Permalänk
Medlem

Dela filer mellan dator och telefon

Hej

Går de t.ex dela mapp på datorn, som sen på något sätt kan kommas åt genom nätverket via telefonen? Vill kunna streama/kopiera filer jag har på datorn till telefonen. Kör idag genom Onedrive, samt googles motsvarighet, men blir ju inte riktigt detsamma.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Wifi File Explorer på Google Play store funkar.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Wifi File Explorer på Google Play store funkar.

Är det en vettig programvara? Lätt att hantera? Datorn går ju inte på wifi utan datorn är trådad, men kanske funkar ändå?

EDIT verkar riktigt dålig denna app. Som sagt, går ju ej komma åt datorn via den här

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Enklast är nog att sätta upp en dedikerad mapp.

Med NextCloud kan du komma åt dessa filer i appen. Med Syncthing kan du automatiskt synca denna mapp till telefonen, och tillbaka till datorn.

Permalänk
Medlem

@Jaegrlicious
Vad har du för telefon?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Jaegrlicious
Vad har du för telefon?

Samsung s8. Komma åt nätverksdelade mappar är allt jag vill kunna göra

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Samsung s8. Komma åt nätverksdelade mappar är allt jag vill kunna göra

Använd google drive så når du filerna på båda.
Men vill du inte ha filerna online då har du en hel del att konfigurera innan du löser det om du inte bara ska nå filerna när du är hemma.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta kan vara nåt, men jag delar ut en mapp i Windows och sen använder mig av detta programmet för att komma åt filerna från min android surfplatta och kan då kopiera/ta bort/ streama så gott som hur jag vill.

Förutsatt att man har full tillgång till mappen och som i mitt fall gäller bara inom det lokala nätverket.
https://es-file-explorer.en.uptodown.com/android

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Hej

Går de t.ex dela mapp på datorn, som sen på något sätt kan kommas åt genom nätverket via telefonen? Vill kunna streama/kopiera filer jag har på datorn till telefonen. Kör idag genom Onedrive, samt googles motsvarighet, men blir ju inte riktigt detsamma.

din telefon, windows app kör jag med, ger dig full kontroll över telefonen från datorn.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

din telefon, windows app kör jag med, ger dig full kontroll över telefonen från datorn.

De är typ tvärtom jag vill åt, dvs jag vill kunna komma åt datorn smidigt via telefonen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

De är typ tvärtom jag vill åt, dvs jag vill kunna komma åt datorn smidigt via telefonen.

jaha då missförstådd jag,dock är det det mycket lättare från dator till telefonen.
enklast är ju att dela ut en mapp med samba,nfc eller ftp/ftps/sftp osv och sedan använda valfri filhanterare på telefonen.
vill du ha genvägar i appen är ES filutforskaren smidig,
vill du att det ska synka automatiskt är foldersync väldigt smidig app, det går att ställa när var hur den ska synka osv
vill du även spela film,musik,bilder från datorn? då skulle jag kört in emby server på datorn, installerat folder sync plugin i emby och sedan använder du emby appen för att föra över bilder, strema music/film osv, med emby kan du även använda transcodning mm

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.