Permalänk

Olika spel förstör mitt internet

Tjena! Det är vissa spel som mer eller mindre förstör mitt internet! Varje gång jag tex startar Rust, LoL, MW3, CS så åker min ping upp till allt ifrån 300-3000 efter 5-10min speltid. Men så fort jag stänger ner spelet så försvinner allt lagg och det går tillbaks till det normala ca
(50-70 ping)

Har försökt att hitta olika lösningar på andra forum men inget verkar hjälpa. Sista försöket nu på sweclockers...

Att rensa hela datorn kan vara ett alternativ, men pga av mitt sega internet så är det verkligen ett sista försök. Jag har bara 10-15 mbit/s och kan inte få högre heller. Men osäker om det kommer att hjälpa.

Tack i förhand!
Mvh Nicke

Permalänk
Medlem

Finns det flera enheter på nätverket? Samt har du kikat vad som egentligen drar internet på datorn?

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

Hur mäter du pingen, och mot vad?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

@Hestkulan: Ja, vi har fler enheter på nätverket, hela familjen använder det!

@Hestkulan: @Sando: Jag mäter med bara ett simpelt "redskap" på discord. Är man connectad till en server där så kan man trycka upp en ruta som visar ens ping. Sitter ofta där för att snacka o lira med polarna!

bildlänk nedan för o efter. Den ena är när jag har programmet igång (ping är skyhög) och andra är när jag inte har något program alls igång.

https://gyazo.com/091e202b0a36545e3a771e64ca55589c

https://gyazo.com/0f66f2842fb0cdc76fafcf5cc89f6062

Permalänk
Medlem

Vad har du för router? Kör du trådlöst?

Har du testat om samma sak händer t.ex. om du kör en stor nedladdning?

Har du aktiverat nån typ av prioritering för spel i routerns inställningar?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

@Sando: har någon sort TP-Link router (inte säker på exakt vilken, men hyffsat ny för köpte den i somras).
När jag laddar ner något så är pingen inte i närheten av att nå denhär extrema höjden av ping. Nej jag har inte aktiverat någon prioritet på något sorts spel. Är fett osäker hur man ens gör det.

Permalänk
Sötast

Tveksamt att det du upplever faktiskt händer.

Många som har detta problem med discord då det är GPU accelererat, så när du maxar din gpu till 100% så laggar discord ut.

start -> kör - cmd -> "ping ftp.sunet.se -n 99999" sätt igång den medans du spelar så kommer du om min teori stämmer, se att din ping inte kommer avvika så mycket som discord får det att verka.

Stänga av discord GPU-accelerering så kommer det förhoppningsvis att fungera bättre. Betydligt mindre robot-röst och discord lagg också rent generellt.

Permalänk
Medlem

För att köra oändlig ping kan man använda -t så ping 8.8.8.8 -t exempelvis.

Permalänk

@Allexz: När jag kör det du skrev i cmd så stämmer den rätt så bra överens med discords ping mätare. När pingen steg i kommandotolken steg det även liknande på discord. Stängde av GPU accelereringen på discord, får se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Vad har du för uppkoppling?
10-15 Mbit/s säjer inget om man inte vet uppkopplingstypen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@ThePeterNiklas:
Hur är det med främst CPU-temperatur?
Kanske dags att rengöra CPU-kylaren?
Om CPUn börjar throttla efter en viss spel tid, så kan det även påverka nätverkstabiliteten.
Använd tex HWMontor för att hålla koll. Starta det före du börjar spela, titta på temperaturer när du har hög ping.
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Permalänk
Medlem

Skaffa en vettig antenn till ditt mobila bredband.

Permalänk
Medlem

ping ping.sunet.se -t

Avsluta mätningen med CTRL+C och klistra in pingarna samt min/max/genomsnittet här i tråden. Mellan 30-300 är väldigt stort spann.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Möjlighet prova annan enhet och se om samma sker där?
Reset på router och se ifall de hjälper?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kan vara en kass router som blir överbelastad under spel också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Gör en pingplotter när det ballar ur och lägg upp.

Permalänk
Medlem

Rena rama gissningsleken. Kan vi få veta vad du har för dator(cpu/gpu modell) och router modell. Det låter mer som hårdvaran inte pallar om pingen inte stiger när du tankar hem filer som du säger. Maxar du linan bör du lida av bufferbloat direkt och pingen går i taket. Fixet för det är att aldrig maxa linan via limiter-program eller router aQoS inställning. 10Mbit bör gå fort att maxa tyvärr, dock inget ett spel bör kunna göra själv utan mer typ Netflix/download.

Vad får du för resultat vid ett tptest? (bredbandskollen.se)

Du säger det ballar ur efter 5-10min det låter som värme problem. HWinfo64 tanka hem det och kör det i bakgrunden medans du spelar så ser du om du blir överhettad och klockfrekvensen sjunker (spelet bör lagga och pingen ökar).

Då du spelar CS så har du netstat och fps ingame som du kan kika på. Sjunker fpsen och/eller pingen stiger?

Det kan också vara av värde att veta om din cpu/gpu maxar när du spelar. Det kan du också se i HWinfo64. Har du satt FPS-limit bör varken cpu/gpu maxa.

Ett test här. Sänk din fps limit drastiskt medans du spelar när de börjar te sig som du säger. Ser du förbättring rätt så direkt så vet du att det är ett överhettnings problem. Kika HWinfo för konfirmering.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"