Bloomberg: "Apples Macbook med ARM-processor får 12 kärnor"

Permalänk
Medlem

Ser väldigt intressant ut med ARM, speciellt nu när Microsoft återigen försöker sig på ARM tåget. Men tror ändå att apple har en fördel då dom redan har inhouse arm kretsar i sina telefoner och paddor då är steget till arm i deras laptop ingen större svårighet för dom. Och så länge vanliga x86-64 program går att emulera utan att förlora för mycket prestanda så ser jag inget fel med att köra arm och få mer batteri och tystare datorer överlag.

Permalänk
Inaktiv

Visst är det spännande med ett skifte på prestanda-toppen men det inte bara Apple som behöver hantera skiftet.

Windows har samma problem men verkar sitta väldigt hårt fast i all gammal mjukvara.

Linux-världen har också samma problem men här verkar det faktiskt vara en fördel att man är så splittrade, en allmän övergång till ARM verkar mera genomförbar om och struligt även här.

Mitt näste köp blir ingen MacBook utan en Chromebook, tänker testa med en Lenovo Chromebook Duet (för 279 USD, givetvis ARM-baserad):

https://www.google.com/chromebook/device/lenovo-chromebook-du...

Faller testet väl ut, inklusive att köra Linux-applikationer på en ARM-baserad, blir det en värre Chromebook längre fram. Nobbar då Mac och Apple. Hur som helst, jag har alltså köpt min sista Intel-propp. Man har haft några genom åren ...

Permalänk
Datavetare

"Enligt rapporten introduceras ARM-processorerna först i Apples enklare Macbook-modeller och bestyckas med totalt 12 ARM-baserade kärnor."

Nu är detta fortfarande inte något som kommer från Apple, så är spekulation. Men anta att det är rätt, om "enklare Macbook-modeller" betyder MBA kommer vi få en rätt humoristisk situation där man få köpa Apples instegsmodell för att få vad som jag är övertygad kommer vara den snabbaste laptop CPU som pengar kan köpa i det läget (om vi nu ignorera "bärbara" där man tråcklat ned en desktop CPU och där datorn överröstar en jetmotor).

Med "scissor keyboard" och deras A14 ARM kommer i alla fall inte jag ens fundera på någon annan bärbar dator än en Mac nästa år

Skrivet av Wiinis:

Har ARM också möjlighet att köra flera trådar likt SMT?

SMT går att använda på vilken CPU-arkitektur som helst och som redan nämnts i tråden finns Aarch64 (vilket är namnet på 64-bitars ARM instruktionsuppsättningen) CPUer med SMT.

Men att man lägger till SMT är egentligen ett tecken på någon form av svaghet. I P4 lade man till SMT för den gjorde rätt ofta ingenting p.g.a. sin brutalt långa pipeline, rätt mycket dötid i back-end när den spekulerade fel.

SMT i Core och Zen handlar allt mer om svagheter i x86 instruktionsuppsättning. Man måste ta till SMT då det helt enkelt inte går att öka IPC med någon rimlig transistor vs prestandaförbättringskvot. Med SMT har man ju två helt oberoende instruktionsströmmar, vilket gör att man bättre kan utnyttja de rätt breda "back-ends" som dagens high-end x86 har.

Aarch64 (och även RISC-V) är specifikt designad för att eliminera de mest kritiska flaskhalsar tidigare instruktionsuppsättningar har. Aarch64 förhåller sig inte alls till ARM som x86_64 (AMD64/Intel64) förhåller sig till x86 (IA32). AMD64/Intel64 är en ren utökning av IA32, Aarch64 är en helt separat instruktionsuppsättning från ARM.

ARM ansåg (helt korrekt har det visat sig) att man nu lärt sig så mycket nytt om hur en "prefekt" ISA ska designats att det var värt att starta om från scratch. Hos t.ex. Cortex A77 (som bl.a. sitter i senaste Snapdragon-systemkretsen) kan man se upp mot 40 % bättre prestanda i samma program om de använder Aarch64 i stället för ARM.

Apples senaste A13 (den i Iphone 11) utför runt 70-80 % mer per klockcykel om man jämför samma program kompilerat för x86_64 körandes på Skylake/Zen2 jämfört med Aarch64 körandes på A13. Hade inga tvivel om att x86_64 (och även ARM, MIPS och PowerPC) började visa sin ålder, men hade kanske förväntat mig att man skulle kunna få 20-30 % högre "IPC" (rent tekniskt kan man inte jämföra IPC rakt av mellan olika ISA, men enda som egentligen spelar roll är ju hur snabbt de utför en viss uppgift).

Tyvärr är väldigt mycket på skrivbordet fast i x86, för det är allt uppenbart att vi skulle kunna ha klart bättre prestanda om man kunde släppa x86-flaggan och kliva in på den här sidan millennieskiftet när det kommer till ISA-design...

Skrivet av Ceji:

Anledningen till att Apple kommer köra Arm-processorer är att de inte vill dela med någon annan när de skinnar sina kunder. De vill ha HELA kakan själva. De kommer säkert att påstå att deras Arm-processor är snabbare än något världen tidigare sett och att den kör cirklar runt Intels processorer. I verkligheten kommer de att ligga en bra bit bakom. De gjorde ju så med PowerPc-processorerna. Fanboysen kommer också svälja Apples påstående med hull och hår.
Som vanligt är jag cynisk när det gäller Apple men ingen kan heller påstå att jag har fel..

Fast de PowerPC som Apple använde på slutet var inte konkurrenskraftiga mot samtida x86. Det hade väldigt lite att göra med instruktionsuppsättning, PowerPC är bättre på vissa saker medan x86 är bättre på andra. På det stora hela har de ungefär lika mycket för- och nackdelar prestandamässigt.

Det enda som då spelar roll är mikroarkitekturen, de PowerPC Apple körde på slutet hade mer gemensamt med Pentium (original varianten) än de PIII/P4/Athlon man tampades med!

Nu lär det bli det omvända fallet. Kolla Geekbench 5 resultatet för enkeltrådfallen på en Iphone 11, den är i absolut prestanda inte alls speciellt långt efter i9-9900K och 3950X. De senare drar lite mer ström för att nå dit... Och det är enkeltrådfallet, fatta vilken brutal fördel det kommer bli för Apple i multitrådfallen på en bärbar.

Skrivet av talonmas:

ARM64 är väl redan bra mycket snabbare än X86 clock för clock? Vet dock inte om Apple kör arm eller ARM64. Helt olika saker med samma namn

Sedan flera versioner tillbaka stödjer inte ens Apple ARM, de har helt gått över till Aarch64. Det borde även Android-sidan göra snarast (även på Android kör man idag primärt Aarch64, men där tror jag man fortfarande har stöd för ARM).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

"Enligt rapporten introduceras ARM-processorerna först i Apples enklare Macbook-modeller och bestyckas med totalt 12 ARM-baserade kärnor."

Nu är detta fortfarande inte något som kommer från Apple, så är spekulation. Men anta att det är rätt, om "enklare Macbook-modeller" betyder MBA kommer vi få en rätt humoristisk situation där man få köpa Apples instegsmodell för att få vad som jag är övertygad kommer vara den snabbaste laptop CPU som pengar kan köpa i det läget (om vi nu ignorera "bärbara" där man tråcklat ned en desktop CPU och där datorn överröstar en jetmotor).

Med "scissor keyboard" och deras A14 ARM kommer i alla fall inte jag ens fundera på någon annan bärbar dator än en Mac nästa år

SMT går att använda på vilken CPU-arkitektur som helst och som redan nämnts i tråden finns Aarch64 (vilket är namnet på 64-bitars ARM instruktionsuppsättningen) CPUer med SMT.

Men att man lägger till SMT är egentligen ett tecken på någon form av svaghet. I P4 lade man till SMT för den gjorde rätt ofta ingenting p.g.a. sin brutalt långa pipeline, rätt mycket dötid i back-end när den spekulerade fel.

SMT i Core och Zen handlar allt mer om svagheter i x86 instruktionsuppsättning. Man måste ta till SMT då det helt enkelt inte går att öka IPC med någon rimlig transistor vs prestandaförbättringskvot. Med SMT har man ju två helt oberoende instruktionsströmmar, vilket gör att man bättre kan utnyttja de rätt breda "back-ends" som dagens high-end x86 har.

Aarch64 (och även RISC-V) är specifikt designad för att eliminera de mest kritiska flaskhalsar tidigare instruktionsuppsättningar har. Aarch64 förhåller sig inte alls till ARM som x86_64 (AMD64/Intel64) förhåller sig till x86 (IA32). AMD64/Intel64 är en ren utökning av IA32, Aarch64 är en helt separat instruktionsuppsättning från ARM.

ARM ansåg (helt korrekt har det visat sig) att man nu lärt sig så mycket nytt om hur en "prefekt" ISA ska designats att det var värt att starta om från scratch. Hos t.ex. Cortex A77 (som bl.a. sitter i senaste Snapdragon-systemkretsen) kan man se upp mot 40 % bättre prestanda i samma program om de använder Aarch64 i stället för ARM.
https://images.anandtech.com/doci/15603/SPEC32-64_575px.png

Apples senaste A13 (den i Iphone 11) utför runt 70-80 % mer per klockcykel om man jämför samma program kompilerat för x86_64 körandes på Skylake/Zen2 jämfört med Aarch64 körandes på A13. Hade inga tvivel om att x86_64 (och även ARM, MIPS och PowerPC) började visa sin ålder, men hade kanske förväntat mig att man skulle kunna få 20-30 % högre "IPC" (rent tekniskt kan man inte jämföra IPC rakt av mellan olika ISA, men enda som egentligen spelar roll är ju hur snabbt de utför en viss uppgift).

Tyvärr är väldigt mycket på skrivbordet fast i x86, för det är allt uppenbart att vi skulle kunna ha klart bättre prestanda om man kunde släppa x86-flaggan och kliva in på den här sidan millennieskiftet när det kommer till ISA-design...

Fast de PowerPC som Apple använde på slutet var inte konkurrenskraftiga mot samtida x86. Det hade väldigt lite att göra med instruktionsuppsättning, PowerPC är bättre på vissa saker medan x86 är bättre på andra. På det stora hela har de ungefär lika mycket för- och nackdelar prestandamässigt.

Det enda som då spelar roll är mikroarkitekturen, de PowerPC Apple körde på slutet hade mer gemensamt med Pentium (original varianten) än de PIII/P4/Athlon man tampades med!

Nu lär det bli det omvända fallet. Kolla Geekbench 5 resultatet för enkeltrådfallen på en Iphone 11, den är i absolut prestanda inte alls speciellt långt efter i9-9900K och 3950X. De senare drar lite mer ström för att nå dit... Och det är enkeltrådfallet, fatta vilken brutal fördel det kommer bli för Apple i multitrådfallen på en bärbar.

Sedan flera versioner tillbaka stödjer inte ens Apple ARM, de har helt gått över till Aarch64. Det borde även Android-sidan göra snarast (även på Android kör man idag primärt Aarch64, men där tror jag man fortfarande har stöd för ARM).

Är det inte du som har argumenterat för 2 kärnor räcker på en laptop?
Bortsett från detta håller jag med dig. Problemet är dock 2st. När man behöver brutal prestanda på ens laptop så är det ofta när man kör 3-4st virtuella maskiner på den, där de har tunga applikationer som sql server. Värdoperativsystemet är ofta windows även om linux blir vanligare. Och hur snabb är arm på att emulera x86?

Så min gissning är att arm kommer att komma, men det dröjer innan det blir bra. Sedan är trenden att köra allt mindre lokalt på ens klient och man vill då ha en enkel strömsnål cpu där Arm ligger väldigt bra till.

*edit*
När Apple gick över till x86 så var den stora fördelen att man enkelt kunde köra windows på den och det flöt på med acceptabel prestanda. Detta behov har visserligen minskas, men för lite tekniska användare så kräver det att man sätter upp terminalservrar och annat som finns redo att hjälpa ens macbook att köra diverse program och tjänster.
Och även om alla borde ha dessa terminalservrar och de är enkla att sätta upp, så blir det ekonomisk dyrt om man ska ha riktiga microsoftlicenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När man behöver brutal prestanda på ens laptop så är det ofta när man kör 3-4st virtuella maskiner på den, där de har tunga applikationer som sql server.

Är detta verkligen det vanliga användningsområdet generellt när man behöver datorkraft i bärbara datorer eller menar du att detta är det typiska för just dig?

Permalänk
Datavetare

Är det inte du som har argumenterat för 2 kärnor räcker på en laptop?
Bortsett från detta håller jag med dig. Problemet är dock 2st. När man behöver brutal prestanda på ens laptop så är det ofta när man kör 3-4st virtuella maskiner på den, där de har tunga applikationer som sql server. Värdoperativsystemet är ofta windows även om linux blir vanligare. Och hur snabb är arm på att emulera x86?

Så min gissning är att arm kommer att komma, men det dröjer innan det blir bra. Sedan är trenden att köra allt mindre lokalt på ens klient och man vill då ha en enkel strömsnål cpu där Arm ligger väldigt bra till.

Vad jag alltid har argumenterat för är att högre prestanda per CPU-tråd övertrumfar allt.

Så om valet står mellan dubbelt så många kärnor med samma prestanda per kärna mot 20-30 % högre prestanda per kärna tar jag det senare 10 fall av 10 på en dator som används för interaktivt arbete.

Även med Aarch64 kommer det finns en gräns för hur många transistorer som är rimligt att slänga på en enda kärna innan ökning av transistorbudget ger en orimligt låg utdelning på prestanda per kärna. Att slänga på fler kärnor är aldrig en nackdel förutsatt att det inte har en negativ effekt på enkeltrådprestanda. 12 kärnor i en laptop kommer vara rätt meninglöst för 99 % av användarna, men 4 av dessa är "små" ARM kärnor vilket typiskt brukar ta någon enstaka mm^2. I.e. de kan slängas dit utan att egentligen offra något allt.

Redan idag har Ipad 6 kärnor. Det i en fläktlös design med direkt lysande batteritid. Så är övertygad att Apple inte behöver offra något alls sett till enkeltrådprestanda för att stoppa in 8 "stora" kärnor. Vi lär inte se några >4 GHz, men det behövs inte heller när man har 70-80 % högre "IPC" än x86. Vid 3-4 GHz kommer effekt per kärna vara väldigt låg.

Ovanpå det: Aarch64 är designad efter multicore blev normen. Det är mer effektivt att använda flera trådar för att lösa ett och samma problem i Aarch64 (om det görs rätt) jämfört med x86. Så det finns en större anledning att ha lite fler kärnor med Aarch64 på desktop. På server är det annorlunda, där har man fallet "många enkeltrådade fall som körs parallellt, det fungerar fint även på x86, framförallt då det fungerar bra med SMT. På desktop har man typiskt en sak man vill lösa på snabbast möjliga sätt: det är Aarch64 bättre på att hantera med flera kärnor än x86.

Edit: kanske inte framgick, men om denna CPU nu kommer dyka upp så är det irrelevant om den får 12 kärnor eller 2 st (men gärna 2-4 små kärnor då SMT saknas, dessa drar typiskt så lite ström att de inte alls throttlar övriga delar av kretsen). Det jag är eld och lågor över kring en Apple Aarch64 CPU på bärbar är specifikt att den kommer ge högre enkeltrådprestanda utan vansinnig strömförbrukning. För protokollet: hela detta inlägg skrevs på en 2C/4T i7-6550U

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av lhugo:

Är detta verkligen det vanliga användningsområdet generellt när man behöver datorkraft i bärbara datorer eller menar du att detta är det typiska för just dig?

Gemene person kan köra på vilken skit som helst. Men att köra virtuella maskiner på sin laptop är något mer eller mindre alla datorintresserade har gjort sedan minst 10år bakåt. Och då menar jag inget märkvärdigt utan det räcker att köra en linuxdist där man enbart leker.

Problemet i början med Am är att man får prestanda problem med emulering, men allt efter att åren går så lär Arm bara få mer och mer andel.

En självklar sak är att man vill köra gamla macos virtuellt på sin Arm, detta lär nog Apple fixa till så att det fungerar bra. Alltså alla applikationer kommer ej uppgraderas till det nya operativsystemet och speciellt inte applikationer som kanske har gjorts i en enda exemplar till en enda kund. Där man inte vill betala någon 1000kr/h för att porta denna just då. (kanske senare i framtiden)

*edit*
Det finns många gånger historisk som nya saker har skapat nya megakostnader. Windows 7 64 bit kostade multum med all ny säkerhet som krävde att man fick bygga om sina applikationer. Det många mer teknisk användare och företag gjorde var då att köra winxp virtuellt sedan kunde de vänta att programmet kanske uppdaterades eller så kanske man fick göra det själv.
I vilket fall så kostar systembyte mycket pengar, när det gäller Arm så är det en bra väg. Men just i början så blir det ej problemfritt.

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: x86 cisc, risc var något mac hade för 20-30 år sen + några servrar vilket blev frånsprunget av cisc några år efter. Arm är inte risc processorer.
Finns någon tillverkare som försöker på att göra moderna risc processorer men de verkar inte lyckas.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Apple laptops är väll bland de sämsta man kan köpa.

SSD är fastlöd på moderkortet, så ifall någonting går sönder kan man inte ta bort disken och göra en backup på sina filer, inte lätt att uppgradera då allt är fastlödt, så iprincip en mobil.

Dåligt för miljön. då, andra hands marknaden miskar. pga allt är fastlödt på mobo.
Länk: https://www.vice.com/en_us/article/xygmyq/new-macbook-pros-mark-the-end-of-upgradeable-apple-computers
Endast 1-2 anslutnigsportar, så du måste ha dongels till allt.

OSet må vara okej om man gillar det men resten är inte bra.

Nu har jag förvisso lämnat Apple-världen och kör bara Linux - men nu är det väl så att, generellt, håller MacBooks sig relevanta betydligt mycket längre än PC-laptops av motsvarande årsmodell. Sedan kolla på vad en beggad MacBook kostar och jämför med PC-laptops. Mac OS är ett väldigt bra OS sett till driftsäkerhet och optimering (vilket dom kan göra sett till att dom gör allt, hård- + mjukvara).
Man behöver inte älska Apple och det finns en anledning varför jag inte vill köra Apple - men dom leder mycket av den utvecklingen vi ser i dag (smartphones, plattor och laptops). Vilket vi alla gagnas av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

SSD är fastlöd på moderkortet, så ifall någonting går sönder kan man inte ta bort disken och göra en backup på sina filer, inte lätt att uppgradera då allt är fastlödt, så iprincip en mobil.

Dåligt för miljön. då, andra hands marknaden miskar. pga allt är fastlödt på mobo.
Länk: https://www.vice.com/en_us/article/xygmyq/new-macbook-pros-mark-the-end-of-upgradeable-apple-computers

Gör backup innan disken går sönder? SSD-diskar verkar ha rätt god livslängd. Har aldrig hört talas om en som kraschat i min närhet.

Men visst är det trist att allt är fastlött. Tycker också minne och disk borde gå att byta ut. Men miljömässigt tycker jag allt Apple har blivit bra det senaste decenniet. En hel del av komponenterna i deras grejer är återvunnet (100% av aluminiumet i MacBook Air exempelvis) och det lår säkert gå att byta disk om den lämnas till en auktoriserad verkstad.

Det är bara MacBook Air som har två anslutningsportar, på de övriga modellerna är där fyra.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Anledningen till att Apple kommer köra Arm-processorer är att de inte vill dela med någon annan när de skinnar sina kunder. De vill ha HELA kakan själva. De kommer säkert att påstå att deras Arm-processor är snabbare än något världen tidigare sett och att den kör cirklar runt Intels processorer. I verkligheten kommer de att ligga en bra bit bakom. De gjorde ju så med PowerPc-processorerna. Fanboysen kommer också svälja Apples påstående med hull och hår.
Som vanligt är jag cynisk när det gäller Apple men ingen kan heller påstå att jag har fel..

Apple kommer ju inte ha fel ifall de säger att de kommer att köra cirklar runt Intels dito eftersom inte Intel har någon motsvarande. 😉

Den här ”nyheten” är ju inte ens ny, den är ju ett år gammal.

https://www.tomshardware.com/amp/news/apple-mac-arm-cpus-2020...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Nu har jag förvisso lämnat Apple-världen och kör bara Linux - men nu är det väl så att, generellt, håller MacBooks sig relevanta betydligt mycket längre än PC-laptops av motsvarande årsmodell. Sedan kolla på vad en beggad MacBook kostar och jämför med PC-laptops. Mac OS är ett väldigt bra OS sett till driftsäkerhet och optimering (vilket dom kan göra sett till att dom gör allt, hård- + mjukvara).
Man behöver inte älska Apple och det finns en anledning varför jag inte vill köra Apple - men dom leder mycket av den utvecklingen vi ser i dag (smartphones, plattor och laptops). Vilket vi alla gagnas av

Som jag sa OSet kan vara bra om man gillar det och inte har något emot deras "walled garden" resten är inte kundvänligt direkt om man vill uppgradera själv t.ex.
batteri byte m.m

Skrivet av star-affinity:

Gör backup innan disken går sönder? SSD-diskar verkar ha rätt god livslängd. Har aldrig hört talas om en som kraschat i min närhet.

Men visst är det trist att allt är fastlött. Tycker också minne och disk borde gå att byta ut. Men miljömässigt tycker jag allt Apple har blivit bra det senaste decenniet. En hel del av komponenterna i deras grejer är återvunnet (100% av aluminiumet i MacBook Air exempelvis) och det lår säkert gå att byta disk om den lämnas till en auktoriserad verkstad.

Det är bara MacBook Air som har två anslutningsportar, på de övriga modellerna är där fyra.

Jag menar inte att ifall SSDn går sönder utan, iafall att t.ex. någonting annat på moderkortet går sönder, så kan du inte enkelt ta loss SSDn till en anna dator och gör backup på dina filer.
Miljövänliga tillverknings materiall hjälper ju föga ifall livslängden är dålig, pga inga uppgraderings möjligheter, och andrahands marknaden blir ju inte lika rolig heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Som jag sa OSet kan vara bra om man gillar det och inte har något emot deras "walled garden" resten är inte kundvänligt direkt om man vill uppgradera själv t.ex.
batteri byte m.m
https://www.youtube.com/watch?v=om44FKIg7E8

Jag menar inte att ifall SSDn går sönder utan, iafall att t.ex. någonting annat på moderkortet går sönder, så kan du inte enkelt ta loss SSDn till en anna dator och gör backup på dina filer.
Miljövänliga tillverknings materiall hjälper ju föga ifall livslängden är dålig, pga inga uppgraderings möjligheter, och andrahands marknaden blir ju inte lika rolig heller!

Nu råkar ju livslängden vara väldigt bra på Apples maskiner. Inte ovanligt att ha maskiner ifrån 2012-2013 som fortfarande är ”daily drivers” för folk utan att man någonsin har öppnat upp datorn. Sällan man ser någon med en 7-8 år gammal PC-laptop (kanske någon Thinkpad). Sedan ska man väl vara transparent med att på den tiden så gick det att byta hårddisk/SSD enkelt och även fram tills ganska nyligen så gick det att byta SSD. Sedan håller jag med dig om att det är piss att man löder fast SSD:n. Det är liksom den enda komponenten som tar slut - även om deras livslängd oftast är väldigt bra. Tror dock att, ur ett miljöperspektiv, så är Apple best in class fortfarande. Det sämsta är ju low- till mid-tier-laptops som folk köper för 3000-7000 SEK och sedan blir dom liggandes för det är, ofta, inte några kanonprodukter (nu generaliserar jag men ni fattar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

...och vore skönt att begrava liket som är CISC (x86) och gå över till RISC-baserad arkitektur, borde ha gjorts redan på 90-talet, men Intel har verkligen piskat ur mer pengar ur det döende liket i bra många år sen dess.

Orimligt att kalla ARM64 för RISC i min värld, men helt klart ett massivt berg av legacy som saknas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

batteri byte m.m

MacOS är ingen "walled garden".

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Nu råkar ju livslängden vara väldigt bra på Apples maskiner. Inte ovanligt att ha maskiner ifrån 2012-2013 som fortfarande är ”daily drivers” för folk utan att man någonsin har öppnat upp datorn. Sällan man ser någon med en 7-8 år gammal PC-laptop (kanske någon Thinkpad). Sedan ska man väl vara transparent med att på den tiden så gick det att byta hårddisk/SSD enkelt och även fram tills ganska nyligen så gick det att byta SSD. Sedan håller jag med dig om att det är piss att man löder fast SSD:n. Det är liksom den enda komponenten som tar slut - även om deras livslängd oftast är väldigt bra. Tror dock att, ur ett miljöperspektiv, så är Apple best in class fortfarande. Det sämsta är ju low- till mid-tier-laptops som folk köper för 3000-7000 SEK och sedan blir dom liggandes för det är, ofta, inte några kanonprodukter (nu generaliserar jag men ni fattar).

Apple datorer håller sig bra av flera anledningar som har med operativsystemet att göra. Men användarbasens behov påverkar också. Deras billigaste ca 15,6" laptop (aom är en gammal standardstorlek) kostar nästan 30 000kr. Och om man köper en sådan dator för att typ enbart surfa, kolla mail, lite netflex, enklare ordbehandling så säger det sig själv att hårdvaran i denna dator lär hålla väldigt länge för användarens behov.

Går man tillbaka till winXp tiden, den tid då teknisk intresserade personer körde en drös saker direkt på värdoperativsystemsystemet, så installerade och avinstallerade för på windows hur mycket som helst. Och när dessa program knappast återställde operativsystemet efter sig så var det inte konstigt att datorn blev slö. Många datorintresserade på den tiden använde en image fil och återställde windows med jämna mellanrum.
Apple användarna däremot, ja de använde ofta inte så många program och då skröt om att deras operativsystem höll sig så länge utan blev slött. Visst var macos bättre, men en stor sak berodde på hur lite applikationer de använde.
Denna trend har fortsatt även om de går emot att det finns mindre tekniska personer som vill installera dritt på värdoperativsystemet, inte minst nu när dockers har blivit självklart och även på enklare kurser ska man visa att man kan hantera detta. Vill man ha grundläggande certifikat inom olika saker inom IT så kommer idag dockers in i väldigt många idag, borta är den trend att förstöra värdoperativsystemet med en massa skit

Permalänk
Medlem

Apple datorer håller sig bra av flera anledningar som har med operativsystemet att göra. Men användarbasens behov påverkar också. Deras billigaste ca 15,6" laptop (aom är en gammal standardstorlek) kostar nästan 30 000kr. Och om man köper en sådan dator för att typ enbart surfa, kolla mail, lite netflex, enklare ordbehandling så säger det sig själv att hårdvaran i denna dator lär hålla väldigt länge för användarens behov.

Går man tillbaka till winXp tiden, den tid då teknisk intresserade personer körde en drös saker direkt på värdoperativsystemsystemet, så installerade och avinstallerade för på windows hur mycket som helst. Och när dessa program knappast återställde operativsystemet efter sig så var det inte konstigt att datorn blev slö. Många datorintresserade på den tiden använde en image fil och återställde windows med jämna mellanrum.
Apple användarna däremot, ja de använde ofta inte så många program och då skröt om att deras operativsystem höll sig så länge utan blev slött. Visst var macos bättre, men en stor sak berodde på hur lite applikationer de använde.
Denna trend har fortsatt även om de går emot att det finns mindre tekniska personer som vill installera dritt på värdoperativsystemet, inte minst nu när dockers har blivit självklart och även på enklare kurser ska man visa att man kan hantera detta. Vill man ha grundläggande certifikat inom olika saker inom IT så kommer idag dockers in i väldigt många idag, borta är den trend att förstöra värdoperativsystemet med en massa skit

Var kan jag läsa undersökningen om hur många program Windows- respektive Mac-användarna installerar?

Windows använder sig av en central databas för konfiguration och inställningar av program och hårdvara - Windows register. MacOS har ett decentraliserat system med "property lists" och den vägen kluddas inte hela systemet upp av enskilda applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Jag får hålla med, vi har en MBP hemma late 2011 som jag endast har bytt till SSD i samt uppat minnet från 4-8GB och denna rullar på utan problem än idag, har gått igenom åtskilliga vanliga laptops under den tiden kan jag säga. Vill inte säga att jag är Apple fan, men dom gör något rätt med tanke på kvaliteten som man får i dessa och hur länge dom håller, då våran har varit utsatt från misshandel av 3barn, men tuffar fortfarande på utan problem

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Du vet att osx har fullt stöd för bash-terminaler och de absolut flesta opensource programmen kan installeras på ett enskilt commando via till exempel homebrew. Väldigt många andra program finns att ladda ner från nätet i så kallade dmg-filer för installation på osx.

Jag har inte sett en enda människa som kör dockers och virtuella maskiner hemma, eller någon som gör regelbundna systemåterställingar av sitt os, framförallt inte av anledningen att hålla nere på installerade program...

Jag känner inte alls igen mig på det du skriver. Framförallt känns det som en pc användares feberdröm om varför någon väljer mac eller varför det inte är något fel på windows. Jag har inte installerat om mitt windows sedan Vista-betan uppgraderade via 7 till 10 och allting är intakt, alla program fortsatt installerade och inte slö eller problemfylld. Under resan har jag bytt alla komponenter i datorn utom två av ram-stickorna. Den är inte slö för det. Att regelbundet kolla att man inte har onödiga bakgrunsprocesser, trensa temp-mappar, defrakmentera om man av någon anledning har en hårddisk, etc. Det är sådant ’alla’ ’datorintresserade’ borde lärt sig för länge sedan. Sätter man upp allting rätt efter sina behov blir det inget som blir segt med tiden på windows heller, men OSX är milsvida bättre ur denna aspekt automatiskt för att designen är bättre på låg nivå i oset. Hela tanken bakom unix/bsd är ju time-share och användarmiljöer något som är en eftertanke på windows sidan. Dessutom är en övervinnande majoritet av de jag känner och är apple-användare utvecklare och andra typer av jobb som kräver riktig prestanda (video-, fotoredigering, frontend, java, ...). Väldigt få som bara surfar. Dessa sysslor fungerar även relativt smärtfritt från prestandasynpunkt även på äldre mac-datorer eftersom osx har mycket lägre bas-last på en dator jämfört med windows (det är dock bättre nu på windows än det var för ett par år sedan) och därmed frigör prestandan som finns till det den behövs till. Det hjälper såklart att det inte sitter celeron eller annat skräp i dem också. Men det klart att det finns hyfsade gamla pc också, jag har en haswell laptop som fortfarande känns ny rent prestandamässigt...

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Var kan jag läsa undersökningen om hur många program Windows- respektive Mac-användarna installerar?

Windows använder sig av en central databas för konfiguration och inställningar av program och hårdvara - Windows register. MacOS har ett decentraliserat system med "property lists" och den vägen kluddas inte hela systemet upp av enskilda applikationer.

Som jag skrev så var det på WinXp tiden. idag är det gröngölingvarning på de som installerar en massa skit på operativsystemet oavsett vilket det är. Tar vi dockers så kom det först till Linux för inte heller där går operativsystemet säkert och gör man mer än det allra grundläggande på datorn så bör man börja isolera programmen.
Men rent allmänt idag så har webblösningar tagit över och folk installerar inte en massa program för det ena och andra. De ena undantagen är typ antivirus, ordbehandling och sedan krävande program som folk allmänt inte kör bortsett från spel.

Men ser man historisk så installerade windowsanvändarna ofta en massa skit som de testade, alltifrån spel till andra program som de hittade på skumma sidor. I skolan så var det en drös olika program som folk också hade på sin dator. Till Macos så fanns inte dessa program från första början. Jag vet inte vilka skolor folk gick på runt 2003, men så mycket elektronik, programmeringsverktyg etc till macOS var det nte på de utbildingar som jag kände till.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Du vet att osx har fullt stöd för bash-terminaler och de absolut flesta opensource programmen kan installeras på ett enskilt commando via till exempel homebrew. Väldigt många andra program finns att ladda ner från nätet i så kallade dmg-filer för installation på osx.

Jag har inte sett en enda människa som kör dockers och virtuella maskiner hemma, eller någon som gör regelbundna systemåterställingar av sitt os, framförallt inte av anledningen att hålla nere på installerade program...

Var du aktiv användare vid winXp tiden runt 2003 och inte känner till att folk regelbundet blåste om datorn med en image fil? Typ alla tekniska användare gjorde det då, det var då Macos blev populärt för folk tröttnade på winxp som så snart blev slött och krasade hela tiden. (efter att de hade dragit hem alla program som de kunde hitta på skumma sidor och testat dessa)
Att du ej känner till folk som kör virtuella maskiner hemma säger något om din bekantskapskrets. Liksom att enbart testa linux enkelt på en pc så är detta det enklaste sättet. Dockers ingår i väldigt många grundläggande IT certifikat. Så om man inte leker med dessa hemma så kommer man få svårt att få några It certs.

Skrivet av medbor:

Jag känner inte alls igen mig på det du skriver. Framförallt känns det som en pc användares feberdröm om varför någon väljer mac eller varför det inte är något fel på windows.

Snarare att det är väldigt mycket fel med windows, men att man hanterar detta genom att köra program isolerat. Detta beteende gör man även på Linux och MacOs. Vissa program fungerar ej bra tillsammans och man bör isolera dem. Idag har man systemresurser att just kunna göra detta.
De absolut värsta program jag vet är PLC program, ta siemens tia portal. Den vill typ att man enbart ska köpa en dator för att endast jobba med detta program, nej här får allt programvaran isoleras.

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att redan idag är ju Apples chip i telefoner och plattor bland de snabbaste i faktisk produktivitet det är bara mjukvara som saknas. Så att de börjar gå över till ARM för Mac låter riktigt bra.

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen: du generaliserar alldeles för mycket tycker jag. Trovärdigheten i det du skriver anser jag blir lidande. De flesta användare, såväl professionella som hemmaanvändare har nog en annan syn hur man använder sin dator.

Permalänk
Inaktiv

12 kärnor är mycket (även om det är 8+4). Det är inte så många som behöver fler. Alla Mac kan köra på det chippet. Vilket då troligen innebär att alla Mac byts ut samtidigt när chippet introduceras.

Då fungerar det inte längre att differentiera på olika CPU med olika antal kärnor. Apple får göra som med iPhone/iPad, differentiera på skärmstorlek och lagringsutrymme. Om detta scenariot stämmer så kanske man vid WWDC 2021 lanserar följande:

MacBook
MacBook XL
iMac
iMac XL

Alla är att betrakta som "Pro". Vill man inte ha "Pro" så är det iPad som gäller. Som antagligen kör samma chip.

Permalänk
Medlem

När Apple lämnade IBM för Intel hade man väl universal binaries som hade binär för både RISC och X86, hade väl varit ganska smidigt om dom kör samma vid nästa byte.

Om det blir lyckat återstår väl att se, men det kan inte vara helt fel att vilja ha egen kontroll över hårdvaran likt för telefon och tablet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Apple har absolut bäst andrahandsmarknad, har alltid fått mycket mera betalt rent procentuellt än dell, hp osv. Dessutom tycker jag att folk har sina macbooks länge.

MacBook Pro har 4 portar, MacBook har färre dessutom laddas en med USB-c. Jag har försökt gå över till USB-c helt och hållet men visst använder jag adapter ibland.

Jag tycker rent generellt så är MacBook Pro en riktigt bra dator, trackpaded har jag inte sett någon motsvarade PC som är i närheten( har inte testat alla senaste året) skärmen de haft sen 2012 har ju varit helt fantastiskt och är väl bara senaste åren PC börjat komma ikapp. Touchbaren lämnar dock en hel del att önska. Det är rätt många programmerar som använder MacBook, kanske säger en del.

Jag kan tycka att den är något dyr men fan har aldrig haft några större problem med mina

Permalänk
Medlem

Gemene person kan köra på vilken skit som helst. Men att köra virtuella maskiner på sin laptop är något mer eller mindre alla datorintresserade har gjort sedan minst 10år bakåt. Och då menar jag inget märkvärdigt utan det räcker att köra en linuxdist där man enbart leker.

Så om man har ett behov av en kraftfull dator och inte är datorintresserad så kör man bara skit på den? Jag tänker mig exempelvis fotografer och filmfolk. Detta är en värld där OS X har ett starkt fäste.

Och sedan påstår du att mer eller mindre alla datorintresserade sedan 10 år tillbaka, på laptops, kört linuxdistributioner som man leker i? Och att anledningen ovan är den främsta anledningen till att man behöver hög prestanda på laptops (som datorintresserad)?

Jag ställer mig skeptisk och skulle gärna se hänvisningar till undersökningar som styrker detta. Eller är detta snarare något du själv tycker känns häftigt att göra?

Jag misstänker snarare att de stora anledningarna till att kraftfulla laptops införskaffas är att man antingen har mer pengar än förstånd, att man använder den för foto/video, som speldator etc. Att den stora anledningen skulle vara att köra 3-4 virtuella maskiner på en laptop tror jag är ett ytterst litet användningsområde.

Permalänk
Datavetare

Utanför speciella arbetsområden, vem kör virtuella maskiner på sin bärbara?
Är lite virtuella maskiner lite förra årtiondet? Nu är det "containers" som är surret, detta just då "containers" (när det kör på Linux i alla fall, vilket är normalfallet i datacenter) inte är virtualisering och därmed inte mer krävande (lite mer RAM) jämfört med att köra vilket program som helst.

Problemet i början med Am är att man får prestanda problem med emulering, men allt efter att åren går så lär Arm bara få mer och mer andel.

Du pekar här på vad som tyvärr kommer vara en stor anledning till att det kommer vara smärtsamt och ta väldigt lång tid att lämna x86 bakom oss. Men det är nästan helt uteslutande ett Windows-problem, inte ett generellt problem.

Orsaken är inte så mycket Windows i sig, det fungerar alldeles utmärkt att köra t.ex. Aarch64 på själva OSet. Problemet är i stället att Windows+x86 (Wintel Corp) har varit normen för skrivbordet så länge att många utvecklare aldrig kört något annat och p.g.a. lagt till sig med en del later som binder dem hårade vid x86.

Ett sådant exempel ser vi i .Net. Precis som Java borde allt som man skriver mot .Net kunna köras på vilken CPU-arkitektur som helst. Rent praktiskt är det också så. Men vad Microsoft noterade när de började lägga till stöd för fler CPU-arkitekturer till .Net var att allt för många fall (för många för att kunna ignoreras) hade buggar (de var inkorrekta m.a.p. specifikationen för .Net/C#), men sättet x86 fungerar kring minneskonsistens gjorde att programmen inte resulterade i felaktigheter. Just orsaken till detta är en av flera ineffektiva designval som finns i x86 m.a.p. hantering av multitrådade program, Aarch64 och RISC-V har naturligtvis inte dessa. Då problemet ansågs inte kunde ignoreras betyder det att .Net/C# program är mindre effektiva på Aarch64 än nödvändigt, men de fungerar korrekt även i närvaro av de vanliga misstag som råkar fungera på x86. Inte alls lika ineffektivt som emulering, är mer jämförbart med fixarna som finns för att komma runt CPU-svagheterna.

Linux hade väldigt tidigt stöd för både andra CPU-arkitekturer och stöd för 64-bitar fler år innan x86_64 lanserades. Specifikt ARM och Aarch64 har direkt lysande stöd, sett till antalet enheter som kör Linux lär det nog gå 10 st ARM+Linux på varje x86+Linux (p.g.a. alla inbyggda system som kör Linux). Det som primärt saknas här är en vettig Aarch64 plattform för utvecklare, framförallt nu när Aarch64-servers börja leta sig in i datacenter!

MacOS och iOS är egentligen samma OS. De använder samma OS-kärna, delar alla grundläggande bibliotek. De skiljer sig egentligen bara i att en är optimerad för tangent+mus och den andra för pekskärm. Då MacOS är en UNIX (en officiell sådan, Linux är faktiskt bara "UNIX-like") och UNIX alltid funnits på andra CPU-arkitekturer än x86 finns redan ett långt bättre "native-stöd" för applikationer där jämfört med på Windows.

TL;DR på detta är: visst kommer något enstaka program behöva emuleras initialt, men är övertygad att alla traditionellt viktiga program kommer vara Aarch64-native inom ett år. För mitt eget arbete finns redan alla relevanta program som Aarch64-native. Kör jag MacOS kommer Safari, BASH-terminalen och alla program som kommer från Homebrew. Docker är ju också ett icke-problem på MacOS/Aarch64.

En självklar sak är att man vill köra gamla macos virtuellt på sin Arm, detta lär nog Apple fixa till så att det fungerar bra. Alltså alla applikationer kommer ej uppgraderas till det nya operativsystemet och speciellt inte applikationer som kanske har gjorts i en enda exemplar till en enda kund. Där man inte vill betala någon 1000kr/h för att porta denna just då. (kanske senare i framtiden)

Tror inte alls det kommer vara speciellt vanligt. MacOS är inte Windows. Dels då det är en UNIX, dels då MacOS faktiskt inte är i närheten lika populärt som iOS och iOS är i stort sätt samma OS som redan kör Aarch64 native (framförallt medför detta att MacOS direkt kommer ha väldigt väloptimerade grundläggande bibliotek, både från Apple och 3:e part).

Min observation är att MBP är i majoritet när det kommer till bärbar för programvaruutvecklare, något man kan förstå. Men de verkar också vanliga bland journalister, lärare och andra yrken (fast då handlar det nästan alltid om MBA eller 13" MBP), så många anser att de är värda priset. För privatpersoner är faktiskt MBP inte alls så dyr den initialt kan te sig. Dels har MBP ett icke-försumbart andrahandsvärde, något man inte kan säga om majoriteten av Windows-laptops. Dels tenderar MBP hålla längre än en typisk bärbar, tyvärr tog det ett gäng år för Apple att krypa till korset gällande deras idiotiska "butterfly keyboard" som både var horribel att skriva på + att det gick sönder rätt lätt (på plussidan kan ändå nämnas att Apple måste insett problemet då de varit rätt generösa med att byta ut datorer där tangentbord pajat, men har själv ändå helt valt bort ny MBP ett par år enbart p.g.a. tangentbordet, den jag har börjar bli rätt gammal...).

Har inga hårda bevis alls för detta, men jag är övertygad om att MacOS i genomsnitt användas till långt mer krävande saker jämfört med den genomsnittlige Windows-dator. Bl.a. utvecklare är överrepresenterade på MacOS, du vet de som faktiskt tenderar kör virtuella maskiner och rätt mycket applikationer på sin dator (men de är också de som fattar värdet av ett nätverk, finns ingen anledning att köra sin laptop som "byggserver" när man i praktiken är uppkopplad nästan 100 % av tiden).

Som användare av Linux, MacOS och Windows har jag svårt att se varför någon som faktiskt gör något av lite mer krävande karaktär (utanför spelande) skulle välja Windows över de andra två. På jobbet stödjer vi Linux (MacOS kan användas via Docker) och Windows som "host-plattform" (där man utvecklar), det är enorma prestandaproblem på Windows. Man skulle kunna tänka sig att vi är inkompetenta på Windows-plattformen, men vi är i alla fall långt ifrån ensamma att ha just den här typen av problem (tar flera heltalsfaktorer längre tid att bygga en projekt på Windows jämfört med på Linux), så om det är inkompetens hamnar nog ändå en stor del på ansvaret hos Windows då andra ser samma problem.
r
Sedan är väl ändå trenden rätt klar att allt mer av de tunga lyften flyttar in i datacenter. Så det man kör på skrivbordet bör nog allt mer designas för att köra webbläsare och UI-skal allt mer effektivt. Just spel lär vara lite av ett udda fall allt mer, detta då spel faktiskt behöver mycket datorkraft lokalt (strömning kanske bli tillräckligt bra i slutändan, men latens är svårt att hantera då det är ofta begränsat av fysik...).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lhugo:

Så om man har ett behov av en kraftfull dator och inte är datorintresserad så kör man bara skit på den? Jag tänker mig exempelvis fotografer och filmfolk. Detta är en värld där OS X har ett starkt fäste.

Och sedan påstår du att mer eller mindre alla datorintresserade sedan 10 år tillbaka, på laptops, kört linuxdistributioner som man leker i? Och att anledningen ovan är den främsta anledningen till att man behöver hög prestanda på laptops (som datorintresserad)?

Jag ställer mig skeptisk och skulle gärna se hänvisningar till undersökningar som styrker detta. Eller är detta snarare något du själv tycker känns häftigt att göra?

Jag misstänker snarare att de stora anledningarna till att kraftfulla laptops införskaffas är att man antingen har mer pengar än förstånd, att man använder den för foto/video, som speldator etc. Att den stora anledningen skulle vara att köra 3-4 virtuella maskiner på en laptop tror jag är ett ytterst litet användningsområde.

Det blir halmgubbar av det hela, jag ser jag misstolkade dig och du nu mig.
Det jag ville syfta på att gemene person inte behöver ha mycket datorkraft på deras dator.
Den stora skaran som vill ha bra prestanda på deras laptop så är det självklart först och främst spel, sedan kommer säkerligen videoredigering och man kan diskutera vad som kommer näst.
Det jag skrev var med 3 -4 maskiner var när man var ute för brutal prestanda när Arm kommer få stora problem. Detta för att det alltid blir problem vid övergångar oavsett om övergångarna är bra eller dåliga.
Övergången till 64 bit os i windows skapade megastora problem, första 32 bit Pentium Pro processor var dåliga för 16 bit program osv. Men tillslut så blev det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Orimligt att kalla ARM64 för RISC i min värld, men helt klart ett massivt berg av legacy som saknas

Vad är inte RISC, får erkänna att jag inte kikat djup in i det, men har förstått att det är en RISC arkitektur även om man tydligen nuförtiden inte pratar lika mycket om CISC kontra RISC eftersom man i CISC-lägret hittat kreativa lösningar för att hantera bristerna i "sin" arkitektur (parallella piplines o.s.v.)

Visa signatur

Amd o Apple