Använda pi för tv i lobby.

Permalänk
Medlem

Använda pi för tv i lobby.

Hej!
Ska ha två TV i lobbyn på kontoret. Vi skulle vilja visa en företagspresentation på en av dem, så jag tänkte att pi hade varit toppen.

Testat med en pptx-presentation i Impress men också skapat en egen direkt i Impress med 5-6 slides och sen satt på repeat. Detta fungerade dock bara några timmar innan Impress slutade svara eller en slide hängde sig och man behövde klicka igång den igen.

Okej, då testar vi VLC istället.
Körde ett 1min klipp (mkv, 1080p) och satte på repeat. Efter några timmar laggade dock klippet så det inte gick att titta på längre.

I båda fall hade pi (som är en 4 med 4GB ram) bara använt (när jag tittade och klippet laggade eller presentationen hängt sig) typ 280-350 mb ram, processorn var under 35% i användning och CPU temperaturen på 60-63 grader.

Någon som kör pi på detta viset som fått det att fungera, eller någon som har tips på varför detta uppstår ?

Permalänk
Medlem

Om du exporterar dina slides till bilder istället och har dem i samma mapp kan du använda ett bildvisningsprogram likt Ristretto och sedan starta ett bildspel från den aktuella mappen. Har du testat filmerna med mpv istället?

Permalänk

Som Towhatend påpekar skulle jag rekommendera att ändra till bilder eller ändra formatet på filmen. Kan säga att min Pi inte gillar mkv alls, detta när jag kör Raspbian. Vet inte om det gäller för andra OS på Pi

Visa signatur

XBL: Framfart Steam: Flanders_one
Reserverad för alla felstavningar eller grammatiska fel som kan uppstå.

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för svar.
Glömde skriva att jag är väldigt noob på pi och bara haft denna en vecka eller två, som också är min första

Är MPV ett annat program istället för VLC ?

Kan absolut testa annat filformat också, något ni vet lirar bättre med pi som jag bör testa först?
Lite oroande dock, då jag vill att denna bara ska tugga på,
Men att det redan efter några timmar ballar ur. :/

Kan tillägga att jag valde klippet då det fanns på Kodi’s sida och att jag tänkte att det var lämpligt för hårdvaran, även om jag inte kör Kodi på min pi

Permalänk

Raspberry pi och vissa format av högupplöst video har traditionellt varit ett notoriskt problem

Man kan behöva ändra settings, öka gpu_mem, kompilera specialversioner av paket, pilla i boot-inställningarna och allt möjligt meck för att få det att funka stabilt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Flandersss:

Som Towhatend påpekar skulle jag rekommendera att ändra till bilder eller ändra formatet på filmen. Kan säga att min Pi inte gillar mkv alls, detta när jag kör Raspbian. Vet inte om det gäller för andra OS på Pi

MKV är en kontainer och den kan innehålla lite av varje vad gäller filformat så MKV säger ungefär lika mycket som att säga att man lagrar filmen på ett usbminne, dvs ingenting om vad det är för format och hårdvaruacceleration kräver passande format för att funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

MKV är bara en kontainerformat precis som AVI mfl. och det säger inget om vilka format själva mediat är gjord i.

Tror man skall vara noga vilka codec videosnutten kodas med och kanske inte den default-typen av codec som väljs först när du genererar videosnutten ifråga och istället välja något som går smärtfritt i RPI (tex någon h264-version) då den tar hjälp av GPU vid uppspelning på kortet. Kör heller inte med högre upplösning än nödvändigt för presentationen

Att det lägger av efter en tid kan beror på många saker och somliga av dem är minnesläckor, att det skriver på temporärfiler som blir fulla på tilldelade utrymmet mm. och en idé är att faktiskt avbryta uppspelningen och starta upp den igen med lämplig tidintervall (1 ggr i timme) då det ofta frigör allokerade resurser igen om det skulle vara så att det är resurser som hela tiden äts upp medans visningen pågår.

Minnesläckor är ett svårt kapitel, så svårt trots alla strikta regler på programmerare och olika program som bevakar i utvecklingsskedet, att man numera ger upp och istället gör 'snygga' omstarter - de flesta klientinstanser i tex. webbservrar gör så av just den anledningen, samma sak med olika daemoner i linux/unix där tex. en ssh som stängs av klienten - verkligen stängs av på riktigt på serversidan också så att alla dess olika shell och program försvinner all världens väg och ger tillbaka resurser till systemet och så startas en ny igen strax efter som väntar på en ny uppkoppling.

konsten här är att göra det snyggt och att det inte uppfattas som en påtvingad avbrott.

Permalänk
Medlem

Stort tack för era svar. Hittat en trolig väg framåt som är Yodeck. Yodeck har egen version av Raspbian som jag tänkte testa.

Vidare så har jag fått ett skumt problem efter Impress kördes, och inget verkar hjälpa (som jag testat).
Det ligger ett program, tror jag, till vänster men som är helt grått. Det går att lägga andra program över, även top menyn.
Dock starar programet på toppen, så man måste klicka på top menyn för att ikonerna till vänster ska synas.
Däremot anpassar sig alla program och även skrivbordet för denna grå randen, så ett program är det inte riktigt heller.

Omstart hjälper inte. Testat byta upplösning osv, samma fel. Testat starta med och utan skärm, samma fel.

Tips på vad jag kan testa för att få bort detta?

https://imgur.com/GGoCqDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladda:

Stort tack för era svar. Hittat en trolig väg framåt som är Yodeck. Yodeck har egen version av Raspbian som jag tänkte testa.

Vidare så har jag fått ett skumt problem efter Impress kördes, och inget verkar hjälpa (som jag testat).
Det ligger ett program, tror jag, till vänster men som är helt grått. Det går att lägga andra program över, även top menyn.
Dock starar programet på toppen, så man måste klicka på top menyn för att ikonerna till vänster ska synas.
Däremot anpassar sig alla program och även skrivbordet för denna grå randen, så ett program är det inte riktigt heller.

Omstart hjälper inte. Testat byta upplösning osv, samma fel. Testat starta med och utan skärm, samma fel.

Tips på vad jag kan testa för att få bort detta?

https://imgur.com/GGoCqDF

Och du har avinstallerat impress?

Permalänk
Medlem

Tittar på att göra ungefär samma sak. Kika om piSignage kan vara nått, det är gratis för 2 enheter.

Permalänk
Medlem

@baath: Såg den, men Yodeck erbjuder lite mer och där var det gratis för en skärm, så tänkte testa det

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Har avinstallerat både impress och VLC (då jag testade med filmklipp i samma veva), men utan framgång.

Permalänk
Medlem

Låter nästan som att pi'en går varm, är det någon fläkt på den?

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladda:

Stort tack för era svar. Hittat en trolig väg framåt som är Yodeck. Yodeck har egen version av Raspbian som jag tänkte testa.

Vidare så har jag fått ett skumt problem efter Impress kördes, och inget verkar hjälpa (som jag testat).
Det ligger ett program, tror jag, till vänster men som är helt grått. Det går att lägga andra program över, även top menyn.
Dock starar programet på toppen, så man måste klicka på top menyn för att ikonerna till vänster ska synas.
Däremot anpassar sig alla program och även skrivbordet för denna grå randen, så ett program är det inte riktigt heller.

Omstart hjälper inte. Testat byta upplösning osv, samma fel. Testat starta med och utan skärm, samma fel.

Tips på vad jag kan testa för att få bort detta?

https://imgur.com/GGoCqDF

Om vi tänker på samma gråa del av din skärmbild, kan du högerklicka på det gråa? Den har exakt samma färg som din panel vilket får mig att misstänka att det är en tom panel som ligger där. Annars kan du posta en bild på top eller liknande så kan vi se om det går att lista ut vad det kan tänkas vara.