Dator runt 10k för spel till en grabb

Permalänk
Medlem

Dator runt 10k för spel till en grabb

Hej,

En kollega letar dator till sin grabb för att kunna spela på. Hans budget är egentligen runt 10k
Det är endast burken som krävs, allt annat finns.

Han länkade denna till mig, synpunkter utöver att det är lite dyrt. Tips om annat grafikkort kanske? GTX 1660 SUPER eller något annat AMD-kort?

https://www.inet.se/datorbygge/b1148571/matte

Han har gamla DDR3-minnen 16Gb i en burk, kan man börja med dem istället och isf senare uppgradera så har man sparat in 1000kr ca direkt.

Jag reagerade lite på PSU, har inte hört om märket innan? Är det bra, eller räcker ett Corsair 550W?
Moderkortet kanske är väl overkill?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk

DDR3 passar ej moderkortet, skulle gärna sikta på något 2x8GB kit över 3000MHz. Sen fläkten till cpu:n kan säkert skippas, även rgb fläkten om sånt inte är "prio". 700W är lite overkill, håller med dig om att en 550W bör räcka

Permalänk
Medlem

Tack för input, då vet jag! Är det så att DDR3 inte passar alls i nyare moderkort? Eller var det just detta?

Vad sägs om grafikkort? Jag kan tänka mig att grabben spelar Fortnite och Minecraft på sin höjd. Kanske inte behöver lägga 4600kr på ett grafikkort, även om dom är fruktansvärt dyra idag. Jag köpte ett 2060-kort för några månader sedan, har för mig jag gav 3500kr då.

Budgetkort som 1660 SUPER bör väl fungera bra för Fortnite och Minecraft, fast å andra sidan, lika bra kanske fläska på för framtiden med när man ändå köper?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Tack för input, då vet jag! Är det så att DDR3 inte passar alls i nyare moderkort? Eller var det just detta?

Tyvärr passar inte DDR3 typ något nytt du köper numera, har för mig att allt efter Intel Gen 6 och Ryzen serien kräver DDR4. Lirar själv fortfarande DDR3, men blir att köpa begagnat då för att nyttja de du har liggande

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Vad sägs om grafikkort? Jag kan tänka mig att grabben spelar Fortnite och Minecraft på sin höjd. Kanske inte behöver lägga 4600kr på ett grafikkort, även om dom är fruktansvärt dyra idag. Jag köpte ett 2060-kort för några månader sedan, har för mig jag gav 3500kr då.

Budgetkort som 1660 SUPER bör väl fungera bra för Fortnite och Minecraft, fast å andra sidan, lika bra kanske fläska på för framtiden med när man ändå köper?

Precis 1660S klara behovet nu, även en 5500XT kan passa. Beror lite på hur länge grabben håller sig till lättare spel. Kräsen med fps och grafik nivån? Håller han sig till 60Hz skärm tror jag en 1660S duger fin fint

Permalänk
Medlem

Tack, det känns som alla dagens ungdomar/barn är kräsna med FPS nu för tiden? Men för dom spelen lär han nog klara sig. Jag skall bolla vidare med honom och fråga om detta.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Vad har han för skärm då? Det spelar rätt stor roll. Om han kör 1080p 60hz så kan han inte utnyttja något vettigt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Skall kolla, så kör han 60Hz 1080 så är det alltså onödiga pengar att lägga på ett bra grafikkort? Han sade att det säkert kommer att spelas tyngre spel också, så inte bara Fortnite och Minecraft.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Tack, det känns som alla dagens ungdomar/barn är kräsna med FPS nu för tiden? Men för dom spelen lär han nog klara sig. Jag skall bolla vidare med honom och fråga om detta.

Vill lägga till att Minecraft har gått från ett enkelt drivet spel på max inställningar till ett av de mer tungdrivna spelen som finns på marknaden med max inställningar tack vare RTX.

Detta paket är minimum ifall grabben vill köra minecraft RTX.

Edit för 1080p DLSS 2.0 RTX runt 50-60 fps med RTX 2060.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Skärmen är mycket riktigt en 60Hz 1080. En vanlig skärm tagen från jobbet.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Vill lägga till att Minecraft har gått från ett enkelt drivet spel på max inställningar till ett av de mer tungdrivna spelen som finns på marknaden med max inställningar tack vare RTX.

Detta paket är minimum ifall grabben vill köra minecraft RTX.

Edit för 1080p DLSS 2.0 RTX runt 50-60 fps med RTX 2060.

https://komponentkoll.se/bild/zefuH.png

Den där gillade jag betydligt mer också. Tack för en bra lista där.

Visa signatur

Intel NUC :(