USA fyrdubblar Wifi-kapaciteten med 6 GHz-bandet

Permalänk
Melding Plague

USA fyrdubblar Wifi-kapaciteten med 6 GHz-bandet

Med tillskottet av 6 GHz-bandet ökas Wifi-kapacitet för amerikanska konsumenter rejält, men för Sverige dröjer kapacitetsökningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt skulle det gå att köpa en router från USA och köra i Sverige? Jag tror inte det är lagligt att ligga på de frekvenserna men man hade varit ensam

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Enda som går på wifi här hemma är mobilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Rent teoretiskt skulle det gå att köpa en router från USA och köra i Sverige? Jag tror inte det är lagligt att ligga på de frekvenserna men man hade varit ensam

Är väl inte säkert att du ens behöver köpa den från USA...
Vi får väl se hur de implementerar lösningen, om de fortsätter på spåret "välj land" (som varit vanligt hittills) för att styra vilka regler som ska gälla eller om de är mer strikta.

Och ja, det blir ju ett legalt bekymmer istället om du kör på frekvenser som inte är tillåtna i landet du befinner dig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Rent teoretiskt skulle det gå att köpa en router från USA och köra i Sverige? Jag tror inte det är lagligt att ligga på de frekvenserna men man hade varit ensam

Antagligen, men klienterna måste väl också stödja det? Då får man nog också köpa telefonerna i USA eller roota t ex.

Oavsett så känns det som att detta är mest för stationära apparater, tänk VR headset, den låga räckvidden begränsar ju användningen för t ex mobiler.

Permalänk
Medlem

Väldigt få konsumenter behöver högre hastighet med mindre räckvidd. Vore bättre de satsade på bibehållen hastighet med större räckvidd.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Rent teoretiskt skulle det gå att köpa en router från USA och köra i Sverige? Jag tror inte det är lagligt att ligga på de frekvenserna men man hade varit ensam

Bara du hittar klienter som går på den frekvensen också

Personligen ser jag fram emot det här! Oculus Quest 2 med trådlös streaming via Wifi 6E blir smaskens!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Väldigt få konsumenter behöver högre hastighet med mindre räckvidd. Vore bättre de satsade på bibehållen hastighet med större räckvidd.

Tvärt om, det vore mycket bättre med krav på att inget ska kunna passera väggar, kortare räckvidd är ett måste om radio någonsin ska bli ett vettigt alternativ till kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tvärt om, det vore mycket bättre med krav på att inget ska kunna passera väggar, kortare räckvidd är ett måste om radio någonsin ska bli ett vettigt alternativ till kabel.

Hur resonerar du då?
Ur säkerhetssynpunkt kan jag förstå att man vill att ytterväggar stoppar signalen men för gemene man? Generellt behövs ju inte mer än max några tiotal Mbit per enhet för att täcka streaming osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Väldigt få konsumenter behöver högre hastighet med mindre räckvidd. Vore bättre de satsade på bibehållen hastighet med större räckvidd.

Det beror lite på var Wifi ska implementeras. I lägenhetshus är 2.4 GHz hopplöst eftersom allas Wifi-nät stör ut varandra då det går igenom väggar och över långa avstånd. 5 GHz fungerar bättre, och en AP täcker oftast upp hela lägenheten. Bor man däremot i hus utan grannar alldeles inpå, och vill ha Wifi i trädgården, på vinden, i källaren o.s.v. är lägre frekvenser bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur resonerar du då?
Ur säkerhetssynpunkt kan jag förstå att man vill att ytterväggar stoppar signalen men för gemene man? Generellt behövs ju inte mer än max några tiotal Mbit per enhet för att täcka streaming osv.

I lägenheter är ju wifi hopplöst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

De flesta där vet ju inte ens skillnad på 5g och 5ghz wi-fi så det ska bli intressant hur de hanterar frågan om 6ghz.

Som också lätt kan blandas ihop med Wi-fi 6

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tvärt om, det vore mycket bättre med krav på att inget ska kunna passera väggar, kortare räckvidd är ett måste om radio någonsin ska bli ett vettigt alternativ till kabel.

Eller ställa krav på lätthanterad reglerbar uteffekt så man kan anpassa efter behov

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Hur resonerar du då?
Ur säkerhetssynpunkt kan jag förstå att man vill att ytterväggar stoppar signalen men för gemene man? Generellt behövs ju inte mer än max några tiotal Mbit per enhet för att täcka streaming osv.

För att få upp kapaciteten så att det funkar att köra "det mesta" trådlöst krävs det otroligt mycket mer bandbredd och så måste man få ner påverkan av andra enheter och sina grannar så att begränsa räckvidden till ett rum är enda sättet.
För att göra trådlöst riktigt intressant behöver vi ha ett system för "allt" och inte bara nått för de som tror att det krävs gbituppkoppling på mobilen, jag vill ha 100 Gbit trådlöst mellan grafikkort och 2 monitorer osv...
Det är då trådlöst börjar bli riktigt intressant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I lägenheter är ju wifi hopplöst...

Har runt 25-30 SSIDs runt mig och har inget problem med mitt wifi? Kanske är din router som är hopplös?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

I lägenheter är ju wifi hopplöst...

Jag har kört endast WiFi i ganska många år nu och tycker det funkar väldigt bra. Inte 2,4 GHz förstås men 5 har aldrig haft några problem. Kan i princip maxa min 100Mbit-uppkoppling över hela lägenheten alltid och då har jag verkligen inte placerat allt optimalt eller så. Sen spelar jag inte online shooters så lite latency är inget problem för mig, men heller inget som jag alls märkt av.

Permalänk
Medlem

Kommer man ta fram flera olicensierade band i Sverige, eller hur fungerar det?

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att få upp kapaciteten så att det funkar att köra "det mesta" trådlöst krävs det otroligt mycket mer bandbredd och så måste man få ner påverkan av andra enheter och sina grannar så att begränsa räckvidden till ett rum är enda sättet.
För att göra trådlöst riktigt intressant behöver vi ha ett system för "allt" och inte bara nått för de som tror att det krävs gbituppkoppling på mobilen, jag vill ha 100 Gbit trådlöst mellan grafikkort och 2 monitorer osv...
Det är då trådlöst börjar bli riktigt intressant.

Förstår hur du menar men då är det ju inte riktigt vad vi tänker på som wifi idag.
Där är ju snarare att folk har problem med rummet längst bort eller täcka hela tomten utan att sätta upp en drös accesspunkter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Väldigt få konsumenter behöver högre hastighet med mindre räckvidd. Vore bättre de satsade på bibehållen hastighet med större räckvidd.

Obetydlig skillnad i räckvidd mellan 5 och 6Ghz banden. Du måste tänka på 60GHz (Gamla WiGig nya 802.11ay).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Bara du hittar klienter som går på den frekvensen också

Personligen ser jag fram emot det här! Oculus Quest 2 med trådlös streaming via Wifi 6E blir smaskens!

Det du vill ha är 802.11ay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Har runt 25-30 SSIDs runt mig och har inget problem med mitt wifi? Kanske är din router som är hopplös?

Nä, jag på landet så luften är fri. Jag vill ha så lång täckning som möjligt, just nu sitter jag i solstolen i trädgården och får ut 200Mb/s vilken känns ok!

Däremot har jag vänner och bekanta som alltid har problem med stabiliteten, frånkopplingar etc. Kör man speedtest så får man ut bra hastighet men det är inte hastigheten som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att få upp kapaciteten så att det funkar att köra "det mesta" trådlöst krävs det otroligt mycket mer bandbredd och så måste man få ner påverkan av andra enheter och sina grannar så att begränsa räckvidden till ett rum är enda sättet.
För att göra trådlöst riktigt intressant behöver vi ha ett system för "allt" och inte bara nått för de som tror att det krävs gbituppkoppling på mobilen, jag vill ha 100 Gbit trådlöst mellan grafikkort och 2 monitorer osv...
Det är då trådlöst börjar bli riktigt intressant.

Då behövs ju ändå uttag m.m i varje rum, men känns som att du inte pratar om ett vanligt nätverk för internetuppkoppling något mer

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Json_81:

Väldigt få konsumenter behöver högre hastighet med mindre räckvidd. Vore bättre de satsade på bibehållen hastighet med större räckvidd.

Jag nördgissar här utifrån mitt lekmannaintresse runt fysik att detta går mot sakens natur med 6 GHz-bandet: Ju kortare våglängd, desto svårare att få räckvidd eftersom högfrekventa signaler i högre grad absorberas av allt omkring oss. Så en svår väg att gå för högre räckvidd.

Öppnar vi upp band på lägre våglängder för mer räckvidd och istället sämre datahastighet kommer nätverken överlappa mer. Dvs mer störningar av andra nät eftersom det nu är fler nät som just överlappar varandra. Vilket ger ännu sämre datahastigheter och även lär påverka den effektiva räckvidden som följd av ökad störning. Det blir inte bättre om mitt nätverket når grannarna som bor 200 meter bort. Och särskilt inte för mig när när deras nät stör mitt. Idag når jag mitt nätverk precis 100 meter bort vid en busshållsplats, antagligen för att det är en rak linje mellan routern och hållplatsen med endast ett fönster emellan.

Jag har uppskattningsvis ungefär 500 lägenheter inom 200 meters radie där jag bor. Vill inte få upp alla deras routrar varje gång jag ansluter mot Wifi med ny enhet. Räcker med de cirka 50-100 jag får upp nu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Förstår hur du menar men då är det ju inte riktigt vad vi tänker på som wifi idag.
Där är ju snarare att folk har problem med rummet längst bort eller täcka hela tomten utan att sätta upp en drös accesspunkter.

Skrivet av Viochee:

Då behövs ju ändå uttag m.m i varje rum, men känns som att du inte pratar om ett vanligt nätverk för internetuppkoppling något mer

Naturligtvis måste man ha en fast förbindelse mellan alla rum, det är ungefär som med 5g nätet att ju bättre trådlöst vi vill ha desto mer ökar kraven på att bygga ut kablat/fiber nätverk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Baxtex:

I lägenheter är ju wifi hopplöst...

Varför? Har satt upp wifi åt folk med villa på 300kvm2 och lägenhet 150 funkar kalas får runt som lägst 100Mb/s

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Varför? Har satt upp wifi åt folk med villa på 300kvm2 och lägenhet 150 funkar kalas får runt som lägst 100Mb/s

Tror han syftar på problemet att hitta hyffsat lediga kanaler i stora lägenhetsområden. Speciellt om man har saker som kräver 2.4 GHz. Man ska ju ha gigantiska bunkerliknande lägenhet om räckvidden ska bli ett problem.

Permalänk
Bildexpert 📺

Samma router som ger en pinne 100 meter bort på busshållsplatsen ger noll kontakt 10 meter åt motsatt håll där det finns en bärande betongvägg mellan badrum och vardagsrum i vad som är typiskt svenskt hyreshus byggt på slutet av 50-talet.

Så jag täcker upp med en accesspunkt ansluten med en vanlig nätverkskabel för att kunna sitta med telefon i soffan.

Problemet är inte "tillräcklig räckvidd". Problemet är som följer:

(1) Alla radionätverk är situationsberoende
(2) "Folk" har svårt att acceptera (1) och beklagar sig över dålig Wifi
(3) Det finns lösningar på (1) men det kräver kunskap och kostar mer pengar
(4) "Folk" har svårt att acceptera (3) och beklagar sig över dålig Wifi

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Chibariku:

Tror han syftar på problemet att hitta hyffsat lediga kanaler i stora lägenhetsområden. Speciellt om man har saker som kräver 2.4 GHz. Man ska ju ha gigantiska bunkerliknande lägenhet om räckvidden ska bli ett problem.

Bor mitt i gbg har typ ensam 2.4GHz och då hittar jag typ 80 aps/routers

Handlar ju om att configa sitt wifi som typ ingen gör

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Wifi 6E. Haha där sket sig den enkla namngivningsstandarden... Snart får vi väl Wifi 6.1E Gen 2 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Väldigt få konsumenter behöver högre hastighet med mindre räckvidd. Vore bättre de satsade på bibehållen hastighet med större räckvidd.

Beror väl helt på användningsområde? Om man bor i en liten etta t.ex. och behöver hastigheten så kanske detta vore något?

Skrivet av Json_81:

Hur resonerar du då?
Ur säkerhetssynpunkt kan jag förstå att man vill att ytterväggar stoppar signalen men för gemene man? Generellt behövs ju inte mer än max några tiotal Mbit per enhet för att täcka streaming osv.

Beror väl helt på hur många enheter man har kopplad till Wifi i hemmet? Ett PS4 t.ex. behöver mer än några tiotal mbit när spelen plus uppdateringar lätt går över 60GB.

Skrivet av Baxtex:

I lägenheter är ju wifi hopplöst...

Har typ 20-30 routrar runt mig i lägenheten jag bor. Inga problem med mitt Wifi.

Inlägg rensad /Vzano - Mod
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |