Kostnad för skarving av Telia fiber

Permalänk
Inaktiv

Kostnad för skarving av Telia fiber

Sitter i styrelsen på en BRF. Vi har Telia fiber som bredband. I samband med anläggandet av p-platser behöver vi förlänga den fiberkabel med en halvmeter. Skarven kommer att vara inomhus.

Killen som skall göra jobbet uppskattar det till en halvtimma-timma, i värsta fall två timmar (om han måste dra om kabeln till routern).

Telia frågar nu om vi accepterar en faktura på 25 000 kr + moms.

Är detta ett rimligt pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Sitter i styrelsen på en BRF. Vi har Telia fiber som bredband. I samband med anläggandet av p-platser behöver vi förlänga den fiberkabel med en halvmeter. Skarven kommer att vara inomhus.

Killen som skall göra jobbet uppskattar det till en halvtimma-timma, i värsta fall två timmar (om han måste dra om kabeln till routern).

Telia frågar nu om vi accepterar en faktura på 25 000 kr + moms.

Är detta ett rimligt pris?

Det första du kan göra är att be att de specificerar vad som är kostnad för material och vad som är arbete.

Permalänk
Medlem

@anon214822:
Beror på vad de ska göra.
Att svetsa en fiber och göra den längre ska INTE kosta så mycket. Men det beror på vad de ska göra mer.
Vi förlängde fibern i 5 rack i ett av våra lager och det tog ca 2½ timme att göra. Kostnad 9970sek/ex moms.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

Kanhända är jag den första i Sverige som fått fibern lagad på hemförsäkringen. Min fiber gick av i samband med garagebygge, det skulle ta "en liten dag" för två man att fixa, plus att det var 800 meter till stationen. Även fast fibern var försvinnande billig så gick min ridå ner. Fick fakturan på om det var 3800 eller 4200, inklusive allt.
Var inte inkluderad i hemförsäkringen då men efter många samtal, bland annat med produktchefen, så fick jag ersättning för allt minus självrisk.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

Har ni köpt allt av Telia eller har ni separat avtal på fibern från en svartfiber leverantör i stan?
Om ni har allt från Telia så kan de sätta lite priser som de vill, men gör som twk säger så att ni vet vad som är vad ifall de vill berätta.

Alternativet är att söka på en fiber installatör i stan och helt enkelt be dem om pris för att göra samma sak utan att blanda in Telia öht.
Det är lite "Getto" och finns säkert något i avtalet med Telia som säger att de äger allt fram till avlämningspunkt.
Men om det är värt risken vet ni först efter att ni har ett pris från någon annan.
Viss skillnad om det är 20 000 kr eller 5 000 kr billigare (i det senare hade jag nog, ifall jag suttit i styrelsen, inte ojjat mig utan tagit Telias offert).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustav-P:

Har ni köpt allt av Telia eller har ni separat avtal på fibern från en svartfiber leverantör i stan?
Om ni har allt från Telia så kan de sätta lite priser som de vill, men gör som twk säger så att ni vet vad som är vad ifall de vill berätta.

Alternativet är att söka på en fiber installatör i stan och helt enkelt be dem om pris för att göra samma sak utan att blanda in Telia öht.
Det är lite "Getto" och finns säkert något i avtalet med Telia som säger att de äger allt fram till avlämningspunkt.
Men om det är värt risken vet ni först efter att ni har ett pris från någon annan.
Viss skillnad om det är 20 000 kr eller 5 000 kr billigare (i det senare hade jag nog, ifall jag suttit i styrelsen, inte ojjat mig utan tagit Telias offert).

Telia gjorde allt runt 2009 och fick då 10 års monopol på att leverera bredband till oss. De 10 åren har gått ut så vi har titta på andra leverantörer. Det sagt, jag räknar med att det är Telia som äger kabeln.

Att gå runt Telia vill jag inte göra när jag är ansvarig inför föreningen. Vad vi skulle kunna göra är att förskjuta kabeln, det finns kabel att ta av inne hos routern men även där ger man sig på att meka med Telias egendom. Jag vill inte ta några risker, bara få en icke orimlig faktura från Telia.

Har givetvis bett Telia speca och motivera.

Formellt går det via Skanova, numera Telia Wholesale, sedan till Infra nätmigrering, sedan till Eltel Networks och sedan firman med killen som gör själva jobbet. Det har nu gått en månad från det att vi upptäckte att kabeln fanns och måste flyttas, byggjobbet har tvingats stå stilla i tre veckor. Borde ha gått fixa på dagen för några tusenlappar, kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Telia gjorde allt runt 2009 och fick då 10 års monopol på att leverera bredband till oss. De 10 åren har gått ut så vi har titta på andra leverantörer. Det sagt, jag räknar med att det är Telia som äger kabeln.

Att gå runt Telia vill jag inte göra när jag är ansvarig inför föreningen. Vad vi skulle kunna göra är att förskjuta kabeln, det finns kabel att ta av inne hos routern men även där ger man sig på att meka med Telias egendom. Jag vill inte ta några risker, bara få en icke orimlig faktura från Telia.

Har givetvis bett Telia speca och motivera.

Formellt går det via Skanova, numera Telia Wholesale, sedan till Infra nätmigrering, sedan till Eltel Networks och sedan firman med killen som gör själva jobbet. Det har nu gått en månad från det att vi upptäckte att kabeln fanns och måste flyttas, byggjobbet har tvingats stå stilla i tre veckor. Borde ha gått fixa på dagen för några tusenlappar, kan man tycka.

När ni ändå är i farten så borde ni kolla vad andra firmor tar för att leverera fiber till föreningen. I somras var jag med och fixade avtal för internet och IPTV via fiber i min förening. Valet slutade på Bahnhof, dels på grund av mina tidigare erfarenheter kring driften av deras nät och på grund av ett konkurrenskraftigt pris. Ring och be om en offert på nyinstallation från dem så får du något att jämföra med.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buffer:

När ni ändå är i farten så borde ni kolla vad andra firmor tar för att leverera fiber till föreningen. I somras var jag med och fixade avtal för internet och IPTV via fiber i min förening. Valet slutade på Bahnhof, dels på grund av mina tidigare erfarenheter kring driften av deras nät och på grund av ett konkurrenskraftigt pris. Ring och be om en offert på nyinstallation från dem så får du något att jämföra med.

Bra förslag. Vi gör redan så. Vi har en offert liggande men den är med användning av befintlig fiber om jag kommer ihåg rätt. Nu hinner inte en flytt till en annan leverantör förberedas och exekveras innan det här byggprojektet skall vara klart. Men visst, med vår erfarenhet av Telia i detta läget så kan man nog räkna med att vi lämnar dom så småningom.

Permalänk
Medlem

@Buffer: Så gott som alla leverantörer kommer nog använda sig av Telia Wholesale här. Särskilt när fibern redan är förlagd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

@Buffer: Så gott som alla leverantörer kommer nog använda sig av Telia Wholesale här. Särskilt när fibern redan är förlagd.

Fibern byter vi gärna ut, den är ju för kort ...

Frågan är vart fibern går och om andra leverantörer kan koppla in sig på den punkten.

Sedan borde det vara möjligt att lägga ny fiber. Visst, det kostar pengar, men det gör ju Telia också. Skadar inte med konkurrens. Kanske lika gott att ta den kostnaden nu direkt, kan löna sig på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Fibern byter vi gärna ut, den är ju för kort ...

Frågan är vart fibern går och om andra leverantörer kan koppla in sig på den punkten.

Sedan borde det vara möjligt att lägga ny fiber. Visst, det kostar pengar, men det gör ju Telia också. Skadar inte med konkurrens. Kanske lika gott att ta den kostnaden nu direkt, kan löna sig på sikt.

Andra leverantörer kan hyra av Telia Wholesale, så det är ju Telia Wholesale som kommer ta betalt för ändringar där vilket som. Har du ett lokalt stadsnät eller liknande kanske det finns möjlighet att dra in fiber som inte kommer från Telia. Om ni svetsar fibern inne i huset eller ute i gatan (kopplingsbrunn eller skåp brukar finnas i området) spelar ju mindre roll.

Sen kommer ju inte någon kunna ta över på det tidsspann du angett heller, så det är ju en senare fråga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Andra leverantörer kan hyra av Telia Wholesale, så det är ju Telia Wholesale som kommer ta betalt för ändringar där vilket som. Har du ett lokalt stadsnät eller liknande kanske det finns möjlighet att dra in fiber som inte kommer från Telia. Om ni svetsar fibern inne i huset eller ute i gatan (kopplingsbrunn eller skåp brukar finnas i området) spelar ju mindre roll.

Sen kommer ju inte någon kunna ta över på det tidsspann du angett heller, så det är ju en senare fråga.

Räknar på alla månadsavgifter som alla betalar så summerar det ihop till rätt många pengar, särskilt om tar det på typ 10 år. Har man två fiberleverantörer som måste konkurrera kanske man kan få ner det till leverantörens rörliga kostnad och den är inte särskilt hög. Finns nog en hel del att spara.

Alltid kul att lära sig hur det i verkligheten fungerar. Passar på när marken är uppgrävd och rör och kablar är frilagda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Passar på när marken är uppgrävd och rör och kablar är frilagda.

Det märks att du inte jobbar kommunalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

[...] via Skanova, numera Telia Wholesale, sedan till Infra nätmigrering, sedan till Eltel Networks

Där har Du cirka 8-10kkr som handlar om ren "förmedlingsavgift" för att killen med den dyra väskan skall komma ut. Så priset som Du fått ifrån Telia verkar vara ett standardpris inkl. en liten garantipeng inräknat i kalkylen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

Där har Du cirka 8-10kkr som handlar om ren "förmedlingsavgift" för att killen med den dyra väskan skall komma ut. Så priset som Du fått ifrån Telia verkar vara ett standardpris inkl. en liten garantipeng inräknat i kalkylen.

Mycket möjligt det är som du säger men vi har vår relation/kontrakt med Telia och ingen annan. Det är Telia som skall motivera sin faktura till oss. Om dom har 57 led av underleverantörer är deras privatsak.

Permalänk
Medlem

Dom behöver väl egentligen inte motivera någonting, antingen betalar man och får fiber eller betalar inte och mekar själv och riskerar att få betala mycket mer pga av att man meckar själv.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dax:

Dom behöver väl egentligen inte motivera någonting, antingen betalar man och får fiber eller betalar inte och mekar själv och riskerar att få betala mycket mer pga av att man meckar själv.

Det är Telia. Dom har ett varumärke. Det är jobbigt för dom att behöva skämmas för orimliga fakturor.

En småhoppare till underleverantör kan passa på med en välsaltad faktura men för Telia är det svårare att skita ner sig för småbelopp.

Men visst, i slutändan får man betala vad dom begär. Man får ta igen det på något annat sätt. Luskar vidare. Kanske bättre att äga den fibern själv. Frågan är vem som äger röret den ligger i, vem som har rätt att lägga fiber i det röret. Finns många varianter. Jag kan för lite om hur det hela fungerar.

Permalänk

Jag fattar inte riktigt, är den för kort inomhus eller utomhus?
Om den behöver flyttas utomhus i backen, kanske det går.att lösa genom att backa hem lite kabel från slinget du nämnde och sen styra om den i backen när du har lite kabel att spela med.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det är Telia. Dom har ett varumärke. Det är jobbigt för dom att behöva skämmas för orimliga fakturor.

En småhoppare till underleverantör kan passa på med en välsaltad faktura men för Telia är det svårare att skita ner sig för småbelopp.

Men visst, i slutändan får man betala vad dom begär. Man får ta igen det på något annat sätt. Luskar vidare. Kanske bättre att äga den fibern själv. Frågan är vem som äger röret den ligger i, vem som har rätt att lägga fiber i det röret. Finns många varianter. Jag kan för lite om hur det hela fungerar.

www.ledningskollen.se

Ledningsägaren har rätt att göra förändringar, dra ny fiber eller vad som helst, andra får fixa egen kanalisation eller hyra av ledningsägaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon214822:

Att gå runt Telia vill jag inte göra när jag är ansvarig inför föreningen. Vad vi skulle kunna göra är att förskjuta kabeln, det finns kabel att ta av inne hos routern men även där ger man sig på att meka med Telias egendom. Jag vill inte ta några risker, bara få en icke orimlig faktura från Telia.

Men det där verkar ju ändå vara det vettiga i sammanhanget, om det finns extra slack så är det ju bara att utnyttja det?

Hur ligger det, är det en "ring" med några varv"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Dom behöver väl egentligen inte motivera någonting, antingen betalar man och får fiber eller betalar inte och mekar själv och riskerar att få betala mycket mer pga av att man meckar själv.

Telia(s underleverantör) meckar = borrar i inkommande trefas...

Sign. Svart i rutan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Telia(s underleverantör) meckar = borrar i inkommande trefas...

Sign. Svart i rutan

Det är väl därför det kostar 25000, de måste täcka kostnaderna för deras fuckups också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är väl därför det kostar 25000, de måste täcka kostnaderna för deras fuckups också.

Detta var ju så enastående korkat, eftersom geniet med borren särskilt upplystes om att inkommade trefas går i det område han tänkte borra. "Du vet att..." "Jaja..." *poff*

Men det blev säkert billigt med en elektriker som inte kunde göra något eftersom det var på nätsidan, sedan jour från nätägaren plus återställande av väggen de fick riva upp för att kunna laga.

Permalänk
Medlem

Varför behöver ni förlänga den? Räcker det inte med att flytta ODF:en, överlämningspunkten, och ta en längre skarvkabel därifrån?
Eller sitter ODF:en i ett rack som inte går att flytta? Många gånger finns det lätt en halvmeter kabel upprullad i ODF:en som man skulle kunna "backa ut".

Ta inte det här som att du skall pilla själv, kan bli många arga grannar då, men försöker hitta ett sätt att slippa skarva

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Men det där verkar ju ändå vara det vettiga i sammanhanget, om det finns extra slack så är det ju bara att utnyttja det?

Hur ligger det, är det en "ring" med några varv"?

Japp, det är en ring med två varv med tillräckligtt för att göra längningen. Problemet är dragningen från den ringen till ytterväggen, där skarven behövs, är runt 15 meter av delvis väldold dragning. Det är mycket möjligt att man kan lossa på den installationen och låta kablen glida någon halvmeter.

Killen med dyra väskan, han som kunde göra något, inte bara titta och humma och kosta pengar och ta tid, har varit här och säger att det är mindre jobb att skarva kabeln än att försöka glida med den en halvmeter. Hans bedömning. Jag kan inte tillräckligt för att köra över honom. Jag vill heller inte peta i Telias installation. Av princip. Deras prylar. Skulle jag orsaka ett långvarigt avbrott i bredbandet för hela föreningen så får jag nog inte vara med på fikat efter vårstädningen ...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superolle:

Varför behöver ni förlänga den? Räcker det inte med att flytta ODF:en, överlämningspunkten, och ta en längre skarvkabel därifrån?
Eller sitter ODF:en i ett rack som inte går att flytta? Många gånger finns det lätt en halvmeter kabel upprullad i ODF:en som man skulle kunna "backa ut".

Ta inte det här som att du skall pilla själv, kan bli många arga grannar då, men försöker hitta ett sätt att slippa skarva

Vad är en ODF? Om den går till molnet, när lämnar den jorden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Varför behöver ni förlänga den? Räcker det inte med att flytta ODF:en, överlämningspunkten, och ta en längre skarvkabel därifrån?
Eller sitter ODF:en i ett rack som inte går att flytta? Många gånger finns det lätt en halvmeter kabel upprullad i ODF:en som man skulle kunna "backa ut".

Ta inte det här som att du skall pilla själv, kan bli många arga grannar då, men försöker hitta ett sätt att slippa skarva

Extra fiber finns det garanterat, kanske flera meter, men röret fibern går i är det förmodligen obefintlig marginal på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Extra fiber finns det garanterat, kanske flera meter, men röret fibern går i är det förmodligen obefintlig marginal på.

Nu tänkte jag på själva kabeln och inte de lösa fibertrådarna. De telekomsiter jag byggt har ofta haft kabel i sling antingen bakom racket eller i ODF:en.
Med de sagt så var inte mitt primära jobb fibern utan det som kom efter så jag är allt annat än expert på ämnet!

ODF= I förenklade termer så är det där fibern terminerar i fastigheten. Ni som har fiber hemma har säkert två dosor på väggen.
En där fibern kommer in, ODF, och en mediaomvandlare. Mellan ODF och mediaomvandlare går det en patchkabel.
I större installationer är ODFn ofta 1U enhet i ett rack

Permalänk

Jag tror inte vi kommer kunna hjälpa dig bättre om du inte fotar "problemsträckan" där du behöver flytta/göra något för att lösa dina p-platser. Fota då gärna inne-installationen oxå..
Jag jobbar med fiberplanering så bara jag ser så kan jag nog ge förslag på lösning..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Sitter i styrelsen på en BRF. Vi har Telia fiber som bredband. I samband med anläggandet av p-platser behöver vi förlänga den fiberkabel med en halvmeter. Skarven kommer att vara inomhus.

Killen som skall göra jobbet uppskattar det till en halvtimma-timma, i värsta fall två timmar (om han måste dra om kabeln till routern).

Telia frågar nu om vi accepterar en faktura på 25 000 kr + moms.

Är detta ett rimligt pris?

jag har inte läst tråden, men min första tanke är
går det inte bara förlänga med en fiberpatch om det ska vara inomhus eller måste fiberuttaget flyttas?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.