SweClockers läsare i siffror

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hade varit mer intressant att se android / iphone än att se varje företag som tillverkar androidmobiler i mitt tycke.

100% - Apples andel ≈ Android. Är lätt att lösa med huvudräkning.
Däremot är, "Samsung är lika med Y% av X%" lite svårare.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk

Jag är riktig förvånad av resultatet men en stor förklaring ligger i citat " vilket sätt SweClockers läsare besöker sajten". Detta betyder att det är otroligt många besökare, det hade varit intressant med en siffra. Och denna skara går mer emot att bli vanligt folk, då vanligt folk kan söka på ett problem och komma hit.

Det som förvånar mig är att nästan hälften använder mobiltelefon. Sedan att Apple mobiltelefon är så otroligt populär, då jag på de arbetsplatser jag har varit på så är det otroligt ovanligt med iPhones bland tekniker, speciellt tekniker som kodar egna drivers till mobilen för att kommunicera med mobus tcp etc emot saker... Men främsta anledningen är priset, ska man ha en schysst iPhone så kostar det ca 13 000kr. Och när mobiltelefonutvecklingen går så snabbt så att det redan efter ett år kommer en mycket bättre, så är det få som vill lägga dessa pengar på en mobil oavsett vilket fabrikat det är.

Samma med iPad. Ska man ha en iPad med usb c så kostar den väl runt 8 000kr. Man kan argumentera för att den är hur bra som helst, det är ändå mycket pengar att lägga på en surfplatta som man ej behöver vara rädd om och vågar använda den ute i garage och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sedan att Apple mobiltelefon är så otroligt populär, då jag på de arbetsplatser jag har varit på så är det otroligt ovanligt med iPhones bland tekniker.

Intressant, min upplevelse är precis tvärtom, apple’s mobiler har varit de mest populära bland tekniker på de företag jag passerat genom åren.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Intressant, min upplevelse är precis tvärtom, apple’s mobiler har varit de mest populära bland tekniker på de företag jag passerat genom åren.

Beror säkert på vilken typ av tekniker. Webbutvecklare är ofta mer Apple belägen än en som utvecklar drivers för någon maskin i industrin. Sedan har jag förstått att vissa saker som Appar är enklare att utveckla på en mac och man både ska ha så att den fungerar på en android och en iPhone.

Statistik finns här:
https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-int... tabellbilagan är mest intressant.

Det går att analysera detta mycket men det är för bristfällig information för att dra några slutsatser. iPhone är som mest populär bland yngre, folk som har mer pengar har råd att köpa deras produkter och då stiger det. Yrken så inom gamla manliga traditionella jobb så är Android vanligast och vid mer jobb som går med administrativt bruk blir det mer iPhones.

Min erfarenhet av de som utvecklar appar är att de ofta kör Apple för att det just är enklare emot Apples produkter (laptops), sedan går det göra Android på dessa med. Och när de har en mac dator så hör ofta en iPhone till.

Det jag är fundersam på är en traditionell systemutvecklare vad de brukar ha, men detta finns det ej undersökt.

Min åsikt som nog många inte Apple användare delar, är att deras produkter är inte fel men något så fruktansvärt dyra om man ska ha något som uppfyller ens krav. De personer som har de Apple produkter som duger åt våra krav har ofta betydligt bättre lön än oss.
Mobil, minst fullhd 6,5" och usb c är ett vanligt grundkrav.
Surfplatta usb c, sedan duger nästan vad som helst. från ca 8000kr
Laptop runt 15,6" billigast ny kostar väl från 29 000kr, sedan ska man utökas ssd och ram..

Som sagt inte dåliga saker, men dyrt för privatbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Beror säkert på vilken typ av tekniker. Webbutvecklare är ofta mer Apple belägen än en som utvecklar drivers för någon maskin i industrin. Sedan har jag förstått att vissa saker som Appar är enklare att utveckla på en mac och man både ska ha så att den fungerar på en android och en iPhone.

Har inte varit så mycket runt webbutvecklare, snarare fintech bolag och industriföretag. (utveckling och it-drift)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

100% - Apples andel ≈ Android. Är lätt att lösa med huvudräkning.
Däremot är, "Samsung är lika med Y% av X%" lite svårare.

Ja, det kanske knappt finns blueberry, windows, och linux.telefoner längre, nu när jag tänker efter så var det ett tag sedan vi hade blueberry på jobbet, men tiden går fort så det känns som det var igår ibland

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

wow va har hänt med firefox, varför så få användare? tycker det är en bra läsare..

Skrivet av Kilroy:

Framförallt förvånande med tanke på Sweclockers målgrupp.
Firefox är en otroligt bra läsare och där Chromes har en marknadsmodell att tjäna så mycket pengar som möjligt på användares data medan Firefox görs av en ideell organisation vars mål är att göra internet så användaranpassat som möjligt så känns det faktiskt lite sorgligt.

Skrivet av firstofmay:

Firefox: 8,59 %

https://www.sweclockers.com/artikel/28938-veckans-fraga-vilke...

Kollar man där så ser man att nästan halva gängen inbitna användare kör firefox.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Firefox: 8,59 %

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Televerket har inte funnits sedan 1993.

Och IE?

Permalänk
Medlem

Förvånad mest över att iphone är så populärt. Hade räknat med ca 30 procent. inte nästan hälften.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det är helt enkelt väldigt många tjejer som surfar in på SweC.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Tempel:

Det är helt enkelt väldigt många tjejer som surfar in på SweC.

Enligt googles demografiuppskattning är det ca 25% kvinnliga besökare.
Den är knappast helt tillförlitlig men det var mer än jag trodde jämfört med tidigare arbetsplatser jag varit på.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Vad är det för jobb - Televerket?

Nej inte precis. Jobbar som löneadministratör. Det program jag använder fungerar till 100% i IE enbart, vissa delar fungerar inte ens i Edge (gamla). Eftersom jag måste arbeta i IE så är jag lat och byter inte till Edge när jag gör andra uppgifter/surfar på swec.

Tror du blir förvånad hur många företag som använder daterade program (eftersom de gör de jobb de ska, varför köpa nytt).

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Angående marknadsandelen för iPhone så ligger swecs andel strax under den faktiska andelen som iPhone har generellt i Sverige.

Och vad det gäller mobil vs dator så ligger de allra flesta siter på samma 50/50 split förutsatt att de har en något sånär fungerande mobilsida/är responsiva.

Intressant för mig är också att vi har fler som läser nyheter, artiklar och recensioner i mobilen än vad de gör på datorn.
För mig är det tvärt om: jag läser aldrig sånt på mobilen men är ofta inne i forumet med den tex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Angående marknadsandelen för iPhone så ligger swecs andel strax under den faktiska andelen som iPhone har generellt i Sverige.

Hade varit intressant att se mer utförligt vilka tillverkare det är på android sidan. Listan i nyheten är är ju inte komplett och kan väl inte heller vara från störst till minst. Saknas ju ca 31 %. Sedan antar jag att det handlar om tillverkare på mobil+surfplatta och inte bara mobiler i och med att Apple ipad är med.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Kom för första gången 1995, alltså 2 år efter att Televerket upphörde.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av thompson:

Hade varit intressant att se mer utförligt vilka tillverkare det är på android sidan. Listan i nyheten är är ju inte komplett och kan väl inte heller vara från störst till minst. Saknas ju ca 31 %. Sedan antar jag att det handlar om tillverkare på mobil+surfplatta och inte bara mobiler i och med att Apple ipad är med.

Ja precis. Mobiler och surfplattor. Men surfplattor idag är typ 70+% iPad

I övrigt är listan från störst till minst jo.
Det gömmer sig dock en del devices med konstiga user agents där. Jag filtrerade på tillverkarnamn men det finns en del där bara modellnamn anges.
Men tex sjätte störst blir xiaomi med 1,47%.

Men det är hur många som helst som är för små för att bryta ut som lämpligen bara kan buntas ihop under ”övrigt”. Över 2000 devices är så pass ovanliga att vi har färre än 10 användare per device på ett helt kvartal tex.
Tonvis av varumärken jag aldrig hört talas om

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ja precis. Mobiler och surfplattor. Men surfplattor idag är typ 70+% iPad

I övrigt är listan från störst till minst jo.
Det gömmer sig dock en del devices med konstiga user agents där. Jag filtrerade på tillverkarnamn men det finns en del där bara modellnamn anges.
Men tex sjätte störst blir xiaomi med 1,47%.

Men det är hur många som helst som är för små för att bryta ut som lämpligen bara kan buntas ihop under ”övrigt”. Över 2000 devices är så pass ovanliga att vi har färre än 10 användare per device på ett helt kvartal tex.
Tonvis av varumärken jag aldrig hört talas om

Knepigt men då gömmer väl sig några fler tillverkare bland de som bara rapporterar modellnamn.

För t.ex. Sony borde väl vara med på listan, har väl ca 3% av den svenska/nordiska marknaden vad jag har läst tidigare (kan vara något år gamla siffror).

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Kom för första gången 1995, alltså 2 år efter att Televerket upphörde.

Jahaa, då vet vi detta;)

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Det är helt enkelt väldigt många tjejer som surfar in på SweC.

Det finns undersökning här och mobilanvändandet.
https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-int...

Problemet för många när det gäller statistik är att man ser på sin bekantskapskrets och de man umgås med och tror att resten i världen är likadan. Jag själv umgås med ej företagstrogna personer utan mest skit för pengarna gäller, olika år så är det olika tillverkare som leder.

Det jag tycker är konstigt med statistiken att det inte var fler kvinnor med iPhones, typ alla kvinnor inom åldern 20-40år som jag känner har en iPhone. Det finns några undantag, men de är seniora utvecklare.

*edit*
För de som jobbar inom IT och kommunikationsteknik så kör 48% Android och 40% iPhones enligt källan ovanför. Och detta område är stort och stor variation finns där. Så vår upplevelse är nog inte fel inom vår egen nisch inom IT.
Förtydligande. vissa inom IT upplever Android andra iOS. Men beror nog helt på vad man jobbar med.
Jag skulle vara nyfiken på en fördjupad undersökning här och inte enbart på alla som rapporten ovanför.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av thompson:

Knepigt men då gömmer väl sig några fler tillverkare bland de som bara rapporterar modellnamn.

För t.ex. Sony borde väl vara med på listan, har väl ca 3% av den svenska/nordiska marknaden vad jag har läst tidigare (kan vara något år gamla siffror).

Jag tror siffran är lite gammal. De finns absolut representerade men ligger på cirka 1% hos oss

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Apple har ju haft snabbare system på chipp de senaste åren så det kanske är en av anledningarna till att många av de som besöker SweClockers använder iPhones.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Vafan iFjån 44% bland folk som påstår sig vara intresserade av IT datorer och nätverk m.m!?

Har god lust att lägga ner... nu sjunker mitt förtroende för "clockers"... herre...

Konstigt, nästan så att teknik handlar om mer än vilken mobil man har. Läser man mycket på forumet inser man ganska snabbt att det finns alla sorters konstiga folk här. De som bara bryr sig om retro, de som knappt har en mobil, de som har allt, de som endast spelar och inget annat m.m.

Själv är jag lite lagom teknikintresserad men när det kommer till min mobil så vill jag att den ska vara hållbar, (hyfsat) framtidssäker och framförallt enkel. Därav iPhone.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men främsta anledningen är priset, ska man ha en schysst iPhone så kostar det ca 13 000kr. Och när mobiltelefonutvecklingen går så snabbt så att det redan efter ett år kommer en mycket bättre, så är det få som vill lägga dessa pengar på en mobil oavsett vilket fabrikat det är.

Samma med iPad. Ska man ha en iPad med usb c så kostar den väl runt 8 000kr. Man kan argumentera för att den är hur bra som helst, det är ändå mycket pengar att lägga på en surfplatta som man ej behöver vara rädd om och vågar använda den ute i garage och annat.

Nu ska vi kanske inte börja tjafsa för mycket om det här men jag vill bara nämna att en iPhone som duger till ~99 % av befolkningen inte kostar i närheten av 13k. Speciellt inte numera iom lanseringen av SE. Och ja, många köper ny mobil efter ett år eller två men det är inte för att de behöver en utan det är i nästintill alla fall endast pga ett habegär. Köper man saker bara för köpandets skull vill jag påstå att man inte ska gnälla så mycket på priset.

Sen tycker jag det är lite konstigt resonemang med att en iPad är för dyr för att använda ute i verkstaden (det är inte vad du skrev men jag tolkar det som att det var det du egentligen menade, korrekt?). Du har visserligen inte helt fel men jag ser inte hur det är relevant när man pratar om vad gemene man använder. De flesta som har en ipad använder den i soffan och kanske på tåget, inte för att youtube instruktionsvideos hur man byter växellådsolja medan man ligger under bilen.

USB-C är förstås trevligt men de flesta bryr sig nog inte mycket om det, inte ens bland teknikintresserade.

Och förresten, jag använder min iPad pro regelbundet ute i verkstaden utan problem. Jag är bara noga med att ha den i sitt heltäckande fodral och att jag alltid har skärmluckan stängd när den inte används.

Skrivet av UndaC:

Intressant för mig är också att vi har fler som läser nyheter, artiklar och recensioner i mobilen än vad de gör på datorn.
För mig är det tvärt om: jag läser aldrig sånt på mobilen men är ofta inne i forumet med den tex.

Då hör jag till majoriteten. Att läsa text på mobil är inga problem, på sin höjd får man zooma lite på sina ställen men annars går det väldigt fint.

Att skriva inlägg på forumet är däremot lite vanskligare på en mobil, åtminstone om man ska skriva lite längre inlägg. Så jag föredrar att dator eller ipad för skrivandet.

Det jag är mest förvånad över däremot är att det var sån väldigt liten andel surfplattor. Perfekt format för att surfa på forum om man frågar mig.

Permalänk

Intressant statistik, men för en såhär teknikorienterad sajt hade det varit intressant med var statistiken kommer ifrån och vad som presenteras.
Är det webbserver-loggar, tredjeparts-sajt (som google analytics), javascript eller dyl? Hade även varit intressant med att veta om det handlar om unika besökare eller samlade siffror.

Jag gissar att en större andel än vanligt surfar med olika adblockers, inställningar eller plugins än vanligt på denna sajten så hade varit intressant att veta om statistiken skiljer sig anmärkningsvärt mellan olika insamlingsmetoder.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men jag tar risken

Hur fungerar en sådan mätning som nu har gjorts här på SweClockers? Scenario taget ur mitt liv, singelhushåll och ensam hemma :

* stationär PC i vardagsrummet, flera webläsare men Firefox dominerar där SweC har en egen flik igång ( i bakgrunden ).
* bärbar dator på köksbordet, flera webläsare men Firefox dominerar där SweC har en egen flik igång ( i bakgrunden ).
* Android mobil, med webläsaren Opera där SweC har en egen flik igång ( i bakgrunden ).

Om nu alla tre är igång och uppkopplade samtidigt, vilket inte är ovanligt, räknas det då som att tre olika personer sitter med varsin enhet samtidigt?

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

3,78% internet explorer användare... det ska vara 0

Fy på er!

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Edge har ju kommit med sin nya chromium upplaga, går det att särskilja den?
Hört från många som nu börjar överge Chrome för den, ska bli spännande att se vart det tar vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är det så konstigt? Sååå många är det tyvärr inte som kör Linux på skrivbordet. MacOS är trots allt en UNIX med välputsad UI.

För du menar väl ändå inte att riktiga nördar skulle köra Windows...

Nej, jag syftar helt och hållet på hårdvarubiten. Har aldrig hört talas om att någon bygger mac-datorer. Eller träffat någon macanvändare som är intresserad av överklockning. Därför svårt att förstå hur man landar här

Och Windows kör man (jag) med stolthet. Inte för att det är bäst, men för att det är den perfekta avvägningen mellan app-bibliotek och bluescreens. Men köper absolut Linux från en riktig nörd. Men att man sitter med en Mac som man inte byggt själv? Nej, det känns märkligt! Så för att behålla min världsbild förklarar jag det med jobbsurf.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kikar in ibland på jobbet från mobilen, OnePlus 6T självklart med Firefox.
Firefox som gäller även på alla mina burkar.

Att folk ens använder skräpet Chrome övergår mitt förstånd.

Kört Chrome sedan det kom ut 200X, var nog t.om betan jag tankade hem och körde, och har kört Chrome sedan dess.

Var ett tag jag körde Firefox parallellt också pga Bankgrejer fungerade inte på Chrome när det var nytt. Sen så fort det fungerade har jag enbart kört Chrome och det har fungerat ypperligt alla år jag haft det.

Vad är det som är så skräp med det då menar du?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Nu ska vi kanske inte börja tjafsa för mycket om det här men jag vill bara nämna att en iPhone som duger till ~99 % av befolkningen inte kostar i närheten av 13k.

99% av befolkningen klarar sig på en ny mobil som kostar 1000kr.
Apple hade kunnat göra allt enkelt, lansera 6,5" version av iPhone SE, där de använder större skärmyta. Priset typ detsamma.
Lansera en billig enkel 15,6" laptop.
Inför usb c även på deras enklare iPads.

Och vops så blir Apple produkter intressanta för personer vars krav hänger med i tiden utan att betala en förmögenhet. Med att krav hägna med i tiden sånär bättre saker kommer så vill man ha det. Hade någon frågat en person 1995 om den behöver en 32" skärm till datorn, så hade personen sett det som ett skämt. Idag bland folk som jobbar med teknik, så räcker ofta inte en 32"utan de behöver en skärm till.
Samma sak är det på mobilen. Runt 1990 gjorde man ej så mycket mer att ringa. Idag fjärrstyr de mer teknikintresserade servrar, ändrar inställningar etc och många vill då ha minst surfplattstorlek på mobilen, men ju större ju bättre. iPhone 11 pro Max är där skitbra, men dyr.

Att Apple inte har absolut bästa på deras enklare maskiner är helt okej, men jag pratar ändå om krav som är så grundläggande så att man i vissa hade dem för 20år sedan (laptop storlek), usb C och mobilskärmstorlek ca 5 år sedan.