Min enda kritik mot IKEA

Permalänk
Avstängd

Min enda kritik mot IKEA

I princip har jag bara en kritik mot IKEA vilket är när jag köper på nätet och väljer faktura som betalmetod. Jag är medveten om försämrade möjligheter med framtida bolån. Jag väljer faktura för jag anser att precis som i affärer skall jag ha varan först innan jag betalar.

Grejen är då att IKEA drar en fuling och skickar iväg fakturan innan de ens skickat iväg produkten. Minimal grej men känns fult som sagt var när de bara kunde ha rört på sina arslen och skickat iväg varorna först innan de fakturerar (vilket påverkar förfallodatumet).

Men men, inte lätt att vara en liten ekonomisk förening!

Vad har du för kritik mot IKEA utifrån ett konsumentperspektiv?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Man kan tro att Sverige är ett paradis när man läser en medborgares problem i dessa tider. Fantastiskt. Härligt att du verkar må bra!

Jag har ingen särskild kritik mot IKEA (för att också besvara din fråga)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

I princip har jag bara en kritik mot IKEA vilket är när jag köper på nätet och väljer faktura som betalmetod. Jag är medveten om försämrade möjligheter med framtida bolån.

Vänta va? Varför skulle fakturaköp innebära försämrade möjligheter till bolån?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Vänta va? Varför skulle fakturaköp innebära försämrade möjligheter till bolån?

Om de tar en full kreditupplysning så kan det i teorin påverka dina möjligheter till lån i framtiden. Om du har många upplysningar. De flesta butiker tar nu för tiden bara en "lätt" upplysning som inte påverkar detta, men jag vet inte hur Ikea arbetar.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Litenskit:

Vänta va? Varför skulle fakturaköp innebära försämrade möjligheter till bolån?

Jag fattade inte den kopplingen riktigt heller.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

@Litenskit: jag tror han menar att det görs en kreditupplysning som försämrar ens kreditvärde i 1 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag fattade inte den kopplingen riktigt heller.

När man handlar på faktura tar bolagen (ibland) kreditupplysning. Det bör inte påverka en egentligen men beror väl på hur djupt banken gräver? Osäker på vilket lagstöd de har att spara det för den anledningen dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

I princip har jag bara en kritik mot IKEA vilket är när jag köper på nätet och väljer faktura som betalmetod. Jag är medveten om försämrade möjligheter med framtida bolån. Jag väljer faktura för jag anser att precis som i affärer skall jag ha varan först innan jag betalar.

Grejen är då att IKEA drar en fuling och skickar iväg fakturan innan de ens skickat iväg produkten. Minimal grej men känns fult som sagt var när de bara kunde ha rört på sina arslen och skickat iväg varorna först innan de fakturerar (vilket påverkar förfallodatumet).

Men men, inte lätt att vara en liten ekonomisk förening!

Vad har du för kritik mot IKEA utifrån ett konsumentperspektiv?

Tror du att det är samma personer som packar varor och som skickar fakturan?

Du tror inte fakturan skickas automatiskt?

Mest random tråd på Swec 2020, och det är bara april (dock inte 1a vilket man kan tro xD)

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

I princip har jag bara en kritik mot IKEA vilket är när jag köper på nätet och väljer faktura som betalmetod. Jag är medveten om försämrade möjligheter med framtida bolån. Jag väljer faktura för jag anser att precis som i affärer skall jag ha varan först innan jag betalar.

Skrivet av keyser:

Om de tar en full kreditupplysning så kan det i teorin påverka dina möjligheter till lån i framtiden. Om du har många upplysningar. De flesta butiker tar nu för tiden bara en "lätt" upplysning som inte påverkar detta, men jag vet inte hur Ikea arbetar.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

När man handlar på faktura tar bolagen (ibland) kreditupplysning. Det bör inte påverka en egentligen men beror väl på hur djupt banken gräver? Osäker på vilket lagstöd de har att spara det för den anledningen dock.

Det är en myt detta med att kreditupplysningar påverkar kreditvärdigheten. Om du har knepigheter i din ekonomi och dessutom har 100 kreditupplysningar så kan det säkert spela in, men det är kanske inte kreditupplysningarna i sig som är problemet då.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilssonbenjamin:

@Litenskit: jag tror han menar att det görs en kreditupplysning som försämrar ens kreditvärde i 1 år

Finns det några belägg för det? Så länge man betalar i tid borde det inte vara några problem. Tvärtom faktiskt, det visar att man har erfarenhet av att låna och betala.

Permalänk
Medlem

Det finns väl 2 olika typer av kreditupplysningar varav ena påverkar ditt bolån och inte det andra om inte jag minns fel.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker att fakturan ska skickats iväg efter att produkterna har gjort en utleverans från lager. Dvs när speditör har hämtat godset.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Skitsnack att kreditupplysningar skulle påverka dina möjligheter att få lån.

Kreditupplysningar görs per automatik när du handlar från ett nytt ställe. För mig sker det säkert ett par stycken i månaden beroende på hur mycket jag handlar och vi har stabil och bra ekonomi.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är en myt detta med att kreditupplysningar påverkar kreditvärdigheten. Om du har knepigheter i din ekonomi och dessutom har 100 kreditupplysningar så kan det säkert spela in, men det är kanske inte kreditupplysningarna i sig som är problemet då.

Både jag och nej. Förr fanns inte samma upplysningsmetoder tillgängliga och då tvingades företag att ta en fullständig UC på alla kreditköp.

Numera tar de flesta bolag istället en s.k. mikroupplysning. Den är inte synlig för andra företag och ger en mer begränsad insyn. Efter GDPR skulle jag nog vilja påstå att alla seriösa företag har övergått till mikroupplysningar för kreditköp, så länge som man inte ansöker om ett fast kreditkonto eller liknande.

Det som belastar en bolåneansökan är utstående blanco och konsumtionslån. Många oroar sig över en kreditupplysning i onödan men glömmer bort att de har ett gammalt bensinkort med 15.000 kreditgräns som de inte har använt på 8 år men som ändå belastar bankernas KALP-beräkning ("Kvar att leva på").

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är en myt detta med att kreditupplysningar påverkar kreditvärdigheten. Om du har knepigheter i din ekonomi och dessutom har 100 kreditupplysningar så kan det säkert spela in, men det är kanske inte kreditupplysningarna i sig som är problemet då.

Låter rimligt. Betalar själv alltid mina räkningar / fakturor så har inte behövt uppleva det som tur är. Samt ej behövt ta något lån i hela mitt 24 åriga liv hittils (äger dock ej lägenhet eller bostad).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Varför påverkar upplysningar ens eventuella framtida lån? Jag har hört detta förut men förstår verkligen inte anledningen. Det skulle vart logiskt ifall man inte klarade av att betala tillbaka i tid, men att bara själva upplysningen på något sätt skall vara negativ för din kreditvärdighet?? Varför??????

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Grejen är då att IKEA drar en fuling och skickar iväg fakturan innan de ens skickat iväg produkten. Minimal grej men känns fult som sagt var när de bara kunde ha rört på sina arslen och skickat iväg varorna först innan de fakturerar (vilket påverkar förfallodatumet).

Det finns två vägande skäl för IKEA att skicka fakturan innan du får dina varor.

1. För att kunna kreditvärdera en kund måste en faktura skapas. Inget kreditvärderingsföretag kan värdera om ditt köp skall godkännas utan att det finns en fordran.

Även om det tekniskt skulle vara möjligt för IKEA som indirekt har sin egen bank att skapa en informell faktura först och sedan skicka en formell faktura till dig i efterhand med 2-3 dygns eftersläpning så skulle det vara det väldigt opraktiskt. Det skulle skapa ett effektivt stopp i deras flöde och du som kund skulle behöva vänta längre på att få din orderbekräftelse m.m.

Fler konsumenter skulle sannolikt börja undra varför de inte fått sin faktura direkt, eftersom detta numera får betraktas som norm för distansköp. Vilka andra företag som du beställer från mot faktura gör på det sättet du önskar? Undantaget försumbara belopp, där företaget tar kreditrisken och skickar varan direkt utan att göra en upplysning först.

2. Det framgår av deras köpevillkor. De erbjuder dessutom andra betalsätt om faktura direkt inte passar. Därmed gör de inte en fuling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

I princip har jag bara en kritik mot IKEA vilket är när jag köper på nätet och väljer faktura som betalmetod. Jag är medveten om försämrade möjligheter med framtida bolån. Jag väljer faktura för jag anser att precis som i affärer skall jag ha varan först innan jag betalar.

Grejen är då att IKEA drar en fuling och skickar iväg fakturan innan de ens skickat iväg produkten. Minimal grej men känns fult som sagt var när de bara kunde ha rört på sina arslen och skickat iväg varorna först innan de fakturerar (vilket påverkar förfallodatumet).

Men men, inte lätt att vara en liten ekonomisk förening!

Vad har du för kritik mot IKEA utifrån ett konsumentperspektiv?

Det är alltid bra att få kritik hörd, det kan göra marknaden bättre för båda sidor!

Jag jobbar själv med IT och hanterar fakturor till viss del. Jag är även anställd av en stor aktör i Sverige (Inte IKEA eller något som har med Ikea att göra). Med detta sagt så kan fakturasystemen arbeta på ett annat spår än produktionen/tekniker etc. Detta gör att tjänsten eller varorna läggs upp i ett system och att fakturasystemet använder det datumet och den informationen för att sedan skicka ut fakturan på den skulden du har gått med på (Alla fakturor ses som skulder eller Ej inbetalat belopp) för varorna/tjänsterna du har köpt.

Det kan kännas dumt, och jag tycker att fakturan ska följa med i försändelsen, men detta kan vara en av anledningarna.
Förmånerna med ett sådant system är många, det garanterar att du får en korrekt faktura och kostnadsinformationen så snabbt som möjligt, med detta kan du tex göra en överklagan eller stryka beställningen innan varorna har lämnat lagret.

Som sagt så försvarar jag inte IKEA's system, försöker bara lyfta att det finns olika system hos olika företag och att alla har sina brister och vinster

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Varför påverkar upplysningar ens eventuella framtida lån? Jag har hört detta förut men förstår verkligen inte anledningen. Det skulle vart logiskt ifall man inte klarade av att betala tillbaka i tid, men att bara själva upplysningen på något sätt skall vara negativ för din kreditvärdighet?? Varför??????

Håller med helt! Distansköp är norm idag för en väldigt stor demografi. Att välja att få faktura kan lika gärna vara av praktiska skäl som tex deklarering etc.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Detta är totalt killgissat men det känns som att hela IKEA's koncept är att man ska ta sig till butiken och slussas runt i deras "ringled" genom hela butiken för att plocka på sig varor.
Hela deras logistikkedja och allt annat är förmodligen extremt intrimmat efter det.

Detta baserar jag på att deras onlinehandel känns helt sjukt haltande. Veckor i leveranstid. Vissa varor kan helt random inte ens levereras via internet (t ex ett par gardiner vi tittade på).
Stoppade första valfri vara i kundkorgen och väljer "leverans till uthämtningsställe", första tiden jag kan få den levererad till Hemköp/Postnord är 5:e MAJ!
Väljer jag istället hemleverans blir det något bättre med 30 april.
Fortfarande helt horribla tidsramar.

Väljer jag istället "klick & collect" kan jag komma redan vid lunch idag.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Man skulle ju även kunna kill-gissa att coronaepidimin innebär lite mer att göra för leveransavdelningen än normala dagar...
Jfr med lokala matbutikens toarulle avdelning som fortfarande ekar tomt...

Men visst är det horribelt att vänta 2 veckor(!) på nya gardiner. Jag tycker att någon måste ta tag i den här viktiga samhällsfrågan!

Permalänk
Medlem

Kikade på "smarta" rullgardiner, men det blev manuella då dessa gick att beställa på nätet samt att de inte var slut varenda gång en kollade eller fick notis. (Edit: detta var även innan corona.)

Sattes upp igår, gör sitt för att mörklägga men vore najs med autorull när en är iväg för att hålla värmen från fönstret stången mot kvällen när barnen ska lägga sig.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Detta är totalt killgissat men det känns som att hela IKEA's koncept är att man ska ta sig till butiken och slussas runt i deras "ringled" genom hela butiken för att plocka på sig varor.
Hela deras logistikkedja och allt annat är förmodligen extremt intrimmat efter det.

Detta baserar jag på att deras onlinehandel känns helt sjukt haltande. Veckor i leveranstid. Vissa varor kan helt random inte ens levereras via internet (t ex ett par gardiner vi tittade på).
Stoppade första valfri vara i kundkorgen och väljer "leverans till uthämtningsställe", första tiden jag kan få den levererad till Hemköp/Postnord är 5:e MAJ!
Väljer jag istället hemleverans blir det något bättre med 30 april.
Fortfarande helt horribla tidsramar.

Väljer jag istället "klick & collect" kan jag komma redan vid lunch idag.

Det är samma som jag fick. Beställde lite olika saker förra veckan från Ikea. Det skulle dyka upp 5 maj stod det till mitt utlämningsställe. Spännande att det är just det datumet. Men IKEA är gisserligen på knä just nu vad gäller leveransavdelningar. Det är ju en hel del hemma sjuka säkerligen samt att skelettpersonalen håller butikerna vid liv. Den personal som är på kontor är även de flesta hemma.
Fokusen är inte helt på web även om de kör omställningar för att byta över till mer web än butik till framtiden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har reflekterat över samma men det sker inte bara på Ikea. Överallt där leveranstiden är längre än 3 dagar brukar fakturan komma före.
Sedan marknadsför dem ”Faktura: Få varan först, betala inom 14 dagar”, men som Ikeas fall så var jag tvungen att betala fakturan inom 4 dagar efter att jag fått varan.
Dock är det inget stort problem då jag inte köper saker om jag inte har pengarna.

Permalänk
Medlem

Mitt enda problem med IKEA är att allt dom säljer ser ut som att det kommer från IKEA.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Jag har reflekterat över samma men det sker inte bara på Ikea. Överallt där leveranstiden är längre än 3 dagar brukar fakturan komma före.
Sedan marknadsför dem ”Faktura: Få varan först, betala inom 14 dagar”, men som Ikeas fall så var jag tvungen att betala fakturan inom 4 dagar efter att jag fått varan.
Dock är det inget stort problem då jag inte köper saker om jag inte har pengarna.

IKEA använder väl Klarna? Då är det bara att förlänga betaltiden på fakturan med detta som argument.
Borde väl fungera lika även om någon annan hanterar fakturan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Tror du att det är samma personer som packar varor och som skickar fakturan?

Du tror inte fakturan skickas automatiskt?

Mest random tråd på Swec 2020, och det är bara april (dock inte 1a vilket man kan tro xD)

Av drygt 10+ olika nätaffärer jag köpt från, stora som små, så är IKEA det enda som konsekvent skickat ut Klarna-faktura innan de faktiskt skickat ut sina varor. Senast exempelvis skickades vara från Webhallen som jag får idag vars faktura skickades vardagen efter varan.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Varför påverkar upplysningar ens eventuella framtida lån? Jag har hört detta förut men förstår verkligen inte anledningen. Det skulle vart logiskt ifall man inte klarade av att betala tillbaka i tid, men att bara själva upplysningen på något sätt skall vara negativ för din kreditvärdighet?? Varför??????

Det gör dom inte. Detta är en myt, slänge du inte har betalningsanm., Kronofogden och en stabil inkomst senaste åren så kan du vara lugn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Detta är totalt killgissat men det känns som att hela IKEA's koncept är att man ska ta sig till butiken och slussas runt i deras "ringled" genom hela butiken för att plocka på sig varor.
Hela deras logistikkedja och allt annat är förmodligen extremt intrimmat efter det.

Detta baserar jag på att deras onlinehandel känns helt sjukt haltande. Veckor i leveranstid. Vissa varor kan helt random inte ens levereras via internet (t ex ett par gardiner vi tittade på).
Stoppade första valfri vara i kundkorgen och väljer "leverans till uthämtningsställe", första tiden jag kan få den levererad till Hemköp/Postnord är 5:e MAJ!
Väljer jag istället hemleverans blir det något bättre med 30 april.
Fortfarande helt horribla tidsramar.

Väljer jag istället "klick & collect" kan jag komma redan vid lunch idag.

Du, på tal om vissa varor som inte går att beställa. Jag beställde nämligen en bordsskiva för jag kunde inte beställa ett bord med ben till och inte ens dessa separat heller utan benen får man åka till affären för att köpa. De finns ej vid IKEA där jag bor och jag har ingen bil eller körkort och vägrar åka kollektivt av uppenbara skäl.

Om IKEA inte vill tappa massa kunder nu under fysiskt distanserade tider så får de sluta vara så barnsliga om vad som går att köpa på nätet och inte. Kom in i framtiden. Vissa varor kmr folk ändå vilja prova på i butik så de måste sluta vara så rädda över att e-handeln skall krossa deras detaljhandel. Lär inte hända på ett bra tag än så länge.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

IKEA använder väl Klarna? Då är det bara att förlänga betaltiden på fakturan med detta som argument.
Borde väl fungera lika även om någon annan hanterar fakturan.

Jag har för mig att du aktiverar delbetalning då och får räntapåslag då...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |