Såg ni stridsflygplanet över Stockholm?

Permalänk
Medlem

Såg ni stridsflygplanet över Stockholm?

För några minuter sedan flög ett stridflygplan på väldigt låg höjd precis ovanför Ropsten/Hjorthagen i Stockholm, riktning söderort. Hann dessvärre inte ta en bild, men någon annan här som kanske lyckades göra detta?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Nej, men hörde den.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på gränsen mellan Sumpan och Solna! Hörde planen klart och tydligt! Jäklar! Det var bra länge sen jag hörde stridsplan! På 70 och 80 talen så såg man både viggen och draken flyga ganska ofta över himlen, sen på 90 talet så avtog det rejält till att bli super ovanligt som det är idag.

Permalänk
Medlem

Kriget mot coronaviruset har gått in i en ny fas.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte sett/hört. Men från en Discord som jag ställde samma fråga i:

"har heller inte set eller hört, men enligt uppgift ensam Gripen-E ute på motorprov"

Permalänk
Medlem

Jag är uppväxt i ett område där enheter från F7 gillade att övningsflyga, så där var det fullt ös varje tisdag, och ibland andra dagar. Långt in på 00-talet i alla fall. Sen flyttade jag därifrån.

Hör i Gbg är det sällan luftaktivitet av det slaget, men det beror nog mest på att de inte gärna övningsflyger över städer. Dels pga buller, dels pga lägre risk över obebodda områden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jobbar hemma i Bromma. Det gick rakt över, jädrar vad det lät!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Såg för mig ut som det landade på Bromma.

Permalänk
Hedersmedlem

Här i Linköping är det mer eller mindre vardag. Flygs både från Saab och försvaret på Malmen. Kan bli lite vanskligt när de kör landningsvarv över bilvägen och man ska försöka att inte bli distraherad

Permalänk
Medlem

Såg ut som ett ryskt flygplan, bäst att öva ryska glosor i skyddsrummet

Permalänk

Två dagar i rad flyger det stridsflyg i låg höjd över Malmö. Har inte lästa att det ska vara en övning. Konstigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Såg ut som ett ryskt flygplan, bäst att öva ryska glosor i skyddsrummet

Так точно!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Såg ut som ett ryskt flygplan, bäst att öva ryska glosor i skyddsrummet

Ja ryssar är kända för att hamna lite fel ibland.