Ray tracing med mellanklassens Geforce RTX

Permalänk
Melding Plague

Ray tracing med mellanklassens Geforce RTX

Ray tracing i spel fortsätter vara en het potatis. Vi kikar närmare på hur tre grafikkort presterar i en trio spel med tekniken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett KFA2 2060 Super förra veckan som lät så sjuuuukt högt, som en dammsugare. Tyckte ni det lät mycket? Lämnade tillbaka mitt ex och köpte MSI 2070 super.

Permalänk
Medlem

Cyberpunk 2077 + RTX 3*** kort?

Hur kan man inte tycka det är en het potatis..

Permalänk
Medlem

DLSS är ett krav för RT med dagens kort, förstår att man väljer å testa utan i Battlefield å delvis Metro även om de fungerar helt ok med DLSS förutom att eld visar mycket artefakter.
Men Control är ett utmärkt exempel för å visa upp DLSS 2.0 så synd att man inte har med det i testet kanske även borde haft med Deliver us the moon som har förträffligt DLSS och RT stöd. Lite synd å bara ge worst case när de finns lovande titlar att mixa in.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Varför provade ni inte med DLSS 2.0 med? Hade kännts väldigt relevant.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag köpte ett KFA2 2060 Super förra veckan som lät så sjuuuukt högt, som en dammsugare. Tyckte ni det lät mycket? Lämnade tillbaka mitt ex och köpte MSI 2070 super.

Jag bollar över den frågan till @Kenneth som körde testerna på hemmaplan.

Trist att det lät mycket, var det Super EX-kortet du hade? Jag har KFA2:s RTX 2080 EX sedan tidigare, vilket jag visserligen har plockat isär kylaren på för att det ska rymmas i min vardagsrumsdator, men det upplevde jag som väldigt diskret när jag körde det några dagar i min vanliga stationära. Kan ju dock skilja rätt mycket på hur de dimensionernar kyllösningen mellan de olika modellerna.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dizzö:

Varför provade ni inte med DLSS 2.0 med? Hade kännts väldigt relevant.

Vi sparar det till en separat artikel så vi kan lägga mer tid att fokusera på bildkvalitet och jämförelser.

Permalänk

Varför var inte senaste COD med. Har ju oxå RT och verkar vara ett populärt spel.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Mm... nä. Det jänns som att vettiga kort för raytracing fortfarande är en klassfråga tyvärr, lite som VR. vill företagen att man ska använda tekniken måste det säljas billigare så att gemene person har råd med det också, annars kvittar det hur imponerande tekniken är. Det är bara att hoppas på att amd släpper nåt som klarar raytracing till billigare pris så att nvidia i och med 3000 serien blir tvungna att justera ner priset så vi andra och kan åtnjuta tekniken också.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag köpte ett KFA2 2060 Super förra veckan som lät så sjuuuukt högt, som en dammsugare. Tyckte ni det lät mycket? Lämnade tillbaka mitt ex och köpte MSI 2070 super.

Ja det lät en del, men vet inte om min upplevelse är vettig. Har örat bokstavligen en halvmeter bort från hela systemet så allting låter en del för mig
Kan inte minnas att det var högre ljudnivå än vad som är rimligt så kanske var något knasigt med ditt kort.

Permalänk
Medlem

Vem är Ray och varför letar alla efter han? ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Minecraft 2020 😎

Permalänk
Medlem

Väntar på att AI justerar ALLA inställningar till bästa bild i vald FPS, alternativt ännu hellre - till använd skärm, då kan man verkligen snacka om plug & play.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på Crysis, ska bli mycket intressant hur det ser ut med Ray tracing! Cryteck kanske får ge ut spelet på nytt var 10:e år och visa upp det med nya grafiska tekniker i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Mm... nä. Det jänns som att vettiga kort för raytracing fortfarande är en klassfråga tyvärr, lite som VR. vill företagen att man ska använda tekniken måste det säljas billigare så att gemene person har råd med det också, annars kvittar det hur imponerande tekniken är. Det är bara att hoppas på att amd släpper nåt som klarar raytracing till billigare pris så att nvidia i och med 3000 serien blir tvungna att justera ner priset så vi andra och kan åtnjuta tekniken också.

Det är något som kommer med tiden. En dator var en klassfråga innan och nu har alla en

Permalänk
Medlem

För DRX är DLSS 2.0 i princip ett krav om man vill bibehålla en någorlunda bra prestanda och visuell nivå. Det, eller ett 2080 ti.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det är något som kommer med tiden.

Vi får väl se.
Utvecklingen på PC hårdvara stormar inte precis fram. Försäljningsvolymen på Windowsdatorer minskar långsamt men stadigt, så en rendreringsteknik som kräver ökade hårdvaruresurser/högre pris/mer effekt passar ju som foten i handsken.

I bästa fall kanske vi kan räkna med en faktor fyra i prestanda fram till 2030, vid samma effekt. Så "kommer med tiden" betyder inte så mycket om man inte säger om hur lång tid och till hur många.
Fast - i praktiken kommer spelkonsolernas hårdvara att spela stor roll. De rendreringstekniker som används brett där 2023/2024 kommer nog att ha brett stöd på PC plattformen också vid det laget. Med (då) nya komponenter, naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag bollar över den frågan till @Kenneth som körde testerna på hemmaplan.

Trist att det lät mycket, var det Super EX-kortet du hade? Jag har KFA2:s RTX 2080 EX sedan tidigare, vilket jag visserligen har plockat isär kylaren på för att det ska rymmas i min vardagsrumsdator, men det upplevde jag som väldigt diskret när jag körde det några dagar i min vanliga stationära. Kan ju dock skilja rätt mycket på hur de dimensionernar kyllösningen mellan de olika modellerna.

Nej det var 1 click-oc varianten. Men känns som det måste varit något fel på det, för nu snackar vi inte att det lät lite mer än andra kort utan det lät högre än min dammsugare hemma

Permalänk
Medlem

Den här guiden var väldigr ingående, så kan fortfarande tycka att jag hellre har 100fps i MP utan RT än 80fps med RT
Jag tycker knappt att det bidrar tillräckligt i SP för att det aka vara värt 20fps, hittills

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Den här guiden var väldigr ingående, så kan fortfarande tycka att jag hellre har 100fps i MP utan RT än 80fps med RT
Jag tycker knappt att det bidrar tillräckligt i SP för att det aka vara värt 20fps, hittills

Antar vad det beror på vilken skärm man har. Om man kör en 60Hz skärm kan man lika väl trycka upp inställningarna till taket om det inte dippar under. Tyvärr så verkar ray-tracing sällan ligga över 60ps får något spel denna generation

Permalänk
Medlem

Så skönt att 2070 super är mellanklass tillsammans med 2060 super Helt ärligt borde även 2080 super också vara det då skiten inte ens klara maxa 1440p. Så vad är egentligen high end? Ett enda kort i någon skrymmande version a titan eller quadro för 20papp eller är det endast när man kör 13 kort i sli? Fan vad dem blåser oss konsumenter asså och utvecklare skapar spel för kraft som inte existerar. Hoppas terminal datorn får genomslag snar så dem kan stoppa upp sina dyra, usla jävla arkitekturer och nanometer i röven snart!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Så skönt att 2070 super är mellanklass tillsammans med 2060 super Helt ärligt borde även 2080 super också vara det då skiten inte ens klara maxa 1440p. Så vad är egentligen high end? Ett enda kort i någon skrymmande version a titan eller quadro för 20papp eller är det endast när man kör 13 kort i sli? Fan vad dem blåser oss konsumenter asså och utvecklare skapar spel för kraft som inte existerar. Hoppas terminal datorn får genomslag snar så dem kan stoppa upp sina dyra, usla jävla arkitekturer och nanometer i röven snart!

Köp nästa generations konsoller istället, garanterat inga spel som är optimerade för någon drömhårdvara förutom den du redan har.
Inställningarna för raytracing lär vara gjorda för att det ska fungera och inte precis så att du hade behövt dubbelt så många RT-kärnor som du råkar ha...
Sedan så är det ju en produkt som de gärna vill ska hålla under garantitiden och inte något där de bara maxar frekvenser och powerlimits för att kunna skeppa så heta kort som möjligt med maxade benchmarksiffror.

Själv så är jag lika nöjd med att köra min 2070 super i silent-läge och 2700x med halverad powerlimit trots att jag förlorar prestanda,
I praktiken så måste nog de flesta spel funka på en ett par år gammal PC för att slå stort och de borde nog också bedömas och jämföras på den nivån.

Permalänk
Medlem

@pacc: Ja man önskade det vore så enkelt, men bara av det enkla skälet att dem gör allt vad dem kan för att hålla isär biblioteken för kunna hålla på med denna hemska port farbrik som blivit i spelindustrin. Du inte ska kunna göra det valet som borde vara självklart. Eftersom då får du sitta med handkontroll, eller grafiska begränsningar, resolution el dylikt. Såklart man fattar att det måste finnas ett högt och ett lågt men dem håller oss verkligen till dem begränsningarna för att kunna motivera köp av olika slag. Utbud och efterfrågan brukar ju styra men här är det lite The Matrix skulle jag säga.

Det är synd. Skulle jag kunna köp ett abonnemang likt google stadia fast som fungerade och var bra. En skärm samt tangentbord och mus och få ut max så hade jag kört på det alla dagar i veckan. istället för att köpa ett modermodem, den hårdisken som brukar stå på golvet ni vet. Tror det skulle sälja mer än pc komponenter som inte håller vad dem "lovar".

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Har testat RT med mitt RTX 2060 och Call of duty är ju det som funkat bäst mellan BF5 och Cod då. Kanske för att det är skuggor endast men hade runt 100fps minns ej om det var 1080p eller 1440p jag körde men flöt på riktigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

I bästa fall kanske vi kan räkna med en faktor fyra i prestanda fram till 2030, vid samma effekt. Så "kommer med tiden" betyder inte så mycket om man inte säger om hur lång tid och till hur många.
Fast - i praktiken kommer spelkonsolernas hårdvara att spela stor roll. De rendreringstekniker som används brett där 2023/2024 kommer nog att ha brett stöd på PC plattformen också vid det laget. Med (då) nya komponenter, naturligtvis.

Just för RT prestandan tror jag detta är en grav underskattning. Det är fortfarande första generationens RT-hårdvara, och helt förståeligt ville Nvidia inte dedikerad så stor del av kislet på det. Kollar du de läckra specifikationerna på 3000 serien handlar det redan där om 4 gånger sp många RT-kärnor. Blir inte förvånad om vi ser mer än 4 gånger prestandan när RT-kärnorna är flaskhalsen.

Permalänk
Medlem

undrar hur det flyter om man skulle maxa till 30fps som på konsollerna gissar att det skulle flyta på riktigt bra med 2060 super speciellt utifall man kan dra ner fov också.(har för mig att både Sony & microsoft håller på med uppskalning också) Nu e det bara hösten som hägrar med nytt från både Nvidia & AMD så får 1080ti kortet flytta över till arbets-stationen hoppas på att det kommer nåt äventyrsspel med raytracing också (så man hinner se nåt ) så less på alla shooters med hjälphantering & noll handling.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hedersmedlem

Inte mycket kärlek över för vanliga RTX 2070 i grafikkortstesterna ;). Jag har haft oturen att välja ett sådant. Hur är det nu för tiden? Presterar det som ett 2060 Super? Jag har tappat kollen här lite känner jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Just för RT prestandan tror jag detta är en grav underskattning. Det är fortfarande första generationens RT-hårdvara, och helt förståeligt ville Nvidia inte dedikerad så stor del av kislet på det. Kollar du de läckra specifikationerna på 3000 serien handlar det redan där om 4 gånger sp många RT-kärnor. Blir inte förvånad om vi ser mer än 4 gånger prestandan när RT-kärnorna är flaskhalsen.

Sant - fast det är ju också så att den kiselytan inte är gratis. Antingen kunde de gjort ett mindre chip med bättre yield => betydligt billigare med samma prestanda utan RT-cores, eller också hade de kunnat spendera kiselytan på fler generella CUDA cores => bättre prestanda för allt utom RT. Kiselteknologin är som den är. Frågan är hur man prioriterar med resurserna.
Och det gäller naturligtvis också oss konsumenter. Är det detta vi vill lägga våra pengar på? Det finns ju annat i livet än något mera fysikaliskt korrekt skuggade Pixlar i spel att lägga sina pengar på.

Permalänk
Medlem

riktigt nöjd med min 2070 super.. 1980mhz OC out of box, MSI ventus.. säljs inte längre, men riktigt bra kort.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Söderbäck:

Inte mycket kärlek över för vanliga RTX 2070 i grafikkortstesterna ;). Jag har haft oturen att välja ett sådant. Hur är det nu för tiden? Presterar det som ett 2060 Super? Jag har tappat kollen här lite känner jag.

Det är marginellt snabbare än ett 2060 Super, så det sistnämnda kortet är en rätt bra referenspunkt.