Amazon öppnar verksamhet i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Varför försöker du få det att låta så väldans osannolikt för? Det är jättevanligt att företag som finns i flera länder väljer att inte tillåta försäljning mellan gränserna. Det sker till och med redan idag inom Amazon men då är det i och för sig tillverkarna eller tredjepartsbutiker som satt de villkoren.

Om man ser det från Amazons ögon är det inget konstigt. Vi kan ta ett förenklat exempel. Amazon.se säljer en vara som är 20 % billigare än vad den säljs för i andra svenska butiker. Amazon.de säljer samma vara fast 40 % billigare. Det är som sagt ett förenklat exempel men jag tror det kommer vara hyfsat vanligt förekommande.

Vill då Amazon att du köper varan från .de eller .se?

Sen verkar du glömt det här med adresser. Även om du använder vpn så måste du ju fortfarande skriva in din bostadsadress så någon ”force geo-location tracking” behöver inte införas. Man kan förtås komma undan detta med t.ex. mailbox.de men då blir det genast dyrare och lite omständigare.

Hmm kanske man gjorde det lite utan att ens tänka på det när vi nu lever i ett samhälle som nu i ganska stort sett inte är korrupt och företag får inte fifla utan gränser.

Tror du missförstod aningen där, vad jag påpekade var ju mera utbudet på den Tyska marknaden gentemot vad som kommer att finnas tillgängligt på den Svenska. Helt ärligt tror jag att det finns till exempel mera Brittiska produkter tillgängliga att få tag på via Tysklands Amazon än vad det kommer att vara när den Svenska öppnar dörrarna.

Ja just det, adressen.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Dessa sunkiga avtal som hindrar individuell löneutveckling och som främjar passivitet snarare än prestation är inget jag tycker ger mig någonting.

Men detta är ju inte i närheten av sant. Har förhandlat fram min lön i åratal trots att kollektivavtal existerat.

Skrivet av DasIch:

Det reella värdet av pengar sjunker kraftigt och har gjort så under lång tid. Nominella löneökningar kompenserar inte för det. Det är politikerna som styr valutapolitiken och det är politikerna som bestämmer hur mycket av människors lön som ska stjälas och slösas bort.

Så du är en av dessa som anser att skatt är stöld? Sedan är det inte bara politikerna som bestämmer värdet av en valuta.

Skrivet av crew seven:

Frågan är om man kommer undan med det i Sverige.

Det finns alltid kryphål däremot så kommer det inte bli så lätt som Amazon vill få det till just här. Fråga bara Mediamarkt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla kommentarer men spontant undrar jag vad Amazon tycker om våra relativt starka lagar för konsumenter?
- Garanti
- Ångerrätt
- Kollektivavtal (för lagerarbetare)

Lägg sedan till politikernas påhitt (skatter)

Alltid bra med konkurens, på lika villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Paypal finns inte som val o betala med hos Amazon, du måste förväxla det med eBay

Du har helt rätt, fel av mig. Hade förträngt att mina kortuppgifter finns sparade och att det är därför det är så smidigt.

Permalänk
Medlem

Lönekostnader blir säkert högre än i UK, men det blir inga problem, konkurrenterna lyder ju under samma lagar. Skulle inte bli förvånad om en del är studenter som jobbar på timlön eller via bemanning. Typiskt för lager är tidsbegränsade anställningar med minimalt schemalagt där extrapass dyker upp med kort varsel.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Har inte läst alla kommentarer men spontant undrar jag vad Amazon tycker om våra relativt starka lagar för konsumenter?
- Garanti
- Ångerrätt
- Kollektivavtal (för lagerarbetare)

Lägg sedan till politikernas påhitt (skatter)

Alltid bra med konkurens, på lika villkor.

Gällande de två första kan det vara värt att nämna att konsumentskyddet i EU är harmoniserat till väldigt stor del. Således inga större skillnader mot marknader de för närvarande verkar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så du är en av dessa som anser att skatt är stöld? Sedan är det inte bara politikerna som bestämmer värdet av en valuta.

Jag är även en av dessa som hävdar att guld är den enda riktiga valutan, att vi har en rejäl inflationsbubbla och att det beror på riksbankerna och politikerna. Vidare anser jag att nominella löneökningar är ett utmärkt knep för att blidka folket och dölja hur brutalt rånade de blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Där har du största skälet: Amazon vill helt enkelt suga pengar ur Sverige vilket kommer få landet på fall (foliehatt på). Ja, jag vet att jag överdriver. Men jag vill INTE ha "amerikansk kapitalistpest" här. Det räcker med måttlig kapitalism och inte där allt är en produkt att köpa (t.ex., sjukvården).

(Faktum är att jag fortfarande är förvånad att inte brandkåren och polisen har blivit en "Produkt att köpa" i USA ännu? Eller inser till och med jänkarna där att det vore sinnessjukt?)

Vissa saker skall INTE vara en produkt att köpa utan en rättighet i samhället, imho, precis som vissa saker INTE bör privatiseras (t.ex., skolan, vården, brandkår & polis) medan jag är helt öppen för företagande (jag har själv enskild firma) och konsumtion i allmänhet.

Det är inte så det funkar. Blir liksom rätt svårt att suga pengar ur ett land genom att erbjuda varor och tjänster och arbetstillfällen. Faktum är att enda sättet att få reell ekonomisk tillväxt är genom produktion, och det lär Amazon bidra med. Skatter bidrar inte med tillväxt så även om Amazon inte skulle betala ett ruttet öre i skatt, vilket de givetvis kommer göra, så kommer de ha en positiv påverkan på ekonomin.

Det här är precis vad vårat aspirerande U-land behöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det är inte så det funkar. Blir liksom rätt svårt att suga pengar ur ett land genom att erbjuda varor och tjänster och arbetstillfällen. Faktum är att enda sättet att få reell ekonomisk tillväxt är genom produktion, och det lär Amazon bidra med. Skatter bidrar inte med tillväxt så även om Amazon inte skulle betala ett ruttet öre i skatt, vilket de givetvis kommer göra, så kommer de ha en positiv påverkan på ekonomin.

Det här är precis vad vårat aspirerande U-land behöver.

Om färre jobbar vid Amazonlager i Sverige än det totala som arbetar vid andra nätaffärer som sedan konkurreras ut, hur ger det köpkraft på sikt? Amazon kanske gör en IKEA och kallar sig för en "liten stackars ekonomisk förening som inte drivs i vinstsyfte".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag är även en av dessa som hävdar att guld är den enda riktiga valutan, att vi har en rejäl inflationsbubbla och att det beror på riksbankerna och politikerna. Vidare anser jag att nominella löneökningar är ett utmärkt knep för att blidka folket och dölja hur brutalt rånade de blir.

Vi säger så. Du borde tänka på det nästa gång du ska använda dig av de gemensamma resurser som samhället har och välja att inte använda dig av dem. För de är ju finansierade av "stulna medel".

Sedan är det ganska roligt hur du menar att guld "är den enda riktiga valutan" utan att slås av tanken att gulds värde är lika fiktivt som valutan du kritiserar. En valutas värde baseras enkom hur eftertraktad den är och samma sak gäller även guld.

Skrivet av DasIch:

Faktum är att enda sättet att få reell ekonomisk tillväxt är genom produktion, och det lär Amazon bidra med. Skatter bidrar inte med tillväxt så även om Amazon inte skulle betala ett ruttet öre i skatt, vilket de givetvis kommer göra, så kommer de ha en positiv påverkan på ekonomin.

Skatter bidrar inte till tillväxt? Vad babblar du om? För att tillväxt ska förekomma så behövs det ekonomiska medel och är dessa icke existerande så kommer ingen produktion ske. Tillväxt förekommer bara om pengar som delats ut i sin tur går ut i systemet igen (Skatt och köp av varor etc). Detta är grundläggande marknadsekonomi.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vi säger så. Du borde tänka på det nästa gång du ska använda dig av de gemensamma resurser som samhället har och välja att inte använda dig av dem. För de är ju finansierade av "stulna medel".

Sedan är det ganska roligt hur du menar att guld "är den enda riktiga valutan" utan att slås av tanken att gulds värde är lika fiktivt som valutan du kritiserar. En valutas värde baseras enkom hur eftertraktad den är och samma sak gäller även guld.

Jag ska tänka på det när jag får alla pengar jag bidragit till, med ränta.

Guld har genom historien alltid betingat ett högt värde som vara samtidigt som det är en ovanlig resurs utan större förändringar i tillgång. Papper har inte det och siffror på ett bankkonto som inte är knutna till någonting har inte heller det.

Citat:

Skatter bidrar inte till tillväxt? Vad babblar du om? För att tillväxt ska förekomma så behövs det ekonomiska medel och är dessa icke existerande så kommer ingen produktion ske. Tillväxt förekommer bara om pengar som delats ut i sin tur går ut i systemet igen (Skatt och köp av varor etc). Detta är grundläggande marknadsekonomi.

Nej, det är inte grundläggande marknadsekonomi. Det är grundläggande trams. Tillväxt drivs av produktion av varor och tjänster. Varor och tjänster är pengar - guld eller papper är endast intermediärer. Du får inte tillväxt genom att trolla fram mer intermediära medel, det gör bara medlen mindre värda. Skatter har i sin tur ett dåligt förhållande med produktion.

Detta är grundläggande nationalekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag ska tänka på det när jag får alla pengar jag bidragit till, med ränta.

Guld har genom historien alltid betingat ett högt värde som vara samtidigt som det är en ovanlig resurs utan större förändringar i tillgång. Papper har inte det och siffror på ett bankkonto som inte är knutna till någonting har inte heller det.

Nej, det är inte grundläggande marknadsekonomi. Det är grundläggande trams. Tillväxt drivs av produktion av varor och tjänster. Varor och tjänster är pengar - guld eller papper är endast intermediärer. Du får inte tillväxt genom att trolla fram mer intermediära medel, det gör bara medlen mindre värda. Skatter har i sin tur ett dåligt förhållande med produktion.

Detta är grundläggande nationalekonomi.

Vi säger så.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Kommer fortsätta handla hos Amazon.de, om man blir forcerad till Amazon.se i Sverige så blir det inget mer Amazon för min del troligen.

Har aldrig förstått hur folk kan vara så säkra på något de rimligtvis inte har så stor koll på. Eller vet du någonting som vi inte vet?

Skrivet av ZothOmmog:

Hmm kanske man gjorde det lite utan att ens tänka på det när vi nu lever i ett samhälle som nu i ganska stort sett inte är korrupt och företag får inte fifla utan gränser.

Tror du missförstod aningen där, vad jag påpekade var ju mera utbudet på den Tyska marknaden gentemot vad som kommer att finnas tillgängligt på den Svenska. Helt ärligt tror jag att det finns till exempel mera Brittiska produkter tillgängliga att få tag på via Tysklands Amazon än vad det kommer att vara när den Svenska öppnar dörrarna.

Ja just det, adressen.

Ok, då förstår jag hur du tänker

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Om färre jobbar vid Amazonlager i Sverige än det totala som arbetar vid andra nätaffärer som sedan konkurreras ut, hur ger det köpkraft på sikt? Amazon kanske gör en IKEA och kallar sig för en "liten stackars ekonomisk förening som inte drivs i vinstsyfte".

Amazon kan bara lyckas konkurrera ut andra nätaffärer genom att vara bättre på att erbjuda varor och tjänster. Det innebär alltså en nettovinst i varor och tjänster, vilket ökar värdet (eller bromsar värdeminskningen i det här fallet) av pengar. Vidare så kommer personerna i de andra nätaffärerna hitta nya jobb på sikt, där de kan bidra till ytterligare tillväxt.

Det är så faktisk tillväxt fungerar. Ekonomin växer inte av att bibehålla status quo. Det fungerar inte heller att trolla fram nya pengar. Inte heller växer ekonomin av allmosor, bidrag, offentliga projekt eller annat - det är kostnader.

IKEA producerar billiga möbler till miljontals människor. Tack vare det kan dina pengar som annars bara räckt till ett mer begränsat utbud även köpa det IKEA producerar, och dessutom kanske du har mer pengar över till att köpa andra saker. Eller spara det som blir över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Sen tycker inte jag att CDON tillför så mycket på marknaden ändå med sin handelsplats.

Ja, CDON var min primära handelsplats tidigare. Då låg de ofta lägst i pris, vilket täckte upp för deras svaga kundservice/reklamationshantering.

På senare år har de inte kunnat konkurrera prismässigt och då vet jag inte till vilka kunder de egentligen vänder sig mot?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Kommer inte stödja Amazon så länge jag har bra alternativ. Dom roffar åt sig allt

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nästan alla gillar Amazon. Men det de gör är att konkurrera ut andra aktörer genom prisssdumpning tills de är borta sedan är det bara höja priserna igen. Sök på Amazon monopoly och hitta fler som nämner problemet: https://www.youtube.com/results?search_query=amazon+monopoly

Min egen åsikt roligt i början att vi får in fler aktörer, förhoppningsvis med ett breddat utbud. Men jag vill se konkurrens.

Exakt samma åsikt har jag kring allt. Jag vill inte att en enda aktör ska vara helt dominerande vare sig den heter Intel, Amd, Nvidia, Apple, Google, Samsung, Huawei. Utan jag vill ha konkurrens.

Nästan alla? Bortsett från de anställda då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Har aldrig förstått hur folk kan vara så säkra på något de rimligtvis inte har så stor koll på. Eller vet du någonting som vi inte vet?

Säkra på vadå? Att jag helst inte tänker handla på Svenska Amazon?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ja, CDON var min primära handelsplats tidigare. Då låg de ofta lägst i pris, vilket täckte upp för deras svaga kundservice/reklamationshantering.

På senare år har de inte kunnat konkurrera prismässigt och då vet jag inte till vilka kunder de egentligen vänder sig mot?

Ja, jag tror inte jag har sett CDON som billigast alternativ på något på väldigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Säkra på vadå? Att jag helst inte tänker handla på Svenska Amazon?

Mjo, typ så. Min poäng, som jag dolde mycket väl, var det konstiga i att du redan nu vet att du tänker fortsätta handla från .de. .
se kan med lite tur bli nästintill lika bra som den tyska och om man då lägger till endagarsfrakt och kanske andra fördelar som svenskar inte fått ta del av så kanske man kommer sluta handla från den tyska sidan. Men det återstår att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Mjo, typ så. Min poäng, som jag dolde mycket väl, var det konstiga i att du redan nu vet att du tänker fortsätta handla från .de. .
se kan med lite tur bli nästintill lika bra som den tyska och om man då lägger till endagarsfrakt och kanske andra fördelar som svenskar inte fått ta del av så kanske man kommer sluta handla från den tyska sidan. Men det återstår att se

Inte så konstigt, handlar rätt mycket produkter som är relativt billiga i just Tyskland, och ibland rätt udda. Att de skulle erbjuda samma nichade och breda sortiment i Sverige är inte speciellt troligt.

Men vi får se!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nästan alla gillar Amazon. Men det de gör är att konkurrera ut andra aktörer genom prisssdumpning tills de är borta sedan är det bara höja priserna igen. Sök på Amazon monopoly och hitta fler som nämner problemet: https://www.youtube.com/results?search_query=amazon+monopoly

Min egen åsikt roligt i början att vi får in fler aktörer, förhoppningsvis med ett breddat utbud. Men jag vill se konkurrens.

Exakt samma åsikt har jag kring allt. Jag vill inte att en enda aktör ska vara helt dominerande vare sig den heter Intel, Amd, Nvidia, Apple, Google, Samsung, Huawei. Utan jag vill ha konkurrens.

Precis, finns andra problem också med Amazon, om man t ex returnerar paket för ofta / ångrar sitt köp så kan man få sitt konto avstängt, trots att det varit fullt legitima returer.
Denna nyhet gick viralt för några år sen, finns tonvis med trådar om detta om man googlar, och det går inte riktigt hand i hand med dom generösa konsumentregler som vi har i Sverige.

Är orolig att Amazon i framtiden kommer få monopol och införa striktare och striktare regler.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag hatar lite mig själv för att jag använder Amazon väldigt ofta... Men deras returpolicy är fan helt oslagbart, det tillsammans med det enorma utbudet har gjort att jag har handlat mycket därifrån.

Utbudet och returerna är det absolut bästa med Amazon, inte nödvändigtvis priserna som oftast inte är så mycket billigare än i Sverige.

Jag skulle påstå att ca 80% av allt jag har handlat via Amazon antagligen inte finns i Sverige, eller så är det en produkt som oftast inte går att returnera i Sverige ( tex in-ear hörlurar).

Då handlar jag mycket hellre genom Amazon och betalar all moms direkt samt får riktigt bra support vid garantiåtaganden än från sidor som Ebay eller Aliexpress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag är även en av dessa som hävdar att guld är den enda riktiga valutan, att vi har en rejäl inflationsbubbla och att det beror på riksbankerna och politikerna. Vidare anser jag att nominella löneökningar är ett utmärkt knep för att blidka folket och dölja hur brutalt rånade de blir.

Nu har ju dock Sverige haft en av de högsta reallöneökningarna i jämförbara länder under en längre tid. Snitthushållets disponibla inkomst har ökat betydligt sedan 90-talet, vilket också syns i konsumtionsmönstren ens utan djupare analys.

Såklart kan man ha åsikter om vad som kunde varit bätte, men ditt inlägg får det att framstå som att vi bara har löneökningar som äts upp av inflation och så är det ju verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Det fetade är något positivt!
Det gör även Inet vilket gör att jag försöker köpa så mycket som möjligt därifrån.

Som tidigare anställd på Inet så kan jag bara säga hur fel du har där.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inte så det funkar. Blir liksom rätt svårt att suga pengar ur ett land genom att erbjuda varor och tjänster och arbetstillfällen. Faktum är att enda sättet att få reell ekonomisk tillväxt är genom produktion, och det lär Amazon bidra med. Skatter bidrar inte med tillväxt så även om Amazon inte skulle betala ett ruttet öre i skatt, vilket de givetvis kommer göra, så kommer de ha en positiv påverkan på ekonomin.

Det här är precis vad vårat aspirerande U-land behöver.

Jag håller helt med dig om Guld som den enda riktiga "valutan". Men här i Tyskland kan jag bara konstatera att Amazon nästan inte betalar skatt alls.
Det finns allt fler rapporter om Butiker som säljer via Amazon, som blir tvungen att oppetlägga sina inköpskällor samt priser det får.
Har en butik en storsäljare, så brukar Amazon sen köpa in samma produkt från samma källa till ännu mindre pris och större volumer för att sedan utkonkurrera handlare. Vägrar denne att öppetlägga inköpspriser och källor på varorna, stängs denne av.
Samma händer med handlare som kritiserar Amazons agerande att utkonkurrera dem.

Amazon har flera stora fördelar.
Dom köper in produkter i ofattbara kvantiteter och får bättre pris än den vanlige butiksägare som säljer via Amazon.
Amazon betalar mycket mindre skatt än den vanlige butiksägaren som säljer via Amazon eller i egen butik.
Amazons fakturor ställs ut i Luxemburg och därefter beskattas dom (finns ingen dubbelbeskattning inom EU).
Plus att Amazon behandlar och betalar sina anställda mycket sämre än en vanlig butik gör.

Vi har en stor skara av butiker som har det ekonomisk struligt sedan Amazon kommit till Tyskland. Inte bra för innestaden och inte bra för ekonomin heller.
Corona krisen och lockdown:en som följde med denne, har tagit knäcken på många företag och butiker nu.
En kompis i Berlin har lagt ner sin sportbutik pga Amazon plus Corona.
Han försökte sälja sina klädesplagg och skor via Ebay och Amazon, men då fick han brev av advokater om märkesintrång och brott mot märkernas säljare-villkor om e-handel.
Adidas tex ger bara tillåtelse att sälja deras produker på nätet om du ansöker om det. Min kompis fick avslag. Så som alla andra små butiksägare han frågat om ämnet. Andra märken kör samma koncept.
Tror mig, du vill inte leva i en mellanstor stad, där två tredjedelar av alla butikslokaler står tomma i åratal, bara för att dom flesta butiker/branscher inte är länsamma längre.

Samtidigt som Amazon i USA rapporterar om 15.000 fler anställa dom vill rekrytera. Men till viilka villkor ... ?
I längden kommer Sverige och handeln (både näthandeln och butikshandeln) att förlora stort när Amazon klår marknaden i Sverige.
Jag ser inte fram emot det.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Inaktiv

Jag har varit deras kund i över 10 år och handlat en del, men nu ska jag radera mitt Amazon-konto eftersom de jävlarna började debitera mig för deras så kallade "Amazon Prime" trots att jag aldrig tackade ja till det! Jag trodde att det var två månader och då sa kundtjänsten att jag skulle få pengar för en extra månad, men sen när jag tittade extra noga på mitt konto visade det sig att de hade dragit pengar för tre månader och kundtjänsten kunde då inte skicka en kompensation...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag ska tänka på det när jag får alla pengar jag bidragit till, med ränta.

Guld har genom historien alltid betingat ett högt värde som vara samtidigt som det är en ovanlig resurs utan större förändringar i tillgång. Papper har inte det och siffror på ett bankkonto som inte är knutna till någonting har inte heller det.

Nej, det är inte grundläggande marknadsekonomi. Det är grundläggande trams. Tillväxt drivs av produktion av varor och tjänster. Varor och tjänster är pengar - guld eller papper är endast intermediärer. Du får inte tillväxt genom att trolla fram mer intermediära medel, det gör bara medlen mindre värda. Skatter har i sin tur ett dåligt förhållande med produktion.

Detta är grundläggande nationalekonomi.

Jo det är grundläggande marknadsekonomi. Utan skatter skulle den mesta infrastrukturen inte finnas till, utan infrastruktur så kan inget företag frakta någonting någonstans. Vilket var precis vad Obama menade när han sa "You didn't build that".

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Jo det är grundläggande marknadsekonomi. Utan skatter skulle den mesta infrastrukturen inte finnas till, utan infrastruktur så kan inget företag frakta någonting någonstans. Vilket var precis vad Obama menade när han sa "You didn't build that".

Nej, det är varken grundläggande eller seriös ekonomi. Jag pratar om det mest grundläggande, om vad pengar är och var de kommer ifrån, och ni pratar om skatter som någon förutsättning för ekonomisk tillväxt. Det är knappast att marknaden inte klarar av att bygga infrastruktur. Det var knappast skatter som byggde upp USA till det rikaste landet i mänsklighetens historia. I Hong Kong hette det att där finns ingen hjälp utan bara frihet. Det byggdes på en jäkla sten ute i havet med en ekonomisk tillväxt som aldrig skådats förr och aldrig skådats därefter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är varken grundläggande eller seriös ekonomi. Jag pratar om det mest grundläggande, om vad pengar är och var de kommer ifrån, och ni pratar om skatter som någon förutsättning för ekonomisk tillväxt. Det är knappast att marknaden inte klarar av att bygga infrastruktur. Det var knappast skatter som byggde upp USA till det rikaste landet i mänsklighetens historia. I Hong Kong hette det att där finns ingen hjälp utan bara frihet. Det byggdes på en jäkla sten ute i havet med en ekonomisk tillväxt som aldrig skådats förr och aldrig skådats därefter.

Det var slaveri som byggde upp USA.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.