Byta ut 980 Ti SLI. Vilket grafikkort?

Permalänk
Medlem

Byta ut 980 Ti SLI. Vilket grafikkort?

Tjena Sweclockers! Jag behöver ännu en gång eran expertis och era inspel.
Jag ber om ursäkt i förhand för min oförmåga att fatta mig kort

Jag kikar på att byta ut mina två 980 Ti till ett ensamt kort som klarar av mer av dagens krav.
I vintras bytte jag ut allt utom just grafikkortet i riggen och sitter på en i9 9900K processor. Fulla specs i sign.
Min skärm har upplösning 2560x1440 och jag spelar allt från Path of Exile till Modern Warfare.

Dem kort jag tittar på är 2070 Super, 2080 Super och 2080 Ti. Det sistnämnda tycker jag verkligen tänjer på gränserna vad gäller pris, men samtidigt vill jag ha någonting som håller i några år.

Mina frågor är väl egentligen:
"Räcker" det med att byta till ett 2070 Super? Jag har sett en del recensioner som påstår att det inte är så himla märkbar skillnad om man byter till det från just 980 Ti, men samtidigt så presterar det ju bra mycket bättre i benchmarks.

Om 2070 Super blir för "klent" (i brist på bättre ord) kommer ett 2080 Super göra en tillräckligt märkbar skillnad för att befoga prislappen på ca 10.000kr?

Är ett 2080 Ti onödigt? Jag är inte ute efter att få 144fps på maxade inställningar oavsett spel, men jag vill ju känna att min dator har musklerna som krävs för att vad som helst ska flyta på bra istället för att bli begränsad.

Är det bättre att vänta på nästa generation kort eller kan det lika väl dröja flera år tills dess?

Summa summarum vill jag ha ett riktigt bra grafikkort som håller några år, passar min rigg, har ett vettigt pris, men utan att snåla på bekostnad av prestanda så att jag får köpa nytt kort om ett år igen. Kanske höga krav, men sån är jag!

Tack på förhand för all hjälp!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Vänta ett halvår och se vad som släpps om du ändå ska behålla i några år. Nuvarande toppkort är ju ett och ett halvt år gamla ("Super"-korten räknar jag inte som "nya") så är det inte bråttom så hade jag nog väntat om det inte dyker upp någon superdeal.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10