhandsgranskas så att de ser seriösa ut och sedan finns det andra regler som gäller användningen av frekvensbanden tex att den inte får orsaka skada och om du nu skulle slänga ut ett antal miljarder (minst 1,9) och köpa rättigheterna till frekvensområdena och inte bygga nått så lär juristerna dra det till domstol och hävda att det orsakar skada för landet att inte bygga det utlovade telefonnätet, och sedan får nån annan köpa frekvensområdet och den ursprungliga köparen får nog inte pengarna tillbaka utan blir av med både pengar och tillstånd och får dessutom betala skadestånd.

Precis, ungefär som när jag drog in fjärrvärme så hade jag ett år på mig att konvertera radiatorerna, något liknande lär finnas i avtalen för frekvensnätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hur ser strålningen(nivån) ut i jämförelse till 4G?

Högre än 3G och även tydligen högre än 4G då man inte vill ändra nivåerna i Bryssel enligt:

https://www.brusselstimes.com/brussels/55052/radiation-concer...
https://www.fiercewireless.com/5g/brussels-halts-5g-plans-ove...

Citat:

The Belgian Institute of Postal and Telecommunications Services, which performed the study, concluded that “no new radio frequency can now be brought into service” unless the city relaxes the radiation rules, according to The Brussels Times. It recommend the city adopt a higher standard of 14.5 V/m, with the capacity to go up to 41.5 V/m, in order to support 5G technologies. The government had agreed to adapt the regulations to support Orange Belgium's 5G network deployment.

Då vad jag förstår så ska energin från masterna fokuseras mot telefonen, tänk avancerad mimo, så även med samma/lägre uteffekt från masterna så blir det högre nära användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Fortfarande mindre farlig än den du får från sol och jord.

Just 5Gs basstationer är i storlek av en ryggsäck och kostar inte i närheten av vad 4G stationerna kostade att införa (dels pga. att man inte behöver bygga master utan kan sätta basstationerna på toppen av lyktstolpar eller på redan existerande master) så 5G kommer nog med största sannolikhet byggas ut mycket snabbare än 4G gjorde.

De byggs ut för fullt. Denna auktion handlar (om jag inte missminner mig) om att köpa upp sin rättighet till en viss plats på bandet.

Nu är man ju inte en djurskötare men jag tror nog radion funnits ett bra tag ja.

Vad jag förstått så skiljer det en del på hårdvaran mellan frekvensbanden så det är inte så troligt för mig att de kan bygga ut innan de vet sina frekvenser

Permalänk

Hur länge tror ni man kan använda en 4g lur?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av blue eyed devil:

Hur länge tror ni man kan använda en 4g lur?

Forever tills den pajar, blir inte sämre för att 5G kommer.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Hur länge tror ni man kan använda en 4g lur?

Länge, bara titta på hur länge de håller tidigare generationer vid liv.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Hur länge tror ni man kan använda en 4g lur?

Med tanke på att 3G fortfarande är fullt utbyggt och till och med 2G fortfarande lever i stor utsträckning så är det inget att oroa sig för. Faktum är att belastningen på 4G nätet kan gå ner en del så det blir mer utrymme för de som inte uppgraderar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Just 5Gs basstationer är i storlek av en ryggsäck och kostar inte i närheten av vad 4G stationerna kostade att införa (dels pga. att man inte behöver bygga master utan kan sätta basstationerna på toppen av lyktstolpar eller på redan existerande master) så 5G kommer nog med största sannolikhet byggas ut mycket snabbare än 4G gjorde.

Ja, det vet jag, men finner det ändå intressant att se om det gör att man satsar på mycket hög täckningsgrad eller om man nöjer sig med tätorter av en viss storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Just 5Gs basstationer är i storlek av en ryggsäck och kostar inte i närheten av vad 4G stationerna kostade att införa (dels pga. att man inte behöver bygga master utan kan sätta basstationerna på toppen av lyktstolpar eller på redan existerande master) så 5G kommer nog med största sannolikhet byggas ut mycket snabbare än 4G gjorde.

Det finns stationer i olika storlek beroende på vad de är till för, vissa av de enheterna Ericsson visat upp för 5G får du svårt att få ner i en ryggsäck. Master behöver tillstånd, planering m.m. det kan kanske gå snabbare men jag skulle inte räkna med det, större stadskärnor får kanske snabbare täckning men utöver det tror jag inte skillnaden är enorm.
Per enhet är de billigare men är de så mycket att det täcker skillnaden av att man måste sätta upp mycket fler?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Hur länge tror ni man kan använda en 4g lur?

Väldigt länge, med tanke på att GSM nätet fortfarande lever och det är uråldrigt och även oanvändbart förutom för sms/samtal och mindre mägnd data överföring.

Med tanke på hur många enheter som använder GSM så lär det inte stängas mer inom någon överskådlig framtid och GSM lär stängas ner långt innan 3g och 4g

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Väldigt länge, med tanke på att GSM nätet fortfarande lever och det är uråldrigt och även oanvändbart förutom för sms/samtal och mindre mägnd data överföring.

Med tanke på hur många enheter som använder GSM så lär det inte stängas mer inom någon överskådlig framtid och GSM lär stängas ner långt innan 3g och 4g

Vad är det för enheter som använder GSM idag? Är det GSM som används när man är ute i ödemarken och ringer 112?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Väldigt länge, med tanke på att GSM nätet fortfarande lever och det är uråldrigt och även oanvändbart förutom för sms/samtal och mindre mägnd data överföring.

Med tanke på hur många enheter som använder GSM så lär det inte stängas mer inom någon överskådlig framtid och GSM lär stängas ner långt innan 3g och 4g

Nej där har du fel, 3G kommer att fasas ut först. SUNAB (Telia + Tele2) har redan börjat att stänga 3G siter. Telenor har liknande planer.

GSM tar inte så mycket resurser i anspråk som 3G, men är betydligt viktigare för samhället i stort. GSM i Sverige ligger på: 2x30 MHz jämfört med 3G på 2x60 MHz (ned i 2100-badet + upp i 1900-bandet) + 2x5 MHz i 900-bandet. För yttäckning för datatrafik finns det redan LTE nät i 800-bandet (2x30 MHz) samt i 450-bandet (2x5 MHz) samt inom snart framtid även LTE/5G i 700-bandet (2x20 MHz).

Genom att stänga ned 3G, så finns det alltså 2x65 MHz att leka med mot 2x30 MHz. Att nyttja 5G i 2100-bandet ger dessutom bättre räckvidd mot 3G i samma band då länkmarginalen är betydligt högre med NR-modulation i radion.

Skrivet av blue eyed devil:

Vad är det för enheter som använder GSM idag? Är det GSM som används när man är ute i ödemarken och ringer 112?

Mycket industrisystem: IoT, SMS styrning och gamla GPRS modem. Från den 31 mars 2018 ska alla nytillverkade biltyper (personbilar och lätta nyttofordon) vara eCall-utrustade, ett system som är beroende av GSM. Samt att alla mobiltelefoner har det som lägsta gemensamma nämnare. Som du själv spekulerar är GSM speciellt viktigt för nödnummret (112), även för 3, då det finns nationell roaming för 112.

Permalänk

Snyggt

Skrivet av blue eyed devil:

Hur länge tror ni man kan använda en 4g lur?

Första gången jag sett ett skiljetecken Tvelander🤣

Visa signatur

Gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det finns stationer i olika storlek beroende på vad de är till för, vissa av de enheterna Ericsson visat upp för 5G får du svårt att få ner i en ryggsäck. Master behöver tillstånd, planering m.m. det kan kanske gå snabbare men jag skulle inte räkna med det, större stadskärnor får kanske snabbare täckning men utöver det tror jag inte skillnaden är enorm.
Per enhet är de billigare men är de så mycket att det täcker skillnaden av att man måste sätta upp mycket fler?

Självfallet men nu pratar jag om stationer för dagligt bruk. Storleken beror på belastning och behov. Sedan sätter även behovet farten på utbyggnaden.

Skrivet av blue eyed devil:

Hur länge tror ni man kan använda en 4g lur?

Ett bra tag. Än idag används ju 3G nätverket vid t.ex. nödfall etc. Så tills 4G nätverket försvinner.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinpei:

Självfallet men nu pratar jag om stationer för dagligt bruk. Storleken beror på belastning och behov. Sedan sätter även behovet farten på utbyggnaden.

Ett bra tag. Än idag används ju 3G nätverket vid t.ex. nödfall etc. Så tills 4G nätverket försvinner.

3G används för alla telefonsamtal tills VoLTE är helt utrullat. 4G och 5G är rena datanät, så när det ska ringas kopplar telefonen om till antingen 3G eller 2G, om den eller operatören inte stöder VoLTE.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vad är det för enheter som använder GSM idag? Är det GSM som används när man är ute i ödemarken och ringer 112?

Larm system, system för avläsning av el/vatten och väldigt många styrsystem överlag som ska gå att nå på distans använder sig av gsm.

Visa signatur

here we go!