Intel "Tiger Lake" med Willow Cove-arkitektur gör debut i sommar

Permalänk
Melding Plague

Intel "Tiger Lake" med Willow Cove-arkitektur gör debut i sommar

Det vankas nyheter för bärbara datorer till mitten av året, där nya arkitekturer för både processor och grafikdel släpps fria.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De fortsätter att behandla desktop styvmoderligt alltså. Men men det är väl i bärbart pengarna ligger, även om jag själv tycker att stationärt ofta kan nå myxket högre prestanda och är roligare att använda då man kan bygga själv. Laptops är extremt begränade jämfört med flexibla desktop, men folk gillar tydligen stelbenthet så det är väl där pengarna ligger, som sagt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De fortsätter att behandla desktop styvmoderligt alltså. Men men det är väl i bärbart pengarna ligger, även om jag själv tycker att stationärt ofta kan nå myxket högre prestanda och är roligare att använda då man kan bygga själv. Laptops är extremt begränade jämfört med flexibla desktop, men folk gillar tydligen stelbenthet så det är väl där pengarna ligger, som sagt.

Laptops marknaden är ungefär 165miljoner enheter per år.
Troligtvis är Intels 10nm inte tillräckligt bra än för desktop men det beror nog även på vad Intel lyckats åstadkomma med 14nm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

De fortsätter att behandla desktop styvmoderligt alltså. Men men det är väl i bärbart pengarna ligger, även om jag själv tycker att stationärt ofta kan nå myxket högre prestanda och är roligare att använda då man kan bygga själv. Laptops är extremt begränade jämfört med flexibla desktop, men folk gillar tydligen stelbenthet så det är väl där pengarna ligger, som sagt.

För en svensson-användare är en laptop mycket mer flexibel och användarvänlig än en desktop. Det är folk med extra-intressen som har nytta av desktops. Och svensson-användare är en väldigt stor grupp.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som känner att om man inte engagerar sig ytterst så är det nästan omöjligt att hänga med i Intels alla lanseringar och varianter? Antal nm hit och dit och Finland har ju färre sjöar än Intel.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Är det bara jag som känner att om man inte engagerar sig ytterst så är det nästan omöjligt att hänga med i Intels alla lanseringar och varianter? Antal nm hit och dit och Finland har ju färre sjöar än Intel.

Var på väg att gå in för att skriva ett liknande inlägg. Hänger inte med för fem öre, och de enskilda processornamnen gör inte det hela bättre. Man kan väl tänka som så att om man ser att nåt är på gång så kan man ge sig sjutton på att det är till laptop som gäller, åtminstone.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Är det bara jag som känner att om man inte engagerar sig ytterst så är det nästan omöjligt att hänga med i Intels alla lanseringar och varianter? Antal nm hit och dit och Finland har ju färre sjöar än Intel.

Det här. Jag har inte en susning jag heller om vad som är vad från Intels produktstall längre. Deras roadmap måste se ut som ett snegrott släktträd just nu.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

De fortsätter att behandla desktop styvmoderligt alltså. Men men det är väl i bärbart pengarna ligger, även om jag själv tycker att stationärt ofta kan nå myxket högre prestanda och är roligare att använda då man kan bygga själv. Laptops är extremt begränade jämfört med flexibla desktop, men folk gillar tydligen stelbenthet så det är väl där pengarna ligger, som sagt.

De kan inte göra så mycket. Willow Cove når inte upp till de frekvenser Skylake lyckas med. Nu släpper ju de nya cpuer 10xxx-serien aka Comet Lake vilket är sista iterationen av Skylake. Nästa år blir det Rocket Lake som är en helt ny arkitektur men som fortfarande baseras på 14nm+++... men ändå ge hyffsade IPC ökningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De kan inte göra så mycket. Willow Cove når inte upp till de frekvenser Skylake lyckas med. Nu släpper ju de nya cpuer 10xxx-serien aka Comet Lake vilket är sista iterationen av Skylake. Nästa år blir det Rocket Lake som är en helt ny arkitektur men som fortfarande baseras på 14nm+++... men ändå ge hyffsade IPC ökningar.

Om nettoprestandan ökar så spelar det väl ingen roll om *Cove har lägre frekvenser än *Lake. Men det som troligen hänt är väl då att även om *Cove har högre IPC så får de inte upp frekvenserna såpass att nettoprestanfan ökar, så då är det väl logiskt att fokusera på laptops nu. Men som entusiast som gillar desktop och att bygga själv är det synd att Intel inte kommer upp ur sina leriga gamla hjulspår. Det är nästan så jag börjar bli nervös att AMD kommer sandbagga prestandan i 4000-serien för desktop sålänge de ligger före, vlket vore synd. Men å andra sidan kan det ju innebära att Ryzen 4000 faktiskt kommer ha lite överklockningsmarginaler vilket såklar är kul på sitt sätt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

De kan inte göra så mycket. Willow Cove når inte upp till de frekvenser Skylake lyckas med. Nu släpper ju de nya cpuer 10xxx-serien aka Comet Lake vilket är sista iterationen av Skylake. Nästa år blir det Rocket Lake som är en helt ny arkitektur men som fortfarande baseras på 14nm+++... men ändå ge hyffsade IPC ökningar.

Ryktet säger väl att Rocket Lake är just Willow Cove, fast på 14 nm+++. Dock just ett rykte än så länge, Intel har så vitt jag vet inte sagt exakt vilken mikroarkitektur Rocket Lake plattformen använder.

Sunny Cove (som används både i Ice Lake U och kommande Ice Lake SP) har ~20 % högre IPC jämfört med Skylake. De läckta resultat som finns på Willow Cove (Tiger Lake U, den plattform denna artikeln referera till) pekar på att IPC ökat ännu lite till, men det handlar inte alls om några 20 % över Sunny Cove (verkar vara mer 5 %, absolut max 10 %).

Blir garanterat en NUC med 28 W TDP Tiger Lake, men för bärbar känns allt x86-baserat rätt meh om det nu är sant att Apples fantastiska ARM CPU kommer till MacBook 2021!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Om nettoprestandan ökar så spelar det väl ingen roll om *Cove har lägre frekvenser än *Lake. Men det som troligen hänt är väl då att även om *Cove har högre IPC så får de inte upp frekvenserna såpass att nettoprestanfan ökar, så då är det väl logiskt att fokusera på laptops nu. Men som entusiast som gillar desktop och att bygga själv är det synd att Intel inte kommer upp ur sina leriga gamla hjulspår. Det är nästan så jag börjar bli nervös att AMD kommer sandbagga prestandan i 4000-serien för desktop sålänge de ligger före, vlket vore synd. Men å andra sidan kan det ju innebära att Ryzen 4000 faktiskt kommer ha lite överklockningsmarginaler vilket såklar är kul på sitt sätt

AMD lär inte sandbagga något innom de närmsta 5-10 åren, Intel har fortfarande 10 ggr högre vinst, eller 1000% av AMDs vinst...som att jämföra David och Goliat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mellanmycket:

AMD lär inte sandbagga något innom de närmsta 5-10 åren, Intel har fortfarande 10 ggr högre vinst, eller 1000% av AMDs vinst...som att jämföra David och Goliat

5-10 år är ren spekulering från din sida. Sånt där kan ändra sig helt och hållet väldigt snabbt så fort någon av de stora tillverkarna hoppas över till AMD.

Just nu ger man ju små tillverkare chansen att stjäla marknadsandelar när dell/hp mfl inte erbjuder epyc workstations t.ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

5-10 år är ren spekulering från din sida. Sånt där kan ändra sig helt och hållet väldigt snabbt så fort någon av de stora tillverkarna hoppas över till AMD.

Just nu ger man ju små tillverkare chansen att stjäla marknadsandelar när dell/hp mfl inte erbjuder epyc workstations t.ex.

AMD har inte haft vinst att räkna med på länge, de vill nog fylla kistan/satsa på R&D några år 😉 De är inte ren stora och väletablerade som Intel...AMD är pytteliten i jämförelse, tänk dig en segelbåt jämfört med en bilfärja.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon56869:

5-10 år är ren spekulering från din sida. Sånt där kan ändra sig helt och hållet väldigt snabbt så fort någon av de stora tillverkarna hoppas över till AMD.

Just nu ger man ju små tillverkare chansen att stjäla marknadsandelar när dell/hp mfl inte erbjuder epyc workstations t.ex.

Att det inte finns några arbetsstationer baserad på Epyc kanske ha lite att göra med att det just nu inte finns några Epyc-modeller riktade mot just det segmentet, eller?

AMD riktar ju Ryzen Pro mot det segmentet. HP har flera arbetsstationer baserade på Ryzen Pro. Dell har av någon anledning valt att använda "vanliga" Ryzen i sina AMD-baserade arbetsstationer.

Så Intel Intels Xeon W-serier, som är deras variant riktad mot de tyngsta arbetsstationerna, är det enda val man har om man måste ha "serverfinesser" i en krets designad mot segmentet. Egentligen enda skillnaden är att W-serien fokuserar primärt på absolut prestanda, långt mer på maximal frekvens än brukligt på en server. Detta då maximal prestanda per CPU-tråd tenderar vara viktigare på desktop än på servers.

Angående 10 nm och desktop

Just maximal prestanda per CPU-tråd är ju där Intels 10 nm (Sunny Cove) idag inte erbjuder någon relevant fördel över 14 nm++. För bärbara finns idag både 10xxGx, t.ex. 1065G7, serien som använder 10 nm (Ice Lake) och 10xxx, t.ex. i7-10700U. De är hyfsat jämbördiga i prestanda per tråd, det trots att den förra maxar på 3,9 GHz och den senare på 4,7 GHz.

Redan Tiger Lake U verkar nå 4,2 GHz, så den borde matcha Comet Lake (som når 5,3 GHz) i enkeltrådprestanda. Att Intel väljer att tillverka Rocket Lake på 14 nm säger nog två saker

  • man hoppas komma undan med sämre perf/W på skrivbordet, men man kommer inte längre med 14 nm på bärbara där perf/W är kritiskt

  • om nu Rocket Lake är Willow Cove på 14 nm kan man ju förvänta rätt bra frekvens om man sätter perf/W i baksätet, det kommer i så fall bli en riktigt snabb CPU

Intel har ju rätt mycket problem med 10 nm, så pass mycket att man inte alls byggt ut kapacitet så mycket som initialt tänkt. I stället går man direkt till 7 nm på flera fabriker som skulle fått 10 nm kapacitet.

Det gör att man måste prioritera var man bygger på 10 nm. Bärbara och servers delar två viktiga egenskaper, dessa har högre marginaler (framförallt servers) och perf/W är kritiskt, så de får prioritet till 10 nm.

Desktop är en krympande marknad och har mindre marginaler på CPU-sidan. För BYO handlar det ofta mer om maximal absolut prestanda än perf/W. Så även om Rocket Lake kan tänka bli en rätt stor krets (fast talas om att iGPU-delen kommer vara en "chiplett" på 10 nm, vilket minskar CPU-kretsens storlek) är det inte hela världen då allt mer flyttas till 10 nm och kvar blir chipset & liknande kretsar samt desktop CPUer.

Vi lär få se slutet av Q4 eller början av Q1 2021 hur mycket det osar amerikansk muskelbil kring perf/W om Rocket Lake. Det har i alla fall potential att bli mycket rå-kraft i den, så AMD ska nog inte lätta på gasen!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Blir garanterat en NUC med 28 W TDP Tiger Lake, men för bärbar känns allt x86-baserat rätt meh om det nu är sant att Apples fantastiska ARM CPU kommer till MacBook 2021!

OMG, NUC 11 redan i år alltså? Ja, tack! Nu när jag kikar runt lite så ser Tiger Lake (Gen12/Xe) ut att sakna fullt stöd för AV1, vilket känns rätt tråkigt då jag har planer för en NUC direkt ansluten till TV:n. Rocket Lake ska tydligen får AV1, men harvar samtidigt vidare på HDMI 2.0b. Rykten rykten... Blir en spännande höst och 2021.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Känns som att det kommer ut nya mobila Intel-cpus stup i kvarten med konstiga namnscheman där vissa är 10nm och vissa 14nm etc. Hänger inte alls med, dock är det väl för att man inte alls är intresserad av mobila kretsar.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850