Geforce Now tappar ännu fler utgivare

Permalänk
Melding Plague

Geforce Now tappar ännu fler utgivare

Spelutgivarnas flykt från Nvidias strömningstjänst Geforce Now fortsätter, där bland annat Xbox Game Studios och Codemasters inom kort plockar bort sina spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd.

Detta har nog en viss relation till att Nvidia idag förlängde gratisperioden för GFN en månad för prenumeranter.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Beter sig nvidia som rövhattar som vanligt eller vad pågår?
Tänker på alla konstiga avtal dom haft genom åren.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Snart dags för Nvidia att utveckla egna spel om det ska finnas nått kvar i prenumerationen.

Permalänk
Avstängd

Det kanske inte är deras grej helt enkelt att driva spelportal. Kanske bättre att de lägger sin kunskap på grafikkort som de faktiskt kan riktigt bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Utgivarna dödar den streamingplattform som faktiskt är något att ha över huvud taget. Samma sak som utgivarna försökte göra med Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Beter sig nvidia som rövhattar som vanligt eller vad pågår?
Tänker på alla konstiga avtal dom haft genom åren.

Som jag har uppfattat det så är utgivarna giriga och vill att folk ska köpa deras spel ytterligare gånger...
Nvidias tjänst är ju så att du kan spela de spel du redan har på typ Steam etc.

Dock verkar Nvidia ha klantat sig och gått från Beta till Live utan att ha meddelat vissa partners / utgivare???

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja höra från någon som testat tjänsten. Fungerar den bra? I så fall kan det ju vara så att spelföretagen vill upprätta nya avtal (få mer betalt av Nvidia). Om inte, så tror jag att företagen lämnar för att de inte vill ha något med tjänsten att göra. Men jag har inte hört något om att den ska vara dålig, snarare tvärtom. Därför tror jag på det första påståendet.

Ett tredje alternativ är att alla vill ha en "egen" tjänst. Det är i tiden att alla ska erbjuda streamingtjänster och vi ska ha femtioelva konton.

Permalänk
Medlem

Men tjänsten är väl inte planerad att vara gratis ? Om Nvidea tjänar pengar på det här (efter gratis månad) Är det inte mer en rätt att utvecklarna får en del av kakan hur mycket tror jag personligen är stötestenen just nu. Nvidea vill betala så lite som möjligt, de flesta utvecklare vill ha mer, det behöver inte promt vara sälja spel en gång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Jag skulle gärna vilja höra från någon som testat tjänsten. Fungerar den bra? I så fall kan det ju vara så att spelföretagen vill upprätta nya avtal (få mer betalt av Nvidia). Om inte, så tror jag att företagen lämnar för att de inte vill ha något med tjänsten att göra. Men jag har inte hört något om att den ska vara dålig, snarare tvärtom. Därför tror jag på det första påståendet.

Ett tredje alternativ är att alla vill ha en "egen" tjänst. Det är i tiden att alla ska erbjuda streamingtjänster och vi ska ha femtioelva konton.

GFN är inte alls lika smidigt som Stadia, det är lite mer meck med att man måste logga in på Steam varje gång och även göra vissa inställningar i spelen igen beroende på spelet och vad som lagras i spelets molnlagring (Steam Cloud osv.).

Men i övrigt fungerar det bra. Bildkvalitet och latens är lika bra eller bättre än Stadia. Jag har inga problem att spela via GFN.

Om Ubisoft lagt till stöd för all asscreed-spel kan man ju passa på att spela några av de man fått gratis, så slipper man hålla på att installera dem.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte förstår varför spelutvecklarna måste ge sin tillåtelse för att jag ska få spela deras spel på Nvidias servrar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Entusiast
Skrivet av UncleDirty:

Men tjänsten är väl inte planerad att vara gratis ? Om Nvidea tjänar pengar på det här (efter gratis månad) Är det inte mer en rätt att utvecklarna får en del av kakan hur mycket tror jag personligen är stötestenen just nu. Nvidea vill betala så lite som möjligt, de flesta utvecklare vill ha mer, det behöver inte promt vara sälja spel en gång till.

Men utvecklarna har ju redan fått betalt för spelet? Du spelar ditt redan existerande bibliotek, men på en annan dator.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Men tjänsten är väl inte planerad att vara gratis ? Om Nvidea tjänar pengar på det här (efter gratis månad) Är det inte mer en rätt att utvecklarna får en del av kakan hur mycket tror jag personligen är stötestenen just nu. Nvidea vill betala så lite som möjligt, de flesta utvecklare vill ha mer, det behöver inte promt vara sälja spel en gång till.

Jag baserar nedan svar på att utvecklarna inte behöver göra något för att det ska fungera på platformen.

Ska utvecklarna få betalt för varje dator som säljs och som används för att spela deras spel? De får betalt för att person x köper spelet, om denne vill köpa egen dator eller "hyra" utrustningen ska väl utvecklarna inte bry sig om?

Permalänk
Medlem

Borde bojkotta spelbolagen som är giriga.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Alltså *gaah!!*.
Den tycker jag mest tydliga spelströmingstjänsten.
Du köper ditt spel som vanligt. Du äger ditt spel som vanligt(digitalt ägande).
Sen så kan du välja att spela spelet på olika hårdvara. T.ex på PC, eller streama det genom Gforce now.
Gforce Now gratis med lägre upplösning och kö, eller betalande för högre upplösning och prio.

Du byter sätt att spela helt enkelt. Från din fysiska spel-dator mot en dator "i molnet". Istället för att köpa hårdvara att ha hemma så prenumerrer du på hårdvara på en server. Du äger fortfarande dina spel.

Förutom att nVidia verkar ha varit otydliga mot spelstudios när betan gick till guld så tror jag att det har klantat sig vad det gäller avtal. Det är väll superbra att kunna spela dessa spel från fler plattformar? Kanon för den som inte orkar peta med hårdvara eller lägga ner en större summa pengar för det. Typ noll laddningstid, allt sparas direkt. Vad i detta gillar inte spelstudios? Dessutom färre olika hårdvarusetup att optimera mot om fler väljer detta istället för en egen rigg. Det blir ju lättare att både starta och underhålla spelet om det körs från tjänsten. Fattar inte att de lämnar.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem

Antar att alla vill ha sin egen streaming tjänst, så vill man hoppa lite mellan spel så betalar man snart 1000kr i månaden för alla tjänster du måste ha...... Framförallt Microsoft som har sin cloud tjänst på g, relativt snart....

Permalänk

Så utgivarna stoppar alltså folk från att spela spel som de redan äger på hyrd hårdvara? Hur kan detta vara lagligt?

Permalänk
Proffsmoddare

Det största problemet med spelstreaming verkar inte vara ett tekniskt sådant

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad detta stöd består av. Jag trodde man kunde spela vad man ville från sitt bibliotek? Som jag tolkar dessa (återkommande) nyheter så är det ju att spelbolagen rycker sina spel från shoppen och inget annat? Och det kan man ju förstå.

Edit: Men dom har ju ingen shop...?

Permalänk
Medlem

@Curik: För att kunna spela ett spel på GFN måste du dels äga spelet, och så måste det också stödjas av plattformen. Det är det senare stödet som utvecklarna stoppar. Du har aldrig kunnat spela precis vartenda spel du äger i Steam/Epic/Origin/Xbox osv.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Jag baserar nedan svar på att utvecklarna inte behöver göra något för att det ska fungera på platformen.

Ska utvecklarna få betalt för varje dator som säljs och som används för att spela deras spel? De får betalt för att person x köper spelet, om denne vill köpa egen dator eller "hyra" utrustningen ska väl utvecklarna inte bry sig om?

Om du äger en Blue-Ray skiva av ngn Star Wars film så kommer Disney högaktningsfullt skita i det om du väljer att se den en gång till på NetFlix. De vill ha pröjs!

Handlar inte om att sälja fler spel för de flesta "tror jag", tror mer det handlar om ngn form av Stimm/Royalties då Nvidea faktiskt tjänar pengar på utvecklarnas produkter, om konsumenten har köpt produkten spelar ingen roll i det här fallet, det ger inte Nvidea rätten att tjäna pengar på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Om du äger en Blue-Ray skiva av ngn Star Wars film så kommer Disney högaktningsfullt skita i det om du väljer att se den en gång till på NetFlix. De vill ha pröjs!

Handlar inte om att sälja fler spel för de flesta "tror jag", tror mer det handlar om ngn form av Stimm/Royalties då Nvidea faktiskt tjänar pengar på utvecklarnas produkter, om konsumenten har köpt produkten spelar ingen roll i det här fallet, det ger inte Nvidea rätten att tjäna pengar på den.

Ganska kass jämförelse, då inte Netflix kräver att jag köpt filmen på Blu-Ray för att kunna se den.
GFN kräver att jag äger spelet sen innan för att kunna spela det genom tjänsten (länkas till steam-konto).
Det hela kokar ner till att utgivarna fått vittring på att man kan sälja spel dubbelt genom andra streaming-tjänster (stadia) och tycker att Nvidia ska betala dem.
Kort sagt är det inget jag vill stötta, och tänker stödja GFN in i det sista

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

@Curik: För att kunna spela ett spel på GFN måste du dels äga spelet, och så måste det också stödjas av plattformen. Det är det senare stödet som utvecklarna stoppar. Du har aldrig kunnat spela precis vartenda spel du äger i Steam/Epic/Origin/Xbox osv.

Tack för svar! Tyckte det lät lite för bra för att vara sant..

Provade precis att köra "Path of Exile". Hade förväntat mig lite latens men det märkte jag inte av alls. Däremot hackade det lite emellanåt, kort.. Väldigt imponerande!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UncleDirty:

Om du äger en Blue-Ray skiva av ngn Star Wars film så kommer Disney högaktningsfullt skita i det om du väljer att se den en gång till på NetFlix. De vill ha pröjs!

Handlar inte om att sälja fler spel för de flesta "tror jag", tror mer det handlar om ngn form av Stimm/Royalties då Nvidea faktiskt tjänar pengar på utvecklarnas produkter, om konsumenten har köpt produkten spelar ingen roll i det här fallet, det ger inte Nvidea rätten att tjäna pengar på den.

Näää.
Nvidia tjänar inte pengar på utvecklarnas produkter. De tjänar pengar på att sälja hårdvara med beräkningskraft till oss.
Spelen behöver varje enskild spelare betala för ändå.
Vill jag spela xcom så behöver jag köpa det på steam och därmed betala till utvecklarna av spelet oavsett om jag lånat en kompis dator, köpt en egen eller kör det via nvidias geforce now.

Huruvida jag hyr eller köper min beräkningskraft borde spela mindre roll här. Och det borde inte spela någon roll om renderingshårdvaran står i mitt datorrum, i källaren, hos grannen eller längre bort så som i en serverpark.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Synd att tjänsten tappar än fler titlar, jag har tänkt prova tjänsten men i denna hastighet kommer inget finnas kvar.
Microsoft är ganska uppenbar i och med xCloud som betatestas redan. Ändå trist då tjänsten skiljer sig mot främst xCloud och tillför (tillförde?) något konkurrenterna inte kan leverera. Just nu anser jag att GeForce Now är den bästa lösningen medans Googles clusterfuck i form av Stadia är bottenskrapet. xCloud är för ny för att göra något utlåtande.

Känns som Nvidia borde snackat mer med spelföretagen innan tjänsten lanserades, ser ganska illa ut när företag efter företag i det närmaste trängs genom utrymningsdörrarna.

Att bara hyra ut spelbara virtuella datorer med Windows desktop och sedan låta kunden själv välja vad som körs på denna hade nog varit bättre.

Permalänk
Medlem

Sanslöst idiotiskt av utgivarna. Såååå mycket dom hade kunnat tjäna på detta.
Riktiga pajaser.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Sanslöst idiotiskt av utgivarna. Såååå mycket dom hade kunnat tjäna på detta.
Riktiga pajaser.

dom kanske vill lansera sin egen streaming tjänst? annars varför gå ur liksom.. fattar inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Utgivarna dödar den streamingplattform som faktiskt är något att ha över huvud taget. Samma sak som utgivarna försökte göra med Netflix.

Så är det.
Upphovsrätts-lobbyn i USA är väldigt stark.
Alla skall ha sin del av alla kakor.

Man kan undra hur mycket Netflix betalar ISPerna i USA för att de inte skall försämra streamingtjänster

Ord som "utpressning"/"fulspel" dyker upp när jag tänker på det....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Defender:

Sanslöst idiotiskt av utgivarna. Såååå mycket dom hade kunnat tjäna på detta.
Riktiga pajaser.

Problemet är nog för de inblandade att bevisa hur de tjänar på tjänsten. Hade de uppenbart gjort detta hade de aldrig lämnat.

De som kan tillhandahålla en egen liknande/motsvarande tjänst är få. Att mindre spelföretag får jag verkligen inte ihop. Halvt förvånad att Ubisoft stannar, stor nog redan, har Uplay+ tjänsten men de har tydligen sett ett värde i Nvidias tjänst.

Permalänk
Lego Master

Märkte precis också att jag kan koppla min Xbox Elite 2-kontroller till Nvidia Shield. Här ska spelas AC:Od på 65" OLED ikväll.

Sa också upp min Stadia-prenumeration häromveckan. Orka köpa spel på flera ställen? Naj.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield