SweClockers läsare i siffror

Permalänk
Melding Plague

SweClockers läsare i siffror

Vilka mobiltelefoner och webbläsare är mest populära bland SweClockers läsare och hur är fördelningen mellan mobiler och datorer?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förvånad att Edge ligger före Firefox. Ännu mer förvånad att buggiga internet Explorer fortfarande används av en liten minoritet på en sajt för tekniknördar som denna trots allt ändå är!

P.S. lycka till & hoppas du får det roligt som chefredaktör.

Permalänk
Medlem

Samsung 13,25 %

Överraskande lågt!

Permalänk
Medlem

Tillhör en minoritet; Surfplatta, Lenovo & Firefox, nöjd och glad ändå;)

Permalänk
Medlem

Jag förvånas över att det finns så många macanvändare (Safari) på en hårdvarusajt. Har alltid föreställt mig att hårdvarunörderi är något som enbart PC-användare drabbas av.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Förvånad att Edge ligger före Firefox. Ännu mer förvånad att buggiga internet Explorer fortfarande används av en liten minoritet på en sajt för tekniknördar som denna trots allt ändå är!

P.S. lycka till & hoppas du får det roligt som chefredaktör.

Jag använder IE 11 (för att jag måste :/) på jobbet och kollar swec då och då där. Så jag bidrar till den statistiken tyvärr.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Förvånad att Edge ligger före Firefox. Ännu mer förvånad att buggiga internet Explorer fortfarande används av en liten minoritet på en sajt för tekniknördar som denna trots allt ändå är!

P.S. lycka till & hoppas du får det roligt som chefredaktör.

Vissa går säkerligen in från jobbet samt att vi har en hel del som inte är inbitna nördar som besöker men kanske inte skriver så mycket.
IE är inte så buggigt längre faktiskt men definitivt den sämsta av dem listade.

Skrivet av HappySatan:

Jag förvånas över att det finns så många macanvändare (Safari) på en hårdvarusajt. Har alltid föreställt mig att hårdvarunörderi är något som enbart PC-användare drabbas av.

(överaskande) många har Macbooks via jobb eller privat. Safari är även Iphones standardwebbläsare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Oväntat för min del att så få surfar in med surfplatta. Hur detekterade ni det, förresten? För Safari från iPad gör numer vad den kan för att begära desktop-varianten av sidorna, och ser således ut som en Mac. Det kanske det är därför det ser ut som om det är så många Macar (Safari i resultaten för PC)?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Webläsare, Chrome är det Edge Chrome också eller bara Chrome?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag förvånas över att det finns så många macanvändare (Safari) på en hårdvarusajt. Har alltid föreställt mig att hårdvarunörderi är något som enbart PC-användare drabbas av.

Tänkte precis samma när jag såg att det var så stor andel iPhones. Det förknippar jag inte direkt med teknik-intresserade personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag förvånas över att det finns så många macanvändare (Safari) på en hårdvarusajt. Har alltid föreställt mig att hårdvarunörderi är något som enbart PC-användare drabbas av.

Fast PC-användare är alla oavsett operativsystem

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Förvånad att Edge ligger före Firefox. Ännu mer förvånad att buggiga internet Explorer fortfarande används av en liten minoritet på en sajt för tekniknördar som denna trots allt ändå är!

Skrivet av Woaini:

Tänkte precis samma när jag såg att det var så stor andel iPhones. Det förknippar jag inte direkt med teknik-intresserade personer.

Jag kanske bara är jag, men jag tror att många av oss som kör Firefox är relativt "integritetskänsliga", vilket innebär att min maskin inte kör Google Analytics-klientkod, och detsamma på min telefon (android med Firefox och lite extensions). Jag tror att det kan skeva resultatet rätt duktigt på en site med många tekniskt kunniga.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Hade varit roligare att se trafiken en normal dag. Hur många besöker SweC nu för tiden?
Trend över tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag kanske bara är jag, men jag tror att många av oss som kör Firefox är relativt "integritetskänsliga", vilket innebär att min maskin inte kör Google Analytics-klientkod, och detsamma på min telefon (android med Firefox och lite extensions). Jag tror att det kan skeva resultatet rätt duktigt på en site med många tekniskt kunniga.

Kör firefox sedan Chrome började få problem med att startas..

Ibland startas det första gången, ibland efter att man försökt typ 10ggr, ibland inte alls, Och ibland så blir det att jag försöker starta det för många gånger så att RAM tar slut och sen måste jag hålla in power knappen på datorn för att kunna starta om :D:D

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappySatan:

Jag förvånas över att det finns så många macanvändare (Safari) på en hårdvarusajt. Har alltid föreställt mig att hårdvarunörderi är något som enbart PC-användare drabbas av.

Man skulle kunna tro att Appleanvändare har en större andel "casuals" i sin användarbas. Jag blev förvånad när jag kom ut i arbetslivet och såg att en stor andel av utvecklare, systemadministratörer och andra typer av professionella IT användare kör Mac OS. Och det av bra anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Oväntat för min del att så få surfar in med surfplatta. Hur detekterade ni det, förresten? För Safari från iPad gör numer vad den kan för att begära desktop-varianten av sidorna, och ser således ut som en Mac. Det kanske det är därför det ser ut som om det är så många Macar (Safari i resultaten för PC)?

Blev lite förvånad själv, surfar mest på sweclockers från paddan då med chrome, som begär desktop-varianten av site:er default (om man ställer in det).

IE användarna antar jag är folk som sitter på nerlåsta arbetsdatorer på arbetsplatser som tycker IE är da-shit. (Hoppas i alla fall ingen teknikintresserad har valt IE som browser-of-choice. )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
99:e percentilen

Surfplattelaget här! Om ni visste hur många av mina 11 000 inlägg som skrivits på en iPad, många gånger över en taskig mobiluppkoppling på bussen mellan Skene och Göteborg. Lägg därtill alla timmar jag lagt på att få Better SweClockers att lira på iOS och Android medelst proxy och VPN.

Men datorn är nog det jag använder mest för att surfa på SweClockers – vill jag tro iallafall.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Safari är även Iphones standardwebbläsare.

Den sista tabellen gäller dock enbart datorer enligt texten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag förvånas över att det finns så många macanvändare (Safari) på en hårdvarusajt. Har alltid föreställt mig att hårdvarunörderi är något som enbart PC-användare drabbas av.

Skrivet av Woaini:

Tänkte precis samma när jag såg att det var så stor andel iPhones. Det förknippar jag inte direkt med teknik-intresserade personer.

Oj här var vi fördomsfulla och ingen koll på verkligheten.

Permalänk
Medlem

Jag blir alltid förvånad att inte fler använder Opera som webläsare. Eller Opera mini, mitt förstahandsval på mobil för det mesta. Jag blir även förvånad att iPhone har så hög marknadsandel, tänkte att folk flest här vill roota telefonen och hålla på att pilla med inställningar. Eller det kanske var för några år sedan sådant var vanligt. Min första android-lur klockade jag upp från 1GHz till 1.6GHz, det var tider det. Vågade inte köra så hela tiden utan nöjde mig med 40% överklockning. Antar f.ö att en del iphone är jobblurar.

Angående Mac, så är det väl så att iPhone med Safari är väldigt mycket mer vanligt. men ska man inte köra mycket spel är ju MacOS klart trevligt. Mycket allround. Hade Amiga funnits idag så hade det varit ungefär som MacOS, fast bättre såklart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

wow va har hänt med firefox, varför så få användare? tycker det är en bra läsare..

Permalänk
Snusfri

Kikar in ibland på jobbet från mobilen, OnePlus 6T självklart med Firefox.
Firefox som gäller även på alla mina burkar.

Att folk ens använder skräpet Chrome övergår mitt förstånd.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

wow va har hänt med firefox, varför så få användare? tycker det är en bra läsare..

Framförallt förvånande med tanke på Sweclockers målgrupp.
Firefox är en otroligt bra läsare och där Chromes har en marknadsmodell att tjäna så mycket pengar som möjligt på användares data medan Firefox görs av en ideell organisation vars mål är att göra internet så användaranpassat som möjligt så känns det faktiskt lite sorgligt.

Permalänk
Inaktiv

Intressanta siffror om man utgår från att de stämmer. Den minoritet som är vokal i många frågor representerar forumet dåligt. Exempelvis frågan om Apple och Samsung kan man lätt tro borde vara den motsatta.

Många av de andra siffrorna är ungefär som jag väntat mig med.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det nån statistik över hur många och hur långa inlägg som skrivs från olika enheter?

Ser jag till mig själv så drar jag mig för att skriva långt på mobilen eftersom det går för sakta att skriva...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Kikar in ibland på jobbet från mobilen, OnePlus 6T självklart med Firefox.
Firefox som gäller även på alla mina burkar.

Att folk ens använder skräpet Chrome övergår mitt förstånd.

Google får sluta Firefox från min kalla döda hand. Har kört den sedan 2002/2003 och under många av namnbytena och lär aldrig byta. När allt bara är Chrome under annat namn idag så har det aldrig varit så inaktuellt som nu att byta.

Sättet Chrome sprids har nog stor skuld i att den spreds så bra. Datorvärldens syfilis.

Permalänk
Medlem

Hade varit mer intressant att se android / iphone än att se varje företag som tillverkar androidmobiler i mitt tycke.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det som förvånar mig (ständigt) är hur folk kan surfa med mobiltelefoner. Helt obegripligt för mig, jag bara skakar på huvudet och känner mig som en gammal gubbe.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Som Motorola användare känns det som att man inte existerar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Tänkte precis samma när jag såg att det var så stor andel iPhones. Det förknippar jag inte direkt med teknik-intresserade personer.

Kan väl bara svara för mig själv, men att jag kör iPhone beror mycket på att ingen annan är klart bättre, och jag har ingen lust att byta och lära om. Föredrar också telefoner som inte är enorma, och då är det lättare på den här sidan. Är inte så överväldigad av vad Apple hittar på nu det senaste, tyckte mer om deras grejor för ~8-10 år sen.

Att jag inte kan installera ”vad jag vill” är ett ganska litet problem i praktiken - jag har andra datorer jag kan installera grejor på. Det enda jag någon gång velat lägga in är emulatorer, vilket Apple av nån enfaldig anledning inte accepterar, men det finns lite intressanta sätt runt det. När jag någon gång gjort det har jag snart tröttnat, så det är en detalj i sammanhanget.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Man skulle kunna tro att Appleanvändare har en större andel "casuals" i sin användarbas. Jag blev förvånad när jag kom ut i arbetslivet och såg att en stor andel av utvecklare, systemadministratörer och andra typer av professionella IT användare kör Mac OS. Och det av bra anledningar.

Det är också så att ”default” har varit Windows i många år, så de ointresserade har valt det. Att välja Mac har varit ett aktivt val.

Visa signatur

5900X | 6700XT