Permalänk
Medlem

Ubuntu 20.04 LTS

Då har *buntu 20.04 LTS i skarp version landat.
Har själv kört Gnome versionen sedan ett par veckor tillbaka på arbetsmaskinen.
För mig har det var det varit helt stabilt och felfritt så när som på några tillägg som strulat och jag har varit tvungen att hitta tillfälliga lösningar fram till för någon dag sedan.

Någon av er andra som provat eller kanske kör den fullt ut redan ?
Vad är era upplevelser, några problem i samband med installation eller uppgradering ?

Vad är er känsla av Gnome 3.36, är det stor skillnad mot tidigare versioner ?
Själv har jag väldigt liten erfarenhet av just Gnome då jag kört xfce nästan uteslutande under dom 15 åren jag lirat linux på olika sätt.
Jag upplever det som stabilt, snabbt och responsivt. Minnesprestandan är det ingen större skillnad att tala om jämfört med andra "kompletta skrivbordsmiljöer" jag provat eller kör med (nu ser jag det ur desktop/arbetsstations vinkel med relevant hårdvara och minnesmängd).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Installerade det i en virtuell maskin för att testa lite. Verkar fungera utan några buggar eller krascher hittills.

Jag gillar verkligen inte snap. snap-store tar ju 200MB+ i minne hela tiden. Startup tiden verkar också vara under all kritik med snapd service aktiverad. Körde sudo apt autoremove --purge snapd för att plocka bort snap då det inte är något jag använder. Märkte av en betydligt behagligare startup-tid efteråt. Min hårddisk som min virtuella maskin är installerad på blev också tystare. Installerar hellre vissa av dessa appar med flatpak istället. (Så som steam, inkscape, vlc med mera.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Då har *buntu 20.04 LTS i skarp version landat.
Har själv kört Gnome versionen sedan ett par veckor tillbaka på arbetsmaskinen.
För mig har det var det varit helt stabilt och felfritt så när som på några tillägg som strulat och jag har varit tvungen att hitta tillfälliga lösningar fram till för någon dag sedan.

Någon av er andra som provat eller kanske kör den fullt ut redan ?
Vad är era upplevelser, några problem i samband med installation eller uppgradering ?

Vad är er känsla av Gnome 3.36, är det stor skillnad mot tidigare versioner ?
Själv har jag väldigt liten erfarenhet av just Gnome då jag kört xfce nästan uteslutande under dom 15 åren jag lirat linux på olika sätt.
Jag det som stabilt, snabbt och responsivt. Minnesprestandan är det ingen större skillnad att tala om jämfört med andra "kompletta skrivbordsmiljöer" jag provat eller kör med (nu ser jag det ur desktop/arbetsstations vinkel med relevant hårdvara och minnesmängd).

Ser grymt nice ut måste jag säga, är själv riktigt sugen på att köra linux men eftersom det enda jag gör på datorn är att spela så känns det som att jag skulle tappa för mycket fps för att vara värt det. Eller har jag fel?

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Då har *buntu 20.04 LTS i skarp version landat.
Har själv kört Gnome versionen sedan ett par veckor tillbaka på arbetsmaskinen.
För mig har det var det varit helt stabilt och felfritt så när som på några tillägg som strulat och jag har varit tvungen att hitta tillfälliga lösningar fram till för någon dag sedan.

Någon av er andra som provat eller kanske kör den fullt ut redan ?
Vad är era upplevelser, några problem i samband med installation eller uppgradering ?

Vad är er känsla av Gnome 3.36, är det stor skillnad mot tidigare versioner ?
Själv har jag väldigt liten erfarenhet av just Gnome då jag kört xfce nästan uteslutande under dom 15 åren jag lirat linux på olika sätt.
Jag det som stabilt, snabbt och responsivt. Minnesprestandan är det ingen större skillnad att tala om jämfört med andra "kompletta skrivbordsmiljöer" jag provat eller kör med (nu ser jag det ur desktop/arbetsstations vinkel med relevant hårdvara och minnesmängd).

https://i.imgur.com/8BUTvUZ.jpg

Det där ser riktigt stiligt ut
Får se om jag kan hålla mig tills KDE Neon uppgraderar till 20.04 LTS eller om jag börjar distrohoppa igen.
Har testat Gnome ett antal gånger men går alltid tillbaka till Plasma.

Skrivet av lassekongo83:

Installerade det i en virtuell maskin för att testa lite. Verkar fungera utan några buggar eller krascher hittills.

Jag gillar verkligen inte snap. snap-store tar ju 200MB+ i minne hela tiden. Startup tiden verkar också vara under all kritik med snapd service aktiverad. Körde sudo apt autoremove --purge snapd för att plocka bort snap då det inte är något jag använder. Märkte av en betydligt behagligare startup-tid efteråt. Min hårddisk som min virtuella maskin är installerad på blev också tystare. Installerar hellre vissa av dessa appar med flatpak istället. (Så som steam, inkscape, vlc med mera.)

Kanske inte fungerar optimalt i en VM?
Jag blandar friskt med Snap, Flatpak och Appimage.
Min HTPC som har 8GB i RAM har jag inte märkt något konstigt och har fortfarande minne över.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Installerade det i en virtuell maskin för att testa lite. Verkar fungera utan några buggar eller krascher hittills.

Jag gillar verkligen inte snap. snap-store tar ju 200MB+ i minne hela tiden. Startup tiden verkar också vara under all kritik med snapd service aktiverad. Körde sudo apt autoremove --purge snapd för att plocka bort snap då det inte är något jag använder. Märkte av en betydligt behagligare startup-tid efteråt. Min hårddisk som min virtuella maskin är installerad på blev också tystare. Installerar hellre vissa av dessa appar med flatpak istället. (Så som steam, inkscape, vlc med mera.)

Ungefär samma här när det gäller snap, men inte bara snap, för min del gäller det flatpak och appimage också. Har provat dom av och till men jag litar inte helt och fullt på tekniken och tycker också att det generellt slöar ner. Iden är fantastiskt bra och kan under lätta mycket när det väl mognat och optimerats.

Skrivet av KLIONE:

Ser grymt nice ut måste jag säga, är själv riktigt sugen på att köra linux men eftersom det enda jag gör på datorn är att spela så känns det som att jag skulle tappa för mycket fps för att vara värt det. Eller har jag fel?

Ja framför allt om du spelar mest nya AAA titlar. Då är du nog tyvärr fast i windows.
Men är nyaste spelen inte viktigt för dig utan bara vill ha möjlighet till lite avslappnat "pangande" och "questande" så finns all möjligheter under linux också. Är det så att du behöver använda wine/lutris/proton så kommer det att kosta lite extra prestanda i jämförelse med windows, det ska man inte sticka under stol med. Det beror ju klart lite på vilken hårdvara du har och vilka spel det handlar om. Men det behöver inte nödvändigtvis vara helt kört för dig.

Skrivet av Lembritt:

Det där ser riktigt stiligt ut
Får se om jag kan hålla mig tills KDE Neon uppgraderar till 20.04 LTS eller om jag börjar distrohoppa igen.
Har testat Gnome ett antal gånger men går alltid tillbaka till Plasma.

Kanske inte fungerar optimalt i en VM?
Jag blandar friskt med Snap, Flatpak och Appimage.
Min HTPC som har 8GB i RAM har jag inte märkt något konstigt och har fortfarande minne över.

Neon är riktigt skönt också. Lekte runt ett tag under 2019 med det. Jag höll mig ifrån KDE under ganska många år. När dom skulle gå över till "Plasma" så var det ett rent helsike att köra KDE. Det buggade hey vilt för mig på alla möjliga sätt. Men så som sagt tidigt 2019 så gav jag det en ny chans...en helt annan upplevelse. Framför allt så drar det inte så mycket system resurser längre som det gjorde första åren med plasma. Allt bara flyter på mjukt och fint. Tyvärr så är det fortfarande många som fortfarande lever kvar i det förgångna och hävdar att det fortfarande skulle vara mer krävande än något annat. Men för mig så har det varit ungefär det samma som både i Gnome, Xfce, Mate och Cinnamon.

Vad gäller VMs så är det väl sällan "optimalt" att testa i. Men visst kan det funka som en tillfällig testbed.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testade i VBOX, blev imponerad. Skall pröva att göra en installation på Travelmate Dual 2 Core .. Jag gillar inte ubuntu standard skrivbord, men det finns kde och gnome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Testade i VBOX, blev imponerad. Skall pröva att göra en installation på Travelmate Dual 2 Core .. Jag gillar inte ubuntu standard skrivbord, men det finns kde och gnome.

Do it man...do it !

Gnome är numera Ubuntus standardskrivbord.
Är det Ubuntus egna ändringar / modifieringar av Gnome du inte gillar ?
I så fall kan du välja vid inloggningen att logga in "Gnome Deksktop" eller om det står "Gnome Session", istället för Ubuntu. Då får du Gnome utan Ubuntus tweaks.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Do it man...do it !

Gnome är numera Ubuntus standardskrivbord.
Är det Ubuntus egna ändringar / modifieringar av Gnome du inte gillar ?
I så fall kan du välja vid inloggningen att logga in "Gnome Deksktop" eller om det står "Gnome Session", istället för Ubuntu. Då får du Gnome utan Ubuntus tweaks.

Någon sådan möjlighet finner jag inte på standard installation av Ubuntu 20.04 LTS. Kör bara Ubuntu 20.04 LTS i VBOX förnärvande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Någon sådan möjlighet finner jag inte på standard installation av Ubuntu 20.04 LTS. Kör bara Ubuntu 20.04 LTS i VBOX förnärvande.

På panelen vid inloggninen så har jag en ikon med en "dropdown" där jag kan välja Ubuntu, Gnome Xorg, Gnome Wayland. Väljer du något annat än Ubuntu så slipper du i alla fall det mesta av deras visuella tweak och lite annat.
Men väljer du Wayland där så kommer du få problem med gaming och en del andra applicantion. Så jag väljer Gnome Xorg eller om det står bara Gnome.

Möjligen så kan det bara annorlunda om man kör i virtuella miljöer, att dom valmöjligheterna försvinner. Jag gör aldrig sådant, var väldigt längesedan sist, så mitt minne sviker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

la in Kubuntu 20.04 på min ena laptop, och det verkar rulla på fint även på en äldre n2830 cpu med 2 kärnor. inga buggar direkt vad jag kan se

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Vad är er känsla av Gnome 3.36, är det stor skillnad mot tidigare versioner ?

Jag kör Ubuntu 18.04.4 på min Dell XPS 13 och installerade Ubuntu 20.04 på en Lenovo X240.

I det stora hela så upplever jag Gnome 3.36 som snabbt och smidigt, men det buggar en del för mig. Detta gäller främst "App Folders", där hela gränssnittet ändrar storlek om jag går in och ut ur en katalog. Sedan tycker jag det är lite synd att deras mörka tema fortfarande har en del ljusa element.

Just nu föredrar jag Ubuntu 18.04.4 och Gnome 3.28.4 som jag rensat på allt vad Snap heter Nu använder min dator enbart 500MiB RAM efter uppstart enligt Neofetch. "Tyvärr" har jag anpassat mitt system precis som jag vill ha det och är inte beredd att byta ut allt än. De Gnome Extensions som jag använder kändes inte helt redo för 20.04 LTS (gjorde skalningsproblemet med "App Folders" än värre).

Kommer avvakta med Ubuntu 20.04 LTS tills första point-releasen. Hoppas det är stabilare då! Mitt mål är att på sikt ersätta Windows 10 med Ubuntu 20.04 och ha som mediamaskin, men sämre prestanda med Ubuntu i främst Flash och med Remote Mouse gör att vi håller kvar i Windows.

(Mina erfarenheter gäller främst Gnome 3.36)

Permalänk
99:e percentilen

Har kört betan i en månad ungefär. Det största problemet jag haft var att hela X ballade ur fullständigt (så att sudo systemctl restart display-manager krävdes) vid varje inloggning. ”Lösningen” var att stänga av automatisk inloggning.

Har dessutom haft vissa problem med CS:GO: Får jag en notifiering från Telegram laggar det sönder, och vissa gånger har jag haft ospelbar prestanda utan särskild anledning när jag startar en match.

Men är ändå positivt överraskad. Har spelat flera matcher CS utan problem. Min XV273K funkar precis som förväntat i både 4K @ 120 Hz och 1440p @ 144 Hz, inklusive G‑Sync. Ljusstyrkan styr jag enkelt med DDC Control. Och till skillnad från på Windows kan jag enkelt lägga in ett script som vid inloggning justerar fläkthastigheten på mitt grafikkort till 25 %.

Har 3700X, Asus B450‑I och Gigabyte RTX 2060 Super för referens.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av walkir:

Mitt mål är att på sikt ersätta Windows 10 med Ubuntu 20.04 och ha som mediamaskin, men sämre prestanda med Ubuntu i främst Flash och med Remote Mouse gör att vi håller kvar i Windows.

Vad använder du Flash till?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad använder du Flash till?

Streamar japanska TV-kanaler. Ska bli intressant att se vilken lösning de kommer erbjuda efter nyår, då bland annat Chrome slutar supporta Flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Ungefär samma här när det gäller snap, men inte bara snap, för min del gäller det flatpak och appimage också. Har provat dom av och till men jag litar inte helt och fullt på tekniken och tycker också att det generellt slöar ner. Iden är fantastiskt bra och kan under lätta mycket när det väl mognat och optimerats.

Själv ogillar jag flatpak och snap på grund av att applikationerna inte får tillgång till exempelvis /var/www/html. Föredrar därför att installera applikationerna utanför tjänsterna.

För övrigt så ser version 20.04 av Ubuntu väldigt nice ut! Ska testa det via VirtualBox. Kanske händer att jag ersätter det med Linux Mint Cinnamon.

Rättade en felstavning
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Sedan tycker jag det är lite synd att deras mörka tema fortfarande har en del ljusa element.

Du kan ställa in så att du får Full Dark Mode.

1. Installera GnomeTilägg (Gnome Extensions). öppna terminalen och skriv: sudo apt install gnome-shell-extensions
2. Installera Justeringar (Ubuntu Tweaks). Öppna terminalen och skriv: sudo apt install gnome-tweaks
3. Logga ut din användare/logga in igen <-- detta krävs för att du ska få alla tillägg.
4. Öppna dash (windows knappen) skriv tilägg (engelsk ver skriv Extensions) klicka på Tiläggsappen.
5. Aktivera User Themes - stäng fönstret.
6. Öppna dash, skriv Justeringar (engelsk ver skriv tweaks) klicka på appen.
7. Tryck på Utseende och välj Skal - i scrolllisten väljer du Yaru-Dark.
8. Stäng fönstret - Klart, Full Dark Mode även på menyn uppe till höger, kalendern etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alternative:

Du kan ställa in så att du får Full Dark Mode.

Tack för bra guide! Har gjort de stegen i tidigare version, men hade hoppats på att slippa dessa iom att det nu gick att välja tema direkt i inställningarna (utan tweaks).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alternative:

Du kan ställa in så att du får Full Dark Mode.

1. Installera GnomeTilägg (Gnome Extensions). öppna terminalen och skriv: sudo apt install gnome-shell-extensions
2. Installera Justeringar (Ubuntu Tweaks). Öppna terminalen och skriv: sudo apt install gnome-tweaks
3. Logga ut din användare/logga in igen <-- detta krävs för att du ska få alla tillägg.
4. Öppna dash (windows knappen) skriv tilägg (engelsk ver skriv Extensions) klicka på Tiläggsappen.
5. Aktivera User Themes - stäng fönstret.
6. Öppna dash, skriv Justeringar (engelsk ver skriv tweaks) klicka på appen.
7. Tryck på Utseende och välj Skal - i scrolllisten väljer du Yaru-Dark.
8. Stäng fönstret - Klart, Full Dark Mode även på menyn uppe till höger, kalendern etc.

Skrivet av walkir:

Tack för bra guide! Har gjort de stegen i tidigare version, men hade hoppats på att slippa dessa iom att det nu gick att välja tema direkt i inställningarna (utan tweaks).

Trodde också det var standard nu, eller har jag missat något?
I videon nedan går det att välja på 3 olika. 15 sekunder in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=CTpBjKo-Ytc

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Trodde också det var standard nu, eller har jag missat något?
I videon nedan går det att välja på 3 olika. 15 sekunder in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=CTpBjKo-Ytc

De stegen ändrar inte Shell-skinnet, vilket fortfarande kräver en del workarounds. Speciellt om man som jag även vill "skinna om" låsskärmen och inloggningsskärmen.

Permalänk

Det verkar även vara en bug med Gnome Dock, vid användning av flera skärmar så visas dockpanelen på alla skärmar och detta går inte att ändra under inställningar/utseende.
Inställningsmöjligheten finns men den ignorerar valet och det går inte att spara.

Har kört purge på tillägget och gjort nyinstallation av Dock men den vägrar ändras och jävlas

Permalänk
Medlem

Någon av er här som kompilerar egna linuxkärnor i ubuntu ?

Jag har gjort det tag nu och för första gången någonsin så får jag ett felmeddelande och som jag dessutom inte kan hitta en lösning på, efter att ha sökt runt på nätet. Det verkar vara knutet till just 20.04 då funkat felfritt på övriga versioner av *buntu jag kört.

Felmeddelande ser ut enligt bild nedan:

EDIT:
Nevermind, jag har hittat felet.
Visade sig vara hårdvara som började fallera och generera diverse skumma fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är "rätt" nöjd med 20.04 också, det enda som strular är nvidia grafikdrivrutiner. Har en Zenbook UX430 med mx150 nvidia graik i och Ubuntu ser kortet men använder det inte. Kör version 440 och har valt High performance i nvidia inställningarna men det vill sig inte.

Hade helst kört Kubuntu 20.04 men där strular grafiken rejält och det låser sig lite då och då så plasma kanske inte är riktigt "klart" än?

Sen är väl inte nvidia med helt på tåget heller med linux? Eller har det skett förändringar?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Väntar på att update från 18.04 LTS till 20.04 LTS skall bli tillgänglig och sedan skall jag uppdatera servern tänkte jag.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Väntar på Linux Mint versionen av 20.04 LTS Bör komma till sommaren.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Är "rätt" nöjd med 20.04 också, det enda som strular är nvidia grafikdrivrutiner. Har en Zenbook UX430 med mx150 nvidia graik i och Ubuntu ser kortet men använder det inte. Kör version 440 och har valt High performance i nvidia inställningarna men det vill sig inte.

Hade helst kört Kubuntu 20.04 men där strular grafiken rejält och det låser sig lite då och då så plasma kanske inte är riktigt "klart" än?

Sen är väl inte nvidia med helt på tåget heller med linux? Eller har det skett förändringar?

Det låter som att din Zenbook inte använder Nvidia GPUn, utan kör med den interna Intel iGPU.
Har ingen erfarenhet med laptops, men såg att Ubuntu MATE har en meny som du kan välja vilken GPU du vill köra på.
Scrolla ned till Nvidia:
https://ubuntu-mate.org/blog/ubuntu-mate-focal-fossa-release-...

Står att det ska fungera med övriga DE:s. Kanske kan vara något att testa om det fungerar för dig.

Jag kör med Plasma på två stationära, en med Nvidia GPU och en med AMD GPU.
Har inte haft något problem i Plasma, men det finns lite olika inställningar man kan testa i "system settings" som kan hjälpa.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Installerade det idag på min gamla Linux maskin och faktiskt, jag är rätt imponerad över hur stabilt och polerat det är. Gillar även nya temat. Har ännu inte sett av några buggar med något program ännu eller krångel på min hårdvara. Var en riktigt trevlig uppgradering från 18.04.

Lite fixande med Gnome Extensions så kan jag även acceptera Gnome.

Inga problem på en Phenom 2 955 med RX550 med 16gb RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Det låter som att din Zenbook inte använder Nvidia GPUn, utan kör med den interna Intel iGPU.
Har ingen erfarenhet med laptops, men såg att Ubuntu MATE har en meny som du kan välja vilken GPU du vill köra på.
Scrolla ned till Nvidia:
https://ubuntu-mate.org/blog/ubuntu-mate-focal-fossa-release-...

Står att det ska fungera med övriga DE:s. Kanske kan vara något att testa om det fungerar för dig.

Jag kör med Plasma på två stationära, en med Nvidia GPU och en med AMD GPU.
Har inte haft något problem i Plasma, men det finns lite olika inställningar man kan testa i "system settings" som kan hjälpa.

Löste det väl lite halvt nu, nedgraderade drivrutinen till 435 och får igång att Ubuntu använder grafikortet. Dock så låser sig hela burken efter ett par minuter? Fnulade på om det var något energispar men kör med kabel... Testar on demand grafik nu så får jag se om det funkar bättre.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Löste det väl lite halvt nu, nedgraderade drivrutinen till 435 och får igång att Ubuntu använder grafikortet. Dock så låser sig hela burken efter ett par minuter? Fnulade på om det var något energispar men kör med kabel... Testar on demand grafik nu så får jag se om det funkar bättre.

Har du linux-headers som matchar drivrutinen? De brukar dras in automatisk om du ominstallerar drivrutinen.

Permalänk
Medlem

Jag kör via "Additional Drivers" och väljer bland versionerna som finns där. Testade att gå tillbaka till 440 och då funkar det plötsligt där också? Men samma problem uppstår efter några minuter och hela burken låser sig så måste göra hard reset. Så fort jag väljer att bara använda Intel grafik i Nvidias kontrollpanel så flyter det på perfekt, aja, är nöjd men får nog vänta på nyare drivers, såg att det fanns nyare på nvidias hemsida men är problem att installera dem, får felmeddelanden etc...

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Märkligt problem efter att ha uppdaterat min NAS VM. Samba-shares hittas inte i filhanteraren för varken Windows eller Gnome. Det funkar dock via IP-adressen. Inga inställningar verkar ha ändrats vad jag kan se, men det vill ändå inte funka.