Permalänk
Medlem

FPS helt plötsligt 30 med bra dator

Halloj.
Klippte ett grafikkort för två veckor sen. Allting har rullat på som det ska tills i förrgår.
Märkte att youtube laggade lite, gick in på LoL och får endast 30 fps. Går upp i 120 fps när jag stänger av Vsync i lol inställningarna, men dock så känns det fortfarande inte bra.
Provat även andra spel, blir 30 fps där också.

Har provat stänga av Vsync i NVIDIA kontrollpanelen, kollat att datorn gör på grafikkortet. Har googlat sönder de här problemet utan resultat, inget jag provar verkar fungera.

Specs:
Nvidia RTX 2060 Super
Intel Core i5-7500 (Ska köpa en Ryzen snart).
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 C16 2x16GB
Asus PRIME Z270-P

Permalänk
Medlem

Ändrat om uppdateringsfrekvensen för monitorn i inställningar?

Vad kör du för kabel från GPU till monitor och vad ska din skärm klara av att hantera?

Tänker om du uppdaterat windows och fått något knas med drivrutinerna?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

@Izenoz: Uppdateringsfrekvensen är på 144hz, som min skärm klarar av. Kör med display port sladd.
Kan inte minnas att jag uppdaterade windows eller dylikt innan detta händer. Men känns som det har något med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zellher:

Halloj.
Klippte ett grafikkort för två veckor sen. Allting har rullat på som det ska tills i förrgår.
Märkte att youtube laggade lite, gick in på LoL och får endast 30 fps. Går upp i 120 fps när jag stänger av Vsync i lol inställningarna, men dock så känns det fortfarande inte bra.
Provat även andra spel, blir 30 fps där också.

Har provat stänga av Vsync i NVIDIA kontrollpanelen, kollat att datorn gör på grafikkortet. Har googlat sönder de här problemet utan resultat, inget jag provar verkar fungera.

Specs:
Nvidia RTX 2060 Super
Intel Core i5-7500 (Ska köpa en Ryzen snart).
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 C16 2x16GB
Asus PRIME Z270-P

Kanske har aktiverat fps limit i nvidiapanelen?

https://www.google.com/amp/s/www.ghacks.net/2020/01/06/geforc...

Annars hade jag nog laddat ner DDU o lagt på desktop.
Inktivera internet, antingen inaktivera ethernet eller stäng av wifi.

Hållt shift inne medans du restartar. (felsäkert läge)
Kör DDU rensa nvidia och restarta.
Efter omstart installera nyaste geforce drivern.
Sedan aktivera internet igen.
Du kan få nåt mess om windows smartscreen pgav offlineläget men är bara att kringå/acceptera

Borde ej va fpslimit på 30 default iaf.
Lycka T

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zellher:

@Izenoz: Uppdateringsfrekvensen är på 144hz, som min skärm klarar av. Kör med display port sladd.
Kan inte minnas att jag uppdaterade windows eller dylikt innan detta händer. Men känns som det har något med saken att göra.

Gör som @fAkkFejz skriver alternativt rulla tillbaka windows till en säkerhetskopia (om du har det sparat) och se om det hjälper, vet att jag hade samma problem EFTER att jag installerat nya GPU drivrutiner men då var skärmen tillbaka i 60hz läget så det var en enkel fix.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.