Permalänk
Medlem

HP 280 G1 - datorbygget från helvetet

Känner bara att jag måste skriva av mig. Först lite bakgrund - några veckor sedan fick jag tag i lite gammal kontorsutrustning för några hundralappar, bland dessa en HP 280 G1 minitower. Själv hade jag inget behov av den, men tyckte att det kunde vara en bra grund för en budgetspeldator för en liten kille.

Ursprunglig specifikation var en Pentium G3240, 4 GB RAM, 500 GB hårddisk och ett nätagg på 180 watt. Inget monster men eftersom jag närmast fick den till skänks så fanns inget att klaga på. Jag hittade en här på SC (tack @morronrost) som kunde sälja mig en i5-3350P och via Facebook fick jag tag på ett GTX 1050 Ti. I med lite mer minne och de spel han ville spela skulle rulla på fint. Än så länge kändes allting jäkligt bra. Jag menar - hyfsad speldator för under tusenlappen?

Tyvärr försöker jag uppdatera BIOS, går något fel och det lämnar mig med ett dött moderkort, detta samtidigt som grafikkort och processor låg och väntade på mig på posten. Återställningsfunktionen för BIOS som ska finnas fungerar inte. Sliter mitt hår, googlar i timtal och försöker på tusen olika sätt - ännu lika dött.

Men läser att man kan flasha om ett bios-chip extern och hittar prylarna som behövs här på SC (tack @s1lvertunga). Efter att i timmar ha jävlats med klämman som följer med beslutar jag mig för att löda loss chippet. En nervös upplevelsen då det var första gången jag jobbade med SMT-komponenter men när jag två timmar senare har ett system som ännu en gång bootar upp Windows känner jag mig löjligt stolt.

Så, av med processorfläkten, ta bort gamla Pentium-processorn, dit med den nya i5:an och ....inser att G3240 är sockel 1150!. Här trodde jag i min enfald att G3240 betydde Ivy Bridge precis som i5-3350 betyder Ivy Bridge.

Jaja, systemet är levande iaf. Dags att testa grafikkortet. Får plats men vägrar starta utan extra 6-pinnars strömmatning. Nåja, en sådan molex-till-6-pinnars hade jag köpt några dagar tidigare. Eftersom nätagget bara har en molexkontakt får jag löda ihop kablarna men det var ett mindre bekymmer. Klipp av, löda ihop OCH inse bokstavligen talat två minuter senare att jag redan haft två likadana adaptrar liggandes i en låda sedan flera år tillbaka. Tid och pengar bortkastade.

Nästa bekymmer visar sig snabbt, grafikkortet täcker effektivt samtliga sata-portar. Så ingen möjlighet att boota Windows. Nå, inget som stoppar en nörd. I med en usb-sticka med Linux jag haft liggandes OCH inser att den vägrar låta mig logga in. Samma sticka som jag använt 2 timmar tidigare utan några som helst problem.

Detta är alltså aktuell status på systemet just nu efter 1000 kronor och närmare 20 timmar timmar - samma processor, samma minnesmängd OCH jag tvingas välja mellan att kunna starta Windows eller ha grafikkortet installerat. Allt för en gammal kontorsdators skull.

Som sagt, datorbygget från helvetet..

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr ett problem med märkesdatorer, även för professionellt bruk. Det finns extremt begränsat stöd för t.ex. grafikkort och mer eller mindre total avsaknad av BIOS-uppdateringar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

BIOS-uppdateringar sköter OEM mkt bättre än moderkortstillverkare. Har några gamla workstations Z220 och Z420 och HP släpper nya BIOS löpande till dessa.

Men de stora problemen brukar vara just nätagg som har specialform och specialkontakter. Det blir ofta problem när man vill stoppa lite roligare grafikkort.

HPs Z-serie kan jag rekommendera. Finns ofta billiga beggat och man får mkt för pengarna.

https://www.youtube.com/watch?v=30aZWvvzF6M

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Usch, låter lite som min upplevelse utav att försöka laga en gammal dator. Den klämman borde inte ens följa med då det verkar vara en känd bait för att slösa folks tid.

Lärde mig precis som du att det bara är bättre att köpa något man vet fungerar då timpriset och priset på ens tålamod/själ är på tok för högt.

Permalänk
Medlem

Och detta är anledningen varför man enbart byter ram och hårddiskar i märkesdatorer

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

HPs Z-serie kan jag rekommendera. Finns ofta billiga beggat och man får mkt för pengarna.

Har kollat lite på Z420/430-serien men är sällan som riktigt billiga dyker upp. Vanliga Z400 går lätt att hitta men tycker den är lite för gammal.

Permalänk
Medlem

Min yngsta grabb kör HP Z420. Jag uppgraderade den till 2696v2, 32gb RAM och R9 Nano. Bra klös i den. 12 cores i 3,1Ghz.

Äldsta grabben har en Z220 med 16gb RAM och ett GTX960. Klarar Fortnite och World of Tanks utan problem i 1080p

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Känner bara att jag måste skriva av mig. Först lite bakgrund - några veckor sedan fick jag tag i lite gammal kontorsutrustning för några hundralappar, bland dessa en HP 280 G1 minitower. Själv hade jag inget behov av den, men tyckte att det kunde vara en bra grund för en budgetspeldator för en liten kille.

Ursprunglig specifikation var en Pentium G3240, 4 GB RAM, 500 GB hårddisk och ett nätagg på 180 watt. Inget monster men eftersom jag närmast fick den till skänks så fanns inget att klaga på. Jag hittade en här på SC (tack @morronrost) som kunde sälja mig en i5-3350P och via Facebook fick jag tag på ett GTX 1050 Ti. I med lite mer minne och de spel han ville spela skulle rulla på fint. Än så länge kändes allting jäkligt bra. Jag menar - hyfsad speldator för under tusenlappen?

Tyvärr försöker jag uppdatera BIOS, går något fel och det lämnar mig med ett dött moderkort, detta samtidigt som grafikkort och processor låg och väntade på mig på posten. Återställningsfunktionen för BIOS som ska finnas fungerar inte. Sliter mitt hår, googlar i timtal och försöker på tusen olika sätt - ännu lika dött.

Men läser att man kan flasha om ett bios-chip extern och hittar prylarna som behövs här på SC (tack @s1lvertunga). Efter att i timmar ha jävlats med klämman som följer med beslutar jag mig för att löda loss chippet. En nervös upplevelsen då det var första gången jag jobbade med SMT-komponenter men när jag två timmar senare har ett system som ännu en gång bootar upp Windows känner jag mig löjligt stolt.

Så, av med processorfläkten, ta bort gamla Pentium-processorn, dit med den nya i5:an och ....inser att G3240 är sockel 1150!. Här trodde jag i min enfald att G3240 betydde Ivy Bridge precis som i5-3350 betyder Ivy Bridge.

Jaja, systemet är levande iaf. Dags att testa grafikkortet. Får plats men vägrar starta utan extra 6-pinnars strömmatning. Nåja, en sådan molex-till-6-pinnars hade jag köpt några dagar tidigare. Eftersom nätagget bara har en molexkontakt får jag löda ihop kablarna men det var ett mindre bekymmer. Klipp av, löda ihop OCH inse bokstavligen talat två minuter senare att jag redan haft två likadana adaptrar liggandes i en låda sedan flera år tillbaka. Tid och pengar bortkastade.

Nästa bekymmer visar sig snabbt, grafikkortet täcker effektivt samtliga sata-portar. Så ingen möjlighet att boota Windows. Nå, inget som stoppar en nörd. I med en usb-sticka med Linux jag haft liggandes OCH inser att den vägrar låta mig logga in. Samma sticka som jag använt 2 timmar tidigare utan några som helst problem.

Detta är alltså aktuell status på systemet just nu efter 1000 kronor och närmare 20 timmar timmar - samma processor, samma minnesmängd OCH jag tvingas välja mellan att kunna starta Windows eller ha grafikkortet installerat. Allt för en gammal kontorsdators skull.

Som sagt, datorbygget från helvetet..

När det kommer till sata-portarna på moderkortet, det finns inte möjlighet att modifiera grafikkortets kyl-anordning lite så du kan klämma ner en vinklad sata-kontakt?

När det kommer till nätagget, så är nog 180W i minsta laget efter att du stoppar i grafikkortet.
Enligt https://www.bequiet.com/en/psucalculator så har din effektförbrukning gått från ~80W till 160W beroende på vad du har för komponenter.

När du säger "kan inte logga in med usb-stickan", menar du då, linux-disten på usb-stickan startar inte, eller menar du, att du inte kan logga in på själva disten?
Om problemet ligger i att linux-disten inte startar, så kan det vara så att du helt enkelt inte får tillräckligt med ström till samtliga komponenter.

Permalänk
Medlem

@Viita: Nätaggregat bytte jag redan dag ett till ett på 280 watt, borde vara tillräckligt eftersom det lyckades driva ett GTX 970 och en i5:a i ett annat system. Glömde bara nämna det. Vinklade sata-kablar finns förvisso, men tror inte det hjälper tillräckligt mycket. Och vet inte om jag vill modda grafikkortet. Och med logga in menar jag logga in. Lösenordet stämmer men hamnar i en login-loop. Nej det är inget stort problem, men eftersom allting annat jävlas tog det mer på mitt tålamod än vad som det normalt skulle gjort.

Just nu känner jag mest för att sälja systemet exklusive grafikkort, men är samtidigt tillräckligt envis för att vilja lösa det även om det tidsmässigt egentligen inte är försvarbart. Är väl vad som gör oss till datanördar. Snackade med en annan person idag, när han fick fel på sin windowsinstallation körde han hela datorn till soptippen. Så kan man ju även göra...

Permalänk
Medlem

@hakro807:
En fråga gällandes Linux-stickan.
Är det en Live-CD, eller en "installerad Linux-dist"?
Att du hamnar i en boot-loop med grafikkortet installerat. Kan det vara så att du behöver justera inställningar för grafikkortet?
Kanske uppdatera linux-disten om det är en Live-CD på usb-sticka?

Vet inte om du försöker logga in i konsol-läge eller grafiskt, eller om grafiskt läge startar automatiskt efter att du "loggar in i konsol-läge".
CTRL+ALT+F2 borde ge dig ett nytt consol-läge i fullskärm.
Du kan växla mellan F1-F7 som standarad tror jag. Jag har grafiskt läge på F1, men vill minnas jag någon gång för länge sedan hade grafiskt läge på F7. Säkert olika för olika distributioner.

Om du efter att du loggat in och fastnat i din "boot-loop", kan växla till ett annat F-läge så är det mer troligt ett intieringsfel för grafikkortet.

TTY:s kallas tydligen dessa konsol-lägen. https://askubuntu.com/questions/481906/what-does-tty-stand-fo...

---
När det gäller modda grafikkortet, min tanke är mer, om det bara är lite plastskal ivägen, så kan det vara ganska enkelt att ta bort litegranna.

Permalänk
Medlem

@Viita: Det är något med grafiska interfacet som buggar, för via konsol kommer jag indirekt. Men fick tag i en vinklad sata-kabel och den fick plats under grafikkortet så numera är Windows igång och då behövs inte Linux.

Nu krävs "bara" en i5:a/i7:a, 4-8 GB minne och en SSD och systemet borde vara klart för leverans. Kanske kommer burken misslyckas i sin plan att få mig vansinnig.

Permalänk
Medlem

Efter lite för många timmar är systemet nu igång. Imorgon kommer en liten kille förhoppningsvis att bli väldigt glad. Tack till @Bellerefon som kunde sälja mig en i5-4460, något som blev sista biten i pusslet.

Slutgiltig specifikation:
i5-4460
GTX 1050 Ti
8 GB RAM
128 GB SSD
500 GB HDD
280 watt PSU

Totala budgeten landade på följande:
HP 280 G1 - köptes som del av flera maskiner. Säg 100-200 kronor för den.
GTX 1050 Ti - 650 kronor.
i5-4460 - 200 kronor
Molex-till-PCI-e - 40 kronor
BIOS-flashverktyg - 150 kronor

Så totalt 1250 kronor.

Utöver detta plockade jag på mig 4 GB minne från en annan dator som bara stod och fick en SSD på 128 GB från brorsan. Bytte även PSU från HP:s egna på 180 watt till ett på 280 watt som jag hade liggandes på vinden.

Köpte även av misstag en i5-3350P för 125 kronor. Den kommer hamna i en dator som idag har en i5-2400 och dess processor kommer få flytta till en polares barn som idag har en Elitedesk 8200 SFF med en i3-2100. 8200 stödjer inte Ivy Bridge så måste göra denna rockad. Att gå från två till fyra kärnor bör förhoppningsvis förlänga livet på den datorn med ytterligare några år.

Mycket frustration, mycket tid men också lärorikt.

Permalänk
Medlem

Stronk!
Synd att du inte nämnde att du behövde RAM, jag hade 8gb ddr3 som bara ligger. Nåväl, bra jobbat (=

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Stronk!
Synd att du inte nämnde att du behövde RAM, jag hade 8gb ddr3 som bara ligger. Nåväl, bra jobbat (=

Är faktiskt fortfarande intresserad av mer minne så är du intresserad av affär kan vi säkert komma överens om något.