AMD förbereder stationär APU-version av mobila "Renoir"

Permalänk
Melding Plague

AMD förbereder stationär APU-version av mobila "Renoir"

Den kommande processorn blir den första APU-modellen på AM4-sockeln med Zen 2 och 7 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Supertaggad på dessa! Gief nao!

Min gissning är dock att de kommer att dröja till tidig höst

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Det är bra att de fortsätter släppa nytt Personligen kör jag alltid dedikerad GPU men detta vore ju mumma för t. ex en kompakt HTPC.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan va guld för att köra VFIO med apu + ett dedikerat kort!

Permalänk
Medlem

En 8-kärnig CPU i monolitisk design med en "relativt" liten grafikdel och stöd för 3200MHz-minne? Intressant!

Permalänk
Medlem

En sån ihop med detta från Asrock skulle sitta fint som HTPC.

Om det nu kommer en update så den stöds då..

http://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskMini%20A300%20Series/

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

En sån ihop med detta från Asrock skulle sitta fint som HTPC.

Om det nu kommer en update så den stöds då..

http://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskMini%20A300%20Series/

Precis! Det var också min första tanke.

Det kunde betyda att min Nvidia Shield TV äntligen får pensioneras... bara man hittar bra fjärr och mjukvara.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Varför inte Navi? Är inte VEGA ganska ineffektiva? (alltså drar mycket energi jämfört mot vad de presterar)

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Varför inte Navi? Är inte VEGA ganska ineffektiva? (alltså drar mycket energi jämfört mot vad de presterar)

Beror på, de är ineffektiva vid väldigt hög prestanda, men om man undervoltar och lever med lite lägre prestanda så är de visst ganska effektiva (Adoredtv hade en video kring detta om jag inte minns fel).
Helt enkelt har AMD tryckt Vega 56/64 förbi kislets sweet-spot

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Min dröm om en liten kompakt strömsnål dator jag kan sätta bakom skärmen som klarar av dota2 på max samt bildredigering ser ut att komma närmare. Kanske funkar på denna generationen APUs eller nästa.

Tänk en dator med ett litet moderkort med en cpu med tillräklig kraftig intergrerad gpu, 2 ramstickor, en m.2 ssd en tyst kompakt processorkylare och ett sfx nättagg samt en lågvarvig chassiefläkt. Drömmen för mig iaf.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Varför inte Navi? Är inte VEGA ganska ineffektiva? (alltså drar mycket energi jämfört mot vad de presterar)

För att de hann inte.

Men de verkar dock hoppa direkt till RDNA2 (3?) med Van Gogh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

En sån ihop med detta från Asrock skulle sitta fint som HTPC.

Om det nu kommer en update så den stöds då..

http://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskMini%20A300%20Series/

+1 på det. Skulle ha varit perfekt, problemet är kanske att A300 chipsettet inte stödjer nyare än Zen+ kärnor, får se hur det blir.
Men och andra sidan så hade jag gärna sett en uppgraderad version av moderkortet, mer USB portar, snabbare nätverk, ingen VGA, bättre ljudmöjligheter, etc.
Har en gammal Scythe Ninja Mini som jag gärna hade satt på en sådan dator i ett hemmabyggt chassie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

+1 på det. Skulle ha varit perfekt, problemet är kanske att A300 chipsettet inte stödjer nyare än Zen+ kärnor, får se hur det blir.
Men och andra sidan så hade jag gärna sett en uppgraderad version av moderkortet, mer USB portar, snabbare nätverk, ingen VGA, bättre ljudmöjligheter, etc.
Har en gammal Scythe Ninja Mini som jag gärna hade satt på en sådan dator i ett hemmabyggt chassie.

Det jag tycker saknas på Asrocken är 2 st HDMI.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Jag är riktigt sugen på att byta ut min rätt gamla NUC (Den gamla NUC-an ) vid det här laget. Skulle gärna göra det med en AMD-variant, men alternativen har dessvärre uteblivit. Hoppas på att det blir någonting i framtiden av detta

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk

Denna nyhet asså..... Jag får äta upp mina ord månader, eller dagar (!), efter att jag skriver dom:

Skrivet av lastninja:

Kan hålla med i viss mån, men det finns oxå dom som ser ett värde i den inkl iGPU'n på Intel beroende på vad man ska göra med datorn (och även formfaktor). Jag är en av dom som ser ett stort mervärde i detta, av flera skäl.

Skrivet av lastninja:

[...]
Näre kommer till laptops däremot så föredrar jag smidiga med bra batteritid, och iom Ice Lake o dess säkerhetsfixar så pekar dock allt mot att nästa laptop fortsättningsvis kommer vara en Intel.

AMD har svarat på allt detta.... Herre jösses....
Intel får inte ha någonting heligt längre.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant såklart och se hur dessa presterar i jämförelse med den generations apuer som kom förra året. Har en Antec ISK 310 VESA med en 3200G i sig som är fastklämd bakom min NIXEUS 144hz som agerar som min portabla landator, är den markant snabbare men också svalare så är jag intresserad.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Beror på, de är ineffektiva vid väldigt hög prestanda, men om man undervoltar och lever med lite lägre prestanda så är de visst ganska effektiva (Adoredtv hade en video kring detta om jag inte minns fel).
Helt enkelt har AMD tryckt Vega 56/64 förbi kislets sweet-spot

"Vega" arkitekturen på Renoir har delar från både GCN5, RDNA1 och RDNA2, i olika mån beroende på när olika delar i designen har frysts.

Närmast är RDNA1, vilket verkar ha sweetspot runt 1.5GHz (~1W/mm2), så 1.2GHz kommer bli otroligt strömsnålt eller ligga så nära sweetspot som möjligt.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Denna nyhet asså..... Jag får äta upp mina ord månader, eller dagar (!), efter att jag skriver dom:
AMD har svarat på allt detta.... Herre jösses....
Intel får inte ha någonting heligt längre.

Ja och ha även i beaktning att dessa nu är snart 1 år gamla grejer, dock fortfarande current-gen i några månader till åtminstone.
Visst det är ev. lite refinements gentemot Zen2 men ändock, vore kul om de lyfte upp APU-segmentet till att vara i paritet med Desktop.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com