Oculus kommande VR-kontroller avslöjas

Permalänk
Melding Plague

Oculus kommande VR-kontroller avslöjas

Kontrollerna med kodnamnet "Oculus Jedi" kompletterar företagets kommande VR-headset med mer effektiv kommunikation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli otroligt intressant om det kommer en ny eller uppdaterad Quest.

Quest har ändrat hur man spelar VR.
Tidgiare när jag bara hade ett dedikerat PCVR headset så vart det spela lite då och då.
Med Quest trådlöst het och möjlighet att även spela PCVR trådlöst så blir det spela stort sett varje dag.
Att spela trådlöst slår imo alla andra headsets inkl Valve index. Så en ny eller uppdaterat Quest skulle bli insta-buy troligtvis

Editerade mitt inlägg då jag inte läste hela nyheten först. (laddade inte hela sidan)

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Till er som vet: Går det köra oculus headsets utan FB-konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ska bli otroligt intressant om det kommer en ny eller uppdaterad Quest.

Quest har ändrat hur man spelar VR.
Tidgiare när jag bara hade ett dedikerat PCVR headset så vart det spela lite då och då.
Med Quest trådlöst het och möjlighet att även spela PCVR trådlöst så blir det spela stort sett varje dag.
Att spela trådlöst slår imo alla andra headsets inkl Valve index. Så en ny eller uppdaterat Quest skulle bli insta-buy troligtvis

Editerade mitt inlägg då jag inte läste hela nyheten först. (laddade inte hela sidan)

Vi köpte ques till vår spelförening MEGA. Helt fantastiskt headset. Jag har vive hemma och questen slår vive med hästlängder. Jag har dock inte testat att koppla det till dator än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Till er som vet: Går det köra oculus headsets utan FB-konto?

Ja, men sociala funktioner som vänlistor kräver ett konto.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Till er som vet: Går det köra oculus headsets utan FB-konto?

Det går utmärkt.

Facebook tog emellertid ett steg i riktningen för facebookkontokrav kring årsskiftet.
Numer behöver du ha facebookkonto om du vill starta VRpartys och liknande. Men det är alltså inte något som behövs för att lira VRspel.

Finns nyhet om detta:
https://www.sweclockers.com/nyhet/28753-facebook-konto-blir-k...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

För övrigt köpte Oculus/FB upp Ctrl labs som utvecklat ett neuralt armband, namnet Jedi får en ju att tänka att det kan ha någon koppling till det också:

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande på min original Oculus rift i väntande på next gen VR HMD från oculus

Betalar lätt 10k för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Till er som vet: Går det köra oculus headsets utan FB-konto?

För sociala-funktioner så krävs ett Facebook-konto.
Det är dock inte själva facebook kontot som används.
Så man kan skapa ett Facebook konto, logga sen in på facebook och gör allt dolt och anonymt för omvärlden och lägg inte till några vänner eller gå med i grupper.
Då kan du sen använda alla sociala funktioner i oculus men slippa allt annat övrigt med Facebook,.

Jag vet inte alls varför Facebook kontot är ett måste, borde räcka med Oculus kontot så att säga, men jag antar att Facebook vill ha det så för att knyta an ev framtida Facebook VR-appar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ska bli otroligt intressant om det kommer en ny eller uppdaterad Quest.

Quest har ändrat hur man spelar VR.
Tidgiare när jag bara hade ett dedikerat PCVR headset så vart det spela lite då och då.
Med Quest trådlöst het och möjlighet att även spela PCVR trådlöst så blir det spela stort sett varje dag.
Att spela trådlöst slår imo alla andra headsets inkl Valve index. Så en ny eller uppdaterat Quest skulle bli insta-buy troligtvis

Editerade mitt inlägg då jag inte läste hela nyheten först. (laddade inte hela sidan)

Är det inte lite tidigt att släppa ett uppdaterat headset snart?
Oculus Quest har ju inte ens varit ute i ett år.

Det finns ju bättre hårdvara, men att släppa uppdaterade varianter för VR varje år känns väl lite överdrivet.

Jag ser såklart fram emot en uppdaterad variant, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är det inte lite tidigt att släppa ett uppdaterat headset snart?
Oculus Quest har ju inte ens varit ute i ett år.

Det finns ju bättre hårdvara, men att släppa uppdaterade varianter för VR varje år känns väl lite överdrivet.

Jag ser såklart fram emot en uppdaterad variant, men ändå.

Det tog ca 3 år från att Santa Cruz visades och dev kit skickades ut till att Quest släpptes, så även om det är en uppföljare så kan en lansering ligga såpass långt fram i tiden att det blir en naturlig livscykel.

Om det är något som släpps tidigare än så är det antagligen på sin höjd en ”Quest S”. Men som sagt säljer nuvarande Quest fortfarande slut konstant, så behovet av en ny produkt finns inte riktigt ännu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spawnbadboy:

Kör fortfarande på min original Oculus rift i väntande på next gen VR HMD från oculus

Betalar lätt 10k för det

Rift och Quest även här. Blir en fetare modell bara det släpps. Förväntar mig high end med stöd för trådlöst om det ska bli ett köp.

Inte provat köra min Quest trådar, saknas lämplig kabel, men något ska ju Riften få glänsa i med. Sedan brist på VR utrymme, blir ett dedikerat rum vid husköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är det inte lite tidigt att släppa ett uppdaterat headset snart?
Oculus Quest har ju inte ens varit ute i ett år.

Det finns ju bättre hårdvara, men att släppa uppdaterade varianter för VR varje år känns väl lite överdrivet.

Jag ser såklart fram emot en uppdaterad variant, men ändå.

Jo det tycker jag också men det kan som sagt vara en tid kvar innan det väl släpps.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är det inte lite tidigt att släppa ett uppdaterat headset snart?
Oculus Quest har ju inte ens varit ute i ett år.

Det finns ju bättre hårdvara, men att släppa uppdaterade varianter för VR varje år känns väl lite överdrivet.

Jag ser såklart fram emot en uppdaterad variant, men ändå.

VR headsets har inte betett sig som konsoler, även om Questen är mest åt det hållet.
Att ha många iterationer på konsoler är ofta fientligt mot konsumenter då de inte kan använda sina spel på den nya hårdvaran eller måste köpa den nya hårdvaran för att köpa de nya spelen.

Nu är det inte helt säkert hur en Quest uppföljare skulle bete sig, men med PCVR headseten är det ju bara en kompatibel uppgradering.
Det blir som nya skärmar eller grafikkort. Att Nvidia släpper ett nytt, bättre kort skadar ju inte de befintliga ägarna utan utgör bara ett bättre köp för nya kunder. Om Questen inte avviker så kan VR uppgraderingar följa samma logik som skärmar eller grafikkort istället för konsoler.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det tog ca 3 år från att Santa Cruz visades och dev kit skickades ut till att Quest släpptes, så även om det är en uppföljare så kan en lansering ligga såpass långt fram i tiden att det blir en naturlig livscykel.

Om det är något som släpps tidigare än så är det antagligen på sin höjd en ”Quest S”. Men som sagt säljer nuvarande Quest fortfarande slut konstant, så behovet av en ny produkt finns inte riktigt ännu.

En orsak till en uppdatering kunde ju faktiskt också vara produktionen. Nu vet jag inte vad det är som håller tillbaka produktionen av Quest, men om det är någon särskild komponent (Snapdragon 835 eller linserna kanske?) så är det ju möjligt att de kör en uppdatering för att helt enkelt få till större produktion eller lägre priser.

Då skulle det ju bli en uppdatering av Quest (jämför med PS4 Slim, Pro etc) så att det fortfarande är samma generation, men med vissa förbättringar.

Själv skulle jag nog köpa Quest 2 direkt vid launch, men jag är lite osäker på en uppdaterad version. Handspårning är trevligt, visst, men inte något jag använder dagligen. Mina huvudsakliga önskemål skulle vara bättre prestanda i själva headsetet, bättre FOV och bättre wifi. Det mesta annat som jag kan tänka kan ordnas via mods (komfort, batteritid, kontroller man inte behöver hålla i).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

[quote postid="18399754" userid="263597" name="Klarspråkarn"]
Till er som vet: Går det köra oculus headsets utan FB-konto?
[/quote
Jag de går och köra utan facebook konto ja

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Till er som vet: Går det köra oculus headsets utan FB-konto?

Ja de går att köra utan

Permalänk
Medlem

@Klarspråkarn: Ja det går bra inga konstiga inloggningar som behövs eller reklam osv. Du kommer åt dina steam vänner och steam vr från ditt oculus headset lika som med ett vive.

Permalänk
Medlem

@Halldin @Söderbäck @Molotov @Slayerking97 @DooL3Y

Tack och bock för era svar!

Vill inte skaffa Facebook, men deras headsets verkar vara prisvärda och bra, så då är det bra att veta hur det funkar.