Microsoft Flight Simulator får systemkrav – 32 GB primärminne för optimal prestanda

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Windows cache, inget slår arbetsminnet, det springer åttor runt även en snabb SSD.
Har just nu 29,9 GB i cachen.

Rent teoretiskt ja, men hur går detta ihop med påståenden om att det inte spelar någon roll för laddtider i spel (specifikt) vilken sorts SSD man har? (Med undantag för SATA-SSD:er som inte har något DRAM-cache).

I flera tester jag sett så kan man inte se någon skillnad i laddtider i spel mellan en SATA-SSD (med DRAM-cache) och en NVMe-disk (PCIe 3 eller PCIe 4). På vilket sätt skulle det då bli snabbare av att ha grejerna i RAM?

Däremot kan jag väl köpa ett mycket RAM kan förbättra laddtider för spel som ligger på HDD. I alla fall efter man laddat spelet första gången.

Permalänk
Medlem

Med de märkliga rekommendationerna på övriga komponenter så undrar jag varför alla blint tror på att 32gig skulle behövas? Det är ju uppenbart att den som skrev kraven har noll koll på hårdvara. Troligen från en säljare som tycker 32gig ram låter tufft.

Dessutom skulle ju Azure AI göra beräkningar. Vad ska jag då med ram till??

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det här hoppas jag blir en känga till alla medlemmar som går runt och förespråkar 16GB primärminne och säger att det är gott nog. 16GB har inte varit relevant på minst fem år.

16 GB är och har varit nog för 99.9% av spelen hittills, kommer vara så en lång tid framåt...

Är bara enstaka titlar som kan utnyttja mer än 16GB, sen om du sitter med 150 Chrome tabbar i bakgrunden när du spelar är en annan sak, fast då har du skapat behovet själv.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Wow! Kan inte minnas senast jag såg en trailer och tänkte "Det här spelet vill jag spela!"

Vad säger experterna: kan man spela med mus och tangentbord framför datorskärmen, Xbox-kontroll vid TV:n, eller krävs det speciell utrustning?

Tekniskt är det nog möjligt, men inget som rekommenderas.

Den som vill ha någon form av behållning rekommenderas att införskaffa en joystick eller yoke, finns enklare/billigare joystick för den som vill prova på. Tycker man att det är kul kan man alltid uppgradera till en finare/dyrare joystick senare.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

@GuuFi: 5 år? :D. 2015? 8GB räckte finfint då. Först nu 8 GB är lite halvsunkigt. För några år sen kostade ju också RAM-minnet skjortan.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

För spelande så verkar 16GB räcka, 8GB sänker dock fps:en en del speciellt på 1% low, sedan 16/32/64GB ingen direkt skillnad i spel testerna. https://youtu.be/Kef3EEU5WcM

Men det hänger lite på vad man ska göra med datorn om det behövs mer än 16GB, men för den normala gamern så verkar det vara lagom.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Musikälskare

Kommer det att ha stöd för VR? Inte för jag har det men det vore skoj om ett spel som detta fick stöd så man kanske kan investera i VR då

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pv2b:

Rent teoretiskt ja, men hur går detta ihop med påståenden om att det inte spelar någon roll för laddtider i spel (specifikt) vilken sorts SSD man har? (Med undantag för SATA-SSD:er som inte har något DRAM-cache).

I flera tester jag sett så kan man inte se någon skillnad i laddtider i spel mellan en SATA-SSD (med DRAM-cache) och en NVMe-disk (PCIe 3 eller PCIe 4). På vilket sätt skulle det då bli snabbare av att ha grejerna i RAM?

Däremot kan jag väl köpa ett mycket RAM kan förbättra laddtider för spel som ligger på HDD. I alla fall efter man laddat spelet första gången.

Hm, ja där har du onekligen en poäng.
Där jag testat är det faktiskt ganska liten skillnad ett ladda från HDD och minne, det viktigaste är att Windows ligger på SSD.
Mitt Windows är på 24,6 GB och innehåller 288 936 filer och 79 328 mappar.
Borderlands 3 är på 70,8 GB och innehåller 486 filer och 84 mappar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Kommer det att ha stöd för VR? Inte för jag har det men det vore skoj om ett spel som detta fick stöd så man kanske kan investera i VR då

Först snackade MS om att VR-stöd inte kommer finnas vid release, men arga gamers fick dem snabbt att inse misstaget och meddela att VR är av hög prioritet.

Jag kan tycka det vore en riktig dundertabbe att inte släppa ett sånt här spel med VR. Inte för att jag heller har det men det är ju sånt här VR är till för.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av DasIch:

Först snackade MS om att VR-stöd inte kommer finnas vid release, men arga gamers fick dem snabbt att inse misstaget och meddela att VR är av hög prioritet.

Jag kan tycka det vore en riktig dundertabbe att inte släppa ett sånt här spel med VR. Inte för att jag heller har det men det är ju sånt här VR är till för.

Aha grymt, får ta en funderare på om det är värt det, är en ganska stor utgift i dessa tider där man borde sitta på stålarna istället

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Aha grymt, får ta en funderare på om det är värt det, är en ganska stor utgift i dessa tider där man borde sitta på stålarna istället

Ja, det är nog en jäkligt rolig pryl för den som sim;ar eller vill lira Half Life Alyx, men dyrt som sagt. Särskilt om man behöver lite värre grafikkort till det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av star-affinity:

Det beror väl helt på vad datorn används till och/eller hur? 🤔
Hundrafemtio öppna flikar i webbläsaren eller en supertung bild i Photoshop exempelvis.

Att dra generella slutsatser på det där viset är jag tveksam till – hur mycket RAM som är lämpligt beror på användning och användare.

Han skriver ju att det gäller spel

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Han skriver ju att det gäller spel

Ah. Det tänker jag inte på… 😬
Gällande spel är det väl inte fel med mer än 16 GB RAM, men även där beror det ju på spelet. Så klart ökar kraven hela tiden med nyare spel som exemplet här med kommande Flight Simulator visar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Skall MINNAS att denna tråd bara handlar om MINNET.

För övrigt så är det inga hutlösa krav på köra något som jag tänker skaffa.
Har inte kört FS sedan första versionen som var många år sedan.
Detta blir riktigt ögongodis.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Hamnar i princip mitt emellan rekommenderade samt ideala krav. Blir nog en bra upplevelse skulle jag tro. Sjukt taggad på spelet i allafall, hoppas att det släpps snart.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Köpte faktiskt Microsoft Flightsimulator X, när det begav sig. Jag hade dock för klen dator, så det blev som att titta på diabilder. Har 18 minuters speltid på det i Steam Men det här ska jag väl kunna köra, jag har ju 32 GB RAM

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det här hoppas jag blir en känga till alla medlemmar som går runt och förespråkar 16GB primärminne och säger att det är gott nog. 16GB har inte varit relevant på minst fem år.

Nej precis, har haft 8GB i många år och bara ganska nyligen kört 16GB, märker absolut 0 skillnad överhuvudtaget. Kanske för att jag inte har hundra applikationer uppe samtidigt...

Ett enda spel som rekommenderar 32GB för "optimal" prestanda (vad är ens skillnaden i ren fps mellan 16 och 32 i spelet?). Skulle lägga dom extra pengarna som man sparar på att inte köpa 16GB extra minne för en bättre gpu. Så länge du inte redan har bästa cpu och gpu för spelandet så ser jag ingen mening alls med att ha mer än 16 för spelande.

Permalänk
Medlem

Ni som kört alphan är det fortfarande bara cpu intensivt så många kärnor(8+) hög clock eller bara hög clock få (1-4)kärnor? Själv har jag 64 gigg ram & 128 på studio maskinen, men känns ganska ointressant im.handlar väl fortfarande om att läsa in strukturer, skyffla data osv (i spel) så om jag ej har fel, högre upplösning mer internminne + att det som sagts i tråden är mellan-skyfflings-plats av data. det intressanta ,e den optimerad för flera kärnor? & har man nytta av riktigt bra grafikkort? ( vilket inte var lika viktigt som cpu på äldre gen av microsoft flight sim.)

För mig om jag skulle bygga en spel pc så känns det viktigaste att den e balanserad angående komponenter 8 kärnor 16/32 minne, windows på ssd. Billig ssd eller hd för spel & ett grafikkort som duger (beroende på ekonomin) att ha 16 kärnor på 2 minneskanaler dyraste ssd´n, högsta MHz på internminne e nog mest att slänga pengarna i sjön. som sagt balansera efter behov.
Detta e ju bara rekomendationer för att spela spelet brukar mest vara en fingervisning bara.
visar sig senare i tester vad som e viktigast.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Fick för mig att de hade använt AI-algoritmer för att bearbeta kart-data och då identifierat assets som träd, buskar, byggnader med mera och bytt ut dessa mot högupplösta assets. När jag tittade på denna trailern där man fick se marken i detalj på låg höjd så var det väldigt lågupplöst och blockigt. I princip såg det ut som när man tittar på google maps där träd ser ut som "gröna kullar" och byggnader som saknar symmetri.

Nja, är detta google earth med väder-effekter? Lägg sedan till världens absolut sämsta gameplay där man ska flyga trafikflygplan..

Jag gillar annars simulatorer men jag är faktiskt skeptisk.

Det enda som skulle fånga mitt intresse är i så fall om de får till hyfsat bra VR-stöd. Kan fortfarande tycka det är imponerande känsla att spaka ett modernt stidsplan i DCS om man satt på sig VR-mössan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Lägg sedan till världens absolut sämsta gameplay där man ska flyga trafikflygplan..

Har man en sån inställning är det förstås helt fel spel för dig

Annars håller jag med om VR, det är mer eller mindre ett krav för att jag ska skaffa spelet. P andra sidan så funderar jag på om det inte blir lite krångligt med VR för det lilla jag kommer ihåg om flight simulator från stenåldern var att man var tvungen att hålla koll på en massa knappar utöver joysticken. Åtminstone vid start och landning. Inte så enkelt med vr.

Permalänk
Medlem

bara jag som stör mig på att man inte ser några som helst virvlar eller vortexar runt vingar/motorer etc i trailern?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Har man en sån inställning är det förstås helt fel spel för dig

Annars håller jag med om VR, det är mer eller mindre ett krav för att jag ska skaffa spelet. P andra sidan så funderar jag på om det inte blir lite krångligt med VR för det lilla jag kommer ihåg om flight simulator från stenåldern var att man var tvungen att hålla koll på en massa knappar utöver joysticken. Åtminstone vid start och landning. Inte så enkelt med vr.

Det som ger absolut bäst inlevelse är ju om man kan flyga med vr-kontrollerna. Dom har ju till och med lyckats få det hyggligt bra i DCS. Man styr en laserpekare med vr-kontrollen handen där du kan ratta alla kontroller inne i karbinen. Du kan också med vr-kontrollen greppa tag i gasreglage och styrpinne. Det är ofta jag föredrar detta framför min X-52 Pro.

Eller du kanske menar mer att det är svårt att veta vilka knappar man ska trycka på för att få planet att lyfta ?? Det är extremt utmanande i DCS utan handbok! Man får hoppas Microsoft tänker steget längre och markerar de knappar man frekvent använder..

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaCo2006:

Min i9 9900k 5,1ghz och 32gb 4000mhz minne med ett rtx2080 ti går på knäna när jag maxar allt i 4k i alphan 🤣

Sigh! Blir många övertidspass i år för ny rigg
Blir ett måste att skaffa en vettig HOTAS joystick också. X56?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det som ger absolut bäst inlevelse är ju om man kan flyga med vr-kontrollerna. Dom har ju till och med lyckats få det hyggligt bra i DCS. Man styr en laserpekare med vr-kontrollen handen där du kan ratta alla kontroller inne i karbinen. Du kan också med vr-kontrollen greppa tag i gasreglage och styrpinne. Det är ofta jag föredrar detta framför min X-52 Pro.

Eller du kanske menar mer att det är svårt att veta vilka knappar man ska trycka på för att få planet att lyfta ?? Det är extremt utmanande i DCS utan handbok! Man får hoppas Microsoft tänker steget längre och markerar de knappar man frekvent använder..

Bry dig inte om mig, jag fick hjärnsläpp och var tänkte för mycket på att händerna skulle vara vara på tangentbordet och pilla men så är det förstås inte. Inte så mycket i alla fall.

Permalänk
Viking
Skrivet av femkantig:

bara jag som stör mig på att man inte ser några som helst virvlar eller vortexar runt vingar/motorer etc i trailern?

Det kan man väl, 1:36 i videon. Men kanske inte så tydligt som du vill se

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Kommer det att ha stöd för VR? Inte för jag har det men det vore skoj om ett spel som detta fick stöd så man kanske kan investera i VR då

Om du gillar flyg sim och vill flyga i VR kan jag annars rekommendera detta spel.
Jag har dock inte fått chansen att spela i VR själv då jag inte har råd, men det är ett mål framöver.

Dock så är det en stridssimulator. Detta klippet är 2 år gammalt så mycket optimeringar osv har ju hänt sedan dess.
Många anser att Il-2s VR är mycket bättre än t.ex DCS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Med de märkliga rekommendationerna på övriga komponenter så undrar jag varför alla blint tror på att 32gig skulle behövas? Det är ju uppenbart att den som skrev kraven har noll koll på hårdvara. Troligen från en säljare som tycker 32gig ram låter tufft.

Dessutom skulle ju Azure AI göra beräkningar. Vad ska jag då med ram till??

Absolut, och det måste alltså vara en Ryzen 2700X Pro, inte den "vanliga" 2700X, trots att Pro versionen har lägre klockfrekvens (och TDP). Men "Ryzen Pro" låter förstås häftigare.

Har dessutom svårt att tänka mig att MSFS2020 skulle vara mer tungdrivet än P3D och X-Plane 11, eftersom det även ska gå att köra på Xbox One, en konsol som knappast skulle klara mer än 10 FPS in XP11.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Flygsimulator utan joystick (eller yoke, för all del, om man är lagd åt det hållet) är som cykel utan pedaler.

Jag har joystick men kan inte minnas att den användes särskilt mycket när jag körde flygsimulator.
Mest mus och tangentbord för att programmera GPS, ställa in radio, sköta alla knappar, vippbrytare och reglage och sedan sköta autopiloten under flygningarna...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

Jag har joystick men kan inte minnas att den användes särskilt mycket när jag körde flygsimulator.
Mest mus och tangentbord för att programmera GPS, ställa in radio, sköta alla knappar, vippbrytare och reglage och sedan sköta autopiloten under flygningarna...

Det beror väl helt och hållet på vad man flyger förvisso. Flyger man bara trafikflyg i perfekt väder så är det väl rätt lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

... hur går detta ihop med påståenden om att det inte spelar någon roll för laddtider i spel (specifikt) vilken sorts SSD man har? ...

"Laddhastigheten" begränsas nog mycket av att filen som laddas är komprimerad och måste "packas upp" innan innehållet kan användas.
Med långsam CPU borde även skillnaderna mellan supersnabb SSD och vanlig HDD vara närmast försumbara.