NahimicService.exe slukar allt mitt ram?

Permalänk
Medlem

NahimicService.exe slukar allt mitt ram?

Den processen ligger högst upp på min Task manager. Jag läste online för ett litet tag sen över vad det är och jag kom fram till att det va en oviktig komponent till Realteks drivrutiner. Så jag valde att stänga av processen och blockera den från att starta.

Problemet är nu att den har startat igen och senast jag kollade så tar den upp 8GB med Ram.

Någon som vet någon lösning på detta eller ifall det i själva verket är ett virus?

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt suspekt. Eftersom den startar igen så kanske det är en tjänst som startar den. Jag skulle försöka ta reda på vilken tjänst det är o stoppa den från att starta automatiskt.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

@thom.g: Ska kolla det..
Jag tänkte också att ifall det verkligen är något från Realtek så har dom varit väldigt lata med programmeringen genom att skapa ett program som antingen skapar memoryleak eller allmänt tar upp onödigt många adresser i minnet.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det har något att göra med Steelseries? Googla Nahimic. Jag dödar bara .exen sen är det lugnt tills jag rebootar.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem

Borde finns någon mjukvara för det i add/remove programs.

MSI/Gigabyte brukar ha inbyggda ljudkort som använder sig av Nahimics mjukvara, riktigt piss om du frågar mig men jag har aldrig fått det att låta bra så är kanske inte rätt person att fråga om det.

I mitt fall så har jag avinstallerat mjukvaran och sökt på vad det är för ljudchip i moderkortet och hämtat ner ren drivrutin till den från Realtek.

Permalänk
Medlem

@KLIONE: Är "modiferad" realtek driver som Asus & MSI använder. Många som har problem, enda lösning verkar vara att avinstallera och installera ren driver från realtek.

Lösning:

https://www.reddit.com/r/Alienware/comments/8rn9s8/nahimicser...

Permalänk
Medlem

Jag bestämde för att starta windows i Safe Mode (safe boot) eller vad det kallas och tog bort varje fil som var associerad med Nachimic och det verkar ha löst ram problemet

Permalänk
Medlem

Stötte på samma problem med att bl.a. webbläsaren tog ca 30 sek att starta efter att ha installerat Asus Realtek v.6.0.9079.1 WHQL via MS Store, lösningen var att gå in och välja Tjänster -> NahimicService -> Startmetod inaktiverad.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av B1NUS:

Jag bestämde för att starta windows i Safe Mode (safe boot) eller vad det kallas och tog bort varje fil som var associerad med Nachimic och det verkar ha löst ram problemet

Är lite enklare och snabbare att starta Systemkonfiguration och sen i fliken Tjänster kryssa ur bocken för Nahimikrafset. Jag fick exakt samma problem som ts. Sen bara starta om datorn.