Permalänk
Medlem

40 el 56 Gbit

Om man skulle vilja hoppa över RJ45 / 10 GbE (främst rätt dyrt) och kika på lösningar som Infiniband eller SFP+ etc, vad skulle ni rekommendera för produkter om man skall hålla det hyfsat prisvärt också. Tänker nu begagnat / Ebay främst för användning i hemmamiljö.

Vilken typ av Switch ? Eller ringkoppling utan Switch med dual kort i varje burk ? Vilken typ av PCI kort ? Kablage ? Adapters ?

Tips tas tacksamt emot och ja, jag vet att det är löjlig overkill i ett hemnät.

Permalänk
Hedersmedlem

QSFP har ju droppat rätt mycket i pris. Nätverkskort kan du köpa för nästan ingenting, men det är switch som ställer till det. Mikrotik lanserade ju precis en riktigt prisvärd switch men det är ju ett gäng tusenlappar (kolla in CRS354-48G-4S+2Q+RM). Infiniband är prisvärt om du specifikt ska ha det till lagring men användningsområdet är ju inte lika stort som Ethernet i min bok i alla fall. Jag har personligen kikat på Brocade ICX6610-48 eller Brocade ICX6610-48P som har fyra QSFP och ett gäng SFP+ och den kostar inte många korvören för det man får.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+