Här är ditt år på SweClockers!

Kontrollera usb version genom program ?

Permalänk

Kontrollera usb version genom program ?

Tjenare.

Jag vet att jag via enhetshanteraren kan kontrollera mina usb portar (vilka portar som är V1,V2,V3 etc) men hur vet jag vilken fysisk plats dom har, enligt min enhetshanteraren ( https://imgur.com/QenikWs ) om jag förstått det rätt så har jag bara en (kanske 2 ?) usb 3.0 port, men vilken är det, finns det något program för att kontrollera det ?

Mvh

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem

Känns som att det hade varit lättare att leta upp en manual.

Permalänk

inte alltid sant men oftast brukar portarna vara färgkodade

Blå port = Usb 3
svart/vit = Usb 1 eller 2

portarna kan även ha annan färg har sett röd, orange, blå, vit, svart både usb 2 och 3 men generellt så brukar usb 3 vara blå om de inte valt att färgmatcha portarna med resten av moderkortet.

så kolla om ditt modermodem har färgkodning.

Vänster Usb2 , Höger Usb3

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

Tjenare.

Jag vet att jag via enhetshanteraren kan kontrollera mina usb portar (vilka portar som är V1,V2,V3 etc) men hur vet jag vilken fysisk plats dom har, enligt min enhetshanteraren ( https://imgur.com/QenikWs ) om jag förstått det rätt så har jag bara en (kanske 2 ?) usb 3.0 port, men vilken är det, finns det något program för att kontrollera det ?

Mvh

Den bild från enhetshanteraren du bifogar visar att det finns en USB 3 kontroller i datorn, men säger ingenting om hur många portar som är kopplade till den.
Hur operativsystemets numrering av portar (Port 1, Port 2, etc.) matchar mot den fysiska placeringen på moderkortet är inte alltid så lätt att veta, eller att ta reda på annat än genom att testa sig fram.

Enklaste sättet att ta reda på vad dina olika USB-portar klarar av är att läsa manualen till moderkortet. Där skall det stå.
Har du ingen manual så kan du garanterat hitta och ladda ner än på nätet.