Permalänk

Problem med wifi trots 3 olika routers

Hej!
Jag har nyss flyttat in i en ny lägenhet och får inte wifi att funka mer än korta stunder. Har testat 1 st dlinkrouter och 2 st Netgearrouters. Har bredband2 som leverantör och de har felsökt utan att hitta något. Det funkar alltid när jag kopplar direkt med kabel in i datorn, medan wifi bara funkar begränsade tider, allt från 3 timmar till 5 dagar, men till slut dör det alltid.

Med dlinkroutern funkar det oftast med restart medan 2 st Netgearrouter funkade initialt men när de gått några dagar funkar de inte alls, inte ens med restart. Verkar gå snabbare för routern att lägga av desto fler enheter som är kopplade till den. När det lägger av kan man fortfarande vara ansluten men har ingen internetuppkoppling, så routern stänger inte av helt.

Bifogar bild på hur det ser ut. Fattar verkligen ingenting av detta, oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Rekordmedlem

Det enkla är ju att använda kabel.
Wifi beror alltid på lokala förutsättningar och exakt vad är det som sstrular för dig, kommer du inte åt ssidt, kommer du inte åt lanet eller kommer du inte år internet?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det enkla är ju att använda kabel.
Wifi beror alltid på lokala förutsättningar och exakt vad är det som sstrular för dig, kommer du inte åt ssidt, kommer du inte åt lanet eller kommer du inte år internet?

Behöver wifi för chromecast osv...

Alltså jag kommer åt internet en varierande tid (allt från 3h till 5 dagar) när jag använder dlinkroutern, men efter ett tag tappar jag alltid internetåtkomst. Blir ej utkastad från anslutningen men saknar internetåtkomst. Fungerar oftast att starta om routern, ibland behöver den resetas.

Kan ju logga in på routern via 192.168.0.1 förstås. Kan det vara några inställningar där som är fel?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Slaveofstiglund:

Behöver wifi för chromecast osv...

Alltså jag kommer åt internet en varierande tid (allt från 3h till 5 dagar) när jag använder dlinkroutern, men efter ett tag tappar jag alltid internetåtkomst. Blir ej utkastad från anslutningen men saknar internetåtkomst. Fungerar oftast att starta om routern, ibland behöver den resetas.

Kan ju logga in på routern via 192.168.0.1 förstås. Kan det vara några inställningar där som är fel?

Vet du att routern har internetåtkomst när problemet uppstår ?
Det är osannolikt att det är nån inställning såvida du inte har nån föräldrakontroll aktiverad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vet du att routern har internetåtkomst när problemet uppstår ?
Det är osannolikt att det är nån inställning såvida du inte har nån föräldrakontroll aktiverad.

Japp, har testat med kabel nån av alla 100 gånger detta hänt och då har jag haft internetåtkomst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaveofstiglund:

Japp, har testat med kabel nån av alla 100 gånger detta hänt och då har jag haft internetåtkomst...

Nu skriver du inte vilka wifi routers du provat men du brukar få dessa bekymmer med billga routers..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Slaveofstiglund:

Japp, har testat med kabel nån av alla 100 gånger detta hänt och då har jag haft internetåtkomst...

Om ingen annan enhet heller får uppkoppling samtidigt så¨är det nått med routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Står routern inklämd i mediaskåp o blir 100 grader varm?

Mvh Lazze

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om ingen annan enhet heller får uppkoppling samtidigt så¨är det nått med routern.

Ja precis, det jag inte kan helt förstå är varför tre olika routers reagerar på samma sätt - funkar initialt men tappar anslutning efter varierande tid.

Angående värme - nej, den blir inte särskilt varm, är gott om lufthål i skåpet. Och ibland håller ju anslutningen i flera dagar och ibland 30 minuter. Blir fan tokig snart, haha.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Slaveofstiglund:

Ja precis, det jag inte kan helt förstå är varför tre olika routers reagerar på samma sätt - funkar initialt men tappar anslutning efter varierande tid.

Angående värme - nej, den blir inte särskilt varm, är gott om lufthål i skåpet. Och ibland håller ju anslutningen i flera dagar och ibland 30 minuter. Blir fan tokig snart, haha.

Jadu.... Men om du bara tappar wifi på det sätt du beskriver så är det ett wifiproblem men det kan eventuellt vara nått i din omgivning men det är osannolikt som du beskrivit problemen.
Elerl så har du inte testat olika uppkopplingar tillräckligt nära i tid för det ska inte vara mer än max nån sekund mellan olika tester mellan lanåtkomst, internet och via kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaveofstiglund:

Behöver wifi för chromecast osv...

Löser du inte ditt wifiproblem kanske chromecast ultra med ethernet kan vara en lösning.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Microvågsugn eller annan utrustning som stör ut ditt WiFi? Bor du i en miljö där det är många andra Wifi i närheten?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Här måste du nog skriva vilka routrar det handlar om och vilka klienter (prylar utöver Chromecast) du kör.

När WiFi "dör", kan du då vara ansluten med kabel till routern och den fortfarande lirar? Har du uppdaterat firmware/programvaran? Har du ett fibernät där flera av portarna på mediaomvandlaren ger bredband?

O.s.v o.s.v.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Här måste du nog skriva vilka routrar det handlar om och vilka klienter (prylar utöver Chromecast) du kör.

När WiFi "dör", kan du då vara ansluten med kabel till routern och den fortfarande lirar? Har du uppdaterat firmware/programvaran? Har du ett fibernät där flera av portarna på mediaomvandlaren ger bredband?

O.s.v o.s.v.

Dlink DIR-652 är den jag kör med, för den funkar åtminstone en stund efter restart. Har även testat två Netgearrouters - CG3100 och CG3700. Dessa funkade båda några dagar, sen dog de och behövde resettas helt för att funka igen.

Klienter är bara min och min sambos telefoner samt bärbara datorer. Chromecast har jag inte ens köpt än pga ej fått wifi att funka...

Det är fiber, ja. Har en mediaomvandlare som ses på bilden i trådstart där alla portar ska ge bredband. När wifi dör på telefonen exempelvis har jag testat direkt med kabel både via router och direkt från mediaomvandlare till bärbar dator och då har jag internetåtkomst vid båda tillfällena. Så leverantörsbesvär är väl uteslutet därmed tänker jag. Har ej testat uppdatera någon programvara. Görs det genom att logga in på routern?

Angående mikrovågsugn står den 2 meter bort och används relativt sällan. Bor inte i något särskilt tätbefolkat område.

Tack för svaren hittills, uppskattas av en teknisk imbecill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaveofstiglund:

Dlink DIR-652 är den jag kör med, för den funkar åtminstone en stund efter restart. Har även testat två Netgearrouters - CG3100 och CG3700. Dessa funkade båda några dagar, sen dog de och behövde resettas helt för att funka igen.

Klienter är bara min och min sambos telefoner samt bärbara datorer. Chromecast har jag inte ens köpt än pga ej fått wifi att funka...

Det är fiber, ja. Har en mediaomvandlare som ses på bilden i trådstart där alla portar ska ge bredband. När wifi dör på telefonen exempelvis har jag testat direkt med kabel både via router och direkt från mediaomvandlare till bärbar dator och då har jag internetåtkomst vid båda tillfällena. Så leverantörsbesvär är väl uteslutet därmed tänker jag. Har ej testat uppdatera någon programvara. Görs det genom att logga in på routern?

Angående mikrovågsugn står den 2 meter bort och används relativt sällan. Bor inte i något särskilt tätbefolkat område.

Tack för svaren hittills, uppskattas av en teknisk imbecill

Kolla så du ansluter den till rätt port i mediaomvandlaren, brukar väl bara var 2 portar som är till för datatrafik, övriga portar brukar vara TV och telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaveofstiglund:

Dlink DIR-652 är den jag kör med, för den funkar åtminstone en stund efter restart. Har även testat två Netgearrouters - CG3100 och CG3700. Dessa funkade båda några dagar, sen dog de och behövde resettas helt för att funka igen.

Klienter är bara min och min sambos telefoner samt bärbara datorer. Chromecast har jag inte ens köpt än pga ej fått wifi att funka...

Det är fiber, ja. Har en mediaomvandlare som ses på bilden i trådstart där alla portar ska ge bredband. När wifi dör på telefonen exempelvis har jag testat direkt med kabel både via router och direkt från mediaomvandlare till bärbar dator och då har jag internetåtkomst vid båda tillfällena. Så leverantörsbesvär är väl uteslutet därmed tänker jag. Har ej testat uppdatera någon programvara. Görs det genom att logga in på routern?

Angående mikrovågsugn står den 2 meter bort och används relativt sällan. Bor inte i något särskilt tätbefolkat område.

Tack för svaren hittills, uppskattas av en teknisk imbecill

Det är ju riktiga budget routers du har och tyvärr brukar de bli överbelastade väldigt enkelt och då hänga sig på wifit..

Skulle satsat på något bättre eller köpt en access punkt såsom en unifi..

Permalänk
Medlem

För en normal användare så ska en Asus RT 66/68 router räcka utan att bli överbelastad. Jag har kört men en 68a i två år och aldrig överbelastat den. Vi har närmre 10 enheter anslutna över Wifi. Men testa att uppgradera firmware på din router.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaveofstiglund:

Dlink DIR-652 är den jag kör med, för den funkar åtminstone en stund efter restart. Har även testat två Netgearrouters - CG3100 och CG3700. Dessa funkade båda några dagar, sen dog de och behövde resettas helt för att funka igen.

Klienter är bara min och min sambos telefoner samt bärbara datorer. Chromecast har jag inte ens köpt än pga ej fått wifi att funka...

Det är fiber, ja. Har en mediaomvandlare som ses på bilden i trådstart där alla portar ska ge bredband. När wifi dör på telefonen exempelvis har jag testat direkt med kabel både via router och direkt från mediaomvandlare till bärbar dator och då har jag internetåtkomst vid båda tillfällena. Så leverantörsbesvär är väl uteslutet därmed tänker jag. Har ej testat uppdatera någon programvara. Görs det genom att logga in på routern?

Angående mikrovågsugn står den 2 meter bort och används relativt sällan. Bor inte i något särskilt tätbefolkat område.

Tack för svaren hittills, uppskattas av en teknisk imbecill

CG3100 och CG3700 är för koax och kommer därför bara fungera som switchar och allt fråga efter publika IPs om du kopplar in dem. Anledningen att jag frågade vilket fibernät du kör är för att vissa har två publika och vissa fyra, samt för att en del bara har bredband på en av portarna på mediaomvandlaren.

Du måste logga in i din DIR-652 för att konfigurera den. Är den inställd som AP får du samma problem där med att IP-adresserna tar slut.

Din router är dessutom så gammal att den inte har fixat alla allvarliga säkerhetsfel. Går inte att installera DD-WRT eller OpenWRT på den modellen heller. Du behöver en ny router.

Permalänk
Medlem

@Slaveofstiglund: Såsom du visar på bilden om du låter routern hänga på det sättet dör den då med?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Petterk:

CG3100 och CG3700 är för koax och kommer därför bara fungera som switchar och allt fråga efter publika IPs om du kopplar in dem. Anledningen att jag frågade vilket fibernät du kör är för att vissa har två publika och vissa fyra, samt för att en del bara har bredband på en av portarna på mediaomvandlaren.

Du måste logga in i din DIR-652 för att konfigurera den. Är den inställd som AP får du samma problem där med att IP-adresserna tar slut.

Din router är dessutom så gammal att den inte har fixat alla allvarliga säkerhetsfel. Går inte att installera DD-WRT eller OpenWRT på den modellen heller. Du behöver en ny router.

Hm, okej. Så är det pga fiber Netgearrouters inte alls kommer fungera oavsett, även om jag försöker uppdatera programvara eller ändra inställningar? De har ju fungerat väl i tidigare bostäder. Inte helt med på vad koax innebär, hehe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaveofstiglund:

Hm, okej. Så är det pga fiber Netgearrouters inte alls kommer fungera oavsett, även om jag försöker uppdatera programvara eller ändra inställningar? De har ju fungerat väl i tidigare bostäder. Inte helt med på vad koax innebär, hehe...

De fungerar bara som routrar när de är kopplade till kabeltv-nätet. Det är kabelmodem med inbyggd WiFi-router.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

De fungerar bara som routrar när de är kopplade till kabeltv-nätet. Det är kabelmodem med inbyggd WiFi-router.

Jahapp, märkligt detta.

Någon som har tips på router som bör funka då? Osugen att köpa en ny och uppleva liknande dysfunktionella elände...

Permalänk
Medlem

@Slaveofstiglund: Se mitt inlägg ovan om Asus 66 alternativt 68. Bra "Svenssonmodeller" med god prestanda och lätta att installera.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

@Slaveofstiglund: Har du testat att flytta routern till annan plats i lägenheten?
Har du nätverksuttag ifrån mediaskåpet till andra rum?

Routern är lågbudget och gammal, så den bör bytas ut.
Se @arowe17 förslag ovan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem