Black/Grey/White screen Vega56

Permalänk

Black/Grey/White screen Vega56

Tjenare,

Har senaste året haft återkommande problem med att mitt ASUS Vega56 ROG Strix OC tappar signal till skärmarna och då visar diverse olika "black screens". Hör fortfarande ljud under dessa screens, dock så fryser datorn efter några sekunder och en norsk omstart behövs.

Händer i stort sett när som helst oavsett load/temp/uptime/spel etc. Dock väldigt låg frekvens, snittar cirka 4 ggr i veckan. Ibland i rad.
Inte märkt någon skillnad beroende på drivrutiner.

Saker jag testat utan märkbar effekt:
* Sett till att kortet har två separata strömsladdar.
* Freesync On/Off
* DDU Driver ominstallation.
* Moderkorts bios.
* Helt ren Windows, dvs formaterat om alla hårddiskar etc.
* Inga problem om jag byter till mitt gamla MSI 970.
* Stängt av Enhanced Sync.
* Stängt av allt i AMD's mjukvara.
* Kollat så strömbudget inte överstigs, inte ens nära även vid max loads.

Info:
* Ej tillgång till annan dator att meka med.
* Ny Windows installation etc. sedan förra veckan (händer fortfarande).

Alla tips, tricks och frågor är välkomna!

Hälsningar
Beduin

Specs:
EVGA SuperNOVA 850W
HyperX Fury 16GB 2133MHz
Intel i7 6700K (Cooler Master ML240L RGB)
ASUS Radeon RX Vega56 ROG Strix OC
Asus ROG Maximus VIII Ranger
Samsung 850 Evo 250GB, Samsung 860 Evo 1TB, Kingston 480GB, Kingston A2000 m.2 1TB
Acer 27" IPS XF270HUA 1440p 144Hz, AOC 23" 1080p 144Hz

Visa signatur

PSU EVGA SuperNOVA 850w
RAM HyperX Fury 32GB @3200MHz
CPU 5900X GPU 6800XT
5G Utvecklare Lovar att inte styra era tankar via 5G

Permalänk

Mitt Gigabyte vega 64 krachar likadant om jag låter det dra för många watt.

Gigabytes vrm är feldesignad med c:a 30% av power genom vrmdelen som sitter på ovansidan och endast kyls via backplaten.

Dessa kort har en rma rate på uppemot 50% och det är ett känt problem.

Mitt kort krachade till synes helt random, men oftare och efter kortare tid ju högre watt spel/applikationen drog.

Brorsan har ett likadant kort, så jag har erfarenhet av två olika exemplar, varav mitt var avsevärt sämre.
Jag har ökat luftflödet rejält kring ovansidan av kortet, monterat extra kylfänsar med termiskt lim och framför allt undervoltat kraftigt och justerat volt/frekvenskurvan ordentligt.

Nu klarar kortet ~184watt kontinuerligt ad infinitum medan stock utan extra kylning kunde man inte ha det till att dra mycket mer än 130ish watt utan att krascha.

Intermittent, typ en runda 3d mark kan jag klocka upp och köra över 400watt, men det krachar relativt snabbt om man försöker sig på ett riktigt spel.

I 3d mark firestrike ger kortet stock runt 23500 graphics score, maxklockat och övervoltat har jag fått upp 27500, och som jag kör det nu med custom frekvenskurva och max undervoltning -26 powertarget (~184w) får jag 20500.
Jag värderar 100% stabilitet högt så jag kör det lite under där det hade gått. Trixar man lite med chill så kan man låta det dra mer krut intermittent och få ut mer prestanda än stock, men då finns risken att det kanske kraschar efter ett tags spelande om man är inne i en längre högintensiv period i ett spel. Så jag kör på min 100% stabila inställning, det räcker till 90fps i 1440p i de flesta shooters

Asus strix korten hade en smula tung kylare som saggar och tappar kontakten med komponenterna som den skall kyla (samma fel på 5700 serien ifrån Asus), så det kan vara värt att kolla så den sitter ordentligt.

Kanske byta kylpasta och kolla att skruvarna dras åt ordentligt så alla delar inklusive vrm har god termisk kontakt.

Edit: Visavi temps. Jag har aldrig haft problem med höga temps, men ju svalare desto mindre problem i viss mån. Temp sensorerna sitter kanske inte precis där man kan få en lokal hotspot vid dålig termisk kontakt. Då ackumuleras värme över tid tills något överhettnings skydd i en vrm modul triggas och kortet stänger ner med fläktarna på max.

For good measure slängde jag ut originalfläktarna som var högljudda och ersatte dom med två Noctua 120mm. Efter en kvälls spelande av the Division 2 t.ex. ligger gpu avg temp runt 45grader max strax över 50, vrm toppar ut på strax under 60 grader med custom fancurve. Men även default fancurve funkar, den låter gpu gå upp till 70 grader och även vrm blir en del varmare men kraschar inte. Fläktarna är totalt ljudlösa i detta läget, runt 900rpm, men eftersom det är Noctuas som knappt låter nåt alls kör jag dem så de stabiliserar sig runt 1300rpm istället och har betydligt lägre temps.

Permalänk
Medlem

Hade dessa problem i början RX580; att stänga av och sätta på skärmen hjälpte ej. Utan var att byta signal och toggla mellan DP och HDMI t.ex.

NU har det inte hänt på ett tag; men var för litet problem för att jag skulle orka byta ut kortet (eftersom jag alltid kunde lösa det genom att byta input signal fram och tillbaka en gång)

Permalänk
Skrivet av Hall[oo]n:

Mitt Gigabyte vega 64 krachar likadant om jag låter det dra för många watt.

Intermittent, typ en runda 3d mark kan jag klocka upp och köra över 400watt, men det krachar relativt snabbt om man försöker sig på ett riktigt spel.

Asus strix korten hade en smula tung kylare som saggar och tappar kontakten med komponenterna som den skall kyla (samma fel på 5700 serien ifrån Asus), så det kan vara värt att kolla så den sitter ordentligt.

Kanske byta kylpasta och kolla att skruvarna dras åt ordentligt så alla delar inklusive vrm har god termisk kontakt.

Tack för infon och din erfarenhet!

Satt å pillade på mitt vega56 i helgen å testade skruvarna jag kunde se, men de satt redan rätt hårt så jag vågade inte dra till dem.

Har inte lyckats få en crash i helgen obereonde på hur höga temps (90+) å hur hög watt (340~) jag skrämt fram. Som du sa finns inte alltid termiska mätare vid alla komponenter på kortet men då de flesta visade 90+ så antar jag att andra saker var varma också.

Förhoppningsvis slipper jag dessa problem efter uppgradering till hösten/vintern om nu Corona inte hindrar hårdvarusläppen jag väntar på.

Visa signatur

PSU EVGA SuperNOVA 850w
RAM HyperX Fury 32GB @3200MHz
CPU 5900X GPU 6800XT
5G Utvecklare Lovar att inte styra era tankar via 5G