Permalänk

Förlänga internet till annan byggnad

Jag bor i ett hus och har en fristående byggnad på tomten, kanske 30m från huset. Jag behöver ha en kabel ut dit, eftersom datorn där inte har wifi. Jag vill minnas att jag hört att Nanostation kan lösa mitt problem. Innan jag beställer vill jag bara veta att det jag köper är rätt, och att jag får med allt som behövs.

Kommer nanostations styckvis eller i par?
Behöver jag nån slags PoE switch på båda sidorna eller tar dom en vanlig strömkabel också?
Finns det något annat än Nanostation som gör detsamma? Jag bör tillägga att jag har en aningen tight budget efter en stor renovering.

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson: Billigast är nog att lägga en kabel i marken in i huset.

Du kommer behöva två enheter (en som är konfigurerad som accesspunk och en som är konfigurerad som bridge). Ubiquitis NanoStation ser ut att säljas en och en.
Ubiquiti har skickat med POE injektorer för dem access punkter jag köpt, ser inte att det inte skulle följa med NanoStation.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Jag har använt TP-Link CPE210 (2.4GHz) och CPE510 (5GHz) för att skapa bryggor tidigare, funkar fint när det väl är uppsatt, är man novis på nätverk generellt kan de var lite svåra att förstå sig på men Youtube har massor med tips

CPE210 finns på Komplett (t.ex.) för knappa 500-hundringen medan CPE510 kostar ett par hundra till.

Dock kostar inte Nanostation mycket mer och i det läget hade jag utan tvekan satsat på Ubiquiti alla dagar i veckan.

Oavsett vilket köps bryggor generellt styckvis och de behöver ström båda två, i både TP-Link och Ubiquiti-fallen ingår injektor.

Edit: tvåa på bollen

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

@RobinJacobsson: Billigast är nog att lägga en kabel i marken in i huset.

Du kommer behöva två enheter (en som är konfigurerad som accesspunk och en som är konfigurerad som bridge). Ubiquitis NanoStation ser ut att säljas en och en.
Ubiquiti har skickat med POE injektorer för dem access punkter jag köpt, ser inte att det inte skulle följa med NanoStation.

Tror du att jag kommer under 1400:- med att lägga kabel, arbete, material (rör, kabel)? Jag spelar ibland. Blir det nån märkbar skillnad på ping/latency mellan kabel och trådlöst på ett sånt litet avstånd?

Permalänk
Skrivet av cbtcp:

Jag har använt TP-Link CPE210 (2.4GHz) och CPE510 (5GHz) för att skapa bryggor tidigare, funkar fint när det väl är uppsatt, är man novis på nätverk generellt kan de var lite svåra att förstå sig på men Youtube har massor med tips

CPE210 finns på Komplett (t.ex.) för knappa 500-hundringen medan CPE510 kostar ett par hundra till.

Dock kostar inte Nanostation mycket mer och i det läget hade jag utan tvekan satsat på Ubiquiti alla dagar i veckan.

Oavsett vilket köps bryggor generellt styckvis och de behöver ström båda två, i både TP-Link och Ubiquiti-fallen ingår injektor.

Edit: tvåa på bollen

Så om jag beställer 2 nanostations (vilka som helst) så ska jag alltså kunna få det att funka?

Permalänk
Medlem

Eh, om problemet är att datorn i uthuset inte har wifi... Köp en wifi dongle för typ 150 spänn? Problemet löst

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Tror du att jag kommer under 1400:- med att lägga kabel, arbete, material (rör, kabel)? Jag spelar ibland. Blir det nån märkbar skillnad på ping/latency mellan kabel och trådlöst på ett sånt litet avstånd?

Det beror på en rad olika faktorer, vilket utrustning du har, annan radio i omgivningen och hur erfaren du är. Ethernet är att föredra men kan bli dyrare om du gör det rätt. Ethernet kräver inget egentligt underhåll och är mindre känsligt för omgivningen.

Jag kör enbart trådlöst och på min nivå har det visat sig vara fullt tillräckligt, jag ligger i topp i princip varje runda. För mig visade sig byte av dator och skärm vara mer avgörande än förbindelsen. Trådlöst kan alltså vara fullt tillräckligt.
Men trådlöst är simplex så latens är ofrånkomligt, frågan är bara vem i lobbyn som har sämst. Jag ligger på ca 3ms med 0% paketförlust mot Teknikbyråns knytpunkt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Eh, om problemet är att datorn i uthuset inte har wifi... Köp en wifi dongle för typ 150 spänn? Problemet löst

30m och väggar, det är en jäkla bra dongle det...

Permalänk
Rekordmedlem

1400 kr är en orealistisk budget, du kan möjligen få material till en kabeldragning för det men du skrev även arbete.
Gräver du själv räcker det kanske.
Ett par Nanostations lär också bli svårt inom den budgeten men de kommer att funka och vara ett bra alternativ speciellt om du inte gillar att gräva och du behöver inte ha nån speciell switch för dem.
se till att använda uv tålig utomhuskabel för att ansluta dem och den kabeln ska du inte dra med inomhus så vägguttagen ska sättas i anslutning till att kabeln passerar genom väggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det är ut hit, till fönstret. Kan jag inte placera nanostations inomhus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

https://i.imgur.com/QQxMpcD.jpg

Det är ut hit, till fönstret. Kan jag inte placera nanostations inomhus?

Klart du kan, ingen här kommer att garantera funktion men det bör inte vara ett stort problem att få till bryggan.

Kan vara värt att köra på 2.4GHz istället för 5GHz då 2.4GHz har bättre förutsättningar att gå igenom glas och andra material.
Dessutom sparar du ju några kronor då

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KeVVa:

Ubiquiti har skickat med POE injektorer för dem access punkter jag köpt, ser inte att det inte skulle följa med NanoStation.

Utan att kunna svara på vad det gäller med NanoStation så är det inte alls alla Ubiquiti-produkter som säljs med PoE-injektor. T.ex. deras UAP-AC-PRO finns i varianter med eller utan injektor. Särskilt i flerpacken brukar det i regel vara utan injektor.

Bäst är att fråga de som säljer produkten vad man får med i paketet om det inte framgår av produktsidan. Blir det fel är det då grund för reklamation.

Permalänk
Medlem

Jag antar att TS har kollat om det finns wifi täckning i uthuset? Det känns som definitivt billigaste och enklaste lösningen.

Skrivet av Spiffman:

30m och väggar, det är en jäkla bra dongle det...

Beror ju helt på omgivningen. Wifi funkade till tomtgränsen när jag bodde i hus och då var det en apple router från 07. Även i garage.

Permalänk

Jag har en AP LR monterad ungefär där bilden är tagen, men när jag testade köra Spotify från en telefon via Wifi så funkade det bara när telefonen låg i fönstret i utebyggnaden. Datorn står i ett rum längre in, så jag är osäker på om Wifi funkar dit. Ska kolla igen, för säkerhetsskull. Men då känns Nanostation som ett rimligt val?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Jag bor i ett hus och har en fristående byggnad på tomten, kanske 30m från huset. Jag behöver ha en kabel ut dit, eftersom datorn där inte har wifi. Jag vill minnas att jag hört att Nanostation kan lösa mitt problem. Innan jag beställer vill jag bara veta att det jag köper är rätt, och att jag får med allt som behövs.

Kommer nanostations styckvis eller i par?
Behöver jag nån slags PoE switch på båda sidorna eller tar dom en vanlig strömkabel också?
Finns det något annat än Nanostation som gör detsamma? Jag bör tillägga att jag har en aningen tight budget efter en stor renovering.

du behöver egentligen bara 1 nano beam, station fungerar sämre enligt min erfarenhet.
kör du beam m2-13 eller m5-16 så kan dom ansluta till ditt befintliga wifi och ge dig trådat internet i station mode
m2 når längre för den använder 2.4 bandet medans m5 använder 5ghz bandet.
du får utan problem 100mb/s med m5 om du får en bra signal, med m2 når vi ca 90mb/s (vi har en m2 som backup om m5 går ner)
köper du någon av dom andra modellerna behöver du ha 2 enheter för dom kan inte prata med andra märken.
vi ansluter med dessa genom tjock betong på 40-50 meter utan problem.
EDIT:avståndet till ap är 40-50m, betongen är minst 40cm tjock

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aragon:

vi ansluter med dessa genom tjock betong på 40-50 meter utan problem.

Det var ju ändå en rätt redig betongvägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

30m och väggar, det är en jäkla bra dongle det...

30m o vägg är väl inget?? Du behöver en ny router hör jag. En mobil har betydligt mindre/klenare wifi mottagare än en lös USB dongel med liten antenn på. Och ni mobil klarar wifi ca 70m plus en yttervägg.

Låna en åtminstone från nån och testa? Funkar det inte så går man på plan B.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det var ju ändå en rätt redig betongvägg

hahaha sant, så går det tolka det.
betongen är inte 40-50m, avståndet till ap är 40-50 meter.
betongen är minst 40cm, det är taket till källaren i folkets park byggnad.
vi försökte borra igenom det med 40cm långt borr men det var för kort där av vet vi att det minst är 40cm

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

kan ju även nämna att du kan få sänka ner effekten ordentligt på nanobeam , beroende på router/ap. vissa routrar/ap klarar inte av nano beam med full styrka, dom kraschar, jag förmodar det har med någon form av överbelastning på wifi delen att göra. Det är inte supervanlig men jag har sett det ett par gånger, har du unifi ap som du ansluter mot ska det inte vara några problem vad jag vet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@RobinJacobsson:
Ubiquiti Networks NanoStation 5AC Loco levereras utan PoE injektor så dessa måste köpas separat.
De kan antingen drivas av deras passiva 24V PoE eller 802.3af, så om du behöver köpa en switch kan det vara idé att ta en med PoE.
Jag skulle skaffa dessa då det har gigabit interface, många av de äldre har bara 100 Mbit/s.

Har en äldre model, NanoStation M5, får 100 Mbit/s och 1ms ping genom bryggan.
Mina kom med sugpropps fästning som går att sätta på insidan av ett fönster, men har ingen aning om 5AC Loco har detta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

För länge sedan delade jag med mej mitt internet till en granne. Jag drog en vanlig nätverkskabel några cm ner i backen. In genom en ventil i källaren. Det fungerade tills vi båda kostade på fiberanslutning. Sladden behöver inte ligga djupare än att inte gräsklipparen kommer åt den.

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

@RobinJacobsson:
Ubiquiti Networks NanoStation 5AC Loco levereras utan PoE injektor så dessa måste köpas separat.
De kan antingen drivas av deras passiva 24V PoE eller 802.3af, så om du behöver köpa en switch kan det vara idé att ta en med PoE.
Jag skulle skaffa dessa då det har gigabit interface, många av de äldre har bara 100 Mbit/s.

Har en äldre model, NanoStation M5, får 100 Mbit/s och 1ms ping genom bryggan.
Mina kom med sugpropps fästning som går att sätta på insidan av ett fönster, men har ingen aning om 5AC Loco har detta.

Det står mellan
Gräva kabel
1st Nanobeam m5-16
2st Nanostation 5AC Loco

Nanobeam verkar bli det billigaste alternativet förutsatt att det bara är den enheten jag behöver. Medföljer PoE injektor?

Permalänk
Medlem

Såvitt jag kan se så skall PoE injektor medfölja en Nanobeam m5-16.
Detta är en äldre model som bara 802.11n och 100 Mbits/s ethernet port.

När man kör med en trådlös brygga mellan två nanostation så använder de eget protokoll som minimerar ping tiden.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Det står mellan
Gräva kabel
1st Nanobeam m5-16
2st Nanostation 5AC Loco

Nanobeam verkar bli det billigaste alternativet förutsatt att det bara är den enheten jag behöver. Medföljer PoE injektor?

det medföljer poe injektor till nano beam
pingen är inget problem. vi ligger på 8-11 via bredbanskollen eller unifi inbygda när vi använder nanobeam som anslutning till vår routern.
då ska man även tänka på att på denna platsen ansluter vi till ett gästnät hostat av vår hyresvärd.
ansluter jag direkt till hyresvärdens nät med datorn ligger pingen på samma som när vi ansluter genom nano beam.
möjligen att man kan komma ner till 6 om man står precis jämte deras ap och kör testet många gånger.

enda nackdelen är gränsen på 100mbs, men ska du inte backa upp en server på x antal TB och har bråttom att gör det, är det absolut inget problem. jag brukar backa upp vår nas på klubben genom den, dock är den inte så stor.
att spela eller streama uhd är inget problem.

var dock noga när du riktar in den, och montera den ute. (1mm kan göra jäkligt stor skillnad på upp/ner/sidled/vinkel)
det medföljer mastfäste, men det går fästa den på väggen eller stupröret med lite knixande, (vi har vår monterad på värmerören)
och m2 nano beam som vi har som backup) sitter monterad på en fläktkåpa. (inte bästa stället men det funkar)
och igen, tänk på att inte har för hög signalstyrka, man boostar inte bra signalen, man ökar störningar med och riskerar att sänka det man ansluter mot.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Funderar på en nanobeam. Nu kanske jag har hjärnsläpp, men en PoE injector tar alltså ström från väggen och levererar till nanobeam? Det finns bara ett nätverksuttag i nanobeam, så hur blir det då? Eller finns det 2 uttag i PoE injector som jag kör vidare signalen till in i datorn då?

Behöver jag konfigurera nanobeam så att den skickar internet via ethernetporten eller gör den det från fabrik?

Jag har en AP LR i huset som är tanken att försörja uteboden (nanobeam) med. Räcker detta och kommer jag alltså klara mig med endast en Nanobeam ut dit? Får jag Wifi där ute då också, eller skulle nanostation vara bättre i det avseendet?

Permalänk
Medlem

Alltid bäst med kabel. Helt klart värt att gräva. Ser ut som gräsmatta vilket gör det lättgrävt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RobinJacobsson:

en PoE injector tar alltså ström från väggen och levererar till nanobeam? finns det 2 uttag i PoE injector som jag kör vidare signalen till in i datorn då?

Behöver jag konfigurera nanobeam så att den skickar internet via ethernetporten eller gör den det från fabrik?

Ja.
Poe injektorn ska "seriekopplas", en port till lan och en port till ap på dem.
Du måste konfigurera tex ange ssid så klientänden vet vad den ska ansluta till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Funderar på en nanobeam. Nu kanske jag har hjärnsläpp, men en PoE injector tar alltså ström från väggen och levererar till nanobeam? Det finns bara ett nätverksuttag i nanobeam, så hur blir det då? Eller finns det 2 uttag i PoE injector som jag kör vidare signalen till in i datorn då?

Behöver jag konfigurera nanobeam så att den skickar internet via ethernetporten eller gör den det från fabrik?

Jag har en AP LR i huset som är tanken att försörja uteboden (nanobeam) med. Räcker detta och kommer jag alltså klara mig med endast en Nanobeam ut dit? Får jag Wifi där ute då också, eller skulle nanostation vara bättre i det avseendet?

poeinjektorn har två rj45 uttag samt en anslutning till ström, du ansluter nanobeam till den märkt poe, den andra går in i datorn.
I stadion mode som vi kör, då får vi inget wlan utan endast fast internet som går in i routen, om jag inte minns fel så kan man dock även ge wifi trådlöst men är osäker på om det går, naonbeam och station har samma funktioner vad jag vet dock tycker jag beam är stabilare och ger bättre thruput.
en annan lösning är att sätta en uap pro i stället, den kan trådlöst ansluta till din nuvarande ap och sedan ge både wifi och fast intenet till byggnaden.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Alltid bäst med kabel. Helt klart värt att gräva. Ser ut som gräsmatta vilket gör det lättgrävt.

Jag har bestämt mig för att gräva en kabel. Jag har grävt ca 20cm djupt men funderar på att ta en sväng till för att få ner den ett par cm till. Jag vet inte syftet till att gräva den djupt, om det är pga tjälen som eventuellt kan trycka upp den?

Men nu kommer nästa fundering. Jag har haft problem med internet inne i huset. Det verkar som att det lägger ner när jag ansluter för många enheter eller belastar det tungt. Jag har en gammal netgear router som jag misstänker är orsaken till ostabiliteten.

Dessutom kommer jag kanske vilja ha Wi-fi i utebyggnaden samt en hub för fler anslutningsmöjligheter.

Så min tanke är om det finns en router från Unifi, så jag håller mig till samma märke i hela systemet. Samt en hub och en AP LR eller liknande även i utebyggnaden.

Här är en bild som illustrerar hur mitt system ser ut inne i huset och hur jag tänker att det kan se ut i utebyggnaden.

Jag upptäckte att TV'n och AP'n inte kunde kopplas på samma kabel som jag drog från övervåningen till nedervåningen, så jag blev tvungen att koppla AP över powerline. Om jag minns rätt var det pga att TV'n krävde en port på routern som var speciellt konfigurerad. Och jag har tyvärr inte möjlighet att dra en extra kabel till nedervåningen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RobinJacobsson:

Jag har bestämt mig för att gräva en kabel. Jag har grävt ca 20cm djupt men funderar på att ta en sväng till för att få ner den ett par cm till. Jag vet inte syftet till att gräva den djupt, om det är pga tjälen som eventuellt kan trycka upp den?

Men nu kommer nästa fundering. Jag har haft problem med internet inne i huset. Det verkar som att det lägger ner när jag ansluter för många enheter eller belastar det tungt. Jag har en gammal netgear router som jag misstänker är orsaken till ostabiliteten.

Dessutom kommer jag kanske vilja ha Wi-fi i utebyggnaden samt en hub för fler anslutningsmöjligheter.

Så min tanke är om det finns en router från Unifi, så jag håller mig till samma märke i hela systemet. Samt en hub och en AP LR eller liknande även i utebyggnaden.

Här är en bild som illustrerar hur mitt system ser ut inne i huset och hur jag tänker att det kan se ut i utebyggnaden.

https://i.ibb.co/BC0LNRs/network.png

Jag upptäckte att TV'n och AP'n inte kunde kopplas på samma kabel som jag drog från övervåningen till nedervåningen, så jag blev tvungen att koppla AP över powerline. Om jag minns rätt var det pga att TV'n krävde en port på routern som var speciellt konfigurerad. Och jag har tyvärr inte möjlighet att dra en extra kabel till nedervåningen.

Telias iptv använder inte internet utan ska vanligen anslutas till vlan 845 och det går att lösa på olika sätt och det finn 2 stora trådar om det.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/845719-telia-fiberlan-...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.