Google visar upp Stadia-nyheter ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Han skrev 65kr i veckan. Alltså 325kr per månad i 21.5 månader.

Ah, det var mycket rimligare, läste uppenbarligen lite för snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jämför man med kommande konsoler så kommer dom inte heller ha märkbara laddningstider.
Uppdateringar kommer både ta mindre utrymme och ta väldigt kort tid att installera.
Starta ny eller växla emellan spel tar ett fåtal sekunder, så det blir knappt märkbart.

Ja, storleken på lagringsutrymmet är den delen som Stadia har en viss fördel i, det är väl svårt att argumentera emot.

När det kommer till input lag så är det en stor nackel när det kommer till Stadia.
Spelar du spel som inte är så responsiva eller slappspelar så kanske du inte bryr dig så mycket, men varenda ms är viktig när det kommer till snabba spel.
Microsoft har satsat på att pressa ner latensen och ny teknik i tv-apparater tillsammans med hög uppdateringsfrekvens kommer kunna göra stor skillnad för dom kommande konsolerna.
Till exempel Linus tech tips har en video där dom jämför olika uppdateringsfrekvens och hur det påverkar prestationen.
Dagens chromecast stödjer ju bara 60Hz med relativt låg bitrate och det skulle dra rätt mycket mer på uppkopplingen och servrar ifall dom vill öka på där.

När det kommer till om och när Stadia kommer uppdatera sin hårdvara så skulle jag inte lägga för stort förtroende i att dom kommer maximera prestandan, deras intresse för det har ju inte varit så värst högt än så länge. RDR2 hade sämre kvalité på Stadia än Xbox one X även fast Stadia ska ha 50% högre prestanda.
Det är troligare att dom satsar på spel som rullar på okey med deras hårdvara och spel som kräver mindre för att spara pengar på prestanda.

Om ca 4 år så kommer det säkert en PS5 Pro och om man då säljer sin PS5 så blir inte mellanskillnaden så hög ifall man slår ut det över 7 år, vilket var hur lång tid det tog emellan PS4 och PS5.
Fördelen för Stadia när det kommer till prestanda är alltså tveksam.

PS5 är inte släppt ännu och det du skriver om är spekulationer i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

PS5 är inte släppt ännu och det du skriver om är spekulationer i dagsläget.

Sannolikheten är dock nära 100%, med tanke på vad som tagits upp på presentationer och hur det har sett ut innan.
Vilka konsolspel som får stöd för över 60fps kanske är lite mer spekulativt, men jag antar att det kommer användas främst i multiplayer, där det gör störst skillnad.

Sen så har Microsoft möjligheten att lägga till direktstart av spel, så att man streamar spelet tills installationen är klar.

Skrivet av Gender Bender:

Han skrev 65kr i veckan. Alltså 325kr per månad i 21.5 månader.

Jag får det till 281kr i genomsnittskostnad, men då räknade jag med allt jag nämnde över 7 år
Dock så är inte konsolbyte(till pro modellen) med, det blir ca 42Kr extra varje månad ifall mellanskillnaden är 3500Kr.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det var en bra presentation. Att FIFA kommer till Stadia är stort! För många är det viktigaste spelet.

Ikväll ska jag prova Pubg!

Permalänk
Medlem

Pubg - kul spel som lider av dålig nätkod.

Köra det på Stadia, tvekar att det skulle vara speciellt kul där, ännu mer latency.

Permalänk
Medlem

Spelar folk fortfarande pubg

Permalänk
Medlem

Äntligen lite positiva nyheter som kontrast till alla spel som plockats bort från GeForce Now.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@zhilmoen: Ja varför inte? Jag gör det av och till. Än så länge har jag inte sett någon regelrätt ersättare, endast mer action-fyllda pangare som också implementerat BR mode, så varför inte fortsätta med PUBG? Det är ju inte som att det kostar pengar när man ändå köpt spelet en gång i tiden. Att det kommer till Stadia kan nog också få fler att hoppa på

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Testade det i helgen, det var ingen hit när man är van vid 1440p 144hz... Tror jag håller mig till tradionellt spelande

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vänta nu. Ska man dels betala en månadskostnad och dels betala för (köpa) spelen?

Permalänk
Medlem

Jag prova under de gratismånaderna på pc. Vet inte om något är fel som jag missat men provade destiny 2 bara för det var gratis för att se hur det ser ut och det såg helt utsmetat ut. Sitter på en 100/100 fast lina.

Var ospelbart i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Vänta nu. Ska man dels betala en månadskostnad och dels betala för (köpa) spelen?

Ja. Och med tanke på ---> https://killedbygoogle.com/ så.. nuff said

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Vänta nu. Ska man dels betala en månadskostnad och dels betala för (köpa) spelen?

Nej, köper du ett spel behöver du inte betala månadskostnad för att spela det.

Med det sagt: du kan prenumerera på Stadia Pro och då ingår några spel per månad samt är du kan streama i 4K.

Permalänk
Medlem

@Spawnbadboy: Destiny 2 är ju ett gratisspel sedan länge, så bara att gå in på steam och installera om du vill spela

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Spawnbadboy: Destiny 2 är ju ett gratisspel sedan länge, så bara att gå in på steam och installera om du vill spela

Har redan det ville bara testa hur bra stadia fungerar

Permalänk
Medlem

Provade grid på stadia, men att trycka på höger pil-tangenten och behöva vänta nästan 0.5s för att det ska hända något var inte direkt en trevlig upplevelse

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Provade grid på stadia, men att trycka på höger pil-tangenten och behöva vänta nästan 0.5s för att det ska hända något var inte direkt en trevlig upplevelse

GRID var tyvärr hopplöst för min del med.

Men nu gick det iaf att beställa bara kontrollen så ska testa om det fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

Ah, det var mycket rimligare, läste uppenbarligen lite för snabbt.

Blir väl egentligen lite mindre än det under lite längre tid då det är relativt få månader som varar i 5 veckor.

Permalänk

Prövade PUBG för första gången i går och de sög. Grid var roligare! fungerade utmärkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Jag prova under de gratismånaderna på pc. Vet inte om något är fel som jag missat men provade destiny 2 bara för det var gratis för att se hur det ser ut och det såg helt utsmetat ut. Sitter på en 100/100 fast lina.

Var ospelbart i alla fall

Gick du bara in i spelet och sen ut igen? Den första minuten eller så brukar vara något utsmetad och sen bli skarp. Ungefär som youtube ibland är utsmetad innan den buffrat upp och ökat upplösning. Är ju så skarpt det kan bli i princip, förutom första minuten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Tips från coachen: jag har stora problem med lagg och ibland där spelet helt sonika stängdes ner pga av "dåligt nätverk" (vilket är fel).

Problemet löstes genom att slå av (och sen på igen) hårdvaruaccelereringen i Chrome.

Permalänk
Medlem

Lirat ett par rundor PUBG på Stadia nu... och det var inget vidare. Bortsett från den relativt dåliga bildkvalitén, som gör att man inte kan se fiender på avstånd så finns det ett ännu större problem.

Spelar man med mus/tangentbord så möter man nästan bara bottar. Första rundan fick jag 13 kills och vann, andra rundan fick jag lite mindre kills men vann den också. Helt utan det minsta problem. Det fanns inget motstånd helt enkelt, knappt någon sköt tillbaka... och en del av motståndarna bara sprang in i träd eller andra hinder. Det var helt uppenbart att de var bottar.

Nu körde jag visserligen Solo/FPP men det visar ju problemet med låsa spelet endast till andra Stadia användare, det finns helt enkelt inte nog med spelare på tjänsten utan "crossplay" med vanliga PC versionen. Hade jag använt handkontroll hade jag säkert blivit matchad med fler riktiga spelare från konsol, men vill man spela det på mus/tgb så är detta nog inte rätt ställe att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Att ett spel stödjer detta förändrar egentligen inte mycket. xCloud är i en egen klass här.

Du har det även på PUBG samt cross-save på Destiny 2. Cross save på Trials Rising också vill jag minnas.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Om det bara kommer något spel som kidsen gillar så kan jag kanske tänka mig att köpa det på Stadia bara för att de ska kunna spela på skol-Chromebooks. Det är ju en ok deal på det viset att man köper ett spel en gång för några hundra och sen kan man spela det i "all evighet" på deras hårdvara.

Pro-konto med månadsavgift ger jag inte mycket för dock. Då ska det vara 1-2 AAA-spel i månaden gratis för att det ska vara lönt (iom att man dels inte kan välja spel som är gratis och dels inte får spela dem när man inte längre prenumererar).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Om det bara kommer något spel som kidsen gillar så kan jag kanske tänka mig att köpa det på Stadia bara för att de ska kunna spela på skol-Chromebooks. Det är ju en ok deal på det viset att man köper ett spel en gång för några hundra och sen kan man spela det i "all evighet" på deras hårdvara.

Pro-konto med månadsavgift ger jag inte mycket för dock. Då ska det vara 1-2 AAA-spel i månaden gratis för att det ska vara lönt (iom att man dels inte kan välja spel som är gratis och dels inte får spela dem när man inte längre prenumererar).

/hulle.

Och när det gäller variant med månadsavgift får man väl fundera på hur många spel man brukar spela igenom per månad.
Själv har jag bara varvat runt på samma tre spel senaste halvåret. Är i det läget i livet där man inte direkt kan sitta ostört och gejma hela kvällarna haha.

Permalänk
Medlem

Vad kostar stadian?

Permalänk
Medlem

NIIICE...!!! 😎😊♥️🆒

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oso08le:

Vad kostar stadian?

Det finns två varianter, en är gratis, den andra kostar som vanliga månadsprenumerationer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

För mig som inte vill lägga pengar på varesig ny dator eller konsol är stadia perfekt. Spela spel med bra flyt och var som helst till en låg månadskostnad

Du glömmer kostnaden för spelen (dvs. de få som finns - blir väl iofs. billigt då de är så får, även om dyra stycket).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag tänker tvärtom. Många som idag använder Stadia kommer inte att köpa nästa generations konsol, då Stadia är ett fullgott alternativ, så länge det kommer mer spel.

Det är så få användare att jag tror Sony och Microsoft är mer oroliga för Nintendo och varandra. Varken nVidia eller Google är någon konkurrens att tala om (tror tom. Apple har möjlighet att bli större konkurrent i framtiden).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/